Ga naar inhoud

Interview Over Karel Verschuere (Afgesplitst Rode Ridder)


Recommended Posts

 

 

Zo'n verbod is vaak contraproductief. Ondertussen heeft de krant De Standaard een pagina gewijd aan de inhoud van het interview en de verwijdering ervan. Mét illustraties van Verschuere.

 

Dat vind ik dan weer triestig, als het naar haat en nijd neigt zijn ze geïnteresseerd.

 

Ik heb het interview wel gelezen, boeiend maar niet echt veel dat me verbaasde. Zoals Tom al zei, veel stond al in dat boek over de Studio waar toch ook de kleine kantjes van Vandersteen aan bod kwamen. Dat werd nu allemaal wat meer uitgesmeerd door die mevrouw, maar zou toch helemaal gen stof hebben doen opwaaien buiten dit forum.

 

Die erven moeten toch ook weten dat ze van 'n mug een olifant maken zo, als ik niet beter wist zou ik denken dat ze het expres doen. Hebben ze nog royalty's op de Rode Ridder?

Link naar reactie

Die erven moeten toch ook weten dat ze van 'n mug een olifant maken zo, als ik niet beter wist zou ik denken dat ze het expres doen.

 

Ha! There is no such thing as bad publicity...

 

Ze hebben met hun actie natuurlijk wel weer een hele pagina in De Standaard geritseld, de tweede al in een week tijd. Dat is onbetaalbare publiciteit. Misschien zijn ze toch veel slimmer dan we denken.......

Link naar reactie

 

  • Ik heb het artikel in de Standaard. Hierin wordt ook een weerwoord van Vandersteen alsnog geciteerd. Verschuere "had iets infantiels in zijn karakter". :e010:

 

 

Het volledige citaat van Vandersteen luidt:

 

"Ik gaf hem de leiding van de Bessy-tekenstudio. Hij moest de andere jongens opleiden. Maar Verschuere, die iets infantiels in zijn karakter heeft, heeft van die Studio een echte kermis gemaakt.

 

De auteur van het Standaard-stuk, Toon Horsten, merkt trouwens wel op dat er niets nieuws in het interview staat: "Verschuere en Vandersteen gaven in interviews met Jan Smet in Stripgids zelfs veertig jaar geleden al allebei hun versie van de feiten."

 

 

Een infantiele oostfronter tegen een niet betalende schuinsmarcheerder, ik weet niet bij wie mijn sympathie ligt.....

 

 

Als je met 'schuinsmarcheerder' zijn walgelijke, fascistische cartoons bedoelt ligt mijn sympathie misschien toch wel bij de oostfrontstrijder.

 

Maar het is me er wel eentje, die Verschuere..... Misschien is vooral zijn jatwerk infantiel. Deze 32 pagina's met voorbeelden van de wijdverbreide diefstal blijf ik toch wel schokkend vinden hoor

 

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Weetje-vd-Week/Weetje-201-250/W208-Karel-Verschuere.pdf

Link naar reactie

Het volledige citaat van Vandersteen luidt:

 

"Ik gaf hem de leiding van de Bessy-tekenstudio. Hij moest de andere jongens opleiden. Maar Verschuere, die iets infantiels in zijn karakter heeft, heeft van die Studio een echte kermis gemaakt.

 

 

 

Er is ook nog een volledig volledig citaat, uit het interview met Vandersteen uit Stripgids 11, en dat vervolgt zo:

 

Hij stelde zich aan als een kind, er werd niet gewerkt en op een schone dag zijn al zijn medewerkers onder wie Karel Biddeloo, Frank Sels, Eugène Goossens en Edgard Gastmans bij mij gekomen zonder dat Verschuere het wist en hebben hun beklag gemaakt. Zij voelden aan dat de Studio, als ze op die manier geleid werd, hen geen waarborgen voor de toekomst kon bieden. Toen heb ik dat allemaal nagetrokken en heb ik er een einde aan gemaakt. Verschuere is dan bij ons verdwenen.

 

Nu ben ik toch wel benieuwd of Verschuere er aan het oostfront ook zo een kermis van maakte dat zijn kameraden begrepen dat zij met hem geen toekomst hadden :ph34r:  

Link naar reactie
Gast Kontiki

Dat was alleszins niet op mijn vraag. Maar het zal met het verder verspreiden met de pdf te maken hebben. Op den duur zal het forum zich daar in feite ook medeschuldig aan maken.

Link naar reactie

Zitten zenuwachtige moderatoren nu plotseling postings te verwijderen?

Er is in heel de wereld maar één persoon die niets meer met dat interview mag doen, hoor.

 

Leg eens uit a.u.b.

Als iedereen hier openbaar de PDF zit door te sturen dan publiceert het forum die feitelijk, je had ze ontvangen volgens je laatste bericht dus mochten ze wel weg dacht ik zo.

Link naar reactie

Ik volg dit draadje wel maar had interview niet gelezen.

Zou het wellicht ook nooit lezen.

Tot dat er hier melding wordt gemaakt van het verwijderen, want dat maakt je nieuwsgierig.

Als dan ook de standaard er opspringt, tja dan wil je wel eens weten waar al deze fuzz omdraait.

Uiteindelijk hadden de erven gezwegen hadden er heel wat minder mensen het interview gelezen.

Link naar reactie

Er zijn er zo'n 12 000 vertrokken; 5 000 zijn niet meer teruggekeerd...

 

Een minderheid heeft evenwel de volle vier jaar gediend, zoals Verschuere... Hij was er vroeg bij, met zijn aanmelding. En zat hij meteen bij de Waffen-SS of eerst bij het Vlaams Legioen om pas later, bij de overheveling daarvan, de SS-eed te zweren aan de Führer?

