Ga naar inhoud

In Regel Zijn En Prijsbepaling...


PencilBeast

Recommended Posts

Hallo,

 

Net als velen heb ik de droom ooit van tekenen mijn job te kunnen maken. Dag van vandaag is dat niet zo simpel.

Zelfstandig worden is geen oplossing want ik ben er vrij zeker van dat ik nooit aan voldoende opdrachten geraak.

Een andere piste waar ik aan dacht was deeltijds zelfstandig worden van zodra ik ergens wat vaster in een half-time geraak. Nu is dat voorlopig ook nog niet aan de orde. Intussen beginnen er wel mensen te vragen of ik geen opdrachten tegen betaling kan uitvoeren (eventueel een factuur zou kunnen presenteren)... Daar komen al enkele kopzorgen... Om in regel te zijn, bestaan er verschillende opties. Ik ben er vrij zeker van dat ik ze mogelijks niet allemaal ken en ben ook niet goed geïnformeerd over alles. Research doen staat dus nog zeker en vast op de planning maar intussen tijd leek het met niet slecht via forum eens te kijken wat anderen als mogelijkheden of oplossingen zien. Misschien komen er ook nog andere zaken naar boven waar ik zelf nog niet aan had gedacht.

- deeltijds zelfstandig

- vrijwilligersvergoeding

- kunstenaarstatuut

- kleine vergoeding voor kunstenaars

- VZW

Elk heeft mogelijks zijn eigen voor en nadelen (zoals bepaalde beperkingen - ik denk maar aan vrijwilligersvergoedingen). Het is voor mij wat een kluwen. Als je zoiets opzoekt krijg je bergen aan informatie te slikken.

 

Eens dat opgelost kom het dan tot het volgende...

prijzen en tarieven bepalen. Vaak vragen mensen van plak daar eens een prijs op maar dat is niet zo vanzelfsprekend.

Er is niet echt iets als vaste tarieven maar toch zou een richtlijn wel handig zijn. Hoe komen we tot een eerlijke prijs?

Het aantal uren dat je ergens insteekt kunnen doorwegen maar dat zou het mogelijks onbetaalbaar maken.

voorstudies en schetsen maken is tijdrovend maar toch niet hetzelfde als een eindproduct...

Papier formaat, gebruikt materiaal, uitwerking,.. er zijn zoveel factoren die meespelen. Ook de ervaring en het kunnen van de tekenaar zelf spelen een rol.

Even gemiddeld wat zou de prijs kunnen zijn van:

een blad met schetsen

een potloodtekening

een tekening in inkt

een tekening in kleur

een strippagina

 

Hele boterham om over na te denken en toegegeven die steek ik liever in tekenen.

Mensen met tips of andere, graag een reply achterlaten.  :e002:

Link naar reactie

Het probleem is dat zulke prijzen erg afhankelijk zijn van of de auteur/tekenaar gewild is.

Ik zou zeggen: laat je prijs bepalen door het aantal uren dat je werkt. Maak een uurprijs, en hou de tijd bij die je voor een tekeningen nodig hebt. Uurpijs x werktijd = verkoopprijs. Anders ga je jezelf benadelen.

 

Nogal wat kunstschilders werken met een prijs pet cm². In dat geval hoeven ze de tijd niet bij te houden. Maar dan moet je wel een idee hebben van hoeveel s/cm² je nodig hebt.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Kan er geen overheidsdienst opgericht worden die prijzen vastlegt in hoeverre een illustrator/striptekenaar kan factureren? Dat levert dan ook nog eens een hoop jobs op om al die overheidsadministratie te bevolken en die achterbakse potentiële zwartwerkende kriebelaars te controleren. Het zoontje van karel Anthonissen moet ook werk hebben natuurlijk...

Link naar reactie

De KVR is een goede oplossing om voor bedrijven te werken, wel beperkt tot ongeveer 2.000 € per jaar.

 

Vrijwilligersvergoeding: dit is alleen voor VZW's.

 

Als je een opdracht doet die niet onder KVR valt en dit is eerder uitzonderlijk op jaarbasis kan een bedrijf je gewoon betalen een een fiscale fiche 281.50 opmaken. Jij betaalt dan 33% belasting hierop zonder te moeten aansluiten bij een sociale kas.

