Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Martin

De Rode Ridder

Recommended Posts

14 minutes ago, Tweetie said:

Afgaande op de namen die je op deze drukplaten kunt lezen, zou je kunnen zoeken in deel 50-Excalibur en 51-De terugkeer. 

Dat zal kloppen voor de bovenste. Die onderste komt uit een verhaal verderop de serie. Ik herinner het ooit per toeval es gelezen te hebben. Maar ik herinner me niet meer welk verhaal het is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Tweetie zei:

Afgaande op de namen die je op deze drukplaten kunt lezen, zou je kunnen zoeken in deel 50-Excalibur en 51-De terugkeer. 

Dat klopt bijna volledig. De bovenste is uit 51 'Excalibur' en de onderste uit 50 'De terugkeer', de voorlaatste plaat uit het album.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor de mensen die zich afvragen wat er in de dossiers van de integrales staat:

1/ per album één pagina met een heel kleine samenvatting van elk verhaal (een paragraafje of zo), en voor de rest wat historische weetjes over het gebruikte onderwerp, of iets markants dat de lezer niet direct opvalt, of opgemerkte foutjes, kortom vooral kleine weetjes.  We reserveren dus zeker geen volledige pagina voor een samenvatting van een verhaal dat je ook zelf gewoon in de integrale kan lezen.

2/ de resterende 10 (of 8 pagina's vanaf integrale 3) vertellen de ontstaansgeschiedenis van de reeks, achtergrondinfo over de tekenaars die er op dat moment aan meewerkten, historische duiding die voor meerdere albums geldt (bv. het gebruik van Vikings), vergelijken van de reeks met andere bronnen (bv. de originele Arthur-legendes vs. de Vandersteen-versie), een historische uitleg over waarom Johan met zijn Nederlands zich verstaanbaar kan maken in gans West- en Noord-Europa, enz...

We hebben wegens plaatsgebrek ook al bepaalde items moeten schrappen, zoals de vrouwelijke middeleeuwse haar- en hoofddekselmode (realiteit vs. RR) ...

De bedoeling is een onderhoudend dossier te creëren, met info over hoe de reeks tot stand komt, maar ook wat historische weetjes die we toetsen aan de voorstelling ervan in de RR...

Voor de mensen die de dossiers gelezen hebben: laat gerust weten wat je ervan vindt :-). Tips m.b.t. bepaalde onderwerpen zijn steeds welkom.  Momenteel werken we de teksten voor integrale 5 af, daarna komt nog integrale 6.

Er moet nog beslist worden of de integrales verder gezet worden...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Schitterende uitgaves en dossiers met de covers oud tov nieuw. Vind het erg goed. Ben zeker koper van integrale deel 7 en verder...de beginjaren van biddeloo waren de beste in de rr saga.

De goede albums zijn voor mij vanaf de witte tempel, deel 18, tot zeker deel 120 ofzo.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Rode Ridder krijgt eindelijk een mooi eerbetoon, na jaren stiefmoederlijk behandeld geweest te zijn door SU. De dossiers zijn een meerwaarde aan de mooie uitgaves. Zet de integrales zeker voort na deel 6. Ik volg Timhardt: de gloriejaren van Karel Biddeloo waren een absoluut hoogtepunt in de reeks. Uit zijn fantasie in die verhalen zijn diverse mooie dossiers samen te stellen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ook hier staan de integrales op de verlanglijst. De eerste twee ( inmiddels in bezit) vind ik erg geslaagd, zowel qua dossier alsook de albums zelf. Zitten echt goede tussen, ik had ze allang niet meer gelezen. Qua voortzetting: ik snap sowieso niet dat er maar 36 verhalen heruitgegeven zouden worden. Een afronding na De Laatste Droom ( nr 42), de afsluiter van de Vandersteenverhalen had ik veel logischer gevonden ... maar van mij mag t ook verder gaan hoor! 😄

Deel dit bericht

Link naar bericht

Van het coverontwerp ben ik geen grote fan, maar dat is een detail... Het is genieten van die oude verhalen op mooi papier, in de best mogelijke drukkwaliteit. Na jaren lang strips lezen valt het mij op hoe verzorgd en knap die eerste verhalen wel niet waren. Echt genieten. De dossiers zijn zeer de moeite waard. Ik blijf ze zeker en vast aanschaffen, ook na deel 6... 

Deel dit bericht

Link naar bericht

de uitleg n.a.v. de toverspiegel door Patrick Cornelis op de SSZ is wel zeer interessant, omdat we een goede inkijk gaan krijgen hoe het album tot stand zal komen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
49 minuten geleden, Aerogi zei:

de uitleg n.a.v. de toverspiegel door Patrick Cornelis op de SSZ is wel zeer interessant, omdat we een goede inkijk gaan krijgen hoe het album tot stand zal komen. 

dat was inderdaad verrassend interessant!
Ook mooi om te zien dat er meer pagina's komen, zodat bv de draak meer tot zijn recht komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben geen fan van dat 'omhoogwaaiend' haar eerlijk gezegd. Op de pagina op de SSZ bespreking ziet het er een beetje karikaturaal uit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik heb het net uit en ik vind de twist wel goed eigenlijk. Het verhaal lijkt redelijk rechttoe maar de diepere lagen van Merlijn's lijden lijken naar een goed verhaal te leiden. Fingers crossed!

