Ga naar inhoud

Prijsstijging Vanaf 1 Januari 2017


Gast Kontiki

Recommended Posts

In elke markt is er een optimum tussen wat de klant wil betalen en wat de producent nodig heeft. Op het moment dat dat scheef gaat groeien krijg je gevolgen. In dit geval denk ik dat het optimum (bijna) bereikt is. En dat gaat zijn gevolgen hebben.

 

Erik geeft terecht aan dat de grote aantallen van comics een behoorlijk verschil maken. Dat is ook precies wat ik zei over Ballon. Doordat zij groot zijn kunnen ze goedkoper werken dan een kleine uitgeverij. En toch verhogen ze een sc met 45 cent. Dat zij een x aantal mensen vast in dienst hebben maakt niet uit. Dat heeft een kleine uitgeverij ook. Een grote uitgeverij moet juist zijn overhead lager kunnen houden doordat ze het meer kunnen spreiden. Maar ook daar zit een optimum in. En dat werkt voor alle bedrijven zo.

Link naar reactie

Dat heb ik dan begrepen uit onderstaande en je eerdere reactie dat het voor Microbe lijkt dat 18,95 marktconform is. Sorry, kan niet multiquoten, ben op m'n telefoon nu.

 

 

De opmerking van Uitgeverij Microbe, waarin zij aangeeft waar de kosten voor een kleine uitgeverij liggen is een waardevolle aanvulling. En ook logisch dat daar de kosten inzitten. Het staaft meteen ook mijn argument dat een grote uitgeverij zoals Ballon die kosten lager kan houden. En toch deze prijzen hanteert. Een nieuwe uitgeverij wordt dan dus meteen met een markt geconfronteerd waar dit zo is.

Link naar reactie

Dat heb ik dan begrepen uit onderstaande en je eerdere reactie dat het voor Microbe lijkt dat 18,95 marktconform is. Sorry, kan niet multiquoten, ben op m'n telefoon nu.

 

 

Ah. Ging mij om het feit dat een nieuwe partij te maken heeft met wat normaal is in de markt. Daar zijn alle partijen bij betrokken, waaronder Ballon. En met normaal in de markt bedoel ik niet alleen de verkoopprijs, maar ook de inkoop (rechten, vertaling enz) van een uitgeverij.

Link naar reactie

Het argument dat er dan maar meer comics gekocht worden, gaat ook maar op voor wie daarin is geïnteresseerd of dat al kocht/koopt. Er zijn er genoeg die liever geen strips in een andere taal willen lezen of het aanbod niet (willen) kennen. Als jet het argument doortrekt, moet wie per se Eurostrips wil blijven lezen dan maar de Franse versies kopen omdat die wat goedkoper zijn dan de vertalingen. Opnieuw: door de grotere oplages in het Frans waardoor de eenheidsprijs per exemplaar zakt en minder extra kosten voor vertaling en zo.

Voor wie Eurostrips echt te duur begint te worden, zal - zoals er door iemand is geantwoord - niet noodzakelijk overstappen op comics, maar gewoon iets anders met zijn geld doen. Meer naar de bioscoop gaan misschien? Hoe langer de film, hoe meer waar voor je toegangsticket?

Link naar reactie

Ik moet hier nogmaals corrigeren. De reguliere prijs voor hardcovers van Silvester is wel degelijk 16,95 euro. Er waren de voorbije jaren uitzonderingen van 17,95 euro (dikkere strips veelal), maar die prijs is ondertussen ook teruggedraaid naar 16,95. Voor hun softcovers zijn ze met 6,95 en 7,95 euro lager dan gemiddeld.

 

Met dergelijke beweringen wordt hier wel een foute voorstelling gegeven waar uitgeverijen onder kunnen lijden.

Link naar reactie

Het argument dat er dan maar meer comics gekocht worden, gaat ook maar op voor wie daarin is geïnteresseerd of dat al kocht/koopt. Er zijn er genoeg die liever geen strips in een andere taal willen lezen of het aanbod niet (willen) kennen. Als jet het argument doortrekt, moet wie per se Eurostrips wil blijven lezen dan maar de Franse versies kopen omdat die wat goedkoper zijn dan de vertalingen. Opnieuw: door de grotere oplages in het Frans waardoor de eenheidsprijs per exemplaar zakt en minder extra kosten voor vertaling en zo.

