Ga naar inhoud

Prijsstijging Vanaf 1 Januari 2017


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik begrijp wel dat soms de prijzen omhoog moeten, maar ik vind het nog steeds een spijtige zaak. Vooral omdat het voor nieuwe lezers steeds een grotere stap wordt om aan strips te beginnen.

Ikzelf ben 15 jaar en het meeste van mijn zak- en babysitgeld gaat naar strips. Maar als ik een beetje economisch denk valt het op dat ik bij manga en comics veel meer pagina's voor mijn geld krijg, waardoor ik steeds minder snel iets nederlandstalig zal kopen, ondanks dat ik dat graag lees (in tegenstelling tot andere comicslezers).

Ik leen vaak mijn exemplaren aan vrienden uit om hun ook aan het lezen te krijgen, en dat smaakt meestal naar meer. Maar die prijzen zijn nu eenmaal zo'n grote drempel dat ze er simpelweg niet aan beginnen.

Dus nee, 0,45 euro is niet veel geld, maar het is toch wel een spijtige zaak :(

Link naar reactie

Maar als ik een beetje economisch denk valt het op dat ik bij manga en comics veel meer pagina's voor mijn geld krijg, waardoor ik steeds minder snel iets nederlandstalig zal kopen, ondanks dat ik dat graag lees (in tegenstelling tot andere comicslezers).

Volledig akkoord. Ik heb dit weekend nog eens een lading strips gekocht in de ssz na een paar maanden quasi niets gekocht te hebben van NL strips (af en toe stripje uit de Carrefour). Ik kwam thuis en was toch wat ontgoocheld als ik de stapel bij elkaar zag. Bijna de helft is al uitgelezen sedert zaterdag. Als je voor hetzelfde bedrag comics koopt krijg je veel meer en langer leesplezier. Ik merk van mezelf dat ik veel kieskeuriger ben geworden om een nieuwe NL reeks te starten.

 

Het viel me ook op dat bvb de nieuwste preacher al ongeveer 3 € duurder is dan de eerste uit de reeks.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Stijgende prijzen en hoge prijzen zijn juist goed. Dat zet aan tot kopen. Want voor je het weet, als je iets te lang wacht dan is het alweer duurder. Dus vlug wat spaartegoeden opmaken. Of harder werken.

Link naar reactie

De grotere formaten gaan van 9,5 naar 9,95 euro. Dat is toch wel veel voor een sc.

In het afgelopen jaar heb ik al nauwelijks meer strips gekocht voor de prijs van 9,5 euro, wegens te duur. Dus 9,95 zal in 2017 niet leiden tot meer aankopen.

 

Ik heb uberhaupt een goedkoop jaar. Dit jaar al ruim 500 euro minder besteedt dan vorig jaar. Teveel integrales die niet boeien of dure uitgaven die ik aan mij voorbij laat gaan.

Zag dat de nieuwe uitgeverij ook al voor een hc 18,95 euro gaat vragen. Bij mij dus al kansloos! Maar voor hun en voor andere stripliefbhebbers hoop ik uiteraard op een succes!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Mauser zegt soms interessante dingen.....soms  :e005:

Jamaar, retep leest zo'n zaken graag...de man klaagt dat hij niet altijd vrolijk wordt van hetgeen ik schrijf...dus ik dacht ik doe hem een plezier met het schrijven dat hoge prijzen goed zijn.

 

Of het interessant is...dat laat ik in het midden...

 

Zelf heb ik een andere mening aangaande prijsstijgingen van goederen en diensten. :)

Link naar reactie

Mauser zegt soms interessante dingen.....soms  :e005:

 

Wanneer hij zijn stellingen ook eens van enige nuance zou voorzien......

 

Een billijke prijsstijging is normaal en zeker  bevorderlijk wanneer deze gelijk oploopt met de koopkrachtontwikkeling. De meeste economen zien een inflatie van 2 % op de middelllange termijn als teken van ideale prijsstabiliteit. Een stijging voor strippies tussen de 5 en 8 % ligt natuurlijk ver boven die 2 % Daarnaast zijn er nog psychologische drempels die een rol spelen, een sc boven de 10 euro en een hc boven de 20 piek........

