Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Gast Kontiki

Het is pas zijn eerste strip van de Rode Ridder. Johan zit nog wat onwennig in de vingers omdat hij in feite een stereotype is, geen personage dat je met krachtiger trekken kan vormgeven zoals slechterik Malfrat. Ik zit dit niet uit te vinden, Martin heeft exact dezelfde bevindingen voorgelegd aan Fabio en dat was in het kort zijn antwoord.

Link naar reactie

Komkom, je lult maar wat.

Op de tweede pagina of zo zit een vrijscène.

Berserk opent met een vrijscène.

 

Op een bepaald moment staat RR op een berg lijken waarboven Bahaal (Baahal?) uittorent.

In Berserk staat Griffith op een bepaald moment op een berg lijken terwijl de demonen er vanbovenaf op uitkijken.

 

RR is brutaal tegenover anderen.

Guts is ook brutaal.

 

RR heeft last van nachtmerries wegens de moorden tijdens de kruistochten.

Guts heeft ook slechte nachten.

 

RR & Guts gingen door de/een hel en keerden terug.

 

RR heeft meer het gevoel dat hij met dat wicht zit opgescheept, dan dat hij haar wilt helpen.

Guts is er nooit op uit iemand te helpen.

 

RR heeft de gruwel veel sterker weer dan vroeger: verminkte lijken en zo.

Berserk houdt zich ook niet in.

 

Berserk is een langlopende reeks.

De nieuwe RR zou 9 delen tellen.

 

Oké, de overeenkomsten zijn niet allemaal even sterk, maar terwijl ik RR las dacht ik toch meer aan Berserk dan aan andere ridderverhalen. Zeker niet aan Leopold Vermeiren :)

Link naar reactie

Het artikel in het NB schrijft te veel over de tekenaar en ziet de rol van Marc Legendre over het hoofd. Alsof het hele verhaal uit de koker van Fabio Bono komt. Tsss...

 

Gisteren de RR gelezen: typisch RR, vind ik.

Vernieuwd?

Nou ja: er is meer bloot in te zien, het geweld is grafischer, en RR is niet meer gladgeschoren.

Er is geen overdreven sterke breuk met het verleden, omdat RR altijd een realistische tekenstijl had.

Het verschil Sus&Wis/Amoras was groter en opvallender.

In beide gevallen was Marc Legrendre erbij betrokken.

Zat Legendre ook in G.Rom - Force of Gold?

 

Er is inderdaad een hemelsbreed verschil tussen het interview in 'Het Belang van Limburg' en dat van 'Het Nieuwsblad'.

Dat eerste is door Jan Bex, een der drie beste Nederlandstalige stripjournalisten. Het tweede is knutselwerk met oude bekende zaken en een vleugje van het nieuwe team. Is dat een stripjournalist of iemand die ze snel moesten vinden om in dat hotel wat te gaan interviewen?

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Het is pas zijn eerste strip van de Rode Ridder. Johan zit nog wat onwennig in de vingers omdat hij in feite een stereotype is, geen personage dat je met krachtiger trekken kan vormgeven zoals slechterik Malfrat. Ik zit dit niet uit te vinden, Martin heeft exact dezelfde bevindingen voorgelegd aan Fabio en dat was in het kort zijn antwoord.

 

Lees er zaterdag alles over op Stripspeciaalzaak.be!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ook waar.

Maar zoals ze S&W vernieuwden, kon niet in de reguliere reeks. Het kon wel in RR.

Waarom zou dat in de RR wel gekund hebben? Je wilt toch het risico niet lopen al je lezers te verliezen?

En hoe zouden ze dat dan gedaan moeten hebben? Iets als Red Knight indertijd, met een tekenstijl die écht helemaal anders is en een donker scenario? Geen mens heeft dat gelezen.

 

De nieuwe RR is gewoon de oude RR, maar in een ietwat moderner kleedje. Bono is niet opvallend beter of slechter in het tekenen van mensen en paarden en kastelen dan zijn voorgangers. Ja, zijn pagina-indeling is moderner, zeer anno nu. Maar vergeet niet dat Biddeloo ook behoorlijk experimenteerde met zijn pagina-indeling. Zijn RR was vormelijk lange tijd een van de modernste Vlaamse strips die er was. En zoals ik Claus ken zou hij wellicht ook graag meer geëxperimenteerd hebben, maar ze zaten natuurlijk vast aan die twee halve platen per pagina. Toen de RR indertijd plots ingekleurd werd, was dat ook al een geen doorsnee inkleuring. Ik herinner me nog dat de inkleuring opvallend anders was dan de gemiddelde strips die toen verschenen. Het is pas later, toen de reeks met de computer werd ingekleurd dat het een klassieke, platte inkleuring werd. Tot Leonardo die taak over nam en het weer wat beter werd.

Het scenario brengt zoals elders al is opgemerkt ook meer van hetzelfde, maar met inderdaad een grotere nadruk op geweld. Alhoewel de strips die Claus tekende ook behoorlijk expliciet konden zijn. Dit scenario kon even goed door hem getekend zijn.

De meest opvallende verandering is naar mijn gevoel de aandacht voor het gevoelsleven van Johan (en co). Jammer genoeg gebeurt dat met vele tekstblokken die uitleggen hoe de personages zich voelen of wat ze denken. Zeer populair in comics maar ik ben daar helaas voor mij geen fan van.

Link naar reactie

Er is inderdaad een hemelsbreed verschil tussen het interview in 'Het Belang van Limburg' en dat van 'Het Nieuwsblad'.

