Ga naar inhoud

Interview Over Karel Verschuere (Afgesplitst Rode Ridder)


Recommended Posts

Zijn de strijders die vochten tegen Franco in Spanje dan ook de Oostfrontstrijders van hun tijd? :)

 

Ja en neen. Het belangrijkste verschil is natuurlijk dat Franco een staatsgreep pleegde tegen een legitiem verkozen democratisch bestuur. En de Spaanse burgeroorlog werd niet buiten Spanje uitgevochten. De oostfronters vochten mee met een land dat ons had aangevallen, zij gingen meevechten tegen een geallieerde. Analoog daaraan vallen de Syriëgangers ons aan in ons eigen land.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Zeer aan te raden leesvoer dit, beleeft sinds 1982 in Nederland druk na druk en is weliswaar deels ontmaskerd als fantasie (en leest daarom misschien ook wel lekker weg als een stripverhaal) maar ook bij meerdere herlezingen blijft het wat mij betreft fier overeind. De gang naar het Oostfront is hierin een ontsnapping aan een verstikkend gereformeerd milieu:

 

666788715.jpg

Link naar reactie

Het pure "Vlamingen werden door de Franstalige legerleiding onderdrukt in WO I"-verhaal klopt ook niet.

Mijn grootvader deed ook mee aan de feestelijkheden toen.  Zijn inschrijvingsformulier uit 1913 is bv. al in twee talen opgesteld.

Het klopt dat het lingua franca in het leger Frans was, zoals overal.  Maar dat kan je vergelijken met het Engels nu: in het leger wordt ook vaak in het Engels gecommuniceerd in NATO-verband, of omdat de procedures dat zo vereisen.

Na uw opleiding wist je normaal gezien wel wat "Assaut" of "Reculer" betekende als soldaat (nl. aanvallen of terugtrekken).  De officieren deden ook wel moeite op hun bevelen ofwel in het Vlaams te geven, of te laten vertalen, want wat hadden zij te winnen bij een troep soldaten die het bevel niet snapte...? Mijn grootvader moest dit soms doen tav de fransonkundige medesoldaten...

 

In de dagboeken die ik al las, wordt eigenlijk heel weinig melding gemaakt van Vlamingenhaat jegens de Vlaamse soldaten.  Eén keer heb ik zo iets gelezen, en dat ging over een Antwerpse officier die zijn soldaten in het Frans vernederde...
Vernedering van soldaten gebeurde in alle legers; hier was de taal een gemakkelijk wapen; maar in het Franse leger werden de soldaten bijvoorbeeld heel slecht behandeld (bv. woonst tijdens rustperiodes bleek een onuitgekuiste varkensstal te zijn, enz...).
Het Franse leger is in 1917 massaal aan het muiten geslagen, het Belgische niet. 

 

Het beeld van de Franstalige minachting voor Vlaamse soldaten komt vooral uit de boeken van A. Hans (die zelf nooit aan het front zat), en nog enkele leidende figuren uit de latere Vlaamse beweging, die allemaal in Le Havre administratief werk voor het leger deden.  Daar zal de franstalige invloed ook groter geweest zijn.

 

Link naar reactie

Wat je hier letterlijk zegt is dat VB, NVA en VU dus ontstaan zijn uit collaborateurs? Uit welke geschiedenisboeken haal je dat?

 

 

De vader van Bart De Wever bv. was zelf ooit lid van het VNV (https://www.n-va.be/nieuws/bart-de-wever-kijkt-verleden-recht-in-de-ogen-collaboratie-was-een-vreselijke-fout), in welke gradatie hij collaboreerde weet ik niet.  Ik wil niet zeggen dat BDW dat verheerlijkt, maar toon gewoon aan dat er vanuit sommige Vlaams-nationlalisten ergens een link is naar de collaboratie..

 

Vlaams Belang én N-VA zijn uit de Volksunie ontstaan.  De Volksunie bestond uit Vlaams-nationalisten, al dan niet collaborateurs, die zich verenigd hebben.  (zie ook http://www.ethesis.net/volksunie/volksunie_hfst_1.htm)Doordat de VU gematigd werd, is de extreme strekking afgesplitst naar VB. De VU zelf is ook uiteengespat in de jaren '90, met de N-VA als logische opvolger. In N-VA zitten nu zowel gematigde VU-stijl-politici (bv. Bourgeois) als mensen die het Blok toen te extreem vonden als nationalistische partij.  En er zijn natuurlijk ook opportunisten die vanuit het Blok naar de N-VA zijn overgestapt...

