Ga naar inhoud

'franchisering' Van De Strip


Recommended Posts

Ik vind het leven eigenlijk ook te kort om ondertussen te gaan zitten klagen en zagen.

 

Is natuurlijk ook zo. Maar ik kan niet blind zijn voor het talent en de creatieve energie die  (tijdelijk) verloren gaan bij de productie van die niet-urgente franchise-reeksen. Nu weer Peter van Dongen… Ik weet ook wel dat ie zelf de stap heeft gezet om zich aan B&M te committeren maar ik kan het toch niet anders dan zonde vinden van zijn talent. Ik hoop dat hij vooral poen wil binnenharken om straks weer zijn eigen ding te doen. Zelfde teleurstelling voel ik in de filmwereld bij bijvoorbeeld een origineel regisseur als Sam Mendes. Als die morgen onder een bus komt, heeft hij de laatste jaren van zijn leven weggegeven aan de genre-films uit de James Bond-franchise en niet aan het uitbouwen van zijn eigen unieke oeuvre. Dat klopt niet. 

Link naar reactie

 - XIII: Oorspronkelijk zouden het 7 delen zijn en die zijn dan ook het meest interessant. Vervolgens wordt er te veel verleden bijgehaald waardoor het verhaal verzand in herhaling van zetten

 

God ja, wat voor interessants had Moebius nog kunnen maken als Giraud zijn tijd niet had verknoeid aan dat deel in de oeverloze eindfase?

Link naar reactie

Ik veronderstel dat de mensen die tegen uitmelken en franchisering in de stripwereld zijn van iedere reeks enkel het eerste deel lezen?

 

Er wordt hierboven een paar keer gevraagd waarom stripmakers niet gewoon origineel werk maken, met eigen personages. Natuurlijk zouden de meeste het liefst van al eigen succesvolle personages/albums maken. Maar als het publiek die niet wilt kopen, en je als stripmaker een paar keer zoveel kan verdienen met personages van anderen, dan is de keuze toch vrij vlug gemaakt hoor. Als zelfs iemand als Conrad zich al moest bezig houden met iets als Marsu Kids...

't is allemaal de schuld van de lezers!!!

Link naar reactie

. Zelfde teleurstelling voel ik in de filmwereld bij bijvoorbeeld een origineel regisseur als Sam Mendes. Als die morgen onder een bus komt, heeft hij de laatste jaren van zijn leven weggegeven aan de genre-films uit de James Bond-franchise en niet aan het uitbouwen van zijn eigen unieke oeuvre. Dat klopt niet. 

Maar als Sam Mendes een hele grote fan van Bond is en het een enorm plezier vindt om ook eens een Bond-film te kunnen maken, waarom zou dat dan niet mogen? Waarom mogen enkel maar gewone fans fanfictie maken?

Zowat alle scenaristen (en acteurs) die momenteel meewerken aan Doctor Who waren in hun jeugd al fan van de reeks. Van al die mensen komt een droom uit. In de stripwereld is dat niet anders. Dat geldt natuurlijk niet voor alle reeksen, maar aan iets waarmee je bent opgegroeid kunnen meewerken is gewoon heel leuk. En als je er dan ook nog eens voor betaald wordt is dat helemaal geweldig.

Link naar reactie

De auteurs voelen zich niet altijd tekort gedaan door aan andere reeksen te werken. Als ik een scenario voor B&M zou gepubliceerd krijgen, zou ik daar zeer tevreden over zijn.

 

Het is hetzelfde met de eeuwige vervolgen: er zit ook een stuk plezier in het bedenken van nog een stukje van een universum.

Link naar reactie

Maar als Sam Mendes een hele grote fan van Bond is en het een enorm plezier vindt om ook eens een Bond-film te kunnen maken, waarom zou dat dan niet mogen?

 

Omdat hij er daarna nog eentje maakte. Da's logisch. Omdat Jarhead alweer 11 jaar oud is. Omdat je in de proloog van SPECTRE zo mooi kunt zien dat hij zo ontzettend veel meer in zijn mars heeft. En verder mag natuurlijk iedereen doen waar hij zin in heeft hoor. C'est la vie, zoals Koen terecht opmerkt. Ik denk alleen dat je tevredener op je sterfbed ligt als je de lat wat hoger hebt gelegd.

Link naar reactie

Het is ook soms een uitdaging om het beter te proberen doen dan de voorganger.

