Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Kameraad Mauser

De Wereld Volgens Kameraad Mauser

Recommended Posts

Die 1000 miljard euro, Yuan, Lira en dollar die de US, China, Turkije en de EU de afgelopen 5 -7 jaar hebben bijgedrukt...die hebben nu hun effect. Je kan niet zomaar hopen geld bijdrukken en verwachten dat er plots een boel reële waarde zal ontstaan. De afgelopen jaren werd dat bijgedrukt geld zonder waarde, de markten en maatschappij ingepompt. De beurzen noteerden weer uit het rood en men dacht dat de recessie van 2008 voorbij was. Dus ging men weer spaarkapitalen investeren in bedrijven die niet gezond waren en zijn. Ook vanwege het feit dat de rentes quasi op nul bleven en het niet interessant was om geld te laten staan op spaarrekeningen. Aangezien lage rentes lenen stimuleert gingen veel mensen weer een pak lenen. Ook overheden en bedrijven. Maar uiteindelijk moet alles terugbetaald worden. Laat nu net de groei in de reële economie wat tegenvallen. De reële economie, die zorgt voor lonen en weddes...

Geld bijdrukken zonder tegenoverstaande reële waarde is net alsof je je lage bloedvolume zou aanvullen met een rode waterige kleurstof...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het lijkt me aangewezen dat je wat meer economielessen neemt alvorens je jezelf weer belachelijk wilt maken met je ‘geld bijdrukken riedeltje’. Economie is complexer dan het afschaffen van de goudstandaard. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, The Alderwood zei:

Het lijkt me aangewezen dat je wat meer economielessen neemt alvorens je jezelf weer belachelijk wilt maken met je ‘geld bijdrukken riedeltje’. Economie is complexer dan het afschaffen van de goudstandaard. 

Die Info vind je vast ook terug in een van de vele YouTube-filmpjes

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dus er is geen verband tussen een grote hoeveelheid geld bijdrukken en de daling in waarde van de totale geldhoeveelheid? Wat zijn effect heeft op prijsmechanismen?  En rentes kunstmatig op nul houden hebben ook geen effect?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Trouwens...economielessen nemen...vanuit welke school? Neoklassieken? Neokeynesianen? Post-Keynesianen? Klassieke economie? Oostenrijkse vrije markt? Marxisten? Institutionelen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, Kameraad Mauser said:

Dus er is geen verband tussen een grote hoeveelheid geld bijdrukken en de daling in waarde van de totale geldhoeveelheid? Wat zijn effect heeft op prijsmechanismen? 

Dat hangt er van af waarvoor dat het geld gebruikt wordt veronderstel ik. Als het grotendeels verdwijnt in putten uit het verleden en op spaarboeken dan zal dat effect minder groot zijn dan je op het eerste zicht zou denken.

Tussen 2002 en nu is de primaire geldhoeveelheid (M1, alle geld in handen van het publiek waar ze direct aankunnen: cash, electronisch, zicht, spaar) in België gestegen van 59,5 miljard naar 221 miljard. Dat is bijna x4. Ik denk niet dat de prijzen in die periode ook allemaal in diezelfde mate gestegen zijn.

(Zie https://tradingeconomics.com/countries voor alle financiële informatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar geld moet overeenstemmen met de geproduceerde waarde in de reële economie. Geld geeft de hoeveelheid geïnvesteerde energie/arbeid en tijd in grondstoffen weer. Geld is een rekeneenheid waardoor een prijsmechanisme kan onstaan. Daardoor kunnen groepen mensen, individuen, bedrijven calculeren en plannen. Voor hun eigen.  Wanneer de waarde min of meer stabiel blijft of stijgt ( deflatie ) dan neemt de motivatie tot investeren, produceren, toe. Dat is een welvaartsproces die dan kan ontstaan.

Wanneer een centrale structuur het monopolie eist op de geldhoeveelheid en de rentebepaling, waarbij al de rest van de inwoners in een land zich moeten aanhouden, dan zijn alle inwoners onderhevig aan de monetaire politiek die deze centrale macht/monopolie kan ontplooien.

Vergelijkbaar met de overheid die het monopolie op brood bakken en graanproductie/meel zou opeisen en 1 centrale bakkerij opricht, alle andere private initiatieven op gebeid van brood bakken verbiedt, zodat alle inwoners zich geen andere uitweg zien dan een brood te lopen bij de overheidsbakkerij. Of geen brood eten.

