Ga naar inhoud

Stripmagazine Spirou - Robbedoes


Suske

Recommended Posts

Het bekende stripmagazine Spirou viert dit jaar zijn 75ste verjaardag.

Het feestjaar begint al goed op 11 januari. Dan is er namelijk een interessante documentaire te zien op de RTBF.

Ik ben benieuwd of Canvas ze later in het jaar ook gaat programmeren.

Meer info vind je hier:

http://www.rtbf.be/l...eSAPgk.facebook

 

post-75-0-29972300-1357638134_thumb.jpg

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

zijn alle robvel-robbedoezen in het nederlands vertaald?

ik denk dat het weekblad in het nederlands later begon dan in het frans, waardoor er in het nederlands afleveringen ontbreken, en dan zouden er ook aflvn van de reeks robbedoes moeten ontbreken

Link naar reactie

een interessante pagina, maar met een fout: de allereerste p van robvel is eel vertaaald, nl de geboorte van robbe. er moet dus ergens daarna een gat zitten, wasrschijnlijk vsnaf p 2 tot de eerste p die in het frsns verscheen toen robbe de tweede week in het nederlands verscheen

maar dat is maar een veronderstelling

Link naar reactie

al twee keer gezien , die docu

 

opvallend... ze hebben het over de waalse strip, en in de film zou robbe belgie redden

 

ook de luxe boeven op de kermis gelezen, daarin hebben ze het ook over de waalse strip

 

enkele jaren geleden zouden ze het alleen maar over de belgische of franco-belgische strip hebben gehad, daar kon de vlaming zich nog een beetje bij rekenen, als belg

 

nu is dat waalse strip niet correct... morris oa was een vlaming, en er werkten wel meer vlamingen bij dupus

 

het lijkt er dus sterk opp dat belgie in de geesten al flink ges plitst is, niet alleen aan deze kant van de taalgrens

 

als dat zo doorgaat, dan zal de viering van 75 jaar robbe dit jaar de zwanezang van robbe in vlaanderen worden

 

met dank an alle nationalisten

Link naar reactie

Rob-vel was overigens te zien en te horen in die documentaire. Leuk om eens een gezicht te plakken op al die Robbedoes-tekenaars. Vooral Tome en Janry zagen er anders uit dan ik in gedachten had.

En waarom is er eigenlijk nog nooit een Robbedoes-film gemaakt??

Ik heb Rob-Vel nog persoonlijk gekend.

In de jaren zeventig was hij vaste gast op de stripbeurzen van Karel Driessen in Antwerpen.

Een zeer vriendelijk man. Hij zat daar steeds te signeren, maar had bijzonder weinig te doen.

Hij had ook geen boeken...

Maar Driessen had altijd wel een of ander blaadje gedrukt waar Rob-Vel dan in stond...

Een beetje zoals Will Eisner in San Diego. Daar kon je ook uren ongestoord mee praten....

Wat ik ook gedaan heb ...

Link naar reactie

Ik heb Rob-Vel nog persoonlijk gekend.

In de jaren zeventig was hij vaste gast op de stripbeurzen van Karel Driessen in Antwerpen.

Een zeer vriendelijk man. Hij zat daar steeds te signeren, maar had bijzonder weinig te doen.

Hij had ook geen boeken...

 

Het is toch belachelijk dat het zo lang heeft geduurd vooraleer zijn strips in albumvorm gepubliceerd werden. Alhoewel er in 1975 twee franstalige Spirou-albums verschenen in een oplage van 1000 ex. Maar die waren in die tijd wellicht meteen uitverkocht.

Link naar reactie

al twee keer gezien , die docu

 

opvallend... ze hebben het over de waalse strip, en in de film zou robbe belgie redden

 

ook de luxe boeven op de kermis gelezen, daarin hebben ze het ook over de waalse strip

 

enkele jaren geleden zouden ze het alleen maar over de belgische of franco-belgische strip hebben gehad, daar kon de vlaming zich nog een beetje bij rekenen, als belg

 

nu is dat waalse strip niet correct... morris oa was een vlaming, en er werkten wel meer vlamingen bij dupus

 

het lijkt er dus sterk opp dat belgie in de geesten al flink ges plitst is, niet alleen aan deze kant van de taalgrens

 

als dat zo doorgaat, dan zal de viering van 75 jaar robbe dit jaar de zwanezang van robbe in vlaanderen worden

 

met dank an alle nationalisten

 

Je kan moeilijk naast de term "Vlaamse strip" kijken, die héél anders dan de Waalse en Brusselse strip is, met een eigen geschiedenis, eigen "pantheon", eigen ontstaansgeschiedenis, eigen stijl. In die zin is die splitsing al vele jaren reëel. Vandersteen is altijd al erkend geworden als een Vlaamse striptekenaar, niet een Belgische.

 

Maar Morris was enkel in naam en woonplaats een Vlaamse striptekenaar. Qua stijl heeft ie nooit iets "Vlaams" gehad.

