Ga naar inhoud

Bibliotheekboeken En -Strips ( Split Van Verzamelen Om Het Verzamelen? )


Recommended Posts

(Dit onderwerp werd afgesplitst van Verzamelen om te verzamelen?)
 

:)
Die boeken komen uit bibliotheekverkopen.
Bibliotheekverkopen heb ik afgezworen.

Dat kan op een bepaalde leeftijd met een bepaald inkomen.
 
Toen ik nog een jong was ben ik op gelukkige wijze in het bibliotheekwerk beland, wat ik al als kind wilde doen. Maar met een minimum-inkomen, en dan ook nog een particuliere deeltijdstudie er bij (diploma om in de bieb te mogen werken) was het geen vetpot. Wat was ik blij dat ik eerste keuze had bij de bibliotheekverkoop, en wat heb ik daar jaren plezier van gehad. Nu ik een ouwe taart ben en 2 keer zo veel verdien (maar niet altijd krijg) kan ik stilaan de bibliotheekexemplaren vervangen door in betere staat verkerende delen.
 
Soms zelfs twee keer. Dat betekent dan dat ik mijn lijstje niet goed heb bijgewerkt.

(

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Dat kan op een bepaalde leeftijd met een bepaald inkomen.

 

Toen ik nog een jong was ben ik op gelukkige wijze in het bibliotheekwerk beland, wat ik al als kind wilde doen. Maar met een minimum-inkomen, en dan ook nog een particuliere deeltijdstudie er bij (diploma om in de bieb te mogen werken) was het geen vetpot. Wat was ik blij dat ik eerste keuze had bij de bibliotheekverkoop, en wat heb ik daar jaren plezier van gehad. Nu ik een ouwe taart ben en 2 keer zo veel verdien (maar niet altijd krijg) kan ik stilaan de bibliotheekexemplaren vervangen door in betere staat verkerende delen.

 

Soms zelfs twee keer. Dat betekent dan dat ik mijn lijstje niet goed heb bijgewerkt.

 

 

Wat lees ik nu ? Krijgen de bieb medewerkers eerste keus ? Kunnen zij de pareltjes eruit kiezen terwijl de trouwe bieb klanten slechts de door kinderhandjes besmeurde Kuifjes mogen kopen ? Dat verklaart waarom boeken uit de bieb in mijn verzameling tot slechts één beperkt bleef: de hel van Suong Bay (inclusief koffievlekken en tabaksslierten, dat dan weer wel).

Link naar reactie

We wijken af, maar wat ik opmerk bij bibliotheekstripe is dat de zgn volwassenenstrips meestal in uitstekende staat zijn, zeker de hc. Dat kan 2 dingen betekenen: ofwel de lezers zijn maniakken, ofwel er zijn weinig lezers.

 

Goede staat ? In Nederland zijn de bieb boeken verrijkt met ezelsoren, koffie- en andere vlekken, tabaksslierten (half zware shag), koek-, chips- en andere kruimels etc.

Link naar reactie

Goede staat ? In Nederland zijn de bieb boeken verrijkt met ezelsoren, koffie- en andere vlekken, tabaksslierten (half zware shag), koek-, chips- en andere kruimels etc.

Ik spreek over de volwassenenstrips, die staan op een ander verdiep als de kinderstrips. Die laatste zijn wel meer versleten. De boeken zijn over het algemeen wel meer 'gelezen' maar al bij al vind ik ze nog vrij netjes. Vlekken of etensresten zijn heel zeldzaam.

Link naar reactie

De mensen die ik op de trein boeken van de bibliotheek zie lezen springen daar toch ook niet echt voorzichtig mee om.

Hoeken omplooien in plaats van bladwijzers te gebruiken, het boek helemaal opendraaien zodat de voorkant tegen de achterkant komt, ...

Link naar reactie

Ik spreek over de volwassenenstrips, die staan op een ander verdiep als de kinderstrips. Die laatste zijn wel meer versleten. De boeken zijn over het algemeen wel meer 'gelezen' maar al bij al vind ik ze nog vrij netjes. Vlekken of etensresten zijn heel zeldzaam.

 

Ik denk/hoop dat die tabaksresten toch echt niet van 9-jarigen afkomstig zijn. Biebboeken worden trouwens vooral verkocht omdat ze of niet gelezen worden of versleten/smerig zijn (en vervangen moeten worden). Dus je kan beschikken over niet leesbare krabbelstrips of volledig uitgewoonde stripjes. De bieb gaat echt geen veel gelezen, in goede staat verkerende striptoppertjes verkopen voor een ekkie per stuk.

