Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Martin

Interview Over Karel Verschuere (Afgesplitst Rode Ridder)

Recommended Posts

Wat een intrigerend interview en wat een haat en nijd onderling.

 

Toch begrijp ik iets niet, ze mocht aan vd Steen een voorstel doen voor financiele genoegdoening maar dat wilde ze niet want ze liet zich niet afkopen. Het was toch juist haar bedoeling om geld los te peuteren bij Willy. Had dan gesteld: zoveel % van de reeds verkochte oplage, vraag een paar miljoen franken en begin te onderhandelen met die ouwe zuipschuit.

 

Wat  een oostfrontstrijders trouwens bij elkaar.....

 

Ze kwamen bij Standaard een oostfrontstrijder tegen die ging zoeken naar een contract, de man was gelukkig te vertrouwen omdat hij oostfrontstrijder was geweest......

Deel dit bericht


Link naar bericht

"Vandersteen zocht in die periode naar een strip figuur die alles kon en altijd de situatie kon redden. Karel heeft toen Jerom uitgevonden. Die figuur is dus eigenlijk een creatie

van Verschuere!" lees ik in dat interview.

 

We weten ondertussen (ondermeer via de stripspeciaalzaak) al dat Vershuere goed naar het stripwerk van anderen keek. We kunnen er blijkbaar nog iets aan toevoegen ;)

 

Ooptimemachine4939.jpg

De oermens Alley Oop wordt met een tijdmachine naar de 20ste eeuw geflitst in een strip uit 1939.

Deel dit bericht


Link naar bericht

"Vandersteen zocht in die periode naar een strip figuur die alles kon en altijd de situatie kon redden. Karel heeft toen Jerom uitgevonden. Die figuur is dus eigenlijk een creatie

van Verschuere!" lees ik in dat interview.

 

We weten ondertussen (ondermeer via de stripspeciaalzaak) al dat Vershuere goed naar het stripwerk van anderen keek. We kunnen er blijkbaar nog iets aan toevoegen ;)

 

Ooptimemachine4939.jpg

De oermens Alley Oop wordt met een tijdmachine naar de 20ste eeuw geflitst in een strip uit 1939.

 

:e007:

Deel dit bericht


Link naar bericht

Straf afrekeningsinterview in de stijl van Maurice Dewilde, maar ik weet niet of ik dit wel allemaal wilde weten.

 

PS Martin, ik zou je tape nog wat bewaren. Je weet nooit.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mieke De Bats zegt vooral wat Karel Verschuere gezegd en gedaan heeft. Die ondervindingen kunnen inpassen in de Rode Ridder levenslijn is een aanwinst.

De uitvinder, en tekenaar van de eerste 15 albums, Karel Verschuere is een Rode Ridder Grootmeester.

Dat hij  miserie met Willy Vandersteen had en daardoor zijn striptijdperk vroegtijdig afsloot maakt jammer genoeg deel uit van zijn stripcarriere.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik denk dat ze beide miserie met mekaar hadden...

Vandersteen die niet betaalde, Verschuere die niet produceerde..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Gast Kontiki

Zijn ze daar ondetussen niet immuun voor?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Gast Kontiki

hier ook maar eens wissen

Deel dit bericht


Link naar bericht

Inderdaad, ik vind het schitterend dat het niet gecensureerd werd wegens "we kunnen Vandersteen niet te veel afvallen". Enfin ik hoop dat het niet gecensureerd werd. Iedereen heeft recht op zijn/haar waarheid...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Gast Kontiki

hier ook maar even wissen

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hoe dan ook, spijtig dat Verschuere niet meer Rode Ridder-albums heeft kunnen tekenen! Hij is veruit mijn favoriete tekenaar. Albums als Storm over Damme, De Hoorn van Horak en De Vuurgeest zijn toch prachtig!

Deel dit bericht


Link naar bericht

Inderdaad Willem. Echt nog die Vlaamse klei waarmee de figuren gemaakt werden.

Nu weten we tenminste meer over het waarom hij niet verder aan de Rode Ridder tekende.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Nu weten we tenminste meer over het waarom hij niet verder aan de Rode Ridder tekende.

