Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
sanderg

Thorgal 15- De Meester Van De Bergen (Spoiler Alert)

Recommended Posts

Het valt mij op dat in veel 'favorieten' lijstjes deel 15 van de Thorgal reeks vrij hoog eindigt. Persoonlijk vind ik het ook een erg goed album, maar breek ik er telkens weer mijn hoofd over of het verhaal nu wel of niet klopt. Ik heb in een eerder commentaar hier op de reep iemand wel eens zien vermelden dat er een 'serieuze' fout in het verhaal zou zitten.
Waar ik altijd mee blijf worstelen is wie de persoon is die aan het begin van het album op de hoorn blaast en omkomt onder een lawine. Je zou denken dat dit Torric is naar die duikt even later levend en wel op om Thorgal te leren kennen en te begrijpen hoe hij door de tijd kan reizen. Wanneer dit personage de Torric uit het verleden is (die later in het album naar de toekomst reist om Thorgal te doden), dan zou je toch denken dat (zoals hij zelf ook zegt) hij zichzelf terug zou hebben gezien wanneer hij uitgeput aankomt bij de ruineresten van het huis (wat niet het geval is). Hij zou daar toch immers eerst hebben moeten aankomen om Thorgal te ontmoeten en er uberhaupt weet van te krijgen hoe hij door de tijd kan reizen?

Mijn theorie is dat het personage aan het begin van het album een onbekende is, evenals de meester van de bergen die hem op dat moment doodt. Aan het einde heeft Vlana (die nu de meester van de bergen is) voorkomen dat Torric ontsnapt en naar het huisje vlucht. De Torric die naar de toekomst is afgereisd om Thorgal te doden is immers al kopzorgen genoeg.

Wat me een beetje steekt in het verhaal is dat Vlana op het einde van het album aan het hoofd staat van een stelletje boeven dat er blijkbaar ook slaven op na houdt. Dit gegeven strookt niet met haar karakter.

Wat zijn jullie gedachten?

Overigens versterkt het feit dat ik me nu nog steeds,jaren nadat ik het album voor het eerst heb gelezen, het hoofd breek over het bovenstaande mijn idee dat dit echt wel een heel goed album is dat blijft intrigeren.   

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb wel eens gemeld dat er een zware fout in het tijdreisverhaal zit, ja. Maar aangezien het jaaaaren geleden is dat ik de strip las, kan ik daar eigenlijk niks meer over zeggen ;) En daar knap ik dan op af, op tijdreisverhalen waar niet over nagedacht is. Zo'n verhalen zijn heel moeilijk.  

Als ik 'm ooit eens opnieuw lees, kan ik er meer over zeggen... en misschien zie ik dan in dat IK verkeerd ben. Maar ik twijfel :P

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn idee is juist dat er wel over is nagedacht (ik heb Van Hamme wel hoog zitten :-)- dat is wellicht juist wat me dwars zit /intrigeert aan dit album- Ik kan er namelijk de vinger niet geheel achter krijgen. Ik kan het overigens echt aanraden om het album nog eens te lezen hoor! In die tijd stond Thorgal wat mij betreft echt aan de absolute top zowel qua tekeningen als verhaal 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zal het eens opnieuw lezen. Maar ik meen me te herinneren dat de fout waar ik over viel (al dan niet terecht) niet in het begin, maar meer naar het einde van het album zat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zie dat het album al van 1989 is. Geen wonder dat ik er mij niks meer van herinner. Heb het sindsdien niet meer herlezen. Maar toen heb ik het wel twee keer gelezen (dat doe ik altijd met mijn strips, voor ik ze opberg).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja- het is alweer een wat ouder album inderdaad. Ben stiekem best jaloers - ik ken de Thorgal albums ondertussen al zo goed.. Zou graag willen dat de laatste keer dat ik ze las ook zover achter me lag om een klein deel van die ervaring van het eerste keer lezen nog eens te hebben.

Veto- jij als fervent Rosinski-liefhebber- heb jij wellicht nog een theorie over dit album? (waarvan ik eens in een interview heb gelezen dat het Rosinski's persoonlijke favoriet is)

Deel dit bericht

Link naar bericht

De persoon die in het begin op de hoorn blaast is Vlana, zij is dan de grote schurk. Ze doet dit om Torric te doden en zo Thorgal te beschermen.

De onlogica in het verhaal zit hem, volgens mij, dat er meerdere loops worden doorlopen van heden naar verleden en terug..Deze loops kennen niet allemaal dezelfde afloop.

Zo leeft Torric nog in één van die loops en is hij de grote schurk die op de hoorn blaast.

Of dit een ernstige tijdfout is weet ik niet. Volgens mij is de basis van het verhaal het gegeven dat iedere ontwikkeling in de tijd een nieuwe toekomst start en dus niet cyclisch is zoals de ring "ouros" suggereert.