De tekeningen van Superman, Batman en anderen zijn nu veel beter dan in de jaren 30, toen ze ontstonden.

 

Superman en Batman zijn veel interessantere franchises dan de Europese. Er zit veel meer vrijheid in de karakters en je kunt uit een heel scala aan bijfiguren kiezen.

 

Plus: de mensen die er nu aan werken zijn zeker niet minder dan hun voorgangers. 

Bijv. bij Robbedoes is het zo dat de mensen die er nu aan werken automatisch minder zijn dan Franquin.

Link naar reactie

Superman en Batman zijn veel interessantere franchises dan de Europese. Er zit veel meer vrijheid in de karakters en je kunt uit een heel scala aan bijfiguren kiezen.

 

En waarom zijn er zoveel bijfiguren en is er meer vrijheid in de karakters? Juist omdat er al honderden mensen zich met die reeksen hebben bezig gehouden.

Link naar reactie

Ik veronderstel dat de mensen die tegen uitmelken en franchisering in de stripwereld zijn van iedere reeks enkel het eerste deel lezen?

 

Er wordt hierboven een paar keer gevraagd waarom stripmakers niet gewoon origineel werk maken, met eigen personages. Natuurlijk zouden de meeste het liefst van al eigen succesvolle personages/albums maken. Maar als het publiek die niet wilt kopen, en je als stripmaker een paar keer zoveel kan verdienen met personages van anderen, dan is de keuze toch vrij vlug gemaakt hoor. Als zelfs iemand als Conrad zich al moest bezig houden met iets als Marsu Kids...

't is allemaal de schuld van de lezers!!!

Tja, eigenlijk kan ik dat perfect. Een eerste deel lezen, ervan genieten, zonder de behoefte te hebben het vervolg te lezen.

 

Maar natuurlijk heb ik niks tegen reeksen. Al kan ik me niet direct een reeks voor de geest halen waar eenzelfde auteur na pakweg 20 delen (en dat is al ruim) niet alles gezegd heeft wat er gezegd moet worden, en we gewoon meer van hetzelfde krijgen voorgeschoteld. In dat opzicht is het juist interessanter als iemand anders overneemt.

 

Ze moeten alleen niet overdrijven met nevenreeksen enz.

 

En wat betreft die herkauwde Blake en Mortimer. Dat is een strip die zo vastzit in een bepaalde tijdsgeest... Die kan je anno nu niet meer juist vatten. Dan verval je in na-aperij of pastiche.

Link naar reactie

En waarom zijn er zoveel bijfiguren en is er meer vrijheid in de karakters? Juist omdat er al honderden mensen zich met die reeksen hebben bezig gehouden.

 

Maar pleit je nu niet voor de vogelvrijverklaring van elke ook maar enigszins succesvolle reeks, dat die dan als een soort plofkip straffeloos en eindeloos mag worden opgeblazen tot een universum waarin de oorspronkelijke intenties van de maker niet of amper meer te bespeuren zijn? Moeten we dat willen? Willen we dat echt? Blieven we toch ook gewoon niet iets anders als het ons met hetzelfde marketingbudget wordt voorgeschoteld? En waarom ook niet? Spijkerbroekfabrikanten durven toch ook succesvolle modellen in te ruilen voor iets nieuws?

Link naar reactie

Tiens...Rob Vel, Jijé...Wie zijn die andere twee?

Blanche Dumoulin, de vrouw van Rob Vel en een bevriend tekenaar, Luc Lafnet. Ik geloof dat ze beiden onder de naam Davine werkten.

 

Wanneer mag ik overigens eens een Urbanus-album tekenen, Willy?

Het hoeft niet persé in de hoofdreeks te zijn. Een spinoff mag ook. Iets rond Nabuko Donosor misschien?

Link naar reactie

Maar pleit je nu niet voor de vogelvrijverklaring van elke ook maar enigszins succesvolle reeks, dat die dan als een soort plofkip straffeloos en eindeloos mag worden opgeblazen tot een universum waarin de oorspronkelijke intenties van de maker niet of amper meer te bespeuren zijn?

Ik pleit helemaal niets. Ik probeerde Tweetie op het dubbelzinnige van zijn opmerking te wijzen.

Link naar reactie

......

 

En wat betreft die herkauwde Blake en Mortimer. Dat is een strip die zo vastzit in een bepaalde tijdsgeest... Die kan je anno nu niet meer juist vatten. Dan verval je in na-aperij of pastiche.

