Ga naar inhoud

"tot Zolang De Gek Leeft"


Gast Kontiki

Recommended Posts

Gast Kontiki

Jullie moeten dit eens lezen:

http://tintinperdu.blogspot.be/2016/05/de-leugens-van-de-veilingmeester.html

 

Voor mij is het al langer duidelijk als ik torenhoge veilingprijzen vergelijk met het gros dat niet meer verkocht raakt. Het is niet langer "wat de gek ervoor geeft", maar wel "tot zolang de gek leeft".

Verkoop nu wat je nog kan en denk niet dat alles in je verzameling in waarde alleen maar stijgt. Binnen zoveel jaar geraak je het meeste toch niet meer kwijt. 

Link naar reactie

Ik denk dat ik het hier al eens ooit gezegd heb, maar van die extreem hoge prijzen die behaald worden door bieders per telefoon op openbare veilingen zijn vaak toch wel met een korreltje zout te nemen. Er is zo een documentaire op youtube over hoe galerijhouders de prijzen van hun artiesten op openbare veilingen de hoogte in drijven, gewoon om hun andere werken dan aan vaak lagere prijzen te kunnen verkopen. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet zou gebeuren in het stripmilieu.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Tuurlijk is dat zo. Van je eigen favorieten wil je een bepaalde compleetheid nastreven. Dat is de passie die preekt. Als het enkel om het geld is te doen, denk ik dat er toch nog velen lelijk verrast zullen worden, alle heilberichten over topresultaten ten spijt.

Link naar reactie

Ik denk dat ik het hier al eens ooit gezegd heb, maar van die extreem hoge prijzen die behaald worden door bieders per telefoon op openbare veilingen zijn vaak toch wel met een korreltje zout te nemen. Er is zo een documentaire op youtube over hoe galerijhouders de prijzen van hun artiesten op openbare veilingen de hoogte in drijven, gewoon om hun andere werken dan aan vaak lagere prijzen te kunnen verkopen. Ik kan me niet voorstellen dat dat niet zou gebeuren in het stripmilieu.

Link?

Link naar reactie

Veilingen bestaan altijd uit méér dan die paar grote successtukken...

 

 

Maar doen die veilingbedrijven niet gewoon wat elk bedrijf doet, een zo positief mogelijk verhaal vertellen? Dat kun je catawiki moeilijk verwijten. Als koper moet je je zoals bij alles niet het hoofd op hol laten brengen. Een kind kan zien dat die oude albums op de lange termijn een slechte belegging zijn toch?

 

Wat me nog wel interesseert is hoe het de originelen zal vergaan..... Is er over zeg 10 of 20 jaar nog iemand die 10.000-den wil neertellen voor bijvoorbeeld een Gibrat?

Link naar reactie

Vlakaf liegen wel.

Maar om een jong bedrijf groot in de markt te zetten is alles geoorloofd las ik. Zelfs liegen. Het grote publiek pikt dat toch niet op of is het de volgende dag alweer vergeten. Ik kan me daar niet zo heel erg over opwinden maar misschien is dat cynisch...

Je kunt je wel afvragen of het verstandig is van die veilingmeester, die beschadigt toch wel zijn reputatie.

Link naar reactie

Wat me nog wel interesseert is hoe het de originelen zal vergaan..... Is er over zeg 10 of 20 jaar nog iemand die 10.000-den wil neertellen voor bijvoorbeeld een Gibrat?

 

Er is toch zo een periode geweest dat het altijd "de chinese zakenlieden" waren die er met die Kuifje pagina's vandoor gingen. Wat zou er van die geworden zijn? Zitten hun kasten vol? Zijn hun ogen open gegaan? ...

Link naar reactie

Ik heb vandaag nog ergens een artikeltje gelezen over tegenvallende kunstveilingen, en over wat Sotheby's en Co doen, maar ik weet niet meer waar.

