Ga naar inhoud

Kana En Glénat


Gast Bilal

Recommended Posts

Het is welbekend dat de Nederlandse manga vertalingen lezers tot waanzin hebben gedreven vanwege de onregelmatige verschijningsdata tot het totaal niet verschijnen aan toe. Zo heb ik de eerste 12 delen van 20th Century Boys, een magnifieke manga, maar helaas nooit meer uitgelezen door mij.

 

Kana heeft in ieder geval bekend gemaakt dat deel 7 van Ikigami nog dit voorjaar zal verschijnen. Ik ken de serie niet maar voor de lezers gloort er misschien toch nog hoop? http://www.stripspec...pFacts.php#Kana

Link naar reactie

Tim heeft het er ook al over gehad hoor, maar één van de redenen voor het falen van manga is het gebrekkige uitgavebeleid.

Da's uiteraard niet dé reden. bvb koppelingen met een anime (dragonball, pokemon, ...) zullen ook helpen, ietsjes groter formaat, kleur, een game ... ik denk dat manga's in onze contreien gemikt worden naar jongeren. Die verleid je niet met een stripboekje alleen, daar moet meer achter zitten.

 

anyway, wat kana en glénat ook doen, ik vrees dat manga bij ons op sterven na dood is. Ik vind het zeer goed dat Ikigami wordt afgewerkt (ik lees het zelf nog niet). Is 20th century boys nu al afgerond (oh shit, er flitst me nu net een beeld door mijn hoofd waar olsimar en Spirit tegen elkaar op pochten wie als eerste de volgende nederlandstalige 20th CB op de deurmat had liggen).

 

Moest ik ooit de lotto winnen dan geef ik de topseries wel in 1 keer uit in het Nederlands, dan is verlies maken niet zo erg, maar aangezien ik nooit de lotto zal winnen, zijn jullie nu blij gemaakt met een dooie japanse mus :)

Link naar reactie

Op welk gebied vind jij het uitgavebeleid van Kana dan gebrekkig, natte aap? Ik vind het net zo erg omdat Kana volgens mij geen fouten heeft gemaakt bij de lancering (en de jaren nadien) en dat het dan nog niet genoeg bleek om door te breken. Als Kana nu aangemodderd had zoals Glénat dan kon je nog hopen dat een nieuwe, goede speler NL manga zou kunnen doen doorbreken, maar als de strategie van Kana niet werkte dan zie ik NL manga nooit slagen op 'grote' schaal...

Link naar reactie

Is 20th century boys nu al afgerond (oh shit, er flitst me nu net een beeld door mijn hoofd waar olsimar en Spirit tegen elkaar op pochten wie als eerste de volgende nederlandstalige 20th CB op de deurmat had liggen).

Ik veronderstel dat je de Amerikaanse versie bedoelde? Ja, die is ondertussen afgerond... Van het tweedelige vervolg 21st CB is het eerste deel net verschenen...

Z !

Link naar reactie

Op welk gebied vind jij het uitgavebeleid van Kana dan gebrekkig, natte aap? Ik vind het net zo erg omdat Kana volgens mij geen fouten heeft gemaakt bij de lancering (en de jaren nadien) en dat het dan nog niet genoeg bleek om door te breken. Als Kana nu aangemodderd had zoals Glénat dan kon je nog hopen dat een nieuwe, goede speler NL manga zou kunnen doen doorbreken, maar als de strategie van Kana niet werkte dan zie ik NL manga nooit slagen op 'grote' schaal...

 

gebrekkig is misschien een woord dat ik wat snel getypt heb, maar ik heb daarna al wel het antwoord gegeven:

Da's uiteraard niet dé reden. bvb koppelingen met een anime (dragonball, pokemon, ...) zullen ook helpen, ietsjes groter formaat, kleur, een game ... ik denk dat manga's in onze contreien gemikt worden naar jongeren. Die verleid je niet met een stripboekje alleen, daar moet meer achter zitten.

 

Niet voor mangaliefhebbers hoor, die willen de originele manga, maar dat is een zeer marginale doelgroep zelfs binnen de zowiezo al vrij marginale doelgroep stripkopers. Het geprojecteerde succes is er nooit gekomen omdat, volgens mij (en dat is een mening geen feit omdat ik geen database aan gegevens ter beschikking heb) de uitgeverijen verwachtten dat de jongeren de manga's wel zouden kopen. Maar zoals elke rage, elk gadget, elke hype, gaat dat 1 zomer mee en is het afgelopen. De tijd dat mensen een strip kochten omdat ze die voor de strip kochten is al lang voorbij. De doelgroep van de jongeren aan wie je de manga's hoopt te verspreiden is niet bereikt omdat er niet ingespeeld is op hun opinion leaders, market potentieel en hun wants. Er is alleen maar een product aangeboden in de nasleep van enkele succesvolle tekenfilms. Dat bleek onvoldoende. De gewone stripkoper is afgeschrikt door de hordes tokyopoprotzooi en een overaanbod waar een kat haar jongen niet meer in terug vindt. Die ziet manga (en superherocomic) als een onontwarbaar kluwen waar je beter niet aan begint. Dus, twee doelgroepen verloren.

 

Begrijp me niet verkeerd, ik wil geen steen werpen naar Kana noch Glénat. Ik heb zelfs geen énkel idee hoe het uitgavebeleid van Kana of Glénat is, dat doet er ook niet echt toe. Hun marketing was niet afgestemd op de hedendaagse doelgroep.

 

Waar ik op doelde met gebrekkig uitgavebeleid was dat je de trouwe stripkoper die manga wel een volwaardig product vind/vindt vaak ook nog frustreerde door series niet geheel te vertalen of te langzaam af te ronden. Al geef ik toe dat de series die er toe doen ondertussen wel in het Nederlands afgerond zijn. monster, 20th CB (merci voor de update project_Z), naussicäa, akira.

Link naar reactie

Ik veronderstel dat je de Amerikaanse versie bedoelde? Ja, die is ondertussen afgerond... Van het tweedelige vervolg 21st CB is het eerste deel net verschenen...

 

ik bedoelde in het Nederlandstalig. Is de hele reeks nu in het Nederlands te verkrijgen?

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Op welk gebied vind jij het uitgavebeleid van Kana dan gebrekkig, natte aap? Ik vind het net zo erg omdat Kana volgens mij geen fouten heeft gemaakt bij de lancering (en de jaren nadien) en dat het dan nog niet genoeg bleek om door te breken. Als Kana nu aangemodderd had zoals Glénat dan kon je nog hopen dat een nieuwe, goede speler NL manga zou kunnen doen doorbreken, maar als de strategie van Kana niet werkte dan zie ik NL manga nooit slagen op 'grote' schaal...

 

Ik moest eigenlijk spontaan denken aan 'Armagedon' van Hyun-se Lee.

Dat is toch een reeks uit de beginjaren van Kana die in aanmerking komt voor een gebrekkig uitgavebeleid. Zelfs in het Frans zijn ze vlak voor de eindmeet afgehaakt.

 

Overigens vond ik dat indertijd wel vreemd, die keuze voor een koreaanse manhwa in plaats van meer gevestigde manga waarden.

 

In ieder geval mijn eerste kennismaking met het feit dat, welke reeks ik ook ging aankopen om het genre te steunen, die poging bij voorbaat gedoemd zou zijn.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Volgens mij heeft het toch ook met de vormgeving/layout van de boekjes te maken.

Neem nu Monster: ik heb dat puur gekocht op basis van de goede kritieken op de reep. Voordien dacht ik er zelfs nog niet aan om het vast te nemen en te doorbladeren. De look is net een pulpromannetje. Misschien dat dat aanslaat in Japan, maar niet in onze contreien zou ik denken.

 

Je moet ook de setting voor de geest halen waar zoiets verkocht wordt. In Japan heb je warenhuizen e.d. met veel neon-lichtreclame (echt over the top). Daar hoort zo'n layout perfect in thuis. 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast Natte aap

Volgens mij heeft het toch ook met de vormgeving/layout van de boekjes te maken.

Neem nu Monster: ik heb dat puur gekocht op basis van de goede kritieken op de reep. Voordien dacht ik er zelfs nog niet aan om het vast te nemen en te doorbladeren. De look is net een pulpromannetje. Misschien dat dat aanslaat in Japan, maar niet in onze contreien zou ik denken.

 

Je moet ook de setting voor de geest halen waar zoiets verkocht wordt. In Japan heb je warenhuizen e.d. met veel neon-lichtreclame (echt over the top). Daar hoort zo'n layout perfect in thuis. 

 

koren op mijn molen, olie op mijn vuur ... eh ... zout op mijn slak ... allez ja ... of zoiets :)

 

Manga's in Japan zijn kleine boekjes, dat werkt dus duidelijk hier niet. Ik weet niet wat de verkoop van Akira en naussicäa is, maar dat formaat zou het volgens mij beter doen. Zeker nu, nu dat de meeste graphic novels op dat formaat worden uitgegeven. Als iemand lone wolf and cub uitbrengt op het akira formaat, koop ik de hele reeks gegarandeerd. Engels of Nederlands.

maar ok, dat is dan enkel mijn opinie, of het ook enige waarheid in zich heeft is dan nog maar de vraag :)

Link naar reactie

Wat wil je daar meer over weten? De Japanse uitgeverij stuurt materiaal op zodat Kana kan beginnen vertalen en zetten, en dat werd tegengehouden aan de douane. En dan weer vrijgegeven. Maar ja, dat neemt allemaal tijd in beslag en daardoor is er vertraging opgelopen. Geen erg voor volumes 8 en 9, maar boekje 7 raakte daardoor niet tijdig klaar waardoor het pas in mei uitkomt.