Niet noodzakelijk. Ik lees heel gaag boeken en strips en zie ook heel graag films en tv reeksen die in de eerste 'helft' van de twintigste eeuw spelen. Dat is een heel speciale tijdsgeest.

Het hangt er allemaal vanaf hoe het gedaan is. Tussen die B&M's zitten er dan ook heel goeie en echte stinkers.

Link naar reactie

Maar pleit je nu niet voor de vogelvrijverklaring van elke ook maar enigszins succesvolle reeks, dat die dan als een soort plofkip straffeloos en eindeloos mag worden opgeblazen tot een universum waarin de oorspronkelijke intenties van de maker niet of amper meer te bespeuren zijn? Moeten we dat willen? Willen we dat echt? Blieven we toch ook gewoon niet iets anders als het ons met hetzelfde marketingbudget wordt voorgeschoteld? En waarom ook niet?

 

Spijkerbroekfabrikanten durven toch ook succesvolle modellen in te ruilen voor iets nieuws?

 

Waarom niet? Als nieuwe schrijvers en tekenaars iedere keer voor nieuwe impulsen zorgen? Zolang de kwaliteit maar goed is.

 

Het kan me bv. echt niet schelen wat de oorspronkelijke bedoeling van Daredevil was. De eerste 15 jaar van Daredevil (voor Miller) kunnen me gestolen worden. Alles wat interessant is, komt daarna.

 

501?   

Link naar reactie

Als je zo redeneert kan je geen enkele strip meer in het verleden situeren.

 

Helemaal niet.

Maar elke historische bewerking (roman, strip, film) zegt uiteindelijk meer over de tijd waarin die gemaakt is, dan over de periode waarin zij gesitueerd is. Ben-Hur kan je toch niet vergelijken met Gladiator? De Rode Ridder van Vandersteen met De torens van Schemerwoude?

 

Blake en Mortimer is dan nog geen historische strip, toch niet die van Jacobs. Die tijdsgeest kan je proberen te imiteren, maar het blijft een imitatie, want gemaakt door iemand met de kennis en inzichten van 20.. En die ook niet onderworpen is aan de 'censuur' van de tijd van Jacobs. Je kan nu dingen zeggen en tonen die in die tijd wel bestonden, maar niet noodzakelijk getoond konden worden.

Link naar reactie

Blanche Dumoulin, de vrouw van Rob Vel en een bevriend tekenaar, Luc Lafnet. Ik geloof dat ze beiden onder de naam Davine werkten.

 

Wanneer mag ik overigens eens een Urbanus-album tekenen, Willy?

Het hoeft niet persé in de hoofdreeks te zijn. Een spinoff mag ook. Iets rond Nabuko Donosor misschien?

Een spinoff rond juffrouw Pussy lijkt me wel wat! :cheerf2:

Link naar reactie

Ik snap eigenlijk het probleem niet, als het je niet aanstaat koop je het niet he. Er komt nu al veel te veel uit omdat allemaal te lezen. En eerlijk gezegd denk ik dat het juist door de opbrengsten van zo’n succesreeksen is dat uitgeverijen soms nog iets nieuws kunnen riskeren. Iedereen wil een boeiende job met supertoffe collega’s en ondertussen nog eens goed verdienen maar ja de wereld zit nu eenmaal niet zo ineen..  

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Ik snap eigenlijk het probleem niet, als het je niet aanstaat koop je het niet he. Er komt nu al veel te veel uit omdat allemaal te lezen. En eerlijk gezegd denk ik dat het juist door de opbrengsten van zo’n succesreeksen is dat uitgeverijen soms nog iets nieuws kunnen riskeren. Iedereen wil een boeiende job met supertoffe collega’s en ondertussen nog eens goed verdienen maar ja de wereld zit nu eenmaal niet zo ineen..

Dat vat het wat mij betreft perfect samen.

Link naar reactie

Misschien is het goed om back on topic te gaan en de algemene consensus hier proberen samen te vatten:

 

Veel tekenaars parasiteren in franchise-reeksen respectloos op de nalatenschap van de Grote Namen onder de valse voorwendselen dat ze altijd al met oude jeugdhelden wilden werken en dat hun eigen reeks nu eenmaal niet aanslaat maar met als echte reden natuurlijk dat ze geen ruggengraat hebben en niet willen lijden voor Het Vak en dus vallen voor het geld en het uitmelken van andermans roem.

 

Dan zijn we het daar over eens toch?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...