Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
dirk (monsieur toupet)

'franchisering' Van De Strip

Recommended Posts

De auteurs voelen zich niet altijd tekort gedaan door aan andere reeksen te werken. Als ik een scenario voor B&M zou gepubliceerd krijgen, zou ik daar zeer tevreden over zijn.

Het is hetzelfde met de eeuwige vervolgen: er zit ook een stuk plezier in het bedenken van nog een stukje van een universum.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is ook soms een uitdaging om het beter te proberen doen dan de voorganger.

De tekeningen van Superman, Batman en anderen zijn nu veel beter dan in de jaren 30, toen ze ontstonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar als Sam Mendes een hele grote fan van Bond is en het een enorm plezier vindt om ook eens een Bond-film te kunnen maken, waarom zou dat dan niet mogen?

Omdat hij er daarna nog eentje maakte. Da's logisch. Omdat Jarhead alweer 11 jaar oud is. Omdat je in de proloog van SPECTRE zo mooi kunt zien dat hij zo ontzettend veel meer in zijn mars heeft. En verder mag natuurlijk iedereen doen waar hij zin in heeft hoor. C'est la vie, zoals Koen terecht opmerkt. Ik denk alleen dat je tevredener op je sterfbed ligt als je de lat wat hoger hebt gelegd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De tekeningen van Superman, Batman en anderen zijn nu veel beter dan in de jaren 30, toen ze ontstonden.

Inderdaad.  En de verhalen meestal ook.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Superman en Batman zijn veel interessantere franchises dan de Europese. Er zit veel meer vrijheid in de karakters en je kunt uit een heel scala aan bijfiguren kiezen.

Plus: de mensen die er nu aan werken zijn zeker niet minder dan hun voorgangers. 

Bijv. bij Robbedoes is het zo dat de mensen die er nu aan werken automatisch minder zijn dan Franquin.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Bijv. bij Robbedoes is het zo dat de mensen die er nu aan werken automatisch minder zijn dan Franquin.

Nou. Automatisch is veel gezegd.

Maar vergeet niet dat Franquin ook maar de derde (of voor de muggenzifters vijfde) tekenaar van Robbedoes was.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Superman en Batman zijn veel interessantere franchises dan de Europese. Er zit veel meer vrijheid in de karakters en je kunt uit een heel scala aan bijfiguren kiezen.

En waarom zijn er zoveel bijfiguren en is er meer vrijheid in de karakters? Juist omdat er al honderden mensen zich met die reeksen hebben bezig gehouden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik veronderstel dat de mensen die tegen uitmelken en franchisering in de stripwereld zijn van iedere reeks enkel het eerste deel lezen?

Er wordt hierboven een paar keer gevraagd waarom stripmakers niet gewoon origineel werk maken, met eigen personages. Natuurlijk zouden de meeste het liefst van al eigen succesvolle personages/albums maken. Maar als het publiek die niet wilt kopen, en je als stripmaker een paar keer zoveel kan verdienen met personages van anderen, dan is de keuze toch vrij vlug gemaakt hoor. Als zelfs iemand als Conrad zich al moest bezig houden met iets als Marsu Kids...

't is allemaal de schuld van de lezers!!!

Tja, eigenlijk kan ik dat perfect. Een eerste deel lezen, ervan genieten, zonder de behoefte te hebben het vervolg te lezen.

Maar natuurlijk heb ik niks tegen reeksen. Al kan ik me niet direct een reeks voor de geest halen waar eenzelfde auteur na pakweg 20 delen (en dat is al ruim) niet alles gezegd heeft wat er gezegd moet worden, en we gewoon meer van hetzelfde krijgen voorgeschoteld. In dat opzicht is het juist interessanter als iemand anders overneemt.

Ze moeten alleen niet overdrijven met nevenreeksen enz.

En wat betreft die herkauwde Blake en Mortimer. Dat is een strip die zo vastzit in een bepaalde tijdsgeest... Die kan je anno nu niet meer juist vatten. Dan verval je in na-aperij of pastiche.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nou. Automatisch is veel gezegd.

Maar vergeet niet dat Franquin ook maar de derde (of voor de muggenzifters vijfde) tekenaar van Robbedoes was.

Tiens...Rob Vel, Jijé...Wie zijn die andere twee?

Deel dit bericht

Link naar bericht

En waarom zijn er zoveel bijfiguren en is er meer vrijheid in de karakters? Juist omdat er al honderden mensen zich met die reeksen hebben bezig gehouden.

Maar pleit je nu niet voor de vogelvrijverklaring van elke ook maar enigszins succesvolle reeks, dat die dan als een soort plofkip straffeloos en eindeloos mag worden opgeblazen tot een universum waarin de oorspronkelijke intenties van de maker niet of amper meer te bespeuren zijn? Moeten we dat willen? Willen we dat echt? Blieven we toch ook gewoon niet iets anders als het ons met hetzelfde marketingbudget wordt voorgeschoteld? En waarom ook niet? Spijkerbroekfabrikanten durven toch ook succesvolle modellen in te ruilen voor iets nieuws?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tiens...Rob Vel, Jijé...Wie zijn die andere twee?