 

Ik geloof zonder meer dat jullie opgetekend hebben wat de weduwe heeft gezegd, maar of het waar is? 

 

Ik kan niet geloven dat Leopold Vermeiren nooit (dus bijna zestig jaar) een frank voor het gebruik van de Rode Ridder figuur heeft gezien en dat Verschuere meer dan vijftien jaar met VanderSteen heeft samengewerkt en in al die tijd continu met allerlei betalingsproblemen werd geconfronteerd.

 

Als een advocaat van de erfgenamen van Leopold Vermeiren dat bedrag met rente op rente zou opeisen, zou dat waarschijnlijk genoeg zijn om heel Standaard uitgeverij over te nemen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dat was in de jaren 50. Ik denk dat men toen wat vlotter omsprong met auteursrechten.

 

Bessy is een schaamteloze kopie van Lassie. Heeft Vandersteen daar ooit iets voor betaald? Het zou nu niet meer waar zijn...

Deel dit bericht


Link naar bericht

Bessy is een schaamteloze kopie van Lassie. Heeft Vandersteen daar ooit iets voor betaald? Het zou nu niet meer waar zijn...

 

Ik denk het toch wel. Lassie is oorspronkelijk afkomstig van een verhaal uit 1859 over een collie genaamd Lassie. Daar moet een goede advocaat iets mee kunnen doen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dat was in de jaren 50. Ik denk dat men toen wat vlotter omsprong met auteursrechten.

 

Bessy is een schaamteloze kopie van Lassie. Heeft Vandersteen daar ooit iets voor betaald? Het zou nu niet meer waar zijn...

Vandersteen was van plan om Lassie te verstrippen, heeft de rechthebbenden daarvan gecontacteerd en die gaven hem toestemming indien hij de bestaande filmverhalen zou volgen. Maar daar had Vandersteen geen zin in, dus heeft hij zelf maar iets verzonnen.

 

Vermeire is misschien nooit betaald geweest voor het gebruik van zijn Rode Ridder, of misschien bitter weinig, maar het is duidelijk dat hij geen probleem had met de overeenkomst tussen hem en Vandersteen, een overeenkomst die voor beiden voordelen had (de strips konden nooit bestaan zonder de boeken, de boeken bleven populair via de strips).

Tot in 2000 werden alle Rode Ridder-boeken voorzien van illustraties van de RR-tekenaars (Verschuere en Biddeloo). Indien er wrevel zou geweest zijn, zou dat wel niet gebeurd zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Tussen haakjes: gans het verhaal over geen betalingen en verdwenen contracten dat in het laatste interview uit de doeken wordt gedaan en de meeste andere anekdotes staan ook al in 'Studio Vandersteen, kroniek van een legende', samen met het weerwoord van Vandersteen.

In datzelfde boek merkt Biddeloo ook op dat, afgaand op de tekeningen, composities en houdingen Vandersteen wellicht het eerste album heeft geschetst en dat Verschuere alles verder afwerkte. En merkt Ronald Grossey op dat de gedaanteverandering van Johan ten opzichte van de boeken erop wijst dat Vandersteen een zware stempel op het uiterlijk van het personage had. (er is inderdaad geen reden waarom Verschuere de RR plots een ander uiterlijk zou geven).

Er staat ook in dat Vandersteen albums 3 tot 8 opnieuw helemaal zelf in potlood schetste (wat- ietwat dubbelzinning- het kwaliteitsverlies zou verklaren aangezien Vandersteen minder goed was als realistische tekenaar) en dat De Rop die inktte.

 

En er staat nog een andere (wellicht juiste) versie over het ontstaan van de reeks in. Joris Schaltin, een uitgever bij de uitgeverij die de RR-romans uitgaf, zag hoe winstgevend strips waren. Hij vroeg aan Vermeire toestemming om een strip van de RR te maken. En hij benaderde Verschuere, aangezien hij de boeken al illustreerde. Verschuere vond echter dat hij Vandersteen op de hoogte moest brengen. Zowel Vandersteen als zijn uitgever zagen het niet zitten dat tekenaar die voor Vandersteen werkte een strip zou maken voor een andere uitgever. Dat was immers concurrentie, en daar waren ze niet gelukkig mee. Daarnaast zou Vandersteen misschien zijn beste medewerker verliezen. Beide heren gingen met Vermeire praten. Het vervolg kennen we.