Link naar reactie

Dat kan op een bepaalde leeftijd met een bepaald inkomen.

Gewoon goed selecteren voor je koopt.

 

Ik ben er mee gestopt wegens:

- te veel boeken

- en je zit in een vuilnisbak.

 

Vroeger volgden boeken in de bib deze route:

rekken -> magazijn -> vuilnisbak

 

Nu is het dit:

rekken -> magazijn -> verkopen -> vuilnisbak

 

Dat betekent dat ze je verkopen wat ze anders in de vuilnisbak kieperen.

En dat merk je heel vaak.

 

Om boeken te mogen verkopen moest er een wet worden goedgekeurd.

Een bibliotheekboekenverkoop gebeurde in België de eerste keer in Gent, in de jaren 90, waarna de verkoop bij de boekhandelaars gedurende een half jaar inzakte.

Goed voor de economie.

Kameraad Mauser zal daar wel een opmerking over hebben :)

Link naar reactie

We wijken af, maar wat ik opmerk bij bibliotheekstripe is dat de zgn volwassenenstrips meestal in uitstekende staat zijn, zeker de hc. Dat kan 2 dingen betekenen: ofwel de lezers zijn maniakken, ofwel er zijn weinig lezers.

Kinderen zijn gewoon zeer onvoorzichtige lezers.

Link naar reactie

Wat lees ik nu ? Krijgen de bieb medewerkers eerste keus ? Kunnen zij de pareltjes eruit kiezen terwijl de trouwe bieb klanten slechts de door kinderhandjes besmeurde Kuifjes mogen kopen ? Dat verklaart waarom boeken uit de bieb in mijn verzameling tot slechts één beperkt bleef: de hel van Suong Bay (inclusief koffievlekken en tabaksslierten, dat dan weer wel).

Ik kan je uit jaaaren ervaring verzekeren dat die eerste keuze niet zo veel voorstelt: het mocht alleen met mate en in redelijkheid. Ging zelden met meer dan 2 boekjes naar huis. De boekjes zijn dan overigens even vies, al worden de allersmerigste altijd weggegooid. Parels worden niet afgeschreven, je tweede post klopt zelfs nu nog heel aardig denk ik. Gekeken wordt naar hoe lang iets in de collectie zit, en of het nog relevant is. Nooit begrepen waarom we ooit probeerden om ernstig verouderde computerboeken toch nog te verkopen, maar dat terzijde.

 

Volwassenstrips - met uitzondering van de (licht) erotisch getinte  - zijn meestal nog in goede staat. Volwassenen die naar de bieb gaan gaan daar niet naar toe voor strips, en volwassenen die strips lezen gaan vaak niet naar de bieb.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Je kunt op bieb-verkopen nochtans heel gave exemplaren vinden (op het obligate destructieve gedrag van het bieb-personeel na, natuurlijk, zoals herinbinden zodat ze de zwaarste behandelingen kunnen doorstaan terwijl ze toch worden afgevoerd, en een etikettencollectie om een Pannini-verzamelaar jaloers te maken), en die dus blijkbaar nooit waren uitgeleend. Soms waren die al na een jaar of twee, drie te koop, wat ik toch wel erg snel vond.

Het kan afhankelijk zijn van de bieb.

Link naar reactie

Wat lees ik nu ? Krijgen de bieb medewerkers eerste keus ?

 

 

Da's toch onvermijdelijk.

 

Niet steeds.  Wie het echt slim aanpakt, is zelfs de medewerkers van de bib te snel af.  Voor de volwassenenstrips levert dat toch nog erg mooie exemplaren op.  Maar ik kocht zo ook al reeksen dubbel: die van de bib is nu de 'leesreeks', de andere blijft verder onaangeroerd in de collectie.

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie

Bibliotheken stickeren tegenwoordig nog maar zelden, wordt allemaal kant en klaar geleverd door NBD|Biblion, die een geheel eigen kijk hebben op het recht inplakken van een RFID-label. Overigens ook een geheel eigen kijk op titelomschrijven, maar dat terzijde.

Uit mijn hoofd - want ik werk al bijna 15 jaar niet meer in de openbare bieb - gaat men uit van de besteldatum. Voorin op het boekhoekje, jaar en weeknummer. Er komen namelijk per week ook heel veel  nieuwe boeken bij, dus dan gaat er aan de onderkant weer wat weg.

