Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Suske

Spirou - Robbedoes

Recommended Posts

Gast roger

zijn alle robvel-robbedoezen in het nederlands vertaald?

ik denk dat het weekblad in het nederlands later begon dan in het frans, waardoor er in het nederlands afleveringen ontbreken, en dan zouden er ook aflvn van de reeks robbedoes moeten ontbreken

Deel dit bericht

Link naar bericht

Spirou begon in april 1938 en Robbedoes in oktober van hetzelfde jaar.

Bij mijn weten zijn de verhalen van Spirou van die eerste maanden nooit vertaald geweest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast roger

een interessante pagina, maar met een fout: de allereerste p van robvel is eel vertaaald, nl de geboorte van robbe. er moet dus ergens daarna een gat zitten, wasrschijnlijk vsnaf p 2 tot de eerste p die in het frsns verscheen toen robbe de tweede week in het nederlands verscheen

maar dat is maar een veronderstelling

Deel dit bericht

Link naar bericht

Rob-vel was overigens te zien en te horen in die documentaire. Leuk om eens een gezicht te plakken op al die Robbedoes-tekenaars. Vooral Tome en Janry zagen er anders uit dan ik in gedachten had.

En waarom is er eigenlijk nog nooit een Robbedoes-film gemaakt??

Deel dit bericht

Link naar bericht

In Nederland idd niet te zien, getsie. Wie bezorgt de Nederlanders een goede kopie? (Liefst natuurlijk op HD Blue Ray met optionele Nederlandse ondertiteling) :lachuuh:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ongelofelijk sfeervolle reportage! Doet me aan Amèlie Poulain denken.

Zeer leuk om die vroegere tekenaars nog eens bezig te zien..

Het beeldje van bij de aftiteling heb ik ook in mijn popjeskast staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor diegenen die de documentaire gemist hebben of niet kunnen bekijken is er goed nieuws.

Ze wordt herhaald op ARTE France op zaterdag 2 februari om 22u35.

Op 1 februari is ze ook op groot scherm te bekijken op het stripfestival van Angoulême. (salle Franquin)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast serge

al twee keer gezien , die docu

opvallend... ze hebben het over de waalse strip, en in de film zou robbe belgie redden

ook de luxe boeven op de kermis gelezen, daarin hebben ze het ook over de waalse strip

enkele jaren geleden zouden ze het alleen maar over de belgische of franco-belgische strip hebben gehad, daar kon de vlaming zich nog een beetje bij rekenen, als belg

nu is dat waalse strip niet correct... morris oa was een vlaming, en er werkten wel meer vlamingen bij dupus

het lijkt er dus sterk opp dat belgie in de geesten al flink ges plitst is, niet alleen aan deze kant van de taalgrens

als dat zo doorgaat, dan zal de viering van 75 jaar robbe dit jaar de zwanezang van robbe in vlaanderen worden

met dank an alle nationalisten

Deel dit bericht

Link naar bericht

Rob-vel was overigens te zien en te horen in die documentaire. Leuk om eens een gezicht te plakken op al die Robbedoes-tekenaars. Vooral Tome en Janry zagen er anders uit dan ik in gedachten had.

En waarom is er eigenlijk nog nooit een Robbedoes-film gemaakt??

Ik heb Rob-Vel nog persoonlijk gekend.

In de jaren zeventig was hij vaste gast op de stripbeurzen van Karel Driessen in Antwerpen.

Een zeer vriendelijk man. Hij zat daar steeds te signeren, maar had bijzonder weinig te doen.

Hij had ook geen boeken...

Maar Driessen had altijd wel een of ander blaadje gedrukt waar Rob-Vel dan in stond...

Een beetje zoals Will Eisner in San Diego. Daar kon je ook uren ongestoord mee praten....

Wat ik ook gedaan heb ...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb Rob-Vel nog persoonlijk gekend.

In de jaren zeventig was hij vaste gast op de stripbeurzen van Karel Driessen in Antwerpen.

Een zeer vriendelijk man. Hij zat daar steeds te signeren, maar had bijzonder weinig te doen.

Hij had ook geen boeken...

Het is toch belachelijk dat het zo lang heeft geduurd vooraleer zijn strips in albumvorm gepubliceerd werden. Alhoewel er in 1975 twee franstalige Spirou-albums verschenen in een oplage van 1000 ex. Maar die waren in die tijd wellicht meteen uitverkocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

al twee keer gezien , die docu

opvallend... ze hebben het over de waalse strip, en in de film zou robbe belgie redden

ook de luxe boeven op de kermis gelezen, daarin hebben ze het ook over de waalse strip

enkele jaren geleden zouden ze het alleen maar over de belgische of franco-belgische strip hebben gehad, daar kon de vlaming zich nog een beetje bij rekenen, als belg

nu is dat waalse strip niet correct... morris oa was een vlaming, en er werkten wel meer vlamingen bij dupus

het lijkt er dus sterk opp dat belgie in de geesten al flink ges plitst is, niet alleen aan deze kant van de taalgrens

als dat zo doorgaat, dan zal de viering van 75 jaar robbe dit jaar de zwanezang van robbe in vlaanderen worden

met dank an alle nationalisten

Je kan moeilijk naast de term "Vlaamse strip" kijken, die héél anders dan de Waalse en Brusselse strip is, met een eigen geschiedenis, eigen "pantheon", eigen ontstaansgeschiedenis, eigen stijl. In die zin is die splitsing al vele jaren reëel. Vandersteen is altijd al erkend geworden als een Vlaamse striptekenaar, niet een Belgische.

Maar Morris was enkel in naam en woonplaats een Vlaamse striptekenaar. Qua stijl heeft ie nooit iets "Vlaams" gehad.

Eigenlijk: buiten Hec Leemans schiet me niet direct een "Vlaamse" striptekenaar te binnen die regelmatig in de Robbedoes of SPirou gepubliceerd heeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eigenlijk: buiten Hec Leemans schiet me niet direct een "Vlaamse" striptekenaar te binnen die regelmatig in de Robbedoes of SPirou gepubliceerd heeft.

Met "Vlaamse" striptekenaar bedoel je bedoelt wellicht iemand die volgens de traditie van de vlaamse krantenstrips werkt? Jean-Pol hoort daar natuurlijk ook nog bij.

En anders heb je natuurlijk ook nog mensen als

Nix

Marc Legendre (of was dat enkel in de Nederlandse versie?)

Luc Cromheecke...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Laten we Berck niet vergeten!

Leemans heeft nooit in Spirou gepubliceerd, enkel in Robbedoes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast serge

die redenering over morris vind ik nogal vreemd.... alleen in naam en wooplaats vlaams en niet in stijl...

wat belangrijk is, is dat ze het nu over de waalse strp hebben, en vroeger over de belgische en de franco-belgische, dat is een verandering in visie

en de belgische, daar hoorde de vlaamse bij, bij de waalse hoort de vlaamse niet bij, dus als je die term gebruikt, splits je de stripwereld op

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen