Ga naar inhoud

Kiekeboe's Zwart/wit


Recommended Posts

Ze moeten in uitstekende kwaliteit zijn en dan is enkel nr 1 en 6 iets waard in 1e druk, nr 6 mag dan ook maar 5 titels hebben achteraan in plaats van 6.

 

Wollebollen een 80-200 euro op de veiling naargelang de interesse op dat moment, zeer goede staat.

http://veiling.catawiki.nl/kavels/26047-kiekeboe-1-de-wollebollen-merho-sc-1e-druk-1978

http://veiling.catawiki.nl/kavels/591945-kiekeboe-1-de-wollebollen-sc-1e-druk-1978

http://veiling.catawiki.nl/kavels/563573-kiekeboe-1-de-wollebollen-sc-1e-druk-1978

 

Kiekeboe 6

http://veiling.catawiki.nl/kavels/1055498-kiekeboe-v6-+-v9-kiekeboe-in-carr-de-zwarte-zonnekoning-sc-1e-druk-1979-1980

 

Kiekeboe 15 en verder zijn te vinden vanaf 2-3 euro voor goede kwaliteit, dat is niets speciaal meer. In redelijk goeie staat heb ik er hier nog 3 pakken liggen aan 2 euro per stuk, ze moeten echt quasi nieuw zijn om meer te gaan dan een 3-4 euro. Die witte kaften worden wel vlug vuil dus je hebt wel verzamelaars die helder witte exemplaren zoeken.

http://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/kiekeboes-de/17830-mysterie-op-spell-deprik#open

Link naar reactie

Vreemd Peter dat jij niet weet dat deel 2 zeldzamer is dan deel 1.

En dan heb je nog de zwarte bal uitgave van 3 en 4 die nog zeldzamer zijn.

6 is naar mijn mening niet moeilijk.

 

Dat weet ik natuurlijk wel maar die heeft hij niet, enkel 1,6 en 15. Ik herinner me nog de periode toen dat eerst 'ontdekt' werd, dat waren nog eens tijden. :)

 

De zwarte bal en schort van nummers 3 en 4 en de vermoedelijke omwisseling van de achterkaften bij de nummers 5 en 6 zodat de eerste druk van nr 5 op de achterkaft 6 titels heeft en de 6 maar 5 titels. Vermoedelijk is dat, dus verzamelt men van de 5&6 zowel de versie met 5 en 6 titels om zeker te zijn.

Link naar reactie

Vreemd Peter dat jij niet weet dat deel 2 zeldzamer is dan deel 1.

En dan heb je nog de zwarte bal uitgave van 3 en 4 die nog zeldzamer zijn.

6 is naar mijn mening niet moeilijk.

Ik was altijd in de veronderstelling dat 1&2, 3&4 en 5&6 tegelijk gedrukt werd, en daardoor ongeveer dezelfde oplage had...

Zijn er van nr2 dan zoveel minder exemplaren?

Link naar reactie
  • 4 years later...

Hier zitten deskundigen...Weliswaar al een oud topic maar is er iemand bekend met misdrukken (achterzijde uitgegeven titels) van delen 1,2 en 3?
Zelf gekocht in 78/79 .Staat ook in 1978 (november) dus mag aannemen 1e druk.
nr 5+6 is bekend.. die zijn er dus ook zo 5 heeft 6 en 6 heeft 5.
En deel 4 met 'zwarte Fanny'.  ( exemplaren van 3 zouden dat ook hebben?) Bijgewerkt : zwarte bal is ook op die 4,,

Maar kortom : op de delen 1 2 en 3 staan bij mij 8 titels ?
En weet misschien ook iemand of dit meer aan drukproces ligt? Ik bedoel..maken, afkeuren, toch uitgeven want het kost poen...?