Voor wie Eurostrips echt te duur begint te worden, zal - zoals er door iemand is geantwoord - niet noodzakelijk overstappen op comics, maar gewoon iets anders met zijn geld doen. Meer naar de bioscoop gaan misschien? Hoe langer de film, hoe meer waar voor je toegangsticket?

Uiteraard gaan mensen zelf kiezen wat ze met hun geld gaan doen. Maar je bent het toch met me eens dat het jammer is als je afzetgebied steeds kleiner wordt en er geen nieuwe aanwas komt? Bedrijfskundig gezien heb je ook een verplichting naar de toekomst.

Link naar reactie

En wat zijn de oorzaken van een kleiner afzetgebied en het uitblijven van een nieuwe aanwas? Niet de prijs alleen hoor, dat is veeleer een gevolg van mindere verkopen. De grotere uitgevers proberen net wel aan te sluiten bij nieuwere publieken door ofwel het bestaande aanbod op een nieuwe manier aan te bieden of in te spelen op modernere smaken. Wacht maar af wat ze in mei met Suske en Wiske gaan doen.

Tegelijk zal dat een moment zijn dat (oudere) lezers een reden hebben om af te haken zoals enigszins ook met De Rode Ridder gebeurde. Maar dat zagen we ook met Thorgal toen Van Hamme ermee stopte, of toen Rosinski begin te schilderen of toen de kaap van de 30 albums werd gehaald... of toen de prijs boven een bepaald bedrag ging, akkoord.

Verzamelaars die afhaken, gebruiken graag een verandering in evolutie om ermee te stoppen en hun afgebroken verzameldrang te verantwoorden. Als de evolutie verstandig gebeurde, levert dat weer wel nieuwe zieltjes op (ik heb het nu over de grotere reeksen) of het trekt weer lezers aan die vroeger waren afgehaakt. Op een gegeven moment stond ik ook dertig Rode Ridders en 60 Suske en Wiskes achter. Maar verzamelaars zijn nu ook niet bepaald dat grotere publiek waar die grote reeksen het alleen van moet nebben. Daar speelt een grotere impulsaankoopfactor mee. Het vormt wel een solide basis.

Link naar reactie

Het verdwijnen van de Fina-strips... :|

 

Dankzij die actie heb ik voor het eerst Thorgal gelezen! De Boogschutters dan nog. Enerzijds heb ik daardoor de meer dan dertig andere delen gekocht. Anderzijds geven dat soort acties een vertekend beeld dat strips gewoon een makkelijk weggeefproduct zouden zijn.

Link naar reactie

Ik moet hier nogmaals corrigeren. De reguliere prijs voor hardcovers van Silvester is wel degelijk 16,95 euro. Er waren de voorbije jaren uitzonderingen van 17,95 euro (dikkere strips veelal), maar die prijs is ondertussen ook teruggedraaid naar 16,95. Voor hun softcovers zijn ze met 6,95 en 7,95 euro lager dan gemiddeld.

 

Met dergelijke beweringen wordt hier wel een foute voorstelling gegeven waar uitgeverijen onder kunnen lijden.

 

Ik heb daarstraks in de gauwte op de site van Standaard Boekhandel gekeken voor de prijzen. Daar stonden sommige van hun titels aan 16,95, andere aan 17,95. Vandaar mijn info. 

Link naar reactie

Dankzij die actie heb ik voor het eerst Thorgal gelezen! De Boogschutters dan nog. Enerzijds heb ik daardoor de meer dan dertig andere delen gekocht. Anderzijds geven dat soort acties een vertekend beeld dat strips gewoon een makkelijk weggeefproduct zouden zijn.

 

Jammer genoeg zie je dat soort acties bijna alleen maar in Belgie. 

