Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
dirk (monsieur toupet)

'franchisering' Van De Strip

Recommended Posts

"Verkrampt" van Dirk (monsieur toupet) heeft volgens mij betrekking op de scenario's, zoals "De staf van Plutarchus", waarin B&M Olrik ontmoeten vóór "Het geheim van de Zwaardvis".

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Verkrampt" van Tom B heeft volgens mij betrekking op de scenario's, zoals "De staf van Plutarchus", waarin B&M Olrik ontmoeten vóór "Het geheim van de Zwaardvis".

Tiens doet mij eraan denken dat ik die nog niet heb. Omwille van dat Septimus zo slecht was, maar de Eed van de Vijf Lords van Sente was wel goed. Dus toch maar proberen :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dankzij al die nieuwe albums van Blake en Mortimer zijn er nooit zoveel albums van Jacobs verkocht geweest. Hij profiteert dus postuum mee. Sterker zelfs, elk nieuw album kent in Frankrijk een oplage die enkel door nieuwe albums van Titeuf en Asterix wordt voorbij gestoken. Volgens een Franse uitgever zijn er ook heel wat van die kopers die eigenlijk nooit strips kopen, behalve als er een nieuw Asterix of Blake en Mortimer verschijnt.

En? Er zijn ook mensen die nooit verse sla eten behalve op hun BigMac. Die rommel krijgen ze door een afgewogen marketingapparaat door de strot geduwd. Die hele B&M-franchise idem dito. Afgezien van die leuke pastichereeks zie ik geen greintje inventiviteit in die nieuwe delen. Het is ook niet ‘meer van hetzelfde’ maar beweegt zich voornamelijk op de glijdende schaal ‘wel aardig tot brol’. Treurig dat elk nieuw deel dan toch weer zoveel aandacht krijgt. Ik sluit me wel aan bij Dirk. Het leven is kort, voor je het weet ben je net zo'n verteerd lijk als Edgar Jacobs. Dan kun je toch maar beter je tijd investeren in het consumeren of maken van mooie nieuwe dingen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Verkrampt" van Dirk (monsieur toupet) heeft volgens mij betrekking op de scenario's, zoals "De staf van Plutarchus", waarin B&M Olrik ontmoeten vóór "Het geheim van de Zwaardvis".

Ik heb het voor jou verbeterd, Peter. 

Zo'n scenario waarin een beetje gespeeld wordt met de conventies van een reeks vind ik juist leuk. Het is eens iets anders. Alleen moet je bij een klassiek geschreven reeks opletten dat je dat niet teveel doet. Anders wordt alles een beetje teveel zelfrefererend en zelfparodierend. De recentere Robbedoes en Kwabbernoot-albums (hoofd- en nevenreeks) beginnen daar last van te krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zo'n scenario waarin een beetje gespeeld wordt met de conventies van een reeks vind ik juist leuk. Het is eens iets anders.

Maar als je iets anders wilt, waarom dan niet iets nieuws? Waarom dan lopen klooien met bestaande karakters? Want is dat zogenaamde 'spelen met conventies' ook niet gewoon een dure term voor rommelen met andermans erfgoed zónder dat je uberhaupt de conventies daarvan in de vingers hebt?  

Deel dit bericht

Link naar bericht

En? Er zijn ook mensen die nooit verse sla eten behalve op hun BigMac. Die rommel krijgen ze door een afgewogen marketingapparaat door de strot geduwd. Die hele B&M-franchise idem dito. Afgezien van die leuke pastichereeks zie ik geen greintje inventiviteit in die nieuwe delen. Het is ook niet ‘meer van hetzelfde’ maar beweegt zich voornamelijk op de glijdende schaal ‘wel aardig tot brol’. Treurig dat elk nieuw deel dan toch weer zoveel aandacht krijgt. Ik sluit me wel aan bij Dirk. Het leven is kort, voor je het weet ben je net zo'n verteerd lijk als Edgar Jacobs. Dan kun je toch maar beter je tijd investeren in het consumeren of maken van mooie nieuwe dingen?

2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik vind het leven eigenlijk ook te kort om ondertussen te gaan zitten klagen en zagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik zeg u dat het dankzij al die nieuwe delen is dat veel lezers de albums van Jacobs hebben leren kennen, mezelf incluis.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zeg u dat het dankzij al die nieuwe delen is dat veel lezers de albums van Jacobs hebben leren kennen, mezelf incluis.

Die strips wens ik mijn ergste vijand niet toe, vervelend antiek. 

(ik overdrijf een klein beetje ;) )

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ieder zijn goesting. Er speelt bij mij wel een deel nostalgie bij.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nou moe, een monument als jij dat ten tijde van De Zaak Francis Blake de serie nog niet kende?

Deel dit bericht

Link naar bericht

De laatste die ik me herinner gelezen te hebben was het Gele Teken en de Valstrik. Die waren best goed leesbaar (vooral Het Gele teken) maar ik heb wel de 'truc' gebruikt om alle gekleurde tekst-kaderkes over te slaan. 99% van de tijd staat er toch maar te lezen wat je ziet in het prentje en het verhaal loopt als een trein, moet je eens proberen. :)

De nieuw inkleuring heeft die kaderkes dan nog eens beter ingedeeld zodat het duidelijker is welke je moet lezen en welke je kan overslaan.

blakeym1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inderdaad prima te volgen zonder die tekstblokken. Die staan er wel, maar zijn dus totaal overbodig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bij Franka is er iets gelijkaardigs. Net voor de finale wordt de ganse plot nog eens opnieuw verteld in enorme teksbalonnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vraag me ook serieus af hoe lang Blueberry jong gebleven is en hoe lang ze de burgeroorlog willen laten duren om geloofwaardig te blijven. In 4 jaar tijd dergelijke avonturen beleven ...

