Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Waakwater

Waakwaters werkjes

Recommended Posts

Wellicht omdat je de lichaamstructuur van zo'n katachtige niet goed genoeg kent. Je schat de volumes wat verkeerd in. En dus ook de schaduw partijen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 hours ago, Waakwater said:

De tijger was veruit het moeilijkst om te maken. Die ‘s ook duidelijk het minst goed gelukt. Wie kan me zeggen waardoor dat komt? Hij is voor mij mogelijk nog te vers om het zelf te zeggen.

En vanuit striptekenstandpunt: een tijger is optisch lang. Zelfs als 't op foto door perspectief korter is, moet je nog altijd dat gevoel van langheid erin proberen te krijgen, anders voelt 't niet aan als een tijger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
50 minuten geleden, Hamirubi zei:

Nu is het aan mij om te zeggen: welkom in de Menner-club!   :e007:

Hoezo?

Deel dit bericht

Link naar bericht
42 minuten geleden, Yncke zei:

En vanuit striptekenstandpunt: een tijger is optisch lang. Zelfs als 't op foto door perspectief korter is, moet je nog altijd dat gevoel van langheid erin proberen te krijgen, anders voelt 't niet aan als een tijger.

Ja, hij moet naar achteren toe wat versmald worden wellicht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Naast je onderzoek naar tonaliteit, zul je toch ook wel wat moeten oefenen in volumes tekenen. De basisstructuren, kubus, cilinder etc...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat hij oefeningen zoals deze bedoelt:

proxy.duckduckgo.com.jpeg

Het doel is een gevoel te krijgen van hoe je volume aan iets geeft.

Je gorilla heeft een volume dat wat beter naar voor kan komen. Een schaduw aan de ene kant moet donkerder zijn dan die aan de andere kant.

Heel snelle paint over:

WaakWater.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat het voor een deel ook ligt aan de foto’s. In de realiteit is die kant inderdaad donkerder, maar het nemen van de foto, verlicht Dat  om een of andere reden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat Yncke inderdaad zei. Het schetsen van volumes helpt het te tekenen onderwerp op te delen in basisvolumes waardoor je het totaalvolume ( de persoon, groepjes personen, decor, allerlei voorwerpen, etc ) correct kunt neerzetten in de af te beelden ruimte.

Het is vergelijkbaar met notenleer voor mensen die muziekinstrumenten willen leren bespelen. In den beginne is dat een saaie boel, maar het helpt wel om te begrijpen hoe je akkoorden enz moet spelen, rusttijden, nummers opbouwen enz...

Wat uw primaat betreft, die ziet er vrij goed uit. maar ik zou niet al te veel de houtskool uitwrijven om een egaal vlak te bekomen.  Probeer anders eens met een zachte borstel, ipv de vingers. Of de zijkant van een koolstaafje gebruiken voor het weergeven van zo'n vlakken.
 Nu gaat vrijwel alle textuur verloren en heb je een wazig, ongedefinieerd gebied, wat zijn borst-en mondgebied zou moeten zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik probeerde vandaag een raaf, maar gebruikte eigen referentiemateriaal en dat was duidelijk niet kwalitatief genoeg en mijn tekenkunst is te pover om er iets moois van te maken. 

Ik noem het daarom niet raaf, maar "vogel". 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geen bijgevoegde afbeelding? Zo kan er ook geen constructieve kritiek geleverd worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wel, je kan wel zien dat het een vogel is. Er zit wel volume in. Het is ook geen werk dat kan toegeschreven worden aan iemand die totaal geen aanleg heeft voor tekenen.

Maar de kop is meer de kop van een papegaaiduiker of een pinguin. Vooral door de witte voorkant van de kop en dat zwart rond het oog.

De schaduw die het dier werpt op de grond is niet wat het moet zijn. Momenteel is het een ongedefinieerde zwarte vlek die de tekening stoort.
De donkere partij op het voorplan is wel interessant qua textuur. Maar voor de rest ook eerder ongedefinieerd en helpt niet om alle elementen in de afbeelding met elkaar in relatie te brengen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, de vlek vooraan (met textuur) is een noodzakelijk kwaad omdat ik geen referentie van de poten had, die had ik niet gefotografeerd en ik vond online geen goede vervangers.

Verder is de vorm, zijn de veren, de kop, de schaduw. Alles is bedroevend slecht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je zal toch enige tijd moeten ( enfin, indien je echt het te tekenen object/figuur/... wil begrijpen qua vorm, volume enz...)  investeren in het waarnemingstekenen en schetsen van het voorwerp/figuur/decor/...in zijn vereenvoudigde vorm. En de schets eventueel opbreken in  verschillende delen. Bijv, enkel de kop, enkele veren, eens zien hoe zo'n verenkleed in elkaar steekt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
10 hours ago, Waakwater said:

Ik probeerde vandaag een raaf, maar gebruikte eigen referentiemateriaal en dat was duidelijk niet kwalitatief genoeg

Referentiemateriaal hoeft ook helemaal niet kwalitatief te zijn, het is aan jou om het te interpreteren.

Kijk bijvoorbeeld eens hoe het hier gebruikt wordt: https://mastodon.social/@Andy_P/102690441053437307

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...