Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik hoop echt dat RW slaagt. Echt waar.

ivm met Preacher : Zo'n purist ben ik nu ook weer niet. :e002::e012:

Maar er zullen dingen verloren gaan in de vertaling, net zoals bij Asterix bijvoorbeeld. Dat is geen kritiek, maar gewoon een feit.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Misschien ga ik dat wel eens lezen, in het nederlands, om te zien wat dat geeft.

 

 

De SSZsite ziet er goed uit, Kontiki, keep up the good work. thumbs_up.gif

Link naar reactie

Het spijt me trouwens een beetje dat ik door andere werkzaamheden de ReeksTop en ons Robbedoes-project aan de kant moet laten staan. De boeken liggen al lang klaar voor vele, vele, volgende updates, maar ik moet de hele maand januari en de eerste weken van februari nog wat uitzitten door deadlines vooraleer ik weer voldoende tijd op overschot heb. Een paar van die werkzaamheden zijn trouwens stripgerelateerd en zullen vooral verzamelaars van een specifieke stripauteur bijzonder veel plezieren. En een andere deadline heb ik al gehaald: een artikel voor BSM.

Voor nu zaterdag plan ik alleszins de uitslag van de Urbanus-topwedstrijd. Nu de meeste aankondigingen gepresenteerd zijn, zal ik daar eindelijk de tijd voor hebben.

Link naar reactie

Eric Heuvel is ook bezig aan een strip over de geschiedenis van Geertruidenberg i.v.m het 800 jarig bestaan daarvan.

Volgens mij wordt deze strip aldaar in Geertruidenberg gratis verspreidt in april. Ik weet niet zeker of deze straks te koop

is in de reguliere handel?

Link naar reactie

Ik heb nog niet alle albums. Van zodra alles is toegezegd, komen al die albums in een beperkter aantal pakketten terecht die je zal kunnen winnen. Elk pakket zal toch een flinke winkelwaarde kennen.

Link naar reactie

Beeld_0124.jpg

 

StripFacts

Strip Turnhout verruimt

 

Besprekingen

Lincoln 7

 

Verkooptop 10

NIEUW! Top 10 Frankrijk

 

KCQ v/d Dag

Lucky Luke in Lincoln 7

 

Als vanouds ook toevoegingen in de rubriek Compleet en nog eens een twintigtal extra albums in de Top 10 van 2012-wedstrijd.

Link naar reactie

Vergelijking top 10 Frankrijk/ Vlaanderen duidt nogmaals op het grote verschil in de diversiteit van de reeksen.

Vlaanderen 2x De Kiekeboes; 2x FC De Kampioenen- Frankrijk: tien verschillende reeksen met zelf een Graphic Novel ertussen.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Vergelijking top 10 Frankrijk/ Vlaanderen duidt nogmaals op het grote verschil in de diversiteit van de reeksen.

Vlaanderen 2x De Kiekeboes; 2x FC De Kampioenen- Frankrijk: tien verschillende reeksen met zelf een Graphic Novel ertussen.

 

Zo groot is dat verschil toch niet? Drie a vier populaire realistische reeksen en de rest zijn humoristische reeksen voor een groot publiek. Indien van Lucky Luke of Spirou vier of vijf albums per jaar zouden verschijnen zouden die albums ook de top 10's domineren.

Link naar reactie

In Frankrijk verschijnen amper langlopende series waarvan er meerdere delen per jaar verschijnen (mangareeksen uitgezonderd, tot die over hun hoogtepunt zijn).

Vlamingen, en dan bedoel ik met name de babyboomgeneratie, hebben hoofdzakelijk strips leren lezen via de kranten. Wat daarin werd gepubliceerd, blijft gestand en wordt doorgegeven aan volgende generaties. Neem daarbij de impulsaankoop in supermarkten, de grote algemene verzameldrift van Vlamingen, de familiestrip als genre waar humor, actie, avontuur en meer tegelijk in zit (ook al geen francofoon gegeven), maar ook de niet te onderschatten beschikbaarheid ervan op waanzinnig veel verkooppunten in stad en dorp (uniek véél meer dan in Frankrijk het geval is bij strips) en je begint snel die resultaten te snappen.

Nu, ik heb daar veel respect voor, hoor. Je moet het maar kunnen om decennialang het laken naar je toe te kunnen trekken. Mocht het algehele brol zijn, dan moest dat ooit wel eens afgestraft worden. Dat is in deze dus niet het geval.