Link naar reactie

En wat zijn de oorzaken van een kleiner afzetgebied en het uitblijven van een nieuwe aanwas? Niet de prijs alleen hoor, dat is veeleer een gevolg van mindere verkopen. De grotere uitgevers proberen net wel aan te sluiten bij nieuwere publieken door ofwel het bestaande aanbod op een nieuwe manier aan te bieden of in te spelen op modernere smaken. Wacht maar af wat ze in mei met Suske en Wiske gaan doen.

Tegelijk zal dat een moment zijn dat (oudere) lezers een reden hebben om af te haken zoals enigszins ook met De Rode Ridder gebeurde. Maar dat zagen we ook met Thorgal toen Van Hamme ermee stopte, of toen Rosinski begin te schilderen of toen de kaap van de 30 albums werd gehaald... of toen de prijs boven een bepaald bedrag ging, akkoord.

Verzamelaars die afhaken, gebruiken graag een verandering in evolutie om ermee te stoppen en hun afgebroken verzameldrang te verantwoorden. Als de evolutie verstandig gebeurde, levert dat weer wel nieuwe zieltjes op (ik heb het nu over de grotere reeksen) of het trekt weer lezers aan die vroeger waren afgehaakt. Op een gegeven moment stond ik ook dertig Rode Ridders en 60 Suske en Wiskes achter. Maar verzamelaars zijn nu ook niet bepaald dat grotere publiek waar die grote reeksen het alleen van moet nebben. Daar speelt een grotere impulsaankoopfactor mee. Het vormt wel een solide basis.

De psyche van de mens, interessant.

Even meegeven dat ik tegenwoordig de parkeerprijs in Gent zo over the top vind dat ik minder naar de stripwinkels ga daar (om van horeca nog te zwijgen). Mijn jaarparkeerrekening is gemaakt en de nieuwe prijzen gaan erover. Ja, je kan een mens zijn gedrag hierdoor veranderen met mogelijk onverwachte impact. Sorry world's end, sorry Epic. Alternatief: Welkom onlineshops (daar ben ik nog niet, dat is niet gezellig)? Of ook al minder comics en manga? Ik merk al dat ik minder reeksen start.

Welkom stripwinkels waar ik naartoe kan rijden en geen parking hoef te betalen.

Openbaar vervoer? Ok, waar kan ik mijn auto gratis en veilig parkeren? En ook openbaar vervoer wordt weer duurder, duh ????.

 

Bioscoop? Ik ga al lang niet meer naar de grote ketens. Naast dure tickets mag je zelfs niks om te snoepen meenemen. Koop je dat ter plaatse: Woekerprijzen. Nee, dank je.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

De psyche van de mens is dat deze geen rationeel handelend wezen is. Zij die klagen over een duurder brood betalen wel giga bedragen voor telefoon abo's en die Apple 7 moet er toch wel echt komen. Gisteren hoorde ik op het nieuws dat de economie weer net zo goed draait als voor de crisis. Kijk eens naar de koopkrachtontwikkeling:

 

Een stijging van 1,1 % in 2015, 1,8 % in 2014. zelfs het Nibud (centenknijpers sinds 1979) stelt dat in 2016 vrijwel iedereen er op vooruit gaat.

 

http://vastgoedberichten.nl/2016/09/17/cbs-koopkracht-blijft-in-doorsnee-stijgen/

 

https://www.nibud.nl/beroepsmatig/2016-gunstig-jaar-voor-portemonnee/

 

Van mij mag een ieder zijn zuur verdiende centen uitgeven of op zak houden maar om nu te stellen dat het in de lage landjes kommer en kwel is.......

Link naar reactie

Het gaat in deze discussie toch vooral over stijgende verkoopprijzen en dalende verkopen (in aantallen). Graag zou ik juist dat laatste aangepakt willen zien. Er zijn de laatste jaren (te) veel stripspeciaalzaken gestopt en verzamelaars die plichtsgetrouw een volgend deel in een serie kopen haken ook af als de winkel waar ze dat deden er niet meer is. In Noord Holland is het bijvoorbeeld niet zo dat de omzet van de winkels die de deuren hebben gesloten naar de resterende winkels is gegaan, maar dat de resterende winkels slechts hun omzet gelijk hebben zien blijven.