Wie daarin geen problemen ziet, beseft niet wat mensen zijn, wat eigenbelang is en wat een maatschappij is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als de waarde van het geld enkel maar stabiel blijft of stijgt, dan zet ik alle geld op mijn spaarboekje en stel ik elke aankoop zo lang mogelijk uit. Het zal rap gedaan zijn met de economie en het investeren.

Jouw probleem is dat jij aan iets dat enkel maar dient om de waarde van iets anders uit te drukken zelf ook waarde wilt toekennen. Geld heeft geen waarde. Het is niet dat omdat je vandaag 100 euro krijgt om één uur te werken, dat 100 euro gelijk is aan één uur werken.  Dat is vandaag zo, maar dat hoeft volgende week niet meer zo te zijn. Je bouwt geen rijkdom op door geld op te stapelen op je zolder. Je bouwt rijkdom op door dingen aan te schaffen met je geld. En echte rijkdom door dingen aan te schaffen die zelf ook weer geld genereren, waarmee je weer meer dingen kan kopen om nog meer geld te genereren.

Geld moet rollen. Geld dient enkel maar als ruilmiddel.

En als ruilmiddel is het beter dan zout. Want je hebt altijd individuen die het ruilmiddel zelf willen oppotten omdat ze menen dat dat hen rijk maakt. Als  80% van de bevolking het zout zoveel mogelijk probeert op te potten hebben we een probleem. Als diezelfden zoveel mogelijk hun papiertjes willen oppotten, of eentjes en nulletjes op hun electronische rekening is dat geen probleem. Toch niet voor degenen die met hun geld ook iets gedaan hebben.

Als er te weinig geld in omloop is omdat iedereen het bij zich houdt, dan maken we gewoon wat bij zodat de zaken blijven draaien. Vroeg of laat begint het wel te dagen dat het geen zin heeft om geld op te potten. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet moet sparen. Maar er is een verschil tussen sparen om iets binnen afzienbare tijd te kunnen kopen, en sparen om te sparen.

Dus, om de mensen de mogelijkheid te geven van toch nog te kunnen sparen, maar om te vermijden dat ze gaan sparen tot in het oneindige, moet je hen duidelijk maken dat het geen zin heeft om het ruilmiddel zelf op te potten en dat doe je door inflatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Deflatie die een economie zou lamleggen is onzin. Heeft nog nooit plaatsgevonden. Er is geen enkel historisch bewijs voor. Niemand zal alle aankopen uitstellen omdat het ruilmiddel  mogelijks enkele maanden later meer waard is en goederen en diensten nog goedkoper worden.

Al iemand geweten die zal wachten met voedsel aan te kopen omdat het een maand later wellicht 10% minder duur zal zijn? Ik niet. En dat geldt niet enkel voor basisvoorzieningen, dat geldt ook voor grote aankopen, vastgoed enz...

Geld is niet enkel een ruilmiddel, het is ook een opslag van waarde. Die waarde is tijd. En daarvan heeft een mens er nooit genoeg. Omdat hij sterfelijk is. Vandaar dat hij altijd zoekt naar manieren om geld/gekochte tijd op te slaan, om het dan op momenten te kunnen aanwenden, zoals hij of zij die het verdiend heeft, het wenst. Waneer je stelt: te weinig geld, dan maken we er gewoon wat bij, dan zorg je ervoor dat de waarde daalt en daarmee beroof je iedereen die er moeite heeft voor gedaan om een vermogen op te bouwen.  Plus, je beveelt in feite om iedereen die een vermogen heeft opgebouwd, om het te spenderen op het tijdstip dat jij: diegene die geld bijcreëert, wil dat het geld wordt gespendeerd.

Er kan inderdaad meer geld bijkomen in een maatschappij. Maar dan niet een bestaand monetair systeem gewoon laten toenemen in quantiteit. Er moeten gewoon meerdere monetaire systemen bijkomen.

Je faalt in je argumentatie omdat je in je economische analyes geen thermodynamica, systeembiologie en evolutionaire biologie wil incorporeren om de complexiteit van een ecosysteem - hetgeen een maatschappij is - te kunnen vatten en een model te kunnen opstellen om allerlei fenomenen te kunnen begrijpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zelfs Paul Volcker heeft onlangs - in een interview met NY Times - toegegeven dat er een probleem is met het dogma van inflatie aanhouden aan 2 %.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In ieder geval denken jullie hier over na inclusief standpunten, dat is al heel wat, de meeste mensen

zien economie als het weer.