Link naar reactie

Ik heb ook de indruk dat het in het Franse en Britse leger erger was met respect voor de soldaten. In Leuven hebben ze zelfs Foch zijn plein afgepakt.

 

Tja, vergelijk eens een Vlaams oorlogsdagboek met dat van een Fransman  (ik raad Louis Barthas aan), en je zult je ogen opentrekken...

 

Maar goed, veralgemenen mogen we ook niet doen, plezant was het waarschijnljk nergens...

Link naar reactie
Gast Kontiki

Diverse zelfs, hieronder achtereenvolgens in de zoo van Antwerpen, in Middelkerke op de zeedijk en ook een in Kalmthout op het Willy Vandersteenplein.

Van Jerom en Lambik staan ook standbeelden in Middelkerke

 

Suske%20en%20Wiske.jpg

 

suske-en-wiske-1-gr.jpg

 

beeld-kalmthout1.jpg

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is de eerste keer dat ik dat hoor.

Maar het was ook de eerste keer dat ik hoorde dat priesters opriepen om tegen het rode gevaar te gaan vechten.

Ik kan me best voorstellen dat er zowel priesters waren die het wél deden, als priesters die het niet deden.

Ik heb in elk geval ooit les gekregen van een flamingantische priester, dus ze bestaan wel. Of ze ook zouden hebben opgeroepen om met ome Adolf tegen vieze Lenin te vechten, weet ik niet.

Euh...?Lenin was al wijlen, toen Hitler wel en goed op het toneel was verschenen.

 

 

Cyriel Verschaeve was anders zo'n Vlaamse kanselpreker die opriep om te gaan vechten tegen de goddelooze bolsjevieken.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Net zoals hij ook de Duitsers niet had gezegd dat ze goed kanonnenvlees waren. Er zijn meer dictators geweest, de wereld loopt er vol van, maar er zijn er weinig zo dom geweest om de hele wereld te willen aanvallen.

Napoleon. Alexander de Grote. Diverse Romeinse keizers,...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het pure "Vlamingen werden door de Franstalige legerleiding onderdrukt in WO I"-verhaal klopt ook niet.

Mijn grootvader deed ook mee aan de feestelijkheden toen.  Zijn inschrijvingsformulier uit 1913 is bv. al in twee talen opgesteld.

 

Het klopt dat het lingua franca in het leger Frans was, zoals overal.  Maar dat kan je vergelijken met het Engels nu: in het leger wordt ook vaak in het Engels gecommuniceerd in NATO-verband, of omdat de procedures dat zo vereisen.

Na uw opleiding wist je normaal gezien wel wat "Assaut" of "Reculer" betekende als soldaat (nl. aanvallen of terugtrekken).  De officieren deden ook wel moeite op hun bevelen ofwel in het Vlaams te geven, of te laten vertalen, want wat hadden zij te winnen bij een troep soldaten die het bevel niet snapte...? Mijn grootvader moest dit soms doen tav de fransonkundige medesoldaten...

 

In de dagboeken die ik al las, wordt eigenlijk heel weinig melding gemaakt van Vlamingenhaat jegens de Vlaamse soldaten.  Eén keer heb ik zo iets gelezen, en dat ging over een Antwerpse officier die zijn soldaten in het Frans vernederde...

Vernedering van soldaten gebeurde in alle legers; hier was de taal een gemakkelijk wapen; maar in het Franse leger werden de soldaten bijvoorbeeld heel slecht behandeld (bv. woonst tijdens rustperiodes bleek een onuitgekuiste varkensstal te zijn, enz...).

Het Franse leger is in 1917 massaal aan het muiten geslagen, het Belgische niet. 