Deel dit bericht

Link naar bericht

1 ding dat we wel steeds meer tegen gaat staan, is Johan's houding tov Allis... dat gemopper de hele tijd!!
Stoer doch teleurgesteld door de ervaringen in de Crusades, dat begrijp ik.
Maar give that kiddo some slack!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, boomvavavoom zei:

1 ding dat we wel steeds meer tegen gaat staan, is Johan's houding tov Allis... dat gemopper de hele tijd!!
Maar give that kiddo some slack!!

Scenario blijft wel zwak. Wat rond de pot gedraai met weinig inhoud. Ook als je historische stellingen doet zoals het afschaffen van lijfeigenschap moet je dat niet 500 jaar te vroeg plaatsen. De russen hadden het nog tot de revolutie. Gelukkig hebben we nog Fabio en zijn colorist.

Deel dit bericht

Link naar bericht
59 minutes ago, boomvavavoom said:

Ik niet. Ervaringen van hedendaagse soldaten uit de Vietnam oorlog, Golfoorlog en aanverwante oorlogen projecteren op de kruistochten is ongeloofwaardig. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik afgehaakt ben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Mask zei:

Ik niet. Ervaringen van hedendaagse soldaten uit de Vietnam oorlog, Golfoorlog en aanverwante oorlogen projecteren op de kruistochten is ongeloofwaardig. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik afgehaakt ben.

Tolkien heeft hetzelfde gedaan met WOI. Maar dat is een goede schrijver die zijn verhaal goed ineen stak en goede metaphoren bedacht. Hier is het wat een flauw gezucht en gezwets. De 'raise dead fully' van Alis zou een link moeten slaan naar de toekomst maar is zo saai en vervelend dat je eigenlijk er niet meer om geeft. Dat is het enige zwakke punt van de tekeningen in dit verhaal. Een hond die enkel geraakt wordt op zijn rug gaat niet dood. Bekijk die tekeningen maar en bedenk of je hier een Chihuahua mee dood krijgt.  Vechthonden gaan voor de keel. Daar kan je blijven vasthangen tot het niet meer nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, Ambreville zei:

Scenario blijft wel zwak. Wat rond de pot gedraai met weinig inhoud. 

Alle scenario's die na Biddeloo gekomen zijn, zijn zwak. Claus was de enige die nog een beetje voeling had met de figuur zoals hij door de lezers gekend was. Lodewijk wou té veel verhaal in het aantal pagina's proppen en Legendre komt altijd af met lege dozen. Zijn RR is eigenlijk een aanfluiting van alles waar Johan, de Rode Ridder ooit voor gestaan heeft. Herlees die integrales eens of verhalen uit de topjaren van Karel Biddeloo. Daar herken je het ware karakter van de figuur. Nu is hij een norse zak die constant een jong meisje de grond inboort. En tussendoor maar mekkeren over de kruistochten ...

Waarom wil Legendre er eigenlijk Galaxa en Demoniah bij gaan betrekken? Hij heeft al gebroken met de volledige voorgeschiedenis. En dat in een reeks die sowieso altijd al bol heeft gestaan van de anachronismen.

Ik kijk met plezier uit naar de bewerking die Patrick Cornelis maakt van 'De toverspiegel'. Daarvan weet ik nu al dat het album een mooi en meeslepend verhaal heeft. Iets wat bij de Rode Ridder al sinds 2004 slechts sporadisch nog eens gebeurd is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bring back de barbaar! Of Yorimoto! Een vleugje humor mag ondertussen wel

Deel dit bericht

Link naar bericht

Yorimoto met de looks van Toshiro Mifune was inderdaad een goed karakter.

Eigenlijk zouden we eens wat eigen dossierkes moeten maken met de RR kennis hier op de Reep. Bv. geleidelijk aan threads aanmaken per album (begin met Biddeloo) en dan aanvullen met wat je daarover wil delen. Doet er iemand mee?

Deel dit bericht

Link naar bericht
58 minutes ago, Ambreville said:

Eigenlijk zouden we eens wat eigen dossierkes moeten maken met de RR kennis hier op de Reep. Bv. geleidelijk aan threads aanmaken per album (begin met Biddeloo) en dan aanvullen met wat je daarover wil delen. Doet er iemand mee?

Leuk idee. Maak ik een club aan hiervoor? Dan blijft alles mooi overzichtelijk bij elkaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, Yncke zei:

Leuk idee. Maak ik een club aan hiervoor? Dan blijft alles mooi overzichtelijk bij elkaar.

Ga uw gang. Ik zou het wel zachtjesaan doen. Een thread opstarten voor een album, en als het uitgepraat geraakt pas naar de volgende gaan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

En te beginnen aan nr 37. Waar Biddeloo zijn eerste stappen zette op de RR als studio-lid.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 hours ago, Ambreville said:

Ga uw gang. Ik zou het wel zachtjesaan doen. Een thread opstarten voor een album, en als het uitgepraat geraakt pas naar de volgende gaan.

Top! Ik maak 'm vanavond aan. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...