Dat eerste is door Jan Bex, een der drie beste Nederlandstalige stripjournalisten. Het tweede is knutselwerk met oude bekende zaken en een vleugje van het nieuwe team. Is dat een stripjournalist of iemand die ze snel moesten vinden om in dat hotel wat te gaan interviewen?

Heel fijn stuk van Jan, naar goede gewoonte. Ik vind dat er, uitgaand van de brede krantenlezer, ook niks mis is met het stuk in Het Nieuwsblad.

Link naar reactie

De reporter van het NB daast te lang door over zijn eigen leeservaringen en jeugdherinneringen, en blijft dan een hele tijd hangen bij Fabio Bono, alsof een strip alleen door tekenaars wordt gemaakt. Op het einde lijkt het er plots aan te denken dat er nog een zekere Marc Legendre meewerkte. Bovendien illustreren de tekeningen die werden afgebeeld of zijn stellingen niet, of zijn stellingen zijn slecht verwoord.

Wat waren dan precies die stellingen waar je zo'n probleem mee hebt? En waar staat dat die illustraties bedoeld zijn om zijn 'stellingen' te staven?

 

Het kopstuk schetst de historiek van de reeks voor de brede lezer (niet iedereen weet dat RR een restyling zou krijgen en ligt daar zoals wij hier al maanden naar uit te kijken) en de illustraties zijn bedoeld om die historiek een stukje in beeld te brengen, toch?

Link naar reactie

... en blijft dan een hele tijd hangen bij Fabio Bono, alsof een strip alleen door tekenaars wordt gemaakt. Op het einde lijkt het er plots aan te denken dat er nog een zekere Marc Legendre meewerkte.

Mja, de hele reden van die artikels is toch vooral het feit dat een nieuwe tekenaar de reeks tekent.

Link naar reactie

Wat waren dan precies die stellingen waar je zo'n probleem mee hebt? En waar staat dat die illustraties bedoeld zijn om zijn 'stellingen' te staven?

 

Dat Biddeloo's RR grover zou zijn dan die van Vandersteen.

 

PS: ik type blijkbaar sneller dan het systeem kan verwerken.

Link naar reactie

Minder typen, Peter. Doe het voor ons!

 

:)

 

Ik volg al lang niet meer, maar mijn oorspronkelijke opmerking ging over het feit dat de journalist meldde dat de tekeningen soms slordig waren. Ik betwistte dat.

 

Dan volgde er iets met Berserk, Biddeloo, beperkingen en rechtvaardigingen en sindsdien ben ik de draad zowat kwijt. Alleszins sta ik vanavond om 16u45 in Stripwinkel Atlantis om het album te kopen, dat lijkt mij het belangrijkste.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Nou ja, het gaat verder dan dat. Het feit dat het scenario van Marc Legendre is, toont aan dat het niet alleen maar een wisseling van tekenaar is.

Legendre werd eerder al aangetrokken voor Amoras.

Het is hier Legendre + Bono, en ik denk dat we de inkleurder ook niet mogen vergeten. De tonen zijn tamelijk donker (nog een Berserk-invloed? Die was wel in z/w, maar in z/w kun je lekker veel z stoppen), want ook deel uitmaakt van de herpositionering.

Legendre schrijft al sinds 2013 scenario's voor de RR. Het nieuwe album is zijn zesde album in de reeks.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Dat je daar nog op antwoordt, Tom. Peter post voortdurend bevindingen vol fouten omdat hij liever uitgaat van herinneringen vol ruis of info die in zijn hoofd gaandeweg een andere waarheid (zijn waarheid) heeft aangenomen.

Link naar reactie

Ondertussen gelezen. Vrij klassiek verhaal (met een paar originele elementen), maar er worden genoeg plotlijntjes uitgegooid om mij benieuwd te maken naar toekomstige delen. Knap en ambitieus tekenwerk. Al bij al is dit zeker geen stijlbreuk, maar gewoon een 'update' van de RR naar een moderner manier van strips maken.

 

Wat betreft de 'slordigheden': ik vond het hoofd van de RR op een drietal plaatjes nogal klein ten opzichte van zijn romp. En zijn gezicht staat eigenlijk enkel op 'bedrukt', daar kan nog wel wat emotie bij. Voor de rest - zoals ik dacht - niets op aan te merken. 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Gelezen, aandachtig bekeken en goedgekeurd. Het verhaal komt traag op gang, maar zette wel aan om verder te lezen, wat de voorbije jaren niet meer echt gebeurde als ik mij op de nieuwe verhalen stortte. Qua sfeer sluit dit goed aan op de beginjaren van de reeks. Visueel is het een enorme stijlbreuk, maar ze bevalt me wel. Tot nu toe deed elke nieuwe tekenaar een poging om aan te sluiten bij het werk van de voorganger. Dat kan je hier moeilijk zeggen. Het tekenwerk van Bono past uitstekend bij de verhaallijn en de sfeer. Knap en eigentijds. Dit verhaal vind ik in elk geval al veel beter geschreven dan de vorige delen die Legendre voor de reeks schreef. Je voelt dat er veel meer moois zit aan te komen. 

 

Ik heb dit deel met plezier gelezen, iets wat bij nieuwe verhalen geleden is van toen Biddeloo nog leefde. In elk geval ben ik enorm benieuwd naar de volgende delen. Op deze manier krijgt de reeks een nieuw elan, waarmee ze zeker nog enkele jaren verder kan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...