Ga naar inhoud

Interview Over Karel Verschuere (Afgesplitst Rode Ridder)


Recommended Posts

 

 

Je hebt altijd mensen die niet weten wanneer de oorlog voorbij is.

 

Dat Vandersteen het mis had tijdens de oorlog, is bekend. Dat hij dat nooit toegegeven heeft ook. Maar antisemitisme was er bij veel mensen ingebakken, en ik wil best geloven dat hij er later beschaamd om was.  Het is ook nogal makkelijk om dat 70 jaar later vanuit de luie zetel wat te gaan veroordelen; iedereen denkt graag van zichzelf dat hij een verzetsstrijder geweest zou zijn. 

 

Ondertussen zijn er mensen die vandaag de dag, onder onze neus, doodleuk (en zonder pseudoniem) verkondigen dat we bootjes met vluchtelingen - pardon "gelukszoekers" - maar moesten torpederen. 

Link naar reactie

Als het aantoonbaar waar is dan geloof ik echt niet dat je een publicatie kunt tegenhouden -ook al kwetsen ze gevoelens.

Als puntje bij paaltje komt ben je verantwoordelijk voor je doen en laten. Dus helaas voor de erven, Kaproen is een deel van hun erfenis.

 

Voor het overige vind ik Kontiki de stem van de rede die zijn tijd en energie steekt in andere dingen.

Het ging niet over Kaproen. Ging het daar wel over, was er vast en zeker geen probleem.

Maar 't is goed, ik heb de hint begrepen. Ik zal stoppen met nuances te proberen verkopen aan een publiek dat het maar niet kan vatten. Dan kan de redelijkheid terug keren in dit topic.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

70 jaar is toch niets voor een volk dat met veel enthousiasme de eerste wereld oorlog en de slag der gulden sporen herinnert.

 

Veel enthousiasme over de Eerste Wereldoorlog? Helemaal niet, behalve bij een paar bestofte fans die alles uit die tijd idealiseren.

Mijn beide grootvaders hebben die oorlog meegemaakt. De ene jarenlang in de loopgraven terwijl zijn makkers rond hem stierven, de andere door een Duitse officier op het nippertje gered van een fusillering door Duitse soldaten omdat hij de soldaat die hem lastig viel knock out sloeg. Hij heeft daags nadien de Dodendraad aan de grens getrotseerd en heeft in Nederland gewoond en gewerkt tot de oorlog voorbij was. Dit om represailles van die soldaten te vermijden.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat jij denkt en wat jij zegt is wettelijk gezien niet hetzelfde. Je mag denken wat je wil, maar zogauw je met je publieke uitlatingen de grenzen aftast van de rechtsstaat, zullen die grenzen je bij de minste overschrijding met een oplawaai van jewelste kennis laten maken met het verschil tussen de utopie van de anarchie en de realiteit van de wet.

Al de rest is potsierlijke grootspraak.

Mja, als je vb een religie erkent als onschendbaar, onder de noemer van racisme brengt, dan snoer je direkt alle kritiek daaromtrent.

 

Als je politici en royals als onschendbaar beschouwt en vrijstelt van beschimping , dan beperk je de bespreekbaarheid van hetgeen wat aan bespreekbare materie beschikbaar kan zijn. Als je dan nog eens met een wetsysteem zit waarbij er maar enkelen kunnen beslissen wat er zoal allemaal onder zo'n wetten kan vallen...dan ben je niet zo heel ver af van het Erdogan wil. Kijk naar dat geval in Duitsland waar die comedian een verbod kreeg opgelegd, daar plooien ze en mocht Merkel kunnen dan paste ze de wet op persvrijheid en aanbehoren drastisch aan.

Link naar reactie

Het ging niet over Kaproen. Ging het daar wel over, was er vast en zeker geen probleem.

Maar 't is goed, ik heb de hint begrepen. Ik zal stoppen met nuances te proberen verkopen aan een publiek dat het maar niet kan vatten. Dan kan de redelijkheid terug keren in dit topic.