Het album over de jonge lucky luke vond ik leuk gevonden. Helaas wordt er nu een serie van gemaakt waarmee het oorspronkelijke idee meer van hetzelfde krijgt. Hetzelfde is al gebeurt met Robbedoes. Op een gegeven moment is de sprankeling van het idee af en is m.i. de lol er ook wel van af.

Nevenreeksen zoals bij XIII kan ik e nog iets bij voorstellen. Oorspronkelijke opzet van de series zijn goed maar wanneer het verhaal verteld is, is het ook verteld.

- XIII: Oorspronkelijk zouden het 7 delen zijn en die zijn dan ook het meest interessant. Vervolgens wordt er te veel verleden bijgehaald waardoor het verhaal verzand in herhaling van zetten

- Jeremiah: Je kan zien dat Hermann nagedacht heeft over de pakweg eerste 5 - delen. Vervolgens nog een stuk coming- of - age maar vanaf pakweg deel 10 is het continu een herhaling van zetten zonder evolutie van de reeks met interessante invalshoeken

Zo zullen er nog wel meer series zijn. 

@Bonte: welke splitsing in de Blauwbloezen had je het over? De genoemde fort Bow / burgeroorlog of had je het over een andere afsplitsing?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nou, bij de jongste Jeremiah is dat volgens mij toch anders.

Oude reeksen blijven heruitgegeven worden omdat uitgevers op die manier risico's vermijden, maar de kopers vermijden ook risico's door de nieuwe albums van de oude reeksen te blijven kopen. Zij willen ook niet het risico lopen dat ze iets lezen dat hun totaal niet bevalt. Het is niet alleen een kwestie van nostalgie. Ik heb me er bijv. ook toe moeten brengen om "Mooie zomers" te kopen (en ik heb het me niet beklaagd).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind het leven eigenlijk ook te kort om ondertussen te gaan zitten klagen en zagen.

Is natuurlijk ook zo. Maar ik kan niet blind zijn voor het talent en de creatieve energie die  (tijdelijk) verloren gaan bij de productie van die niet-urgente franchise-reeksen. Nu weer Peter van Dongen… Ik weet ook wel dat ie zelf de stap heeft gezet om zich aan B&M te committeren maar ik kan het toch niet anders dan zonde vinden van zijn talent. Ik hoop dat hij vooral poen wil binnenharken om straks weer zijn eigen ding te doen. Zelfde teleurstelling voel ik in de filmwereld bij bijvoorbeeld een origineel regisseur als Sam Mendes. Als die morgen onder een bus komt, heeft hij de laatste jaren van zijn leven weggegeven aan de genre-films uit de James Bond-franchise en niet aan het uitbouwen van zijn eigen unieke oeuvre. Dat klopt niet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

- XIII: Oorspronkelijk zouden het 7 delen zijn en die zijn dan ook het meest interessant. Vervolgens wordt er te veel verleden bijgehaald waardoor het verhaal verzand in herhaling van zetten

God ja, wat voor interessants had Moebius nog kunnen maken als Giraud zijn tijd niet had verknoeid aan dat deel in de oeverloze eindfase?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik veronderstel dat de mensen die tegen uitmelken en franchisering in de stripwereld zijn van iedere reeks enkel het eerste deel lezen?

Er wordt hierboven een paar keer gevraagd waarom stripmakers niet gewoon origineel werk maken, met eigen personages. Natuurlijk zouden de meeste het liefst van al eigen succesvolle personages/albums maken. Maar als het publiek die niet wilt kopen, en je als stripmaker een paar keer zoveel kan verdienen met personages van anderen, dan is de keuze toch vrij vlug gemaakt hoor. Als zelfs iemand als Conrad zich al moest bezig houden met iets als Marsu Kids...

't is allemaal de schuld van de lezers!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik herken je ergernissen, Beursganger, maar c'est la vie.  Ik zie op de Amerikaanse markt ook veel talent kiezen voor DC en Marvel waar ze meestal minder goede verhalen presenteren in vergelijking met hun eigen creaties.  Zo zie je dat Jason Aaron met zijn middelmatige Star Wars-comic letterlijk 100 keer meer lezers bereikt in vergelijking met het de hemel in geprezen 'Scalped'.... Gelukkig zitten er vaak toch weer geweldige zaken tussen die franchise-zooi.  Op dat vlak is het internet een zegen : het maakt het gemakkelijker om de kersen uit de franchise-strips/comics te kiezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

. Zelfde teleurstelling voel ik in de filmwereld bij bijvoorbeeld een origineel regisseur als Sam Mendes. Als die morgen onder een bus komt, heeft hij de laatste jaren van zijn leven weggegeven aan de genre-films uit de James Bond-franchise en niet aan het uitbouwen van zijn eigen unieke oeuvre. Dat klopt niet. 

Maar als Sam Mendes een hele grote fan van Bond is en het een enorm plezier vindt om ook eens een Bond-film te kunnen maken, waarom zou dat dan niet mogen? Waarom mogen enkel maar gewone fans fanfictie maken?

Zowat alle scenaristen (en acteurs) die momenteel meewerken aan Doctor Who waren in hun jeugd al fan van de reeks. Van al die mensen komt een droom uit. In de stripwereld is dat niet anders. Dat geldt natuurlijk niet voor alle reeksen, maar aan iets waarmee je bent opgegroeid kunnen meewerken is gewoon heel leuk. En als je er dan ook nog eens voor betaald wordt is dat helemaal geweldig.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...