Deel dit bericht

Link naar bericht

niet te hard bij nadenken, is gewoon een heel leuk verhaal om te lezen, met toch een aantal verrassende wendingen en plots.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik hen sowieso een hekel aan dergelijke tijdreisverhalen omdat ik me de hele tijd meer zit af te vragen "wat klopt hier niet?", "wat heb ik gemist?", "heb ik iets verkeerd begrepen?" in plaats van te genieten van het verhaal.

Geef mij maar het rechtlijnige De Boogschutters of het emotionele De Schaduwen Voorbij.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Persoonlijk één van mijn Thorgal-toppers, maar ik hou dan ook van verhalen met vreemde doorgangen. Zal het vanavond of morgen eens herlezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tijdreisverhalen geven altijd aanleiding tot problemen. Onnodig om logisch over te gaan nadenken en het verhaal te analyseren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het grappige is dat Van Hamme zelf over dit verhaal (in de Rosinski monografie) aangeeft dat hij er lang aan heeft gewerkt (ik meer dat hij het over twee maanden had). De pers was niet laaiend omdat het verhaal te complex zou zijn-hij merkt op dat de lezer na moet denken bij dit verhaal en dat dit iets is waar niet veel mensen warm voor leken te lopen. Voor de een (inclusief mijzelf) zal dit 'nadenkproces' een extra verdieping zijn om te genieten van het verhaal maar voor de ander zal het eerder een beperking opleveren daar mensen strips toch vooral voor hun ontspanning lezen.

Ik neem het denkproces (zoals je wel in mijn eerste post hebt kunnen lezen) redelijk serieus ;-) Misschien ook juist om Van Hamme nu wel of niet op een fout te kunnen betrappen. Bedankt voor je respons trouwens Rik! Interessant om te zien dat jij wel (anders dan ik dus) meent dat het wel degelijk Torric is die aan het begin van het album om het leven komt

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ach ik vond het een leuk verhaal met een goede twist op het einde, zoals een goed tijdreisverhaal er altijd om vraagt! 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ga het ook eens herlezen. Heb er wel eens mijn hoofd over gebroken, maar toen geen aantekeningen gemaakt ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb er misschien niet genoeg over nagedacht. Er viel me iets op, en ik dacht: tiens, dat kan (waarschijnlijk) niet. Ik zal eens wat beter opletten. 

als ik 'm herlees...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Aardig om te zien dat ik blijkbaar toch wat mensen geprikkeld heb om het verhaal nog eens ter hand te nemen :-) Voor wat ik me kan herinneren heb ik, toen ik het verhaal voor de eerste keer had gelezen, het album weggelegd met een gevoel dat ik er echt geen touw aan vast kon knopen. Bij latere herlezing had ik al het idee dat ik wat beter moest opletten en begonnen de vragen te rijzen... Ben benieuwd naar jullie bevindingen na herlezing. Overigens is er ooit op de thorgal fanpagina (ttp://www.thorgal-bd.fr/) ook een levendige discussie geweest over dit album

Deel dit bericht

Link naar bericht

SPOILERS

.

.

.

.

.

.

.

Eigenlijk moest de strip al voorbij zijn na blz 5, maar soit, ik ga er van uit dat er steeds maar alternatieve tijdlijnen worden gemaakt, waardoor het verhaal min of meer kan kloppen, maar ik heb mijn bedenkingen. Er zijn dus eigenlijk twee Torrics vanaf blz 5, één weggelopen slaaf, en één onder de sneeuw ;)

Allemaal goed en wel. 

Voor mij klopt de strip dus min of meer tot blz 45. Daar gaat het fout. Om het uit te leggen, zou ik een presentatie moeten geven irl, dus ik ga het hier niet eens proberen, maar zoiets helpt een strip of film voor mij dus om zeep. Het is zo moeilijk, een duidelijk tijdreisverhaal maken. 

Op blz 43 zie je Thorgal arriveren, nog voor het verhaal dus begint, en op blz 44 wordt Torric bedolven onder de sneeuw. Thorgal weet dus eigenlijk van niks. Maar op blz 45 is hij volledig mee met het verhaal. Zijn er dan ook twee Thorgals? :) Of speelt de reeks zich vanaf dan af in een alternatieve tijdslijn? ;)

Soit, ik ga er mijn hoofd niet meer over breken. Eigenlijk heb ik me best geamuseerd met deze strip nog eens te lezen, na al die tijd. Ook al vind ik het einde dus niet gelukt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heerlijk om zo'n oude Thorgal weer eens te lezen, dat smaakt naar meer. Thnkx sanderg :)

Maar dan het verhaal. Daar klopt dus geen hout van. Ik ga met Kuzuri mee dat het verhaal na blz. 5 klaar is ;) maar dan heb je geen strip van 48 blz. Dan krijgen we dus een spannend verhaal wat bij vlagen zou kunnen kloppen mits je op dat moment ook stopt met nadenken of lezen. De inconsequentie die Kuzuri aanstipt op het eind is er één maar hoe kan Torric zelf slaaf geweest zijn van Saxegaard als hij dat zelf was? En op blz. 37 komt Torric zichzelf tegen en sterker nog vermoord zichzelf en dat is volgens mij een doodzonde in tijdreisverhalen.