 

Nou breekt mijn klomp hoor. Ik zie juist geen enkele nuance bij je.

 

Je veroordeelt Martins interview o.a. met het non-argument 'Ik zou dat niet over mijn eigen vader willen lezen'. Vervolgens geef je iemand die zich prima van zijn journalistieke taak heeft gekweten de wereldvreemde, 'begripvolle' mededeling mee: 'Je had gewoon de pech een ongeleid projectiel te moeten interviewen.' Pech? Van welke planeet kom je? ("Leuk interview gehad?" "Mwah, ongeleid projectiel. Ze vertelde alles.")

 

Ik heb je proberen uit te leggen waarom ik op Kaproen kom, maar je wilt het niet begrijpen. Voor jou betekent de oorlog aanhalen blijkbaar automatisch: door het slijk halen, haten. De nuance: Iemand respecteren als artiest en tegelijk niet blind zijn voor zijn verleden, die bestaat voor jou blijkbaar niet. Ik zou zeggen, wordt volwassen, take the whole package, het is onnodig om het verleden van Vandersteen weg te moffelen en zo ongenuanceerd te gaan steigeren als iemand dat toch aanroert.

 

Tot besluit: het blijft een raadsel voor me waarom je meent te moeten denken voor de kinderen van Vandersteen, waarom je ze zo fel in bescherming wenst te nemen tegen iets dat jezelf hebt verzonnen, het eigen fantasietje dat ze gekwetst zijn door dat interview.  Mensen die zonder kennis van zaken wel menen wat goed is voor de ander of wat de ander kwetst... Brrrr. 

 

 

Link naar reactie

Veel enthousiasme over de Eerste Wereldoorlog? Helemaal niet, behalve bij een paar bestofte fans die alles uit die tijd idealiseren.

Mijn beide grootvaders hebben die oorlog meegemaakt. De ene jarenlang in de loopgraven terwijl zijn makkers rond hem stierven, de andere door een Duitse officier op het nippertje gered van een fusillering door Duitse soldaten omdat hij de soldaat die hem lastig viel knock out sloeg.

 

Het was ook maar een grapje wat ik stelde. Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen NL en Vlaanderen wanneer je kijkt naar de Tweede wereldoorlog. Nederland kende ruim honderd jaar vrede en was in grote mate ingesuft. De oorlog werd het ethische ijkpunt die mensen verdeelde in goed en fout. Alle literatuur ging over de oorlog, tot 30 jaar na 1945 werden winkels van NSB-ers gemeden. Pas na 30-35 jaar bleek dat nederland niet slechts goede vaderlanders kende maar dat er heel veel grijstinten waren die naar het zwart toe neigden. Daarom ben ik ook gewoon geïnteresseerd in zo'n oostfrontverhaal. Niet om die Vlamingen de maat te nemen maar gewoon puur uit interesse. En dan nog wat gebeurde er na de oorlog. Kon KV minder eisen stellen omdat hij oostfronter was ? Had hij last van zijn verleden ?

Link naar reactie

Het was ook maar een grapje wat ik stelde. Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen NL en Vlaanderen wanneer je kijkt naar de Tweede wereldoorlog. Nederland kende ruim honderd jaar vrede en was in grote mate ingesuft. De oorlog werd het ethische ijkpunt die mensen verdeelde in goed en fout. Alle literatuur ging over de oorlog, tot 30 jaar na 1945 werden winkels van NSB-ers gemeden. Pas na 30-35 jaar bleek dat nederland niet slechts goede vaderlanders kende maar dat er heel veel grijstinten waren die naar het zwart toe neigden. Daarom ben ik ook gewoon geïnteresseerd in zo'n oostfrontverhaal. Niet om die Vlamingen de maat te nemen maar gewoon puur uit interesse.

 

Die informatie ís interessant. De knaap Verschuere die tussen zijn 16e en zijn 20e de gruwelijkste dingen moet hebben meegemaakt, dat moet bepalend zijn geweest voor zijn latere leven. Onmogelijk wat mij betreft om in een draadje over Verschuere het niet over de oorlog te hebben. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Die informatie ís interessant. De knaap Verschuere die tussen zijn 16e en zijn 20e de gruwelijkste dingen moet hebben meegemaakt, dat moet bepalend zijn geweest voor zijn latere leven. Onmogelijk wat mij betreft om in een draadje over Verschuere het niet over de oorlog te hebben. 