 

Het zou mooi zijn als uitgevers en winkels nu eens serieus gaan samenwerken om het medium strip bij een breed publiek onder de aandacht te brengen met stijgende verkopen tot gevolg. Door stijgende verkopen kunnen vaste lasten over meer albums worden verspreid waardoor de verkoopprijs toch minstens gelijk zou kunnen blijven. Maar zolang uitgevers met de beschuldigende vinger naar elkaar wijzen ten aanzien van de hoeveelheid uitgaven (dixit Kontiki) en er geen enkele samenwerking is op publicitair gebied zie ik dat somber in.

Link naar reactie

En maar beweren in toonaangevende kranten en duidingsprogramma's dat inflatie en duurdere prijzen aanzetten tot kopen...

 

Dan lees je de verkeerde kranten.

Het is omgekeerd.

Meer kopen leidt tot inflattie en duurdere prijzen.

Als er deflatie is, wordt dat veroorzaakt doordat er minder wordt gekocht.

Daarom pompt de ECB geldt in de economie: ze hopen dat er daardoor weer wordt gekocht. Maar het enige wat gebeurt, is dat de aandelenkoersen worden ondersteund en de spaarintresten zakken.

Link naar reactie

Het gaat in deze discussie toch vooral over stijgende verkoopprijzen en dalende verkopen (in aantallen). Graag zou ik juist dat laatste aangepakt willen zien. Er zijn de laatste jaren (te) veel stripspeciaalzaken gestopt en verzamelaars die plichtsgetrouw een volgend deel in een serie kopen haken ook af als de winkel waar ze dat deden er niet meer is. In Noord Holland is het bijvoorbeeld niet zo dat de omzet van de winkels die de deuren hebben gesloten naar de resterende winkels is gegaan, maar dat de resterende winkels slechts hun omzet gelijk hebben zien blijven.

Verdwijnende winkels doet de koopgewoonten van sommigen verdwijnen, maar die winkels verdwijnen wel omdat ze niet genoeg verkopen, wat verklaart waarom de resterende winkels niet extra verkopen.

Link naar reactie

Even meegeven dat ik tegenwoordig de parkeerprijs in Gent zo over the top vind dat ik minder naar de stripwinkels ga daar (om van horeca nog te zwijgen). Mijn jaarparkeerrekening is gemaakt en de nieuwe prijzen gaan erover.

Toen wij in de jaren 80 naar Gent reden, was het in de stad zo goed als onmogelijk geworden. Toen hebben ze een verkeersplan ingevoerd, en het is enorm verbeterd. Maar de laatste jaren is het alleen maar een verkapte vorm van belastingen om de Gentse begroting in evenwicht te houden. En misschien is het "beter voor het milieu" om met het openbaar vervoer te rijden, maar waar worden mensen door al die griepvirussen besmet, denk je? Ik heb nog nooit zo'n "griepprik" gehad, en ik heb ook nog nooit griep gehad. En dat is alleen maar omdat ik nooit in zulke menselijke vleestonnen zit.

Het openbaar vervoer is ongezond, omdat het te veel mensen op te weinig plaats is.

Link naar reactie

Helemaal mee eens.

Men lijkt de ogen te sluiten voor het feit dat deze markt kleiner wordt, ondanks de stabiele verkopen dit jaar.

Ook verzamelaars gaan afhaken, zij het door de prijs, het gebrek aan ssz en/of aanbod.

Maar goed, schijnbaar gaan de belgen zelfstandig de hoge prijzen ophoesten en de strip in leven houden dus ik ben benieuwd. :)

 

Maar hoe zit het met de verkoop van andere boeken in NL? Strips doen het misschien goed in B, maar ik denk dat het met romans e.d. in NL beter gaat dan in B.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Economie moet via fysica en ecologie ( studie van ecosystemen ) benaderd worden. Niet via pogingen omdat "men vermoedt" dat ze wel eens zouden kunnen werken.