 

Gevonden:

Kunstmarkt normaliseert op www.nrc.nl/

http://www.nrc.nl/next/2016/06/01/kunstmarkt-normaliseert-1625055

Link naar reactie

Over de kunstmarkt zou ik ook graag opmerken dat hij erg wispelturig is.

Over vijf jaar kan het weer compleet zijn omgeslagen.

 

Nog een bedenking: als de prijzen momenteel zakken, dan betekent het eigenlijk dat de veilingen hun doel hebben bereikt, nl. de producten brengen bij wie ze wil hebben. Blijkbaar zijn de fans 'voorzien'.

Link naar reactie

Er zijn dagelijks veilingen op catawiki, een enorm succes, regelmatig volg ik de stripveilingen, prima opbrengsten, ik begrijp dit niet helemaal.

Elke andere hobby (boeken, cd's, voetbal, reizen, duivensport, postzegels verzamelen, auto's, vrouwen, drank,,,,etc, etc,) had vele vele vele malen minder restopbrengst gehad.

Je koopt strips omdat je ze graag leest en daarnaast ook verzamelt......en de restwaarde is prima als je de ramsj series ontloopt. En een dedietje erin is ook niet verkeerd.

 

Maar hoe het zich in de toekomst ontwikkelt is moeilijk te bepalen, als we dat allemaal zo goed wisten.....gingen we weer massaal de beurs op. 

Link naar reactie

Beetje slappe reactie vandaag van Catawiki... De veilingmeester zou niet hebben gelogen maar het is een fout van de public relations:

 

http://tintinperdu.blogspot.nl/2016/06/rectificatie-de-veilingmeester-is.html

 

Volgens Catawiki heeft die veilingmeester nooit gezegd dat het de eerste keer is dat er een bepaald Kuifje-album wordt geveild. Maar met een beetje googlen achterhaal je dat hij in de Knack bijvoorbeeld toch echt dit heeft gezegd:

 

 

Volgens veilingmeester Jacques Pels gaat het om een erg bijzonder exemplaar: "Het is het eerste Kuifje-album dat in kleur verscheen. Op de hele wereld zijn er slechts zeven exemplaren van, en deze is na 68 jaar nog altijd in bijna nieuwstaat", klinkt het. "Het is de eerste keer dat een van die zeven albums op de markt komt en we verwachten dan ook dat er verzamelaars van over de hele wereld zullen meebieden."

 

Alle bedrijven nemen loopjes met de waarheid. Heb ik ook niet zo'n moeite mee, schreef ik hier. Wat ik dan weer niet goed snap is zo'n reactie als hierboven.

 

Ik snap ook niet goed waarom die blogger dan toch rectificeert :e009:

Link naar reactie

Beetje slappe reactie vandaag van Catawiki... De veilingmeester zou niet hebben gelogen maar het is een fout van de public relations:

 

http://tintinperdu.blogspot.nl/2016/06/rectificatie-de-veilingmeester-is.html

 

Volgens Catawiki heeft die veilingmeester nooit gezegd dat het de eerste keer is dat er een bepaald Kuifje-album wordt geveild. Maar met een beetje googlen achterhaal je dat hij in de Knack bijvoorbeeld toch echt dit heeft gezegd:

 

 

Alle bedrijven nemen loopjes met de waarheid. Heb ik ook niet zo'n moeite mee, schreef ik hier. Wat ik dan weer niet goed snap is zo'n reactie als hierboven.

 

Ik snap ook niet goed waarom die blogger dan toch rectificeert :e009:

Ja maar dat kan natuurlijk wel waar zijn en ik ken de Catawiki interne winkel niet, maar als die veilingmeester (en zo zijn er voor wat ik denk tientallen, zoniet honderden) niet fysiek de PR mensen op hun vingers kan tikken kan hij nog zoveel mails sturen als hij wil.

Ik heb het ook al meegemaakt: tien keer hetzelfde tegen iemand zeggen en dan luisteren ze nog niet...