Omdat er al gauw politiek en politiek getinte referenties bijgehaald worden. En men wil niet dat er over politiek wordt gepraat op dit forum. Allez, toch niet te veel. Het schrikt forummers af. Allez, sommigen.....

Link naar reactie

Het was ook maar een grapje wat ik stelde. Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen NL en Vlaanderen wanneer je kijkt naar de Tweede wereldoorlog. Nederland kende ruim honderd jaar vrede en was in grote mate ingesuft. De oorlog werd het ethische ijkpunt die mensen verdeelde in goed en fout. Alle literatuur ging over de oorlog, tot 30 jaar na 1945 werden winkels van NSB-ers gemeden. Pas na 30-35 jaar bleek dat nederland niet slechts goede vaderlanders kende maar dat er heel veel grijstinten waren die naar het zwart toe neigden. Daarom ben ik ook gewoon geïnteresseerd in zo'n oostfrontverhaal. Niet om die Vlamingen de maat te nemen maar gewoon puur uit interesse. En dan nog wat gebeurde er na de oorlog. Kon KV minder eisen stellen omdat hij oostfronter was ? Had hij last van zijn verleden ?

 

Er is wel heel wat over geschreven. Dit boek gaat over wat er zich in de streek rond Leuven afgespeeld heeft tijdens en na WO2. Dat was een regio waar nogal wat gebeurd is (Meensel-Kiezegem is nogal berucht).

 

En vlak na de oorlog was het voor collaborateurs (en oostfronders) niet gezellig. Als je de pech had in de eerste maanden berecht te worden dan kwam je voor het vuurpeleton (is ook in de biografiën van Herge beschreven, die zat ook serieus met de poepers in die periode).

 

http://www.catawiki.nl/catalogus/boeken/boekenreeksen/diversen/3362901-leuven-en-oost-brabant-in-de-tweede-wereldoorlog

 

6cab46b0-37af-0130-3014-005056942d16.jpg

Link naar reactie

En nu zou ik eindelijk wel eens foto's van Verschuere willen zien. Ik ben toch niet de enige die het vreemd vind dat er maar een prentje van hem op het web staat? En ook: dat ie zo'n kleine Wikipedia-lemma heeft. Waarom is hij zo onzichtbaar?

 

Dat is volkomen normaal, bij iemand die leefde in het pre-internet tijdperk, toen de mobieltje nog geen fotos konden maken, sterker: toen er nog niet eens mobieltje waren.

 

Zoek je eigen grootouders eens op het internet op en kijk wat je terug kunt vinden.

Link naar reactie

Nou breekt mijn klomp hoor. Ik zie juist geen enkele nuance bij je.

 

Je veroordeelt Martins interview o.a. met het non-argument 'Ik zou dat niet over mijn eigen vader willen lezen'. Vervolgens geef je iemand die zich prima van zijn journalistieke taak heeft gekweten de wereldvreemde, 'begripvolle' mededeling mee: 'Je had gewoon de pech een ongeleid projectiel te moeten interviewen.' Pech? Van welke planeet kom je? ("Leuk interview gehad?" "Mwah, ongeleid projectiel. Ze vertelde alles.")

 

Ik heb je proberen uit te leggen waarom ik op Kaproen kom, maar je wilt het niet begrijpen. Voor jou betekent de oorlog aanhalen blijkbaar automatisch: door het slijk halen, haten. De nuance: Iemand respecteren als artiest en tegelijk niet blind zijn voor zijn verleden, die bestaat voor jou blijkbaar niet. Ik zou zeggen, wordt volwassen, take the whole package, het is onnodig om het verleden van Vandersteen weg te moffelen en zo ongenuanceerd te gaan steigeren als iemand dat toch aanroert.