 

Eigenlijk: buiten Hec Leemans schiet me niet direct een "Vlaamse" striptekenaar te binnen die regelmatig in de Robbedoes of SPirou gepubliceerd heeft.

Link naar reactie

Eigenlijk: buiten Hec Leemans schiet me niet direct een "Vlaamse" striptekenaar te binnen die regelmatig in de Robbedoes of SPirou gepubliceerd heeft.

 

Met "Vlaamse" striptekenaar bedoel je bedoelt wellicht iemand die volgens de traditie van de vlaamse krantenstrips werkt? Jean-Pol hoort daar natuurlijk ook nog bij.

En anders heb je natuurlijk ook nog mensen als

Nix

Marc Legendre (of was dat enkel in de Nederlandse versie?)

Luc Cromheecke...

Link naar reactie

die redenering over morris vind ik nogal vreemd.... alleen in naam en wooplaats vlaams en niet in stijl...

 

wat belangrijk is, is dat ze het nu over de waalse strp hebben, en vroeger over de belgische en de franco-belgische, dat is een verandering in visie

 

en de belgische, daar hoorde de vlaamse bij, bij de waalse hoort de vlaamse niet bij, dus als je die term gebruikt, splits je de stripwereld op

Link naar reactie

wat belangrijk is, is dat ze het nu over de waalse strp hebben, en vroeger over de belgische en de franco-belgische, dat is een verandering in visie

 

en de belgische, daar hoorde de vlaamse bij, bij de waalse hoort de vlaamse niet bij, dus als je die term gebruikt, splits je de stripwereld op

 

Ja en? Mensen die het (ivm Robbedoes/Spirou) over de Belgische en zeker over de Franco-Belgische strip hebben, bedoelen eigenlijk de Franstalige en dus Waalse strip. Want die is het die in de rest van Europa school heeft gemaakt. De Vlaamse strip stelt in het buitenland niets voor. Zelfs in Nederland moeten ze er amper van weten.

 

En de Brusselse strip hoort natuurlijk, zoals iedere goede vlaming weet, bij de Waalse strip.

Link naar reactie

Laten we Berck niet vergeten!

Leemans heeft nooit in Spirou gepubliceerd, enkel in Robbedoes.

Ja? Want Circus Maximus werd toch eerst door Cauvin geschreven? Of vergis ik me nu zo fel?

 

die redenering over morris vind ik nogal vreemd.... alleen in naam en wooplaats vlaams en niet in stijl...

 

Eigenlijk is dat niet zo raar: Morris is zijn carrière samen met Franquin in de Brusselse tekenfilmstudio begonnen met Disney als stijlinvloed en is direct daarna "de Bende van 4" gaan uitmaken. Morris heeft geen enkel oorspronkelijk Vlaamse strippublicatie in een krant of weekblad gehad.

Link naar reactie

Ja? Want Circus Maximus werd toch eerst door Cauvin geschreven? Of vergis ik me nu zo fel?

 

Je vergist je. Cauvin kwam er pas later aan te pas, en was - als ik goed ben ingelicht- scenarist ten tijde van de publicatie in Eppo.

 

Eigenlijk is dat niet zo raar: Morris is zijn carrière samen met Franquin in de Brusselse tekenfilmstudio begonnen met Disney als stijlinvloed en is direct daarna "de Bende van 4" gaan uitmaken. Morris heeft geen enkel oorspronkelijk Vlaamse strippublicatie in een krant of weekblad gehad.

 

Los van het feit dat Morris nooit in het nederlands werkte, werden zijn strips ook nog eens door een Waalse uitgever gepubliceerd en werkte hij samen met (een) Franse scenarist(en).

Link naar reactie
  • 2 months later...

Nog altijd niet. Ik zie er trouwens niet veel brood in. Vlamingen zijn al lang geen potentiële stripweekbladkopers meer.

Nou? Zijn er demografische studies die dat aangeven? Alle weekbladen bleken er in de recentste cijfers op achteruitgegaan te zijn, maar ligt dat enkel aan de Vlaming? Het weekblad waarop wij zijn geabonnneerd is er de laatste jaren kwalitatief alleen maar op achteruit gegaan - dan ligt het toch niet aan mij dat ze minder exemplaren verkopen?

Een goedgemaakt stripweekblad zou ik alvast zeker kopen. Het lijkt mij gewoon een kwestie van iets te maken dat de potentiële kopers aanspreekt. Waarom zou dat onmogelijk zijn?

Link naar reactie

Ik had het specifiek over stripweekbladen, maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik deel met mensen met meer kennis van zaken. Vlamingen willen liever albums dan porties via weekbladen. Onder andere daarom zijn Robbedoes, Kuifje en Suske en Wiske weekblad indertijd ook gestopt. Eppo komt hier ook helemaal niet van de grond. De Donald Duck-cultuur is hier ook helemaal verloren.

Robbedoes als stripweekblad in Nederland, daar zou het zich op moeten toespitsen, dan heeft het een kans.