En in de volgende alinea lees ik dat Vermeire 1% royalties kreeg op de verkoopprijs van de albums.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het blijft haar verhaal, dat klopt. Maar wie heeft er tevoren naar willen luisteren? De laatste jaren zijn al genoeg via nieuwe vondsten, artikels, interviews, enzomeer onwrikbaar geachte stukjes stripkennis over heel uiteenlopende zaken (niet alleen over Vandersteen uiteraard) op lossere schroeven gezet want de (strip)geschiedenis blijft zich herschrijven.

Tom, je bijt nu al dagen lang je tanden in wat wij nu brengen en je wil het ofwel minimaliseren ofwel kapot relativeren ofwel andere bronnen citeren terwijl tot nu toe nooit iemand er maar aan heeft gedacht Mieke De Bats aan het woord te laten (indien ze al was gekend). Wat is eigenlijk het probleem? Past zij niet in het plaatje? Of zijn wij zelf van mindere waarde omdat we geen perskaart hebben?

Awel, Ronald Grossey heeft naar haar willen luisteren en alles al eens genoteerd en vastgelegd voor de eeuwigheid in een dikke boek. De Bats staat zelfs in het personenregister vermeld.

 

Ik vind al de RR interviews die jullie hebben gebracht even boeiend om te lezen, maar ik hou ervan om zoveel mogelijk kanten van een verhaal te horen. De waarheid zit altijd ergens in het midden. Heeft niets te maken met het feit dat iemand niet in het plaatje zou passen of omdat jullie al dan niet een perskaart hebben. Als ik vrienden een gekleurd verslag hoor maken van feiten waar andere bij betrokken zijn, neem ik dat ook nooit zomaar voor waar aan. Ik ben wat dat betreft een irritante mens, een ware ongelovige Thomas. En het verhaal van De Bats is duidelijk gekleurd.

(en misschien stoor ik me een heel klein beetje aan de claim dat dat laatste interview de stripgeschiedenis zou moeten herschrijven, terwijl er helemaal niets herschreven moet worden).

Deel dit bericht


Link naar bericht

Ik vind al de RR interviews die jullie hebben gebracht even boeiend om te lezen, maar ik hou ervan om zoveel mogelijk kanten van een verhaal te horen. 

 

Het is een interview en dus één kant van een verhaal. Het is het verhaal van de geïnterviewde en de interviewers moeten daar zoveel mogelijk buiten blijven. 

 

De waarheid zit altijd ergens in het midden.

 

Hoeft niet perse waar te zijn. Dit soort uitspraken kan ook vaak simpelweg een uitvlucht zijn om niet te hoeven kiezen tussen partijen.

 

“Reputable scientists disagree,” said the journalist. “There is a debate. The question is far from settled. The truth probably lies between the two extremes of duck and not-duck.”

 

https://drboli.wordpress.com/2009/12/15/the-duck/

Deel dit bericht


Link naar bericht

Dat Verschuere er mee de hand in had om Jerom te creëren mag ook eens benadrukt worden, het is alleszins geen parate kennis bij mij. 

Ik wist trouwens niet dat Leopold Vermeiren de twee eerste Rode Ridder-stripverhalen geschreven zou hebben.

Dat van Jerom stond ook al in Grossey's boek, hoor. Op pag 68, Verschuere vertelt er dat Vandersteen een nieuwe figuur wou hebben, een krachtpatser, een man die alles kan (een Popeye dus eigenlijk) en dat hij dan suggereerde om een oermens te nemen, gebaseerd op Alley Oop. Ook Jeroms grap "efkes sneller dan het geluid" is zijn idee. Maar dat zijn dingen die een mens leest, en vrijwel meteen weer vergeet.

 

Dat Vermeire RR scenario's zou geschreven hebben is idd nieuw. Persoonlijk denk ik dat het eerder om plotideetjes zal gaan.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Gast Kontiki

Zoals de Jommekes?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...