Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Ja, het eerste voorstel werd me een paar maanden geleden al gedaan door mijn goede vriend Danny... de laatste paar dagen belde hij me op om te vragen of ik beschikbaar was. De dag ervoor zal ik in Brussel zijn in de boekhandel Paradise BD. Dan in oktober bij FACTS (en de dag ervoor bij boekhandel Het Besloten Land in Leuven).

 

Binnenkort schrijf ik alle exacte data op van mijn twee reizen naar België.....Finally!
Hou je bierglazen klaar om samen te prikken!😄🍻

Link naar reactie

Ja, het eerste voorstel werd me een paar maanden geleden al gedaan door mijn goede vriend Danny... de laatste paar dagen belde hij me op om te vragen of ik beschikbaar was. De dag ervoor zal ik in Brussel zijn in de boekhandel Paradise BD. Dan in oktober bij FACTS (en de dag ervoor bij boekhandel Het Besloten Land in Leuven).

 

Binnenkort schrijf ik alle exacte data op van mijn twee reizen naar België.....Finally!
Hou je bierglazen klaar om samen te prikken!😄🍻

Date Belgio.jpg

Link naar reactie
  • 3 months later...

Vind je? Er wordt hier op de Reep over sommige reeksen door sommige leden zo veel tamtam gemaakt, dat ik ernstige bedenkingen heb bij de neutraliteit en de financiële onafhankelijkheid van sommige repers.

Er is door sommige anderen trouwens vanaf het begin opgemerkt dat Galaxa niets te maken heeft met Galaxa uit de RR.

Link naar reactie
55 minuten geleden, Peter Motte zei:

Er is door sommige anderen trouwens vanaf het begin opgemerkt dat Galaxa niets te maken heeft met Galaxa uit de RR.

Heb je ze gelezen Peter?

Ik stond hier heel sceptisch tegenwoordig bij de start, maar het is echt wel goed. Erg zonde dat reeksen geen tijd meet krijgen om te groeien.

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
On 11/4/2023 at 12:21 PM, Peter Motte said:

Er is door sommige anderen trouwens vanaf het begin opgemerkt dat Galaxa niets te maken heeft met Galaxa uit de RR.

ja, dat was wel jammer. Ik hoopte echt een ontwikkeling waarbij dit uiteindelijk gevoelsmatig zou aansluiten of de Toverspiegel.

verder vind ik de serie gewoon spannend en ronduit leuk.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Op 7/11/2021 om 12:09, lukoste zei:

 

Die pagina van Bono is - zeker in vergelijking met die van Biddeloo - spuuglelijk. En dan heb ik het niet eens voor pagina's met zo veel tekst. Die personages van Biddeloo stralen kracht en passie uit. Die van Bono...niets.

Helemaal mee eens!

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 1/10/2024 at 8:17 PM, Joe Dredd said:

Helemaal mee eens!

 

Wow, ik moest meer dan tien pagina's terug gaan om te zien over welke twee platen het gaat. Deze dus, uit een berichtje van meer dan twee jaar geleden:

  

On 11/7/2021 at 11:53 AM, Yncke said:

 

 

Bono.jpg

 

Biddeloo.jpeg

 

 

Ik vind ze geen van beide speciaal mooi, maar die Biddeloo-pagina is volgens mij toch echt met voorsprong de minste. Slechte compositie, ongelukkig geplaatste tekstballonnen. 't Is nog wel redelijk proper getekend en geïnkt, want al prefereer ik persoonlijk Biddeloo z'n tekenstijl, zijn laatste albums trokken op niet veel.

(Wat mij betreft zelfs zijn laatste 50-60 albums)

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Vergelijking van de mooie vrouwen en mannen van Biddeloo en Bono.

Rode-Ridder-058-PL.thumb.jpg.28d5d9f5c24b9444ea5fe73a69e27f78.jpg

 

Bono.jpg.06a75dcd90ae86a8382752201d0cb037.jpg

 

 

 

 

Hieronder heb ik eerst enkele beelden 'Art Nouveau' stijl bijgedaan:

 

Van Mucha:

 

vintage-art-deco-mucha-spring-lady-art-nouveau-6481-p.jpg

 

unnamed.jpg

 

 

Weet ik niet direct van wie (gedownload omdat het mooi is).

 

il_1140xN.1518822916_7152.jpg

 

 

En van een hedendaagse artiest Lipták László (voor het harenspel vooral):

 

liptak-laszlo-magus-artnovcsaj-6.jpg

 

 

 

In het algemeen leverde Biddeloo niet uitzonderlijk maar toch goed werk wat betreft vrouwelijk schoon. In vergelijking met deze bovenstaande zinnebeelden zijn zijn tekeningen wel charmant . Ook zijn ridder vond ik als archetype van de krijger voor het goede geslaagd qua presentie.

 

De mooie vrouw van Bono is me eigenlijk niet zo mooi, meer dreigend, maar goed, misschien moest dat de bedoeling zijn, ik weet het niet. Ik dacht dat Galaxa het zinnebeeld was van het goede, maar ik zie toch meer een soort meesteres/vamp uit een sm-scene. En de haren! Als je dan toch wapperende haren wil gebruiken dan moet je toch best voluit gaan. En waarom een spiegelbeeld maken (links en rechts) voor dat gewapper?

De ridder is ook niet echt een figuur die ik album in album uit wil volgen. Het archetype van de moedige blonde krijger wordt verlaten en je krijgt een afgeleefde en vermoeide ogende geweldenaar met een slordig kapsel die hem in zijn vechten kan belemmeren. Zijn gelaatstrekken doen me eigenlijk twijfelen of hij niet graag op pensioen wil gaan met een leuke boerenmeid in een landbouwhuisje in een rustige streek. Dat is een keuze natuurlijk.