Link naar reactie

Beeld_0126.jpg

 

Stripinvasie

Tussen 20 en 26 januari verschenen 14 nieuwe uitgaven bij Arboris, Dark Dragon Books, EurEducation, Imprimitiv vzw.

 

StripFacts

Rosinski benoemd tot Franse Officier des Arts et Lettres

Bernard Prince integraal... in het Nederlands!

Financier mee de documentaire Dossier Martin Lodewijk

Het Vandersteenjaar

Steven Duprés Geverniste Vernepelingskes

Le Soir organiseert "Europa's best gehonoreerde stripprijzen"

 

Besprekingen

Lancelot3.jpgRorkINT2.jpgZumbies1.jpg

 

Verkooptop 10

NIEUW! Vanaf nu geven we ook de verkooptop 10 van strips in Frankrijk naast de verkooptop 10 voor Vlaanderen. Tussen 14 tot 20 januari staan De Kiekeboes 134 (VL) en One Piece 65 (FR) op nummer 1. Voor de rest van de top 10 en bijkomende posities in de top 100 (VL) en top 200 (FR): KLIK VERDER

 

De Commentator

Thierry Girod over Durango 16

 

KCQ v/d Dag

Prinses Maxima in Albert & Co 3

 

Weetje v/d Week

Making of-filmpjes van fotoshoots voor pin-upboek van Romain Hugault

Link naar reactie

Klein typfoutje in onderdeel Vandersteenjaar. De tweede maal dat 'Sax' ter sprake komt, staat er 'Six'. Ik dacht: 'ik geef het even door'.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Doet me er nog aan denken: zijn er eigenlijk ooit plannen geweest om 'Wanted' van Talent over te nemen en het zesde deel te vertalen?

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Bij het updaten in de rubriek Compleet viel me trouwens al meer op dat Talent regelmatig enkel het eerste album van een reeks of net niet tot het laatste album van een reeks kwam. Van veel reeksen had ik niet eens door dat ze niet compleet zijn. Een puinhoop!

Het probleem is dat je van geen enkele bestaande uitgever kan of mag verlangen dat zij het eventjes zullen doen want die verplichting hebben ze toch niet. Elke nieuwe herstart of doorstart is bijgevolg een cadeau.

Link naar reactie

Het probleem is dat je van geen enkele bestaande uitgever kan of mag verlangen dat zij het eventjes zullen doen want die verplichting hebben ze toch niet. Elke nieuwe herstart of doorstart is bijgevolg een cadeau.

Inderdaad. Het valt trouwens ook op daar uitgeverijen, daar waar het rechtengewijs lukt, zoveel mogelijk opteren voor een herstart eerder dan een doorstart. (Voor alle uitgeverijen bovendien, niet enkel bij Talent) Bv. Legende: vertaling overgenomen van Talent + vertaling verdergezet. Gil St.-André (Arboris->Daedalus) Idem. Een herstart maakt de moeite die er voor een reeks moet worden gedaan ook groter. De rechten op de eerdere albums moeten losgeweekt worden van de vorige uitgever én er moeten meer koste, gemaakt worden voor het heruitgeven. Het grote voordeel t.o.v. een doorstart is dat de koper weer in staat is om de reeks weer in een uniforme uitgave aan te leggen. Maar voor die esthetische drijfveer moeten de commerciële voordelen natuurlijk groot genoeg zijn, eer men de sprong waagt.

 

In het geval van Wanted heb ik niet meteen een idee hoe dat laatste zou zitten. Heb die serie nooit gelezen dus kan me er niet meteen over uitspreken.

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Verkooptop 10

NIEUW! Vanaf nu geven we ook de verkooptop 10 van strips in Frankrijk naast de verkooptop 10 voor Vlaanderen. Tussen 14 tot 20 januari staan De Kiekeboes 134 (VL) en One Piece 65 (FR) op nummer 1. Voor de rest van de top 10 en bijkomende posities in de top 100 (VL) en top 200 (FR): KLIK VERDER

Wat staat er daar op 7 in de Franse verkoop Top 10?

Waarom staan die titels er eigenlijk niet bij?

Nu moeten we het doen met een petieterige foto...

Voor de Nederlandse Top 10 is dat niet zo'n probleem, die zijn altijd herkenbaar met enkel de foto, maar de Franse...

Kontiki, maak een lijstje zou ik zeggen!

Link naar reactie

Da's de nieuwe van Guy Delisle. Grappige "sketches" over hoe hij zijn kinderen slecht opvoedt.

