Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Martin

De Rode Ridder

Recommended Posts

18 minuten geleden, linthout zei:

Ik vind dat ook. Maar plots moest alles in kleur zijn of het publiek haakte af....

Heb dat toen aan den lijve ondervonden. We zijn dan ook maar in kleur begonnen...

Bij Urbanus viel dat mee. Dat paste goed bij de strip. En je kan de strip nu uitbrengen in zwart-wit in 60 integrales ;)

De Rode Ridder had gewoon zo'n wazige kleuring, zeker omdat Biddeloo minder en minder volgens klare lijnen ging tekenen en plakken. Het zou een mooie oefening zijn om wat latere pagina's van Biddeloo te geven aan een moderne, goede digitale colorist. Dat zou enorm goed kunnen meevallen. Als je Bv. naar die recente tekeningen van Kyko Duarte kijkt en dan naar het uiteindelijk resultaat, dan zie je toch een wereld van mogelijkheden.

image.thumb.png.6a91d31c2739545d30e95d6fe2d330dc.png

image.thumb.png.f1f2320dbead0e50528dd059bee4bae9.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

De eerste reeks inkleuringen van de Rode Ridder (de levende doden, de troglods...) waren gelukkig wel heel goed gedaan. Helemaal anders dan wat we in die periode gewoon waren, met veel kleurschakeringen en schaduwwerk. Het werd helaas steeds platter, zeker toen er werd overgeschakeld op een computerinkleuring (na het vlug te vergeten psychedelische experiment met de airbrush).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind de inkleuringen toen die voor de eerste keer in kleur verschenen echt geweldig. Een hele wereld ging open. De levende doden bvb. Mijn favorieten zijn bvb Necronomicon, en dat ligt misschien ook wel aan de inkleuring.

Deel dit bericht

Link naar bericht

I answer to some of your questions:

Original pages:
In the first numbers of my RR cycle I have two original pages for each page: a very detailed pencil page. a ink page where the ink has been inserted thanks to a light table, tracing the page in pencil. The paper quality of the two pages is the same.

In the last numbers I have adopted the American method and there is only one original for each page. I draw with a blue pencil and after I ink directly on that color. The original pages can be booked (e-mail or Messanger/Facebook) and the delivery is made directly to the Festival.

Colours:

When the publisher contacted me for the restyling I set some mandatory conditions.
One of these was the colouring of Dimitri. Dimitri is a very popular colorist among French and American publishers. Fortunately I was able to involve him in this adventure also thanks to our old friendship and collaboration that lasted almost ten years. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 15/2/2019 om 12:13, Tom B zei:

De eerste reeks inkleuringen van de Rode Ridder (de levende doden, de troglods...) waren gelukkig wel heel goed gedaan. Helemaal anders dan wat we in die periode gewoon waren, met veel kleurschakeringen en schaduwwerk. Het werd helaas steeds platter, zeker toen er werd overgeschakeld op een computerinkleuring (na het vlug te vergeten psychedelische experiment met de airbrush).

Als ik me niet vergis kleurde Biddeloo de eerste albums in kleur ook nog zelf in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 2/15/2019 at 10:01 AM, Ambreville said:

Bij Urbanus viel dat mee. Dat paste goed bij de strip. En je kan de strip nu uitbrengen in zwart-wit in 60 integrales ;)

De Rode Ridder had gewoon zo'n wazige kleuring, zeker omdat Biddeloo minder en minder volgens klare lijnen ging tekenen en plakken. Het zou een mooie oefening zijn om wat latere pagina's van Biddeloo te geven aan een moderne, goede digitale colorist. Dat zou enorm goed kunnen meevallen. Als je Bv. naar die recente tekeningen van Kyko Duarte kijkt en dan naar het uiteindelijk resultaat, dan zie je toch een wereld van mogelijkheden.

image.thumb.png.6a91d31c2739545d30e95d6fe2d330dc.png

image.thumb.png.f1f2320dbead0e50528dd059bee4bae9.png

De toren is in z/w beter dan in kleur, maar het personage op de voorgrond is in kleur beter dan in z/w.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 16/2/2019 om 19:34, acor zei:

Als ik me niet vergis kleurde Biddeloo de eerste albums in kleur ook nog zelf in.

Je vergist je.

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 uren geleden, Tom B zei:

Je vergist je.

Inderdaad, het was op een later tijdstip. Dit komt uit een interview dat Martin had met Ursula Lundmark, de weduwe van Karel Biddeloo. Ook vermeld in de RR-story op blz. 82.

In deel 122, DE DUINENaBDIJ, wordt er echt Zweeds gesproken door de Vikingen. Voor de vertaling had Karel Biddeloo het maar te vragen aan Ursula Lundmark. Vanaf dit album was ze ook officieel de nieuwe inkleurster van de reeks. In werkelijkheid nam Biddeloo het zekere voor het onzekere en deed hij dat zelf want Ursula was nog niet bedreven in het inkleuren. Na enkele albums nam zij het inkleurwerk volledig van hem over.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 15/2/2019 om 15:40, Fabio Bono zei:

Original pages:
In the first numbers of my RR cycle I have two original pages for each page: a very detailed pencil page. a ink page where the ink has been inserted thanks to a light table, tracing the page in pencil. The paper quality of the two pages is the same.