Bij voorbaat dank op een reactie

Link naar reactie
46 minuten geleden, Leike zei:

Hier zitten deskundigen...Weliswaar al een oud topic maar is er iemand bekend met misdrukken (achterzijde uitgegeven titels) van delen 1,2 en 3?
Zelf gekocht in 78/79 .Staat ook in 1978 (november) dus mag aannemen 1e druk.
nr 5+6 is bekend.. die zijn er dus ook zo 5 heeft 6 en 6 heeft 5.
En deel 4 met 'zwarte Fanny'.  ( exemplaren van 3 zouden dat ook hebben?) Bijgewerkt : zwarte bal is ook op die 4,,

Maar kortom : op de delen 1 2 en 3 staan bij mij 8 titels ?
En weet misschien ook iemand of dit meer aan drukproces ligt? Ik bedoel..maken, afkeuren, toch uitgeven want het kost poen...?

Bij voorbaat dank op een reactie

dit is een tweede druk waarover je spreekt (8 titels)

Link naar reactie

De eerste drukken kun je nakijken op LastDodo

https://www.lastdodo.nl/catalogus/strips/albumreeksen/16082-hoste-uitgaven-ongekleurd?scope=9337&filters[6751]=9337

 

De boeken hebben een specifiek aantal titels op de achterkaft, 'verschenen' en 'in voorbereiding'.

 

Nummer 5 en 6 zijn speciale gevallen, men vermoedt dat die tegelijk zijn verschenen en per ongeluk de verkeerde achterkaft hebben gekregen. nr 5 kreeg een achterkaft met 6 titels en nr 6 een achterkaft met maar 5 titels (+ in voorbereiding). Maar men zou de fout opgemerkt hebben en van dan af de juiste achterkaften gebruiken. Beiden bestaan dus met 5 en 6 titels achteraan en alle 4 worden ze als 1e druk verzameld. De meeste verzamelaars bewaren gewoon de 2 versies, idem voor de titels met en zonder de zwarte schort, haar en voetbal.

 

b3b9eb40-1a05-012b-746a-f7e9326dff5a.jpg

bbcc5c40-1a05-012b-746a-f7e9326dff5a.jpg

bac96ca0-1a05-012b-746a-f7e9326dff5a.jpg

Link naar reactie

Ik denk dat leike wilt aanhalen dat het binnenwerk van de tweede druk wijst op eeen eerste druk =

datum 1978

ik heb het nagekeken en als de foto van het titelblad inderdaad van een herdruk komt dan is blijkbaar het binnenwerk van een tweede en eerste druk identiek.

Mijn eerste druk heeft identiek hetzelfde titelblad.

Link naar reactie

Dank jullie wel voor de reacties.. Lijkt dus erop (doe het even uit de info) dat 1,2 en 3 dus herdukken zijn..(jammer dat niet elke uitgave een depotnummer hebben ter vergelijking). Laat mij wel inzien dat ook hier dan weer een 'sub' nummer KAN zijn (ter volledigheid)  in een herdruk reeks..
Bedoelend 2e druk 1980 heeft dus ook dnr 1978 of zijn ook weer andre dnr nummers bij? LastDodo daar V2 1980(2) helaas geen dnr vermeldt. (idem V1 1980(1) en V3 1980(3))


Voor de vier is het gemakkelijker, dat zou dan een 4B moeten zijn De V5 een 5B ,  V6 een6B Mooi..
Zo in elk geval als er info gezocht wordt weer iets meer duidelijkheid, en als jullie graag scans willen van de dnr's? Misschien iets voor een catalogus aanvulling?
 

Link naar reactie

Zeker deze wijziging aanbrengen in LastDodo, @Leike. En waarom niet, zoetjesaan jouw verzameling aanvinken in de catalogus.

In illo tempore gebruikte ik encyclobd.com, een online databank waar ik letterlijk honderden uren heb gespendeerd: toen nog met een inbelverbinding. Helaas was ik te laat om mijn verzameling te backuppen - en nu is die website foetsie.