 

(Vind ik wel chapeau dat ie het zo goed doet. Delisle is een verkoopsnaam, dus.

 

Van mij mag de vertaling meteen komen...

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Bij het updaten in de rubriek Compleet viel me trouwens al meer op dat Talent regelmatig enkel het eerste album van een reeks of net niet tot het laatste album van een reeks kwam. Van veel reeksen had ik niet eens door dat ze niet compleet zijn. Een puinhoop!

Het probleem is dat je van geen enkele bestaande uitgever kan of mag verlangen dat zij het eventjes zullen doen want die verplichting hebben ze toch niet. Elke nieuwe herstart of doorstart is bijgevolg een cadeau.

 

Hoi kontiki, helaas had ik ( en mogelijk ook andere forummers) dit al eerder geconstateerd. Daarom ook al jaren hetzelfde gezeur over onvoltooide series en het wachten met kopen. Hoewel dit laatste ook enkel maar averechts werkt!

Afijn, ik bedoel het verder niet negatief, sterker nog ik denk dat je de site wederom op een hoger niveau hebt getild. Mijn felicitaties daarvoor!

Misschien nog een tip voor je nieuwe rubriek compleet, het zou handig zijn als de series die waaarschijnlijk toch geen vervolg krijgen omdat de uitgeverij er bijvooorbeeld mee is gestopt, een andere kleur of code mee te geven. Zeker stripkopers zullen dat interessante informatie vinden.

 

Link naar reactie

Zal ik doen, Willy.

 

De vertaling van die Bernard Prince-dossiers (inclusief correcties van verkeerd gespelde namen in het Frans) komt van mij, Koen.

 

En zo'n codering zie ik ook wel zitten, Hollander. Maar dan moet ik me het hoofd nog breken over verschillende vormen van stopzetting.

Link naar reactie

Zijn er mensen hier die al kozen voor een bijdrage aan de Lodewijk docu?

 

@Kontiki: de hyperlink naar die site plakt de twee websites na elkaar, ik neem aan dat dat niet de bedoeling was?

Op De Stripspeciaalzaak staat (bijna) alles wat u moet weten over strips...

•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••

Lid van forum Bonte-II sinds 5 juli 2006 • Mijn LastDodo-shop

Link naar reactie

Zal ik doen, Willy.

 

De vertaling van die Bernard Prince-dossiers (inclusief correcties van verkeerd gespelde namen in het Frans) komt van mij, Koen.

 

En zo'n codering zie ik ook wel zitten, Hollander. Maar dan moet ik me het hoofd nog breken over verschillende vormen van stopzetting.

In mijn XL-lijstje dat ikzelf bijhield werkte ik ook met kleuren. Maar dat was nergens gedocumenteerd, zodat ik - als ik het nu herneem - niet meer weet wat welke kleur nu weeral wou zeggen :e002:

Link naar reactie

Heb een paar jaar geleden eens aan een stripwinkel/uitgever het bommetje losgelaten dat er misschien wel een markt bestaat voor een "collectie" onvertaalde delen. Zoiets als de Fenix-reeks, maar dan met bvb. het laatste deel van Macht der Onschuldigen, 2 en 3 van Ve'lla, laatste deel Killers,...

Volgens hem bleek dit niet mogelijk omdat auteurs en uitgeverijen enkel volledige reeksen willen aanbieden.

Zou er zo toch geen mogelijkheid bestaan als bvb. veel van die delen bij één en dezelfde (Franse) uitgeverij zitten?

Wil daar gerust een fb-pagina voor opstarten :-).

Link naar reactie

Bij het updaten in de rubriek Compleet viel me trouwens al meer op dat Talent regelmatig enkel het eerste album van een reeks of net niet tot het laatste album van een reeks kwam. Van veel reeksen had ik niet eens door dat ze niet compleet zijn. Een puinhoop!

Het probleem is dat je van geen enkele bestaande uitgever kan of mag verlangen dat zij het eventjes zullen doen want die verplichting hebben ze toch niet. Elke nieuwe herstart of doorstart is bijgevolg een cadeau.

Kunnen we zelf ook lijstjes onvolledige reeksen doorsturen, of wordt dat door de SSZ zelf gedaan in de rubriek "Compleet"?

Ik heb er anders nog enkele: Ratafia, 2 van de 5 delen verschenen, Lola Bogota, 2 van 3 verschenen, Doerakken, 2 van 3 verschenen, en Vloek van Amber is het laatste deel ook niet verschenen.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...