Het is objectief vast te stellen en aan te tonen dat wanneer de geldhoeveelheid stijgt zonder dat de daar tegenoverstaande geproduceerde hoeveelheid goederen en diensten, niet mee stijgt, prijzen duurder worden. En er minder gekocht wordt. Wat na een bepaalde periode leidt tot toenemende armoede.

Da's gewoon elementaire economie. Wie anders beweert en zijn model daarop baseert is geen knip voor de neus waard. Ondanks de nobelprijzen die ze naar zijn kop gooien.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De psyche van de mens is dat deze geen rationeel handelend wezen is. Zij die klagen over een duurder brood betalen wel giga bedragen voor telefoon abo's en die Apple 7 moet er toch wel echt komen. Gisteren hoorde ik op het nieuws dat de economie weer net zo goed draait als voor de crisis. Kijk eens naar de koopkrachtontwikkeling:

 

Een stijging van 1,1 % in 2015, 1,8 % in 2014. zelfs het Nibud (centenknijpers sinds 1979) stelt dat in 2016 vrijwel iedereen er op vooruit gaat.

 

http://vastgoedberichten.nl/2016/09/17/cbs-koopkracht-blijft-in-doorsnee-stijgen/

 

https://www.nibud.nl/beroepsmatig/2016-gunstig-jaar-voor-portemonnee/

 

Van mij mag een ieder zijn zuur verdiende centen uitgeven of op zak houden maar om nu te stellen dat het in de lage landjes kommer en kwel is.......

Nietszeggende linkjes. Gewoon onzin komende van centrale planbureaus.

Link naar reactie

Het zou mooi zijn als uitgevers en winkels nu eens serieus gaan samenwerken om het medium strip bij een breed publiek onder de aandacht te brengen met stijgende verkopen tot gevolg. Door stijgende verkopen kunnen vaste lasten over meer albums worden verspreid waardoor de verkoopprijs toch minstens gelijk zou kunnen blijven. Maar zolang uitgevers met de beschuldigende vinger naar elkaar wijzen ten aanzien van de hoeveelheid uitgaven (dixit Kontiki) en er geen enkele samenwerking is op publicitair gebied zie ik dat somber in.

Er is in Vlaanderen sinds de samenwerking rond Yieha steeds meer toenadering aan het groeien tussen SU en BM, ik verwacht dat dat meer en meer tot initiatieven in die richting zal leiden.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Wat een heerlijk simplistische en volkomen onjuiste benadering!

Je kan natuurlijk wel een uitgebreide bewijsvoering aanleveren waarin moet blijken dat inflatie positief is. Dat reële groei kan gecreëerd worden door zomaar geld uit het niets te drukken.

Link naar reactie

Het is objectief vast te stellen en aan te tonen dat wanneer de geldhoeveelheid stijgt zonder dat de daar tegenoverstaande geproduceerde hoeveelheid goederen en diensten, niet mee stijgt, prijzen duurder worden. En er minder gekocht wordt. Wat na een bepaalde periode leidt tot toenemende armoede.

 

Als ik me niet vergis is dat op een bepaald moment in Spanje gebeurd door de enorme toevloed aan goud en zilver uit de Spaanse Zuid-Amerikaanse kolonies.

De kwestie is de geldhoeveelheid genoeg te laten stijgen zodat er meer wordt gekocht, maar niet zo veel dat prijzen te hoog worden.

Link naar reactie

Ik koop online geen strips meer. Uit principe. Ik heb graag dat mijn stripboeren een fysieke winkel aanbieden waar ik in het materiaal kan neuzen. Ik weet dat ik dan errug veel betaal, maar dat geeft me dan weer het gevoel errug rijk te zijn. Which is nice.

En parkeergeld betaal ik nooit in Gent. De boetes, die slechts zelden komen, wegen niet op tegen de hoge parkeergelden.

Economie is niet te benaderen als fysica omdat er een extra factor is: menselijk gedrag. En menselijk gedrag is irrationeel.

Volgende!

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...