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Economische welvaart houdt net in dat zaken goedkoper worden. Door betere productie, efficientere manieren van werken, het geld dat stijgt in waarde...Wanneer producten iets goedkoper worden dan zijn mensen meer geneigd om te kopen. Wat leidt tot meer winst voor de producenten/handelaren.

Of vind jij het prima dat bijv. voedingsmiddelen stijgen in prijs?

Geld is het equivalent van geleidende ionen in zenuwcellen. Wanneer de lading daalt, dan daalt de geleiding en worden impulsen minder goed overgezet. Hetgeen leidt tot spasmen, necrose, verlamming enz...

Link naar reactie

We hebben het nog altijd over een papieren medium en als de prijs van die drager soms forse sprongen maakt (eind 2015 en begin 2016 stegen de papierprijzen bij àlle Europese producenten door onder meer duurdere grondstoffen) dan moeten uitgevers dat uiteindelijk wel in rekening brengen. Ze hebben dus nog een jaar gewacht. Maar ik zeg niet dat dit de grote oorzaak is, het kan wel meespelen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Dat klopt. En nu moet je nagaan waarom die grondstoffen duurder worden.  Is het omdat bepaalde grondstoffen schaarser worden? Electriciteit die duurder wordt? Ergens invoertaksen? Inflatie?

Link naar reactie

Feitelijk zegt retep tegen iedereen: fuck off en dokken sukkels. Je moet maar harder werken voor je strippies.

 

Tja, ik zou mijn stukje toch nog eens goed doorlezen. Overigens is het verhogen van de prijs van strips toch gewoon een zaak van de vrije markt, daar komt geen regulerende roverheid of andere Keynesiaanse organisatie aan te pas. Een prima zaak dus volgens Mauserts dogmatiek.....

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Neen. Je gaat voorbij het feit dat er aan het begin van de productieketen van strips en boeken een prijsverhoging plaatsvindt die doorgerekend wordt tot bij de consument. De vraag is; wat zorgt voor die prijsverhoging?

Indien je als producent/handelaar almaar je prijzen verhoogt zonder dat je zelf zaken duurder moet inkopen dan zullen mensen stoppen met je producten te kopen en naar anderen gaan. Of in het geheel geen strips en boeken meer kopen.

Dus daarom doen striptekenaars/handelaars enz....dit niet. Ze verhogen wel de prijs omdat ook hun aankopen van benodigde gronfstoffen/productiemiddelen duurder worden.

Jij beweert dat inflatie goed is. Maar dat zorgt voor duurdere prijzen. Duurdere prijzen doet zorgt ervoor dat mensen minder aankopen.
Dat gebeurt via overheid/centrale bank.

Ik zuig die zaken niet uit mijn duim. Dat zijn zaken die regelmatig in de media komen.

Dat jij de menselijke drijfveren inzake prijsmechanismen straalweg negeert maakt daarom nog niet dat de realiteit zo is zoals jij dat komt te beweren.

Simpel: als prijzen almaar hoger worden dan stoppen mensen met kopen. Ik toch. Vooral zaken die niet behoren tot de basisbehoeften.  Ik druk zelf geen geld bij hé...Ik kan dat niet. Ik ben geen overheid.

Link naar reactie

Maar dat is toch juist een geweldig voorbeeld van de vrije markt ! Strips worden duurder. De voornaamste reden van het duurder worden ligt waarschijnlijk in het lager worden der oplages. Minder mensen kopen strips, dit betekent dat de prijs per boekje duurder moet worden om nog enige opbrengst op te leveren om de drukinkt, de tekenaar en de uitgever te betalen. Dat is een simpel prijsmechanisme dat zelfs jij nog kan begrijpen. 

 

Wat betreft prijsverhogingen, die zijn deel van het leven, je koopt immers ook geen half volkoren gesneden meer voor een dubbeltje. In beginsel is er niks mis met prijsverhogingen, de lonen/koopkracht stijgen immers ook. De prijzen van strips mogen wat mij betreft best stijgen, zoals hierboven werd opgemerkt zou een stripauteur ook best wel eens van een inkomensstijging kunnen genieten. Het probleem met strips is wel wanneer de prijzen sterker dan andere producten en/of de koopkrachtstijging. Het gevaar is dan dat strips in steeds lagere oplages verschijnen waardoor de prijzen nog sterker stijgen en alleen the very rich de stripjes kunnen aanschaffen.......