 

Tot besluit: het blijft een raadsel voor me waarom je meent te moeten denken voor de kinderen van Vandersteen, waarom je ze zo fel in bescherming wenst te nemen tegen iets dat jezelf hebt verzonnen, het eigen fantasietje dat ze gekwetst zijn door dat interview. Mensen die zonder kennis van zaken wel menen wat goed is voor de ander of wat de ander kwetst... Brrrr.

 

Ik heb van een kerel, die meent dat iemands kinderen moeten boeten voor een vergrijp van hun vader, want zo is het letterlijk door jou gesteld, en maar wat zit te razen over zaken die je zelf ter plekke verzint, geen enkele, maar dan ook geen enkele les te leren.

 

Het gaat niet over Kaproen, het gaat niet over zijn verleden wegmoffelen.

In heel dat interview komt dat niet ter sprake.

En ik fantaseer er dan maar op los?

 

Waar zit jij toch over te neuten?

 

Ik stel ook niet te weten wat hen al dan niet kwetst, ik stel dat ik me kan voorstellen dat ze de inhoud van het interview, waaronder flink wat overbodige sneren, niet konden smaken.

 

Dit enkel omdat er hier gezeurd wordt over het feit dat ze met een advocaat dreigden, alsof dat zo eigenaardig te begrijpen valt.

 

Maar ik ben natuurlijk geen insider, die los uit de pols over dat interview vertelt dat "ze gewoon alles vertelt". Geen overdrijving, geen door rancune ingegeven bewerinkje, nee, de onomstotelijke waarheid.

 

Lullen over het smerige verleden van een cartoontekenaarke, en intussen een mens zitten aanhalen dat oostfronters zit op te hemelen, hoe hypocriet kun je zijn?

 

Je kunt dus wel raden waar je heel je tendentieus, hysterisch betoog kunt steken voor mijn part, vermoed ik...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Mijn grootouders waren geen medewerkers van Willy Vandersteen.

Verschuere was zoals alle Vandersteen-medewerkers gewoon een anonieme werker. Indertijd was er helemaal geen interesse en aandacht voor die mensen. Zelfs van Vandersteen zijn er amper foto's en interviews uit die tijd.

Link naar reactie

Verschuere was zoals alle Vandersteen-medewerkers gewoon een anonieme werker. Indertijd was er helemaal geen interesse en aandacht voor die mensen. Zelfs van Vandersteen zijn er amper foto's en interviews uit die tijd.

Ik betwijfel trouwens ook dat er veel Belgen zijn die Leopold Vermeiren of zijn boeken kennen.

Link naar reactie

Ik heb van een kerel, die meent dat iemands kinderen moeten boeten voor een vergrijp van hun vader, want zo is het letterlijk door jou gesteld, en maar wat zit te razen over zaken die je zelf ter plekke verzint, geen enkele, maar dan ook geen enkele les te leren.

 

Het gaat niet over Kaproen, het gaat niet over zijn verleden wegmoffelen.

In heel dat interview komt dat niet ter sprake.

En ik fantaseer er dan maar op los?

 

Waar zit jij toch over te neuten?

 

Ik stel ook niet te weten wat hen al dan niet kwetst, ik stel dat ik me kan voorstellen dat ze de inhoud van het interview, waaronder flink wat overbodige sneren, niet konden smaken.

 

Dit enkel omdat er hier gezeurd wordt over het feit dat ze met een advocaat dreigden, alsof dat zo eigenaardig te begrijpen valt.

 

Maar ik ben natuurlijk geen insider, die los uit de pols over dat interview vertelt dat "ze gewoon alles vertelt". Geen overdrijving, geen door rancune ingegeven bewerinkje, nee, de onomstotelijke waarheid.

 

Lullen over het smerige verleden van een cartoontekenaarke, en intussen een mens zitten aanhalen dat oostfronters zit op te hemelen, hoe hypocriet kun je zijn?

 

Je kunt dus wel raden waar je heel je tendentieus, hysterisch betoog kunt steken voor mijn part, vermoed ik...