In de kindertijd speelden wij vroeger op zondagmiddag Monopoly in het begin volgens de spelregels, maar

naargelang de wedstrijd vorderde slipten er altijd "eigen spelregels "in om het spannend te houden en de

minder gefortuneerde spelers zo lang mogelijk aan de tafel te houden.

Dit werden soms ellenlange marathon sessies totdat de spelers toch maar besloten te gaan voetballen, om

vervolgens de week daarop weer vrolijk opnieuw te beginnen.

Tijdens het spel werden de spelregels aangepast en meestal door degene die aan de winnende hand was, de

andere spelers gingen dan in de hoop nog te winnen schoorvoetend akkoord.

Voila, economie in een notendop.

Deel dit bericht

Link naar bericht

I herinner me nog dat een bitcoin 60 dollar was. Je Koen toen bij mobile Vikings betalen met de munt. Zo heb ik het leren kennen. Ik heb er geen gekocht toen, maar ben wel benieuwd hoeveel het de provider heeft opgeleverd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gevonden op een politiek forum, hetgeen exact  beschrijft hoe ik er ook over denk en de huidige socio-economische en politieke toestand analyseer en ervaar:

De volgende crisis moet nog beginnen en de sociale onrust steekt al de kop op.
Journalisten menen dat Gele Hesjes enkel protesteren tegen de hogere brandstofprijzen, maar dat is niet meer dan de symbolische druppel.
Deze mensen zijn het beu om uitgeperst te worden als citroenen. De emmer met belastingen loopt over.
De overheid is zo gulzig dat tweeverdieners nog amper rond kunnen komen.

Hoe ironisch is het dat werkende mensen de benzine niet meer kunnen betalen om naar hun werk te gaan?
Tegelijkertijd zien ze wel dat politici hun handtekening zetten onder het Marrakesh-akkoord waardoor ze straks ook nog ééns mogen opdraaien voor een nieuwe lading aan gelukzoekers.

Er is geen geld meer voor de eigen bevolking, maar wel om de rest van de wereld hier een toekomst te geven.
De politieke elite heeft totaal geen voeling meer met hetgeen er leeft bij de burgers en lijkt enkel nog met de eigen carrière bezig.
Het eindspel is nu ingezet.

De bevolking kan niet langer de belastingen opbrengen om het grote overheidsapparaat draaiende te houden.
De limieten zijn bereikt.

Koppel dit aan een torenhoge schuldenlast en een vergrijzende bevolking, en je beseft meteen dat het heel erg moeilijk zal worden om dit nog recht te trekken.

Besparen lijkt de enige mogelijkheid, maar dan schiet je als overheid opnieuw te kort waardoor het protest alleen maar zal toenemen.
Politici hebben decennialang onhaalbare beloftes gedaan en de "welvaartsmaatschappij" gefinancierd met schulden.

Die droom spat nu uit mekaar en dat zal bijzonder pijnlijk worden.
De sociale onrust die uitbreekt, is een belangrijk signaal. Beleggers lijken dat alvast begrepen te hebben.

Diverse beurzen noteren 20% beneden de topkoersen en daarmee komt er een einde aan de langste stierenmarkt uit de geschiedenis.
Mijn idee is dat de volgende crisis erger zal worden dan 2008.

De wereld zit immers nog dieper in de schulden en centrale banken hebben hun munitie al grotendeels verschoten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die gele hesjesaffaire heb ik nooit goed begrepen. Mensen kunnen hun naft niet meer betalen. Nochtans zijn de files langer dan ooit...?

Het Marrakesh-akkoord: nog zoiets. Van de zes affiches die NVA bij het Vlaams blok had besteld overleefden vijf de fact-check in verschillende media niet, en haalde een zesde met moeite de delibiraties. Eén van de VN-mensen die mee geschreven heeft aan het akkoord stelde dat ze nog nooit zoveel onwaarheden over een tekst had zien verschijnen dan over dit.

Als er al één ding waar is, dan wel dat we nog nooit zo hard belogen zijn door alle partijen in het spectrum, puur voor hun eigen gewin, en dat niemand nog de moeite doet om uit te zoeken hoe het nu echt zit, alle pogingen ten spijt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De gele hesjes in Frankrijk mogen toch niet verbazen. Het Franse platteland loopt leeg: wie achterblijft is verstoken van alle voorzieningen