Link naar reactie

koren op mijn molen, olie op mijn vuur ... eh ... zout op mijn slak ... allez ja ... of zoiets :)

 

Manga's in Japan zijn kleine boekjes, dat werkt dus duidelijk hier niet. Ik weet niet wat de verkoop van Akira en naussicäa is, maar dat formaat zou het volgens mij beter doen. Zeker nu, nu dat de meeste graphic novels op dat formaat worden uitgegeven. Als iemand lone wolf and cub uitbrengt op het akira formaat, koop ik de hele reeks gegarandeerd. Engels of Nederlands.

maar ok, dat is dan enkel mijn opinie, of het ook enige waarheid in zich heeft is dan nog maar de vraag :)

Volgens mij is het probleem gewoon dat de stripmarkt in Vlaanderen erg conservatief is. Dat zie je direct als je de Vlaamse top tien vergelijkt met de Franse. Je kunt dat elke week op de site van de SSZ zien.

Link naar reactie
  • 9 months later...

Er is een Dragonball, Dragonball Z en een Dragonball GT in animevorm. De manga Dragonball vertelt het verhaal dat in de anime in Dragonball en in Z voorkomt. De anime bevat ook heel wat fillers. GT is enkel in animevorm verschenen en is speciaal gemaakt om van het succes van de anime nog wat te kunnen uitbuiten (al is't op zich ook niet superslecht). 

 

Het onderscheid dat gemaakt wordt is een tussenstop in de manga. Na het gevecht van Goku tegen Piccolo overbruggen we drie jaar. In die periode is Goku getrouwd en heeft hij een zoon gekregen. Daar begint in de anime de "Z"-periode. 

Link naar reactie
  • 9 months later...

Enige tijd geleden in m'n SSZ vernomen dat we geen manga's meer moeten verwachten van Glenat en Kana...

 

Manga is dood in 't nederlands...

Dat is overdreven. Gen barrevoets in Hiroshima wordt volledig uitgegeven. En ik vermoed dat Casterman af en toe ook nog wel one shots zal uitbrengen.

Link naar reactie

Hier staat een lijst met in het Nederlands verschenen manga, en voor zover ik weet is die compleet:

http://tinyurl.com/pz4yy3z

 

Er staat ook bij vermeld of de reeks compleet is. Zelfs de oude uitgaven van Arashi e.d. staan erbij, en ook Ghost in the Shell van Arboris. Was Arboris niet de eerste die manga in het Nederlands uitbracht? Maar dan wel in een soort American comic formaat?

Link naar reactie

Wellicht een vraag die al elders op dit forum ergens beantwoord werd, maar mogen we nog hopen dat er ooit een vervolg komt van 20th century boys in het Nederlands ?

Hou erg ik het soms ook vind dat reeksen in het Nederlands niet werden voltooid, van 20th Century Boys kan me dat het minst schelen. De reeks loopt gewoon dood. Terwijl Urasawa zijn Monster heeft afgerond, deed hij dat met 20thCB niet. De reeks ging op een bepaald moment over in 21st Century Boys. Waarschijnlijk omdat ze wat te lang liep.

Ach.... het einde van het millennium ... met al die zotte champagneflessen ...

Link naar reactie

Manga is dood in 't nederlands... Lang leve manga !!

 

 

Dat is overdreven. Gen barrevoets in Hiroshima wordt volledig uitgegeven. En ik vermoed dat Casterman af en toe ook nog wel one shots zal uitbrengen.

 

ja, dat is waar. Dood mag je dan niet zeggen. Eerder een lang gerekte, reutelende doodsstrijd met grote periodes van schijndood, hartstilstand en alvast beginnende ontbinding.

Link naar reactie

Hier staat een lijst met in het Nederlands verschenen manga, en voor zover ik weet is die compleet:

http://tinyurl.com/pz4yy3z

 

Er staat ook bij vermeld of de reeks compleet is. Zelfs de oude uitgaven van Arashi e.d. staan erbij, en ook Ghost in the Shell van Arboris. Was Arboris niet de eerste die manga in het Nederlands uitbracht? Maar dan wel in een soort American comic formaat?

 

Zeer nuttige link...thanks !

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...