Tja, als je mijn woorden al opvat als een hysterisch betoog ga je het later nog moeilijk krijgen.

 

I rest my case.

Link naar reactie

Wat mij eigenlijk dwarszit is waarom hij aantoonbaar liegt dat ik LETTERLIJK zou hebben gesteld dat Vandersteens kinderen moeten BOETEN voor diens verleden. Ik beweer dat nergens. Een excuus lijkt me op zijn plaats. Want zoals hij zelf al opmerkte: "Er blijft immers altijd iets hangen van de gecreëerde perceptie."

Link naar reactie

Ik betwijfel trouwens ook dat er veel Belgen zijn die Leopold Vermeiren of zijn boeken kennen.

 

Dat is niet juist, Zwendel. Jongens die opgroeiden in de jaren vijftig tot tachtig kennen allemaal die boeken en velen van hen hebben er ook effectief boeken van gelezen!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Toch postte Chorasan, tussen al zijn woede door, een paar aardige weetjes. Is de weduwe V. politiek actief ? Hemelt ze oostfronters op ? Al dan niet in groepsverband ? Come on Chorasan, licht dan tenminste mij als nieuwsgierige ollander in

 

Ja, de weduwe Verschuere was vroeger voorzitter van de lokale afdeling van Vlaams Belang, een partij die heel goed scoort in de regio waar zij woont. Ze is nog steeds betrokken in die afdeling, zij het niet meer als voorzitter. Vermoedelijk omdat je op hogere leeftijd wat meer rust kan gebruiken.

En ze hemelt helemaal de oostfronters niet op, maar zegt wel dat er nadien een bepaalde band tussen hen bestond. Logisch als je jaren zij aan zij gestreden hebt in onmenselijke omstandigheden. Die mensen zijn later geneigd om elkaar te helpen, want door anderen werden ze verstoten.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Dit is precies wat ik bedoel. Geen afschuwelijke misstap?! Ik snap werkelijk niet dat er zo luchtig bij jullie over dat Kaproen-verleden wordt heengestapt, echt niet. En met alle respect verder voor de artiest Vandersteen. Misschien een cultuurverschil maar je kunt hier je ogen toch niet voor sluiten? Als kind van Vandersteen moet je maar zien te handelen met een pa die een bijdrage leverde aan de ontmenselijking van een hele bevolkingsgroep, dan zul je niet in bescherming hoeven worden genomen - zoals enkelen hier nogal fanatiek menen - tegen wat bittere uitspraken van een weduwe.

Je blijft maar doordrammen over hetzelfde alsof je de erven Vandersteen wil straffen hiermee.

Als je die redenering gebruikt mogen ze nooit meer iets eisen, vragen, doen of zeggen want hun pa was een 'Nazi', Godwin op z'n fucking best.

Link naar reactie

Dat is niet juist, Zwendel. Jongens die opgroeiden in de jaren vijftig tot tachtig kennen allemaal die boeken en velen van hen hebben er ook effectief boeken van gelezen!

Jamaar Martin, ik bedoel dat helemaal niet denigrerend. Integendeel ik ben gefascineerd door de jaren '50 en Leopold Vermeiren met de Rode Ridder is daar deel van.

 

Net hetzelfde met 'de blauwe reeks'. Ga eens vragen wat dat is op straat. Met een beetje geluk zeggen ze dat het over de VLD gaat ;)

Link naar reactie

Jamaar Martin, ik bedoel dat helemaal niet denigrerend. Integendeel ik ben gefascineerd door de jaren '50 en Leopold Vermeiren met de Rode Ridder is daar deel van.

 

Net hetzelfde met 'de blauwe reeks'. Ga eens vragen wat dat is op straat. Met een beetje geluk zeggen ze dat het over de VLD gaat ;)

De romans van de RR, die in zowat iedere bibliotheek te vinden waren, gaan véél bekender zijn dan de blauwe reeks (iets wat al sinds eind jaren '60 niet meer in die vorm op de markt te verkrijgen is).