 

Uit nostalgie, zodat ik niet vergeet waar ik ben begonnen, houd ik een aantal van mijn oude afgeschreven exemplaren.

Maar ik heb beperkte ruimte. Dus ik bewaar wat ik lees. Wat ik niet lees, gaat naar de kringloopwinkel. Of mee naar het vliegveld. Niets is prettiger om te lezen dan strips terwijl je een rustig hoekje op Schiphol hebt gevonden, dan vliegt de tijd voordat je zelf vliegt.

Daarna gaat het stripboek - meestal een oude Suske en Wiske of zo - over naar iemand anders die zich ook zit te vervelen. "Hier, heb je wat te lezen"

"En wat zeg je dan tegen die aardige mevrouw?"

"Deze heb ik al gelezen! Heeft u er nog eentje?"

:lol:

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Over Vlaanderen ga ik niets zinnigs vertellen, op verzoek eventueel wel iets onzinnigs. Nederlandse bibliotheken werken - zo te zien - ook steeds beter samen. Ze kunnen zo te zien nu eindelijk eens goed dingen uitwisselen, de catalogi zijn beter, etc. Helaas is het geld dat daarin is gestoken ten koste van de collectie. Die is nu overal eenheidsworst, vaak vele dezelfde delen van dezelfde series. Kunnen ze niets aan doen, wordt voor ze bepaald.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Ontleend....prachtig woord. :) Ga ik maar niet gebruiken op mijn huidige werk....men denkt hier toch al dat ik een provinciaalse boerin ben (kom uit zuidoost Nederland, werk in noordwest, dreig geregeld collega's nog een "tas koffie in te schudden" wat steevast er in eindigt dat ze eerst naar hun tas kijken en dan denken dat ik met de koffiekan ga schudden)

 

Met de automatisering zijn alle landelijke collecties gelijkgetrokken. Fraai om te zien, allemaal schone nieuwe glanzende boekjes. Allen even onvindbaar omdat een Landelijk Orgaan denkt te weten hoe bezoekers denken. Cruciale denkfout, voor anderen willen denken. Niemand kan nu meer wat vinden.

 

Verzamelwoede - gisteren op de Oostnederlandse stripbeurs slechts EEN stripboek gekocht. :o

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Ontleend....prachtig woord. :) Ga ik maar niet gebruiken op mijn huidige werk....men denkt hier toch al dat ik een provinciaalse boerin ben (kom uit zuidoost Nederland, werk in noordwest, dreig geregeld collega's nog een "tas koffie in te schudden" wat steevast er in eindigt dat ze eerst naar hun tas kijken en dan denken dat ik met de koffiekan ga schudden)

 

Met de automatisering zijn alle landelijke collecties gelijkgetrokken. Fraai om te zien, allemaal schone nieuwe glanzende boekjes. Allen even onvindbaar omdat een Landelijk Orgaan denkt te weten hoe bezoekers denken. Cruciale denkfout, voor anderen willen denken. Niemand kan nu meer wat vinden.

 

Verzamelwoede - gisteren op de Oostnederlandse stripbeurs slechts EEN stripboek gekocht. :o

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar het systeem in België is toch heel simpel. Je kan online alle Vlaamse bibliotheken raadplegen en je vindt er ook direkt waar elk boek in elke bibliotheek staat.

Link naar reactie

Ik weet niet hoe het in Nederland geregeld is, maar het systeem in België is toch heel simpel. Je kan online alle Vlaamse bibliotheken raadplegen en je vindt er ook direkt waar elk boek in elke bibliotheek staat.

Oh ja, dat kan inderdaad. Maar de locaties zijn vort cryptisch. "Dit boek staat bij "dromen en avonturen, 12+"  Dat is dan gebruikersvriendelijker. Ik heb een bibliotheektechnische opleiding en meer dan 10 jaar ervaring met bibliotheekinrichting (en dan bedoel ik de catalogus) en dat is dus niet gebruikersvriendelijker. Dat geldt ook voor die enorme rugetiketten die er verplicht opzitten, waardoor je niet langer de titel, maar wel allerlei vage onderwerpen van het boek kan lezen....

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

Dat voortdurende geknip in draden is overdreven.

Openbare bibliotheken zijn een belangrijke anitpode van de privéverzameling, en de voordelen en/of nadelen ervan maken dus wel degelijk deel uit van een discussie over verzamelen.