Volgens mij weet Van Hamme ook wel dat het niet allemaal klopt en relativeer hij dit door op blz 42 Torric te laten zeggen dat het belachelijk is dat hij zichzelf weer zou tegenkomen en de boodschap die op blz. 47 namens Vlana wordt doorgegeven laat aan duidelijkheid ook niets te wensen over: "De tijd moet een zaak van de goden blijven" B)

Tot slot nog een openstaande bonusvraag: Van wie is die hand uit de sneeuw blz. 20? En is die hand relevant?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kan dat eigenlijk wel, 2 identieke stukken materie in eenzelfde tijdsgewricht? Ik las ooit eens iets over antimaterie en de aanname die werd gemaakt dat indien zoiets zo voorvallen de materie, bestaande uit de originele materie die in het tijdsgewricht is ontstaan en de antimaterie, beiden vernietigd zouden worden. Torric en Saxegaard, in 1 van die loops waar Saxegaard Torric is, zouden dan materie en antimaterie zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kan dat eigenlijk wel, 2 identieke stukken materie in eenzelfde tijdsgewricht? Ik las ooit eens iets over antimaterie en de aanname die werd gemaakt dat indien zoiets zo voorvallen de materie, bestaande uit de originele materie die in het tijdsgewricht is ontstaan en de antimaterie, beiden vernietigd zouden worden. Torric en Saxegaard, in 1 van die loops waar Saxegaard Torric is, zouden dan materie en antimaterie zijn.

Je hebt te veel naar Timecop gekeken! 

http://www.imdb.com/title/tt0111438/?ref_=fn_al_tt_1

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb het een paar maand geleden gelezen. Het leek mij wat bij de haren getrokken, maar dat zijn tijdreisverhalen bijna altijd, dus gewoon niet teveel over nadenken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hé, da's hier precies weer de klassieke leesclub  :e005:

Interesse was gewekt en heb het eens herlezen. Het is idd een complex gegeven en als lezer word je uitgedaagd om zelf te gaan puzzelen hoe alles in elkaar zit. Ik vraag me af of Van Hamme het zelf wel wist, of dat hij bewust zelf meerdere mogelijkheden heeft opengelaten.

Ik volg 2 mogelijke pistes waarbij de eerste me het meest plausibele lijkt

1) de piste dat Saxegaard bij de start een onbekende is en degene die bedolven ook. Torric was ook een gevangene van Saxegaard maar ontsnapt aan de lawine.

Van dan af heb je Torric en Thorgal vindt de ring. Met de ring worden diverse tijdssprongen gemaakt waarbij je op den duur in het probleem van de tijdparadox terechtkomt als een personage zichzelf ontmoet. Bij zoiets loopt het altijd mis en klopt het daarna nooit meer. Want Torric doodt zijn oudere versie en toch leeft zijn jongere versie verder. 

De kwestie van de hand op blz. 20 (waarbij Thorgal vlucht van Saxegaard) versterkt de piste dat het een onbekende is die onder de lawine bedolven ligt aangezien Saxegaard/Torric op dat moment leefde. In dit geval is de tijd veranderd: Saxegaard = Torric, die veroorzaakt de lawine en het blijft nog steeds een onbekende die onder de sneeuw ligt. De handen die uit de sneeuw komen in het begin en op blz. 20 hebben trouwens allebei nog een stuk trui dat je kan zien, terwijl de hand op het einde niet.

Op het einde heb je de laatste sprong: Torric naar het heden, Vlana is 37j ouder geworden.  Dus in dit geval is de beginsituatie veranderd. I.p.v. dat Torric weg vlucht van Saxegaard gaat hij nu op loer liggen om Thorgal te doden. I.p.v. de originele Saxegaard is Vlana nu Saxegaard geworden. Torric wordt gedood en eind goed al goed.

Rariteit: aan de hand van Torric hangt de ring en aan die van Vlana ook. Je ziet echter niet dat Vlana die ring neemt, dus dat moet je veronderstellen.

2) de piste dat Saxegaard van bij de start Vlana is en Torric onder de sneeuw bedolven wordt. Maar in het begin zie je Torric vluchten voor de lawine, terwijl op het einde hij gewoon op loer ligt. Dus als begin en einde identiek zijn dan klopt daar iets niet. In dat geval kan Thorgal Torric ook niet meer ontmoeten. En Thorgal vind de ring in de hut, wat niet klopt met het einde waar Torric de ring aan heeft. 

Ik denk dat Van Hamme bewust dit allemaal zo complex en onlogisch heeft gemaakt, idd op het einde die verwijzing dat je met de tijd niet moet sollen.

Van de Thorgals is dit ook één van de verhalen die me bijgebleven zijn, vermoedelijk net omdat dit zo intrigerend en ondoorgrondelijk is. Voor mij een klassieker  :e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...