 

Het beeld van de Franstalige minachting voor Vlaamse soldaten komt vooral uit de boeken van A. Hans (die zelf nooit aan het front zat), en nog enkele leidende figuren uit de latere Vlaamse beweging, die allemaal in Le Havre administratief werk voor het leger deden.  Daar zal de franstalige invloed ook groter geweest zijn.

 

 

En de Duitsers zullen ongetwijfeld die zogezegde sentimenten hebben uitgebuit middels de frontbeweging om op die manier een soort van mentale, ideologische breuk te kunnen bereiken.

Link naar reactie

Napoleon. Alexander de Grote. Diverse Romeinse keizers,...

Inderdaad, Napoleon moet zeker niet onderdoen voor de Duitse geweldenaars. Oorlogen van het begin tot het einde van zijn carrière en slagvelden overal in Europa: Spanje, Italië, België, Oostenrijk, Duitsland, Rusland, Polen, tot in Egypte toe....met uitzondering van Frankrijk.

Link naar reactie

En de Veldstraat in Gent, dan. Daar is in euh... velden noch wegen een veld te zien.

Maar er zal er wel een zijn geweest.

Hier in Geraardsbergen is een Wijngaardstraat. Wijngaard? We weten ook niet waarom ze zo heet.

Toponomie ... is soms een interessant onderwerp.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik heb ook de indruk dat het in het Franse en Britse leger erger was met respect voor de soldaten. In Leuven hebben ze zelfs Foch zijn plein afgepakt.

Klopt. Veelal werden de staande legers aangevuld met armen, daklozen, werklozen, soms onder dwang. Vooral de infanterie. Op die manier werd het land weer wat opgeschoond, want tenslotte waren de adel en de bourgoisie de eigenaars van het land. En hadden ze een staand leger dat overal ter wereld een beetje nodig was om hun belangen te gaan verdedigen.

 

En oorlogsvoering was in de hoofden van de legerleiding die slechts door de adel werd bevolkt nog steeds een erezaak. De geIndustrialiseerde, gemechaniseerde oorlogsvoering waarbij enkele soldaten met een relatieve grote vuurkracht talrijke vijanden kan uitschakelen was een idee dat hen helemaal niet zinde. Tot in de eerste jaren van WOI was de gedachte van een goed getrainde cavalerie die heldencharges uitvoerde op vijandelijke linies een onwrikbare gedachte. Infanterie was slechts een werktuig. Waarom zou er daar veel aandacht moeten naartoe gaan? Trouwens, veel armen voorradig.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Heeft Vandersteen eigenlijk een plein (straat, plantsoen, steegje) in Vlaanderen?

Is er geen etablissement ergens in het Schipperskwartier dat vernoemd is naar den Willy...?

Link naar reactie

Maar er zal er wel een zijn geweest.

Hier in Geraardsbergen is een Wijngaardstraat. Wijngaard? We weten ook niet waarom ze zo heet.

Toponomie ... is soms een interessant onderwerp.

 

Toponymie... In geval van straatnamen gaat het overigens om hodonymie.

 

Maar beter rare straatnamen dan bijna of helemaal geen straatnamen zoals in veel Midden-Amerikaanse landen. 

 

Tot de sluiting in 2013 was het adres van de Nederlandse ambassade in Managua "Carretera a Masaya km 5, del Colegio Teresiano 1c sur, 1c abajo oftewel "5 kilometer over de weg naar Masaya, bij het Colegio Teresiano 1 blok naar het zuiden en dan 1 blok naar beneden".

Link naar reactie

Een van de mijnen zat in een Duits gevangenenkamp, en moest o.a. aan de V1 of V2 werken.

Hij heeft daar eigenlijk nooit iets over verteld. Zo dol was hij er niet op. Samen met enkele anderen heeft hij wel eens proberen te ontsnappen (Colditz-stijl), maar ze werden allemaal terug opgepakt.

 

Mijn grootvader zat ook in een werkkamp waar hij nooit iets over heeft gelost, behalve dat hij tegen het einde "een of ander stad heeft zien branden"... dat was zo iets waar niet teveel over gevraagd werd.

Mijn andere grootvader was een wees van 1 jaar in 1940 omdat mijn overgrootvader een van die 3 man en een paardenkop was die gesneuveld is in dat lang weekend dat België de strijd aanging. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...