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Man toch...wat een zever. Er is niks vrije markt aan het feit dat er zomaar geld uit het niets kan bijgedrukt worden die de prijzen van alle grondstoffen en de daaruit voortkomende goederen en diensten laat stijgen.

Jij weigert een verband te erkennen tussen een stijging van de geldhoeveelheid in een economie en het stijgen van de prijzen wanneer het totaal aantal geproduceerde goederen en diensten hetzelfde blijven.


Waarom worden oplages lager? Omdat minder mensen strips kopen. Omdat er al een prijsstijging werd vastgesteld. Dus moeten de prijzen omhoog om min of meer dezelfde winst te behalen om als producent/handelaar uit de kosten te raken. Zoals je terecht opmerkt. Tot er gewoon te weinig mensen meer zijn die nog strips of boeken willen kopen. Dus dat is helemaal geen winst voor de producent/handelaar.

Wat daar positief aan is voor de producent/handelaar is mij helemaal niet duidelijk.

Als een bakker zijn brood vrij goedkoop kan produceren en aan een vrij lage prijs kan verkopen is dat in zijn voordeel: veel mensen zullen zijn brood kopen. Veel mensen hebben dan een brood. Dit is distributie van een stukje geproduceerde welvaart. Wanneer de bakker almaar duurder moet gaan verkopen wegens duurdere aankoop van grondstoffen, dan zullen mensen minderen in brood te kopen. Minder winst voor de bakker.
 

Link naar reactie

Ik word hier zo moe van...

 

Stijgende prijzen en hoge prijzen zijn juist goed. Dat zet aan tot kopen. Want voor je het weet, als je iets te lang wacht dan is het alweer duurder. Dus vlug wat spaartegoeden opmaken. Of harder werken.

 

Simpel: als prijzen almaar hoger worden dan stoppen mensen met kopen. Ik toch. Vooral zaken die niet behoren tot de basisbehoeften.  Ik druk zelf geen geld bij hé...Ik kan dat niet. Ik ben geen overheid.

 

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik word hier zo moe van...

Die eerste stelling was sarcastisch bedoeld omdat er enkelen zijn die vinden dat hogere prijzen goed zijn voor de economie.

 

Wat verder heb ik dan aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ben.

Link naar reactie

Ik heb me voorgenomen om, doordat het steeds duurder wordt, komend jaar bijna geen Nederlandstalige strips meer te kopen. Zeker geen hardcovers meer. Ik stap over naar comics. Geniet ik ontzettend van, is nieuw, maakt me enthousiast.

Ik merkte dat de grote hoop middelmaat die aan Nederlandstalige strips uitgebracht wordt, tegen steeds hogere prijzen, in steeds lagere oplages waardoor je toch maar iets koopt, want als je het mist en je moet dan nog ..... mij hoe langer hoe meer tegen gaat staan. Ik denk dat deze ontwikkelingen steeds meer mensen wegdrijft. Kun je het je voorstellen dat je meer dan 10 euro voor een simpele softcover gaat betalen? Een hardcover van 48 blz die nu al naar 19 euro gaat? Straks waarschijnlijk naar 20?

Link naar reactie

Zulke prijsverhoging komt er gewoon op neer dat ik minder strips zal kopen, of toch al zeker eurostrips. Manga en comics kosten in verhouding minder dus focus zal meer naar dat segment gaan. Wie wordt hier dan beter van?

Er is veel dat onproportioneel (ik zou zelfs durven zeggen onverantwoord) stijgt in prijs: Parkeren, openbaar vervoer, etc.

De mensen blijven dat niet slikken hoor. Ik ben voor sommige zaken op een punt dat ik zeg: Bekijk het maar, ik doe niet meer mee en dus ook "ga maar failliet dan of verslik u maar in uw overschatte extra inkomsten".

Men zou beter algemene prijsverlagingen (lees "btw verlaging") invoeren om consumptie en dus economie aan te zwengelen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...