 

De zwart-wittekening boeit met alleszins vele keren meer dan de kleurentekening. Dynamisch, dramatisch, en knapperds. De kleurentekening: geen dynamiek en geen knapperds. 😶

 

Wat de teksten betreft: met een verhaal van 30 pagina's kan je best de info te verdelen tussen beeld en tekst, om het verhaal wat vooruit te laten gaan. Dan lees je tenminste nog een verhaal die naam waardig. Anders loop je het gevaar dat er in een album amper iets gebeurt dan enkel een bladerende lezer, en moet het verhaal verdeeld worden in eindeloze vervolgen.

 

Vroeger! Vroeger in de tijd konden ze nog vertellen!  🥴😉

felix.png

Link naar reactie

Respectable and well-argued observations.
Personally, I don't like to rank illustrators....art and aesthetics are always very subjective.

Those two pages have two different scripts so, even from a technical point of view, it is impossible to make a serious comparison.

Also from an aesthetic point of view, I love Art Nouveau and Mucha....and I also really like Bideloo's style, although different from mine.

 

Respectabele en goed onderbouwde observaties.
Persoonlijk houd ik er niet van om illustratoren te rangschikken....art en esthetiek zijn altijd erg subjectief.

Deze twee pagina's hebben twee verschillende scripts, dus zelfs vanuit technisch oogpunt is het onmogelijk om een serieuze vergelijking te maken.

Ook vanuit esthetisch oogpunt houd ik van Art Nouveau en Mucha.... en ik houd ook erg van Bideloo's stijl, hoewel die verschilt van de mijne.

Link naar reactie

Biddeloo.jpeg.668c58ae43c9aa02f48ca12501

 

Ik zie veel pratende hoofden en close-ups en vooral veel te veel tekst. Maar die vrouw heeft wel een mooi gezicht. En Johan, zoals Biddeloo en Claus hem tekenden blijft voor mij toch de enige echte RR. Sinds de overname lijkt het alsof een andere acteur hem speelt (in de beginjaren hebben ze zo ook een paar verschillende acteurs versleten, soms zelfs twee of drie tijdens één album) .

Link naar reactie
1 uur geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

421860313_3870174019927676_4525145122709782113_n.thumb.jpg.d9f745f5de52a016c7fb54a7565cc9d6.jpg

 

Ja?!??!!?? LANGE HAREN?!?!??

Gaan we dan idd zien hoe ze ooit zal zijn in Toverspiegel? Wordt dit dé verbindende strip waar iedereen op heeft zitten wachten?!??!!?

 

 

Het zou raar zijn moesten ze de reeks niet zo afsluiten.

Link naar reactie

Gezicht op Brussel (1664-1665) - Schilderij olie op doek (165 x 300 cm) door Jan Baptist Bonnecroy (1618-1676)

 

BrusseldoorBonnecroy.thumb.jpg.8c9f6544d73bfa8b7ac9a4011f516a78.jpg

 

Info van de website van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel.

Dit "Gezicht op Brussel" houdt het midden tussen een landschap en een landkaart en geeft Brussel weer in vogelperspectief. In één oogopslag kan men de hele stad en haar omwalling overschouwen. De belangrijkste gebouwen zijn met voldoende details weergegeven om ze te herkennen. De woonhuizen daarentegen zijn meer gestileerd.

Dankzij het scherpe waarnemingsvermogen van de kunstenaar heeft dit doek een uitzonderlijke documentaire waarde. Er zijn gebouwen, wijken en vestingen op te zien die verdwenen zijn door het bombardement in 1695 of de grote brand die er op volgde, kloosters die vernield werden tijdens de Franse Revolutie en sluizen die ondertussen zijn afgebroken. Bonnecroys "Gezicht op Brussel" is onder meer belangrijk vanwege de minutieuze weergave van de tweede omwalling van de stad. Deze versterking werd in de 14de eeuw gebouwd en later afgebroken voor de aanleg van de ringlaan, die in 1840 voltooid werd.

Het werk was destijds eigendom van de hertogen van Arenberg en bevond zich oorspronkelijk in hun kasteel te Heverlee. Omstreeks 1960 werd het doek verkocht aan een New Yorkse handelaar, maar in 1990 kon de Stichting het terug kopen en uit de Verenigde Staten repatriëren. Nu bevindt het werk zich in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, in de stad waar Jan Baptist Bonnecroy het doek schilderde.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
5 hours ago, cinco said:

eindigen met het lange haar

 

afbeelding.png.00c8f9d79c445c3ab631ac5fd46ee9b2.png

zooooo mooi!!!!!

4 minutes ago, TDPB said:

Allez hup, ik zal maar zeggen wat iedereen denkt: moesten ze daar nu ook mee begonnen zijn...

of na een paar nummers ofzo.
Dat ze er niet mee zijn begonnen, soit.
Maar hoopte idd op een snellere transitie naar "onze" Galaxiaiaiai.

Heeft iemand dit al eens aan de schrijver gevraagd in een interview?

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
11 minutes ago, Richard Boom-vavavoom said:

zooooo mooi!!!!!

of na een paar nummers ofzo.
Dat ze er niet mee zijn begonnen, soit.
Maar hoopte idd op een snellere transitie naar "onze" Galaxiaiaiai.

Heeft iemand dit al eens aan de schrijver gevraagd in een interview?

inderdaad, oerdom van hun. De scenarist moet nu niet meer klagen dat de serie stopgezet is.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...