Ga naar inhoud

Cosey, Larcenet Of Chris Ware?


Gast Kontiki

Winnaar grote prijs van Angoulême  

58 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke genomineerde stripauteur moet volgens jou winnen?

    • Cosey
      29
    • Manu Larcenet
      15
    • Chris Ware
      14


Recommended Posts

Foefelaar! Partijdigaard!!!! Cosey staat er twee keer op in de hoop dat hij toch maar gaat winnen!!!

 

't Is al zo ver gekomen met de gaten in mijn kortetermijngeheugen. Na twee namen, begin ik gewoon opnieuw.

Maar kom, 't is aangepast na het protest van de onpartijdige jury.

Link naar reactie

Ik ken Chris Ware gewoon niet, en Cosey wel. En wat ik ken van Cosey, is goed genoeg om hem de prijs te geven.

Misschien zijn we Cosey te veel gewoon geworden om te zien hoe goed hij is. Ik heb altijd zijn no-nonsense benadering van het Oosten goed gevonden. Vergelijk dat maar eens met die hele pro-Oosterse-wijsheden-hype van de jaren 60 en 70. Cosey staat daar een heel eind boven. Zijn "Weet je nog, Jonathan ..." moet de eerste graphic novel geweest zijn die ik las. Een heel ander soort avontuur dan Robbedoes en Kwabbernoot.

Ja, zeker, Cosey verdient de prijs.

Link naar reactie

Ik ken Chris Ware gewoon niet, en Cosey wel. En wat ik ken van Cosey, is goed genoeg om hem de prijs te geven.

Misschien zijn we Cosey te veel gewoon geworden om te zien hoe goed hij is. Ik heb altijd zijn no-nonsense benadering van het Oosten goed gevonden. Vergelijk dat maar eens met die hele pro-Oosterse-wijsheden-hype van de jaren 60 en 70. Cosey staat daar een heel eind boven. Zijn "Weet je nog, Jonathan?" moet de eerste graphic novel geweest zijn die ik las. Een heel ander soort avontuur dan Robbedoes en Kwabbernoot.

Ja, zeker, Cosey verdient de prijs.

 

Helemaal mee eens. Volgens mij was Cosey de eerste die met een ander soort verhalen kwam, zonder helden en schurken. 

Link naar reactie

Oei ik wou net een nostalgische sentimentele stem uitbrengen en dat is best wel fout. Weer niet stemmen op koens superman die experimenteel en geniaal met mediums speelt en dergelijke. gelukkig hebben de meeste reperts last van op borrelende sentimenten en staat de sentimentele cosey ver voor op de succesrijke Ware.

Link naar reactie

Oei ik wou net een nostalgische sentimentele stem uitbrengen en dat is best wel fout. Weer niet stemmen op koens superman die experimenteel en geniaal met mediums speelt en dergelijke. gelukkig hebben de meeste reperts last van op borrelende sentimenten en staat de sentimentele Cosey ver voor op de succesrijke Ware.

 

Waarschijnlijk bestaat de jury van Angouleme uit een stel sentimentele Fransen van ongeveer dezelfde leeftijd als jij en ik en wint Cosey dus met gemak :e002:

Link naar reactie

Ik vond Cosey's Jonathan vroeger maar gezever en ken de andere 2 kandidaten niet eens. Maar ach, de auteurs die ik goed vind hebben Angouleme allang een keer gewonnen..

Voor mijn gevoel dalen we af naar de Catacomben van de stripauteurs..

 

mmm of misschien is het tijd dat je Larcenet eens leest. Blast bv.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Er zijn nog veel A-auteurs die de prijs nog niet hebben gewonnen, maar wie als tekenaar ook zijn eigen strips schrijft, heeft blijkbaar een streepje voor. En scenaristen winnen hem al helemaal niet meer.

De Rosinski's of Van Hammes zullen de prijs wel nooit krijgen.

Link naar reactie

Strips zijn gewoon een heel moeilijke kunstvorm, zelfs al is het een kunstnijverheid: je hebt twee pijlers, de tekeningen en het verhaal, en die moeten allebei goed zijn om een goede strip te zijn.

Een hoogtepunt is De IJstuin van Servais. Ook Servais heeft zelden die kwaliteit bereikt.

Link naar reactie

 Chris Ware is mij wat te doorgestileerd, doorgeschoten en elitair. Maakt hij wel strips? Sterker nog, ik heb niets van hem in huis en zijn werk interesseert me ook eigenlijk niet.

 

Fascinerende nieuwe inzichten! Lees toch eens mijn visie op Building Stories uit 2012:

 

 

 

Zoals jullie ondertussen al weten wordt dit boek geleverd in een doos met losse strookjes, kranten, een groot en een klein HC-boek, slappe kaftjes en een kartonnen bord. Al die losse snippers vertellen het verhaal van de bewoners van een honderd jaar oud huis, en vooral van een verminkte vrouw die de bovenverdieping huurt. Als je, zoals ik, begint met het grote hardcover boek te lezen krijg je de indruk met een typische Ware-zielepoot te maken te hebben, een lethargisch personage dat zich in zelfbeklag wentelt en aan zelfmoord denkt. Maar als je ook de andere onderdelen leest krijg je een veel genuanceerder beeld. Niet dat het hoofdpersonage ooit echt aangenaam wordt, maar het maakt dat dit wel een boeiende leeservaring wordt.

Building Stories is een minutieus gecomponeerd werk waar je kan blijven naar kijken. Ware zet de klassieke leesvolgorde van strippagina's op hun kop, en leidt de lezer door middel van pijltjes door de gangen en kamers van het huis en door het leven van de personages.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Kritiek op iets hebben dat je niet interesseert, niet kent, niet hebt en zelfs niet weten of het wel bestaat !  Chapeau !!!! :D :D

 

Wie zegt dat ik het niet ken? Goed blijven lezen Koen!

 

Ik kom er trouwens net achter dat ik van hem wel het Lambik boekje heb, als ik dat meesterwerk tenminste bewaard heb...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...