Link naar reactie

De romans van de RR, die in zowat iedere bibliotheek te vinden waren, gaan véél bekender zijn dan de blauwe reeks (iets wat al sinds eind jaren '60 niet meer in die vorm op de markt te verkrijgen is).

Ja maar veel bekender dan onbekend blijft onbekend. Voor zover ik weet zijn de Rode Ridder boeken laatst uitgegeven in de jaren tachtig.

En nogmaals dat bedoel ik niet denigrerend.

Link naar reactie

Ja maar veel bekender dan onbekend blijft onbekend. Voor zover ik weet zijn de Rode Ridder boeken laatst uitgegeven in de jaren tachtig.

En nogmaals dat bedoel ik niet denigrerend.

 

Marc Legendre heeft er ook nog een paar geschreven, die in 2013 zijn verschenen.

Het is bij twee gebleven, dus een groot succes zal het niet geweest zijn. 

Link naar reactie

Ja maar veel bekender dan onbekend blijft onbekend. Voor zover ik weet zijn de Rode Ridder boeken laatst uitgegeven in de jaren tachtig.

En nogmaals dat bedoel ik niet denigrerend.

In de jaren '90 verschenen er nog drie en de laatste van Vermeiren dateert uit 2000.

 

Er liggen bij mij drie RR-romans in huis. Niet van mij, maar van mijn wederhelft die verder helemaal niets met strips had.

Link naar reactie

Je blijft maar doordrammen over hetzelfde alsof je de erven Vandersteen wil straffen hiermee.

Als je die redenering gebruikt mogen ze nooit meer iets eisen, vragen, doen of zeggen want hun pa was een 'Nazi', Godwin op z'n fucking best.

 

Tsja, als je een reactie op iemand die op mijn reactie reageert meteen wegzet als 'doordrammen'...  :e009:

 

Ik noteerde dat de kinderen moeten 'handlen' met het verleden van hun vader. Tot mijn verbazing modereer je zelfs in citaten en maak je daar 'handelen' van...  

Link naar reactie

Ja, de weduwe Verschuere was vroeger voorzitter van de lokale afdeling van Vlaams Belang, een partij die heel goed scoort in de regio waar zij woont. Ze is nog steeds betrokken in die afdeling, zij het niet meer als voorzitter. Vermoedelijk omdat je op hogere leeftijd wat meer rust kan gebruiken.

Ze hemelt helemaal de oostfronters niet op, maar zegt wel dat er nadien een bepaalde band tussen hen bestond. Logisch als je jaren zij aan zij gestreden hebt in onmenselijke omstandigheden. Die mensen zijn later geneigd om elkaar te helpen, want door andere mensen werden ze verstoten.

 

Ik kan me dan voorstellen dat de uitvaart van Verschuere tevens een samenscholing was van 'bepaalde' types (zoals dat vaak in Nederland het geval was) waar Vandersteen - als hij de mildheid had kunnen opbrengen om te komen - niet graag tussen gezien had willen worden...

Link naar reactie
Gast Kontiki

Bekend of niet, ze waren wel een succes. 64 boeken, een miljoen verkochte exemplaren, zeer veel herdrukken en aan de hand van mijn in bibliotheken aangekochte exemplaren zijn ze ook zeer veel uitgeleend geweest. Maar ze raakten hopeloos uit de tijd waarna het succes begon te tanen.

Link naar reactie

Het is toch wel een mooi ding, die geheimtaal van de stripliefhebber... De Blauwe reeks, De Rikki Plooi, De Periode Geerts...  

HAHA! De Rikki Plooi... Als verzamelaar van oude strips begrijp ik perfect waarover je het hebt...

Maar voor de meesten dondert het hier in Keulen denk ik. :e005: :e005: :e005:

Link naar reactie

Tsja, als je een reactie op iemand die op mijn reactie reageert meteen wegzet als 'doordrammen'...  :e009:

 

Ik noteerde dat de kinderen moeten 'handlen' met het verleden van hun vader. Tot mijn verbazing modereer je zelfs in citaten en maak je daar 'handelen' van...

Sorry, dacht dat het een spelfout was.
Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...