 

Als je een halftijdse betrekking hebt, is aansluiten als zelfstandige in bijberoep onder de btw vrijstellingsregel wellicht het makkelijkst.

 

Als zelfstandige die geen marge op materiaal kan nemen, moet je toch rekenen op een uurtarief van minimaal 35€ om iets te verdienen.

Link naar reactie

Intussen al is nader onderzoek gedaan op de KVR,  en dat lijkt me momenteel het meest aangewezen. Gisteren aanvraag gedaan voor een kaart, maar automatische mail gehad dat de wachttijden nogal lang zijn. Ik zou er al mee kunnen werken maar ik vraag me af wat dan als ze achteraf zeggen dat ze ze toch niet kunnen toekennen? Ik heb nu een opdracht voor een bedrijfje en ik zou die mensen zeker niet in de problemen willen brengen. Het lijkt me ook aangewezen dat ze het legaal kunnen inbrengen.

VZW lijkt me ook niet meteen aangewezen na dat verder te bekijken maar er zijn blijkbaar wel tekenaars die er gebruik van maken.

Uurprijs betekend ook de tijd wat in de gaten houden, iets wat nogal stresserend klinkt.. Ik begrijp wel dat je het niet op de minuut moet timen maar toch.. ik hou liever mijn gedachten op het tekenen zelf. Ik zie toch wel dat er nog andere mensen zijn die ook wat moeite hebben met prijzen op hun werk te plakken.

Zoals Peter Motte zegt, vraag en aanbod scheelt ook al veel.

Alvast bedankt voor de eerste reacties.

Link naar reactie

Intussen al is nader onderzoek gedaan op de KVR,  en dat lijkt me momenteel het meest aangewezen. Gisteren aanvraag gedaan voor een kaart, maar automatische mail gehad dat de wachttijden nogal lang zijn. Ik zou er al mee kunnen werken maar ik vraag me af wat dan als ze achteraf zeggen dat ze ze toch niet kunnen toekennen? Ik heb nu een opdracht voor een bedrijfje en ik zou die mensen zeker niet in de problemen willen brengen. Het lijkt me ook aangewezen dat ze het legaal kunnen inbrengen.

 

 

Dat is geen probleem. Ze zitten zodanig achter met het toekennen van die kaarten (wat een gigantisch werk ook: een kaartje afdrukken en plastificeren), dat de aanvraag zelf momenteel volstaat. Hou die wel goed bij. Hou ook al je inkomsten uit de KVR best goed bij.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ah ja, ik rekende vroeger niets aan voor schetsen. Tot iemand mij schetsen vroeg en een tijdje na ontvangst zei dat het hele project de facto afgeblazen was. Nu reken ik schetsen niet aan, tenzij de feitelijke opdracht nadien niet doorgaat. Dan is het 50 EUR. Als de opdracht enkel schetsen zou zijn (dat heb ik nog niet gehad) zou ik ze ook wel aanrekenen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik ben uiteindelijk gewoon zelfstandig in bijberoep geworden en heb vaste tarieven voor bv. "geschilderd in aquarel op A4". 

Een aparte tekening kost meer dan wanneer men bv. 20 tekeningen voor een boek besteld...

Wel in het achterhoofd houden dat je als z.i.b. maar de helft overhoudt (want de inkomsten komen gewoon bij je gewone inkomsten terecht op je belastingsbrief)...

 

Niet dat ik er van kan leven, maar ik ben in orde en ik hou er wel iets aan over :-).

Link naar reactie

Ah ja, ik rekende vroeger niets aan voor schetsen. Tot iemand mij schetsen vroeg en een tijdje na ontvangst zei dat het hele project de facto afgeblazen was. Nu reken ik schetsen niet aan, tenzij de feitelijke opdracht nadien niet doorgaat. Dan is het 50 EUR. Als de opdracht enkel schetsen zou zijn (dat heb ik nog niet gehad) zou ik ze ook wel aanrekenen.

 

Opletten Kristof, ik deed dat vroeger ook tot men er misbruik ging van maken ('doe nog eens en paar ontwerpjes...')

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

In de VS worden 'vaste' tarieven gebruikt per pagina, men maakt onderscheid tussen potloodschetsers, inkters, kleurders, scenaristen. Men hanteert een minimum en een 'maximum'. Wat me logisch lijkt, je hebt nu eenmaal beginners en gevestigde waarden. Via Google vind je ze.

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...