De discussie wijkt niet af.Ze gaat meer gedetailleerd in op een bepaald aspect.

Overigens heeft elke verzamelaar ook een bibliotheek.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Gewoon goed selecteren voor je koopt.

 

Ik ben er mee gestopt wegens:

- te veel boeken

- en je zit in een vuilnisbak.

 

Vroeger volgden boeken in de bib deze route:

rekken -> magazijn -> vuilnisbak

 

Nu is het dit:

rekken -> magazijn -> verkopen -> vuilnisbak

 

Dat betekent dat ze je verkopen wat ze anders in de vuilnisbak kieperen.

En dat merk je heel vaak.

 

Om boeken te mogen verkopen moest er een wet worden goedgekeurd.

Een bibliotheekboekenverkoop gebeurde in België de eerste keer in Gent, in de jaren 90, waarna de verkoop bij de boekhandelaars gedurende een half jaar inzakte.

Goed voor de economie.

Kameraad Mauser zal daar wel een opmerking over hebben :)

Tuurlijk. Boekhandelaars worden gepest met vaste boekenprijzen en andere klootzakkerijen en de bibliotheken verkopen dan hun brol aan zeer lage prijzen. Plus dat die boeken ook al aan een voordelige afgedwongen prijs werden aangekocht.

 

Overheid stelt een wettelijk kader op waarbinnen er marktwerking mag zijn, maar voor diezelfde overheid gelden die wetten dan weer niet. Wel voor de anderen.  Zo kan ik het ook.

Link naar reactie

Tuurlijk. Boekhandelaars worden gepest met vaste boekenprijzen en andere klootzakkerijen en de bibliotheken verkopen dan hun brol aan zeer lage prijzen. Plus dat die boeken ook al aan een voordelige afgedwongen prijs werden aangekocht.

 

Overheid stelt een wettelijk kader op waarbinnen er marktwerking mag zijn, maar voor diezelfde overheid gelden die wetten dan weer niet. Wel voor de anderen.  Zo kan ik het ook.

 

Bibliotheekboeken zijn door zoveel handen gegaan dat ze nauwelijks het predicaat redelijke staat verdienen..

De prijzen zijn dan ook navenant...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Bibliotheekboeken worden met korting aangeschaft omdat ze collectief worden aangeschaft. Een bibliotheek kan maar weinig nog zelf bepalen wat er in de collectie gaat. Vandaar zoveel dezelfde boeken, en ook incomplete series. Dat ze na zoveel jaar goedkoop worden verkocht heeft ook van doen met afschrijving.

Nooit, nooit, worden er gloednieuwe boeken voor spotprijzen verkocht. Boekhandelaren moeten volgens mij voor een bepaalde periode een vaste boekenprijs hanteren, na enige tijd mogen ze een boek ook goedkoper aanbieden. Bakken vol bij de gemiddelde boekhandel.

Gaat meestal met hypes, ook bij boekhandels. Denk bijvoorbeeld aan dat hele 50 shades gebeuren, of de biografie van Steve Jobs. Laatstgenoemde werd door een vriend van mij gekocht voor het volledige vaste boekenprijsbedrag (omdat hij dacht dat het een interessant boek zou zijn). Slechts enkele maanden later lag het voor 5 euro in de boekenhandelafprijsbak. Nòg iets later voor 5 euro bij de Kruidvat.*)

 

*) Naast enkele Dagobert Ducks van Don Rosa, die lagen daar dan voor 2,50.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Opzettelijk...dat heb ik nergens gesteld...

Jij maakte die claim van het inzakken van de handel, en dan: "Kameraad Mauser zal daar wel en opmerking over hebben"...

Wel, ik gaf gewoon eens weer hoe verstorend een actie kan zijn voor anderen, indien er 1 speler is die anderen eerst regels kan opleggen maar die zelf niet volgt.

Maar ik zeg niet dat het effectief zo gaat met die bibliotheekverkoop.

Het is wel zo dat er verstoring is met die vaste boekenprijs. Dat is wel opzettelijk.

Link naar reactie
Tuurlijk. Boekhandelaars worden gepest met vaste boekenprijzen en andere klootzakkerijen en de bibliotheken verkopen dan hun brol aan zeer lage prijzen. Plus dat die boeken ook al aan een voordelige afgedwongen prijs werden aangekocht.

 

 

 

Dat heeft er toch veel van weg dat je insinueert dat de overheid het opzettelijk doet.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...