 

Vroeger had je natuurlijk nog de (offline) stripdatabank van Bonte: ik vond het geweldig om daar in te neuzen, doorheen verschillende versies van stripalbums. Nu is die in LastDodo geïntegreerd. Ik heb de oerversie nog op een schijfje, maar de courage ontbreekt om alle nieuwe albums manueel in te geven.

Link naar reactie

Ik heb een klein stapje genomen op LastDodo, begonnen met speurwerk en hoe het werkt. 
Ben niet geheel onbekend met websites, codering ed.. (hihi andere naam he) maar mis soms de logica achter hoe en wat , waar op Lastdodo gebeurt.
Oke, nieuwe site, en foutjes moeten nog worden opgelost ook, maar we komen er wel... Gelijk maar suggestie erin gegooid ook 😉

Begrijp wel dat er hoofdreeksen zijn, die eigenlijk inderdaad niet 'aangepast' mogen worden, maar je zoekt vrij lang om af en toe dus die andere druk te vinden. Maar oke, hoop dat ik geen fout heb gemaakt. Heb de 2e uitgave van Kiekeboe 2e druk voorzien van info en depotnr.. Ik zie het, hopenlijk hebben anderen er ook iets aan..

 

Dank je wel voor je reactie

Link naar reactie
3 uren geleden, Leike zei:

Ik heb een klein stapje genomen op LastDodo, begonnen met speurwerk en hoe het werkt. 
Ben niet geheel onbekend met websites, codering ed.. (hihi andere naam he) maar mis soms de logica achter hoe en wat , waar op Lastdodo gebeurt.
Oke, nieuwe site, en foutjes moeten nog worden opgelost ook, maar we komen er wel... Gelijk maar suggestie erin gegooid ook 😉

Begrijp wel dat er hoofdreeksen zijn, die eigenlijk inderdaad niet 'aangepast' mogen worden, maar je zoekt vrij lang om af en toe dus die andere druk te vinden. Maar oke, hoop dat ik geen fout heb gemaakt. Heb de 2e uitgave van Kiekeboe 2e druk voorzien van info en depotnr.. Ik zie het, hopenlijk hebben anderen er ook iets aan..

 

Dank je wel voor je reactie

De site bestaat al lang onder een andere naam maar kreeg niet alle aandacht van de programmeurs, omdat ze alle drukken opnemen is het soms lang zoeken naar de juiste herdruk.

Link naar reactie

Op taalkunde :

Wil me geen vijanden maken, maar officieel (taalkundig) is dit een foutje, maar het is toch goed te verdedigen, omdat het de duidelijkheid verhoogt.
Zogenaamd een gangbaar alternatief...(Omdat expliciet wordt bijgevoegd zwart/wit is het 'achterliggende tijdsgebeuren' (wijziging naam 2010) hier wel heel duidelijk. ) Mijn mening : Topic titel ..goed

 

4 uren geleden, Hamirubi zei:

Kiekeboe, Kiekeboes, Kiekeboesen. Hoe dan ook is Kiekeboe's foutief.


Mag aannemen dat Hamirubi dan weer bedoeld : De Kiekeboes.

Die naam wordt tegenwoordig wel overal gebruikt. 

🙂

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Leike zei:

Op taalkunde :

Wil me geen vijanden maken, maar officieel (taalkundig) is dit een foutje, maar het is toch goed te verdedigen, omdat het de duidelijkheid verhoogt.
Zogenaamd een gangbaar alternatief...(Omdat expliciet wordt bijgevoegd zwart/wit is het 'achterliggende tijdsgebeuren' (wijziging naam 2010) hier wel heel duidelijk. ) Mijn mening : Topic titel ..goed

 


Mag aannemen dat Hamirubi dan weer bedoeld : De Kiekeboes.

Die naam wordt tegenwoordig wel overal gebruikt. 

🙂

 

'Wil me geen vijanden maken....' is geen correct taalgebruik.

 

'Hamirubi ... bedoeld' hoort te eindigen op een 't'. Stam + t = bedoelt.

 

;)

 

Link naar reactie
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...