 

Verschueres geschiedenis wordt nu overal (op het web tenminste) afgedaan in 1 enkel zinnetje: hij zat vier jaar aan het oostfront. Dat klinkt wel erg neutraal. SS klinkt erg beladen maar hoe je het ook wendt of keert: Karel Verschuere was een oud-SS'er waarvan ik benieuwd ben of hij daarover wel eens uit de school is geklapt en/of daar publieke documentatie over bestaat. 

Link naar reactie

Neen, ze waren wel zo slim om op een andere manier te collaboreren :e005:

 

En ouder. Verschuere was bij zijn aanmelding nog maar een knaap van 16 of 17, dat moet nog wel vermeld.

 

Volgens mij steekt er best wel een leuke strip in zijn levensgeschiedenis, van het oostfront naar de Bessy-studio, zijn conflicten met Vandersteen en zijn voorliefde voor het overtrekpapier, ja, zou ik kopen hoor.  

Link naar reactie
Gast Kontiki

 En zat hij meteen bij de Waffen-SS of eerst bij het Vlaams Legioen om pas later, bij de overheveling daarvan, de SS-eed te zweren aan de Führer?

 

Wow, dat is niet nogal extreem kort door de bocht. Ik hoop dat jij daar geen problemen mee krijgt.

Link naar reactie

Wow, dat is niet nogal extreem kort door de bocht. Ik hoop dat jij daar geen problemen mee krijgt.

 

Maar dit was toch de gangbare weg naar het oostfront? Direct via de Waffen-SS of via het Legioen dat, als ik het allemaal goed begrijp, later in de oorlog werd omgevormd tot een SS-brigade.  

 

Tenzij Verschuere natuurlijk als freelancer naar het front ging (dan moest hij wel goed al zijn bonnetjes bewaren).

Link naar reactie

Sluit je daarmee ook het Karel Verschuere-gedeelte af? Want om hem gaat het, begonnen met een heel simpele vraag: is er iets bekend over de oorlogsjaren van (on topic) deze Rode Ridder-medewerker, méér dan de simpele constatering dat hij een Oostfronter was?

 

Me dunkt dat hij aan het front is gevormd. Wat heeft hij meegemaakt? Wat voor invloed had dat op zijn psyche, op zijn latere carrière, op zijn samenwerking met Vandersteen? Dat lijken me nou allemaal legitieme vragen.

Link naar reactie

Me dunkt dat hij aan het front is gevormd. Wat heeft hij meegemaakt? Wat voor invloed had dat op zijn psyche, op zijn latere carrière, op zijn samenwerking met Vandersteen? Dat lijken me nou allemaal legitieme vragen.

Voor jou misschien maar hiermee kaap je het volledige RR topic en dat kan niet de bedoeling zijn, dit zijn trouwens vragen die alleen hijzelf kan beantwoorden. Doe eens een poging en kom dan terug met het resultaat.
Link naar reactie

Sluit je daarmee ook het Karel Verschuere-gedeelte af? Want om hem gaat het, begonnen met een heel simpele vraag: is er iets bekend over de oorlogsjaren van (on topic) deze Rode Ridder-medewerker, méér dan de simpele constatering dat hij een Oostfronter was?

 

Me dunkt dat hij aan het front is gevormd. Wat heeft hij meegemaakt? Wat voor invloed had dat op zijn psyche, op zijn latere carrière, op zijn samenwerking met Vandersteen? Dat lijken me nou allemaal legitieme vragen.

 

Het is me al eens opgevallen dat in Vlaanderen dit soort zaken meer worden toegedekt. Ik weet niet of het een cultuurdingetje is maar in Nederland was algemeen bekend wie er fout was en in welke mate. Adriaan Venema schreef er boeken over vol en ook op lokaal niveau waren alle collabo's bekend.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Het is me al eens opgevallen dat in Vlaanderen dit soort zaken meer worden toegedekt. Ik weet niet of het een cultuurdingetje is maar in Nederland was algemeen bekend wie er fout was en in welke mate. Adriaan Venema schreef er boeken over vol en ook op lokaal niveau waren alle collabo's bekend.

 

Wij hadden Maurice De Wilde. Zoek maar eens filmpjes van 'm op.

Link naar reactie

Ondertussen zijn Verschuere en Vandersteen wel genoeg door het slijk gesleurd. Kan het misschien weer even over De Rode Ridder gaan? Deze discussie is enkele jaren geleden al gevoerd toen Humo een reeks over Vandersteen publiceerde. Wat voor nut heeft het om al die oude koeien uit de sloot te blijven halen?

 

Wat die twee ook uitgevreten mogen hebben in hun privéleven interesseert mij geen bal. Verschuere is één van mijn favoriete tekenaars, vooral door zijn werk voor Leopold Vermeiren, en Vandersteen blijft voor mij een icoon. Punt. Hun werk interesseert me. Al de rest  boeit me niet. 

 

Laat al die zever waar ze thuishoort: in het verleden. Beiden hebben nadien genoeg afgezien van hun foute keuzes. 

 

Terug naar Bono en Legendre en hun vernieuwing van de reeks.

Link naar reactie

Die rot ollanders ook altijd he, met hun vervelende zever...... Ik heb daar gewoon interesse in, net als de rol van Marten Toonder in de oorlog.

 Een goeie roddel op zijn tijd moet kunnen!!!

Zeg, heulden Bonte en Kontiki ook niet mee met de Duitsers in de tweede wereldoorlog? Of heb ik dat verkeerd gehoord? :e010::e008::e010:

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...