Link naar reactie

Ja maar dat kan natuurlijk wel waar zijn en ik ken de Catawiki interne winkel niet, maar als die veilingmeester (en zo zijn er voor wat ik denk tientallen, zoniet honderden) niet fysiek de PR mensen op hun vingers kan tikken kan hij nog zoveel mails sturen als hij wil.

Ik heb het ook al meegemaakt: tien keer hetzelfde tegen iemand zeggen en dan luisteren ze nog niet...

 

Ik zou dan weer niet graag voor een bedrijf werken waar de pr mensen mij zogenaamd citeren in hun persberichten en ik lees pas in de krant wat ik heb gezegd  :e010: Dan zou ik de krant niet eens meer durven openslaan. 

Link naar reactie

Ik zou dan weer niet graag voor een bedrijf werken waar de pr mensen mij zogenaamd citeren in hun persberichten en ik lees pas in de krant wat ik heb gezegd  :e010: Dan zou ik de krant niet eens meer durven openslaan. 

Da's nochtans absoluut niet uitzonderlijk.

Link naar reactie

Is het heus? Mij lijkt een fiattering vooraf verstandiger/professioneler om ongelukken en reputatieschade te voorkomen...

 

De kranten staan vol met fouten en halve waarheden (zeker in de wetenschappelijke en semi wetenschappelijke artikelen). Niemand doet meestal de moeite om dat te corrigeren.

Link naar reactie

De eerste keer dat iets geveild wordt haalt het meestal de hoogste prijs, daarna is het zigzag in dalende lijn als trend.

 

Ik zou ook niet veel geld meer in klassieke strips steken. 

De oude liefhebbers sterven uit, er komen veel integrales uit plus alle nieuwe uitgaven vreten ook geld. 

Link naar reactie

Ik zou ook niet veel geld meer in klassieke strips steken. 

De oude liefhebbers sterven uit, er komen veel integrales uit plus alle nieuwe uitgaven vreten ook geld. 

De echte topstukken zullen hun waarde wel behouden, maar de iets mindere exemplaren zullen waarschijnlij (na verloop van tijd) wel goedkoper worden.

Dat is goed nieuws voor mij :)

Link naar reactie

De echte topstukken zullen hun waarde wel behouden, maar de iets mindere exemplaren zullen waarschijnlij (na verloop van tijd) wel goedkoper worden.

Dat is goed nieuws voor mij :)

 

Maar wat zijn de topstukken over een jaar of tien, twintig? 

 

Zijn dat dan nog steeds de Neros, Toonders en Lombard collecties? Of zijn het tegen die tijd de Elfen en Barataria HCs?  

Link naar reactie

Rikki en Wiske en Amoras gaan niet veel in prijs zakken. De oudere rode reeks in zeer goede staat. Een aantal van de Lombards in zeer goede staat...

Of de recentere reeksen ooit topprijzen gaan halen? Ik weet het niet, er zijn er waarschijnlijk teveel in heel goede staat bewaard.

Link naar reactie

Maar wat zijn de topstukken over een jaar of tien, twintig? 

 

Zijn dat dan nog steeds de Neros, Toonders en Lombard collecties? Of zijn het tegen die tijd de Elfen en Barataria HCs?  

 

Ik denk dat het moderne antiquariaat, zoals Elfen en Barataria, behoorlijk in waarde gaat dalen. Er zijn simpelweg teveel exemplaren in perfecte staat in de krimpende markt die strips heet.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Rikki en Wiske en Amoras gaan niet veel in prijs zakken.

Ook niet als de oude liefhebbers gaan omvallen en hun collectie op de markt komt? Zijn er dan nog genoeg kopers voor dat oude papier? Als je kijkt hoe het met andere ooit grote namen is vergaan, is het voor de lange termijn zeker geen goede belegging meer. Misschien moet je zo'n album meenemen in je kist om wat extra schaarste te creëren...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...