Link naar reactie

Ik heb gisteren op een station in Parijs het blad Spirou in mijn handen gehad. Helaas ben ik de Franse taal niet machtig, maar wat ziet dit blad er fijn uit! 

 

Ik heb toevallig deze middag de nieuwste bundeling van Spirou doorbladerd. Ik vond dat ook zeer mooi. Of ik het weekblad zou kopen weet ik niet (vermoed van niet), maar moesten die bundelingen in het Nederlands verschijnen dan zou ik ze toch kopen. En de prijs valt ook enorm mee:  10 euro

Link naar reactie

Je hebt misschien gelijk (en ik ben zeker niet representatief - wij hebben thuis vele jaren een abonnement gehad op Donald Duck :)), maar voor mij is S&W weekblad niet mislukt omwille van het feit dat het een weekblad was, maar omwille van de inhoud (i.e. recyclage van oude Jerom-verhalen en oudere Biebelgags, ...). Het is een beetje zoals Michel aangaf: de Franse versie ziet er verdomd goed gemaakt uit. Ik kan me vergissen maar ten tijde van de stopzetting van het Nederlandstalige Robbedoes was dat volgens mij maar een doorslagje van wat in Frankrijk verscheen. En was er een prijsverschil?

 

Wat ik maar niet snap: ik hoor velen (en jou incluis, Tiki) zo lovend zijn over de voorpublicaties in de Metro. Maar als zo een voorpublicatie in een weekblad zou staan, is het plots kaka? Vreemd. Als je de filosofie van de voorpublicatie en het commercieel potentieel ervan aanhoudt, hoeft zo een stripweekblad zelfs niet break-even te draaien (ik stel me voor dat een voorpublicatie in de Metro ook geld kost?). De scenaristen en de tekenaars betalen, de vertaalkosten ... in principe moet je dat niet op het weekblad verhalen want het is een kost die je toch moest doen voor de albumuitgave. Omgekeerd (maar dan moet je die kosten wel verhalen) zou je heel wat tandengeknars kunnen vermijden door nieuwe reeksen eerst eens uit te proberen in zo'n weekblad alvorens een album te publiceren (en nadien de reeks niet verder te vertalen). Het maakt je weekblad ook wat exclusiever: wat er in staat wordt niet gegarandeerd in album uitgebracht: als het echt goed is, willen mensen dat volgens mij niet missen (zelfs in de nadagen van Kuifjeweekblad zaten er zo'n paar specials die nadien vrij gegeerd zijn geworden). Volgens mij gaat veel afhangen van de prijs van zo'n stripweekblad. Als het voor een stuk als promotiemiddel wordt gebruikt, zou dat ook moeten gereflecteerd worden in de prijs. En dan moet je maar 1 reeks hebben die een hoop liefhebbers aanspreekt om een groot potentieel aan kopers aan te spreken. Ik weet niet, ik zal wel weer dromen, maar persoonlijk denk ik dat het gewoon een kwestie is van van zo'n weekblad niet gigantische winstmarges te willen krijgen maar het te zien als een radertje in je marketingstrategie.

Link naar reactie

Als je de filosofie van de voorpublicatie en het commercieel potentieel ervan aanhoudt, hoeft zo een stripweekblad zelfs niet break-even te draaien (ik stel me voor dat een voorpublicatie in de Metro ook geld kost?).

 

Een strip die je in de Metro leest en goed vindt ga je misschien vlugger kopen dan wanneer je hem in zo een speciaal weekblad leest? Ik bedoel maar: stripliefhebbers zullen dat weekblad ook wel bijhouden, dus waarom dan nog de strip achteraf nog eens gaan kopen?

Link naar reactie

Een strip die je in de Metro leest en goed vindt ga je misschien vlugger kopen dan wanneer je hem in zo een speciaal weekblad leest? Ik bedoel maar: stripliefhebbers zullen dat weekblad ook wel bijhouden, dus waarom dan nog de strip achteraf nog eens gaan kopen?

Euh, het tweede album publiceer je gewoon niet in je weekblad? En daar heb je dan wel je volle potentieel aan kopers?

De afleveringen uit de Metro kan je ook uitknippen, ik denk dat de meesten toch een album prefereren.

De krantenacties met eerste delen van een reeks zijn ook altijd lovend onthaald geweest.

Link naar reactie

Metro of andere kranten worden niet specifiek gemaakt voor een strip/nichepubliek. Die voorpublicaties zijn er gewoon een onderdeel van.

 

Misschien wordt er op andere forums net zo goed gepleit voor een weekblad over modeltreintjes en waarom dat geen succes zou hebben ;-)

Link naar reactie

Metro of andere kranten worden niet specifiek gemaakt voor een strip/nichepubliek. Die voorpublicaties zijn er gewoon een onderdeel van.

 

Misschien wordt er op andere forums net zo goed geplijt voor een weekblad over modeltreintjes en waarom dat geen succes zou hebben ;-)

 

Maar voor modeltreintjes zijn er verschillende degelijke maandbladen in het Nederlands te krijgen hoor.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...