In the last numbers I have adopted the American method and there is only one original for each page. I draw with a blue pencil and after I ink directly on that color. The original pages can be booked (e-mail or Messanger/Facebook) and the delivery is made directly to the Festival.

ooo do you have examples from the first method and the second?
Also: why did you change your method?

One of these was the colouring of Dimitri. Dimitri is a very popular colorist among French and American publishers. Fortunately I was able to involve him in this adventure

well... thank heavens indeed!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Okay Richard, Two methods of inking: 
1) With two pages, one detailed pencil page and one ink page where the ink has been inserted thanks to a light table.

55957748_10214083150092262_751753408628655939775_10214083151412295_8142957976865

2) With one page, with a blue pencil and the ink directly on this page.

55875299_10214083150932283_752957706291555857819_10214083150492272_2158926613402

Deel dit bericht

Link naar bericht

With the second method, the ink is warmer, it has more heart.

With the first method the trait is perfect and clean, but colder.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als uk van 10 hadden we thuis 3 rode ridders: Nevelsteen, het dodenschip en de toverspiegel.

Ik was danig onder de indruk van deze laatste. Je verwacht niet dat op het eind van een strip een 'slecht' einde komt. Vooral als je gewend bent aan Sus en Wis en Nero toen. 

dus ben wel benieuwd. Die eerste pagina ziet er qua sfeer alvast goed uit, maar ben (nog) niet echt overtuigd van Johan zelf. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn persoonlijke mening : Johan en Galaxa zien er niet goed uit.  

RR-Toverspiegel-Galaxa.jpg

Vergelijk eens met de oorspronkelijke Galaxa : 

170_roderidder58_pr.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
24 minuten geleden, Aerogi zei:

Die eerste pagina ziet er qua sfeer alvast goed uit, maar ben (nog) niet echt overtuigd van Johan zelf. 

Daniel Craig speelt deze keer Johan, met een pruik die ze nog over hadden van Lancelot.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bahaal vind ik persoonlijk schitterend. Johan ligt moeilijker, maar vond in bij Bono in het begin ook en idem Claus. Blijkbaar niet zo’n makkelijker figuur. Galaxa vind ik knap, wat vind je er dan niet goed aan Koen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, SPeeDy zei:

Galaxa vind ik knap, wat vind je er dan niet goed aan Koen?

De old-skool Galaxa straalt iets naïefs uit, die strip was voor mij als jongetje van 11-12 jaar ook het toppunt van romantiek. 😉  Die nieuwe Galaxa ziet er meer als een vrouw uit die zelfs voor Temptation Island te sletterig zou bevonden worden.  
Johan ziet er in de homage-versie ook meer uit als een vampier uit 'Buffy' (zonder de hoektanden).

RR-Toverspiegel-PL.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat ik wel eens graag zou zien is zo'n oude Biddeloo-album met een hedendaagse inkleuring. Benieuwd wat dat zou geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, SPeeDy zei:

Johan ligt moeilijker, maar vond in bij Bono in het begin ook en idem Claus.

Zelfs in Claus' allereerste Rode Ridder tekeningen was dat toch overduidelijk dezelfde kop als bij Biddeloo.

latest?cb=20110901175241&path-prefix=nl

Deel dit bericht

Link naar bericht

Omdat Claus niet teveel mocht afwijken neem ik aan. Bij Bono is hij helemaal anders. Vampiergehalte ligt veel aan de inkleuring denk ik, want in had idd ook een Swolfs (Prins van de nacht) gevoel toen kk dit zag.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben wel fan van de nieuwe Galaxa.

Ik vind het ZOOOOOO ontzettend gaaf dat Standaard dit gewoon even doet en dan met iemand als Patrick C !!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Tom B zei:

Wat ik wel eens graag zou zien is zo'n oude Biddeloo-album met een hedendaagse inkleuring. Benieuwd wat dat zou geven.

+1 Die vage, foto-achtige inkleuringen die ze ooit gebruikt hebben hebben het voor mij nooit gedaan. Laat daar eens een echte moderne colorist op los en je hebt pareltjes.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inderdaad een mooie cover (alhoewel Johan dringend wat meer moet eten).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die Johan ziet er inderdaad triest en uiterst mager uit.  Die rechterarm doet wel iets slangenmensachtigs.  Het haar op zijn hoofd lijkt een pruik.  
Zal stoppen met kritiek geven want ik begin me al een echte trol te voelen.  Ik snap oprecht niet dat mensen zo lovend kunnen zijn op die laatste uitgaves van De Rode Ridder. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...