Blanche Dumoulin, de vrouw van Rob Vel en een bevriend tekenaar, Luc Lafnet. Ik geloof dat ze beiden onder de naam Davine werkten.

Wanneer mag ik overigens eens een Urbanus-album tekenen, Willy?

Het hoeft niet persé in de hoofdreeks te zijn. Een spinoff mag ook. Iets rond Nabuko Donosor misschien?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar pleit je nu niet voor de vogelvrijverklaring van elke ook maar enigszins succesvolle reeks, dat die dan als een soort plofkip straffeloos en eindeloos mag worden opgeblazen tot een universum waarin de oorspronkelijke intenties van de maker niet of amper meer te bespeuren zijn?

Ik pleit helemaal niets. Ik probeerde Tweetie op het dubbelzinnige van zijn opmerking te wijzen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

......

En wat betreft die herkauwde Blake en Mortimer. Dat is een strip die zo vastzit in een bepaalde tijdsgeest... Die kan je anno nu niet meer juist vatten. Dan verval je in na-aperij of pastiche.

Niet noodzakelijk. Ik lees heel gaag boeken en strips en zie ook heel graag films en tv reeksen die in de eerste 'helft' van de twintigste eeuw spelen. Dat is een heel speciale tijdsgeest.

Het hangt er allemaal vanaf hoe het gedaan is. Tussen die B&M's zitten er dan ook heel goeie en echte stinkers.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar pleit je nu niet voor de vogelvrijverklaring van elke ook maar enigszins succesvolle reeks, dat die dan als een soort plofkip straffeloos en eindeloos mag worden opgeblazen tot een universum waarin de oorspronkelijke intenties van de maker niet of amper meer te bespeuren zijn? Moeten we dat willen? Willen we dat echt? Blieven we toch ook gewoon niet iets anders als het ons met hetzelfde marketingbudget wordt voorgeschoteld? En waarom ook niet?

Spijkerbroekfabrikanten durven toch ook succesvolle modellen in te ruilen voor iets nieuws?

Waarom niet? Als nieuwe schrijvers en tekenaars iedere keer voor nieuwe impulsen zorgen? Zolang de kwaliteit maar goed is.

Het kan me bv. echt niet schelen wat de oorspronkelijke bedoeling van Daredevil was. De eerste 15 jaar van Daredevil (voor Miller) kunnen me gestolen worden. Alles wat interessant is, komt daarna.

501?   

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je zo redeneert kan je geen enkele strip meer in het verleden situeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je zo redeneert kan je geen enkele strip meer in het verleden situeren.

Helemaal niet.

Maar elke historische bewerking (roman, strip, film) zegt uiteindelijk meer over de tijd waarin die gemaakt is, dan over de periode waarin zij gesitueerd is. Ben-Hur kan je toch niet vergelijken met Gladiator? De Rode Ridder van Vandersteen met De torens van Schemerwoude?

Blake en Mortimer is dan nog geen historische strip, toch niet die van Jacobs. Die tijdsgeest kan je proberen te imiteren, maar het blijft een imitatie, want gemaakt door iemand met de kennis en inzichten van 20.. En die ook niet onderworpen is aan de 'censuur' van de tijd van Jacobs. Je kan nu dingen zeggen en tonen die in die tijd wel bestonden, maar niet noodzakelijk getoond konden worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat is wel het hele eieren eten keurig samengevat, denk ik. Als die B&M-franchise werkelijk 'in de geest van Jacobs' was, dan zagen we het duo nu ronddraven in een door Olrik ontketende cyberoorlog. Of niet natuurlijk. Want die twee heren zijn natuurlijk niet meer van deze tijd. Ze hebben geen bestaansrecht meer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Waarom niet? Als nieuwe schrijvers en tekenaars iedere keer voor nieuwe impulsen zorgen? Zolang de kwaliteit maar goed is.

Ik denk wat kleinschaliger, ik voel me prettiger bij auteurs die hun eigen wereldje in de steigers hebben gezet en de deur op slot doen als ze klaar zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het hoeft niet persé in de hoofdreeks te zijn. Een spinoff mag ook. Iets rond Nabuko Donosor misschien?

Dat vind ik weinig ambitieus. Daar kan je minstens twee spinoffreeksen uit puren, Nabuko én Donosor. ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Hittentitten verdienen een spinoff graphic novel!

Alleen zien zij dat dan weer niet zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Blanche Dumoulin, de vrouw van Rob Vel en een bevriend tekenaar, Luc Lafnet. Ik geloof dat ze beiden onder de naam Davine werkten.

Een spinoff rond juffrouw Pussy lijkt me wel wat! :cheerf2:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik snap eigenlijk het probleem niet, als het je niet aanstaat koop je het niet he. Er komt nu al veel te veel uit omdat allemaal te lezen. En eerlijk gezegd denk ik dat het juist door de opbrengsten van zo’n succesreeksen is dat uitgeverijen soms nog iets nieuws kunnen riskeren. Iedereen wil een boeiende job met supertoffe collega’s en ondertussen nog eens goed verdienen maar ja de wereld zit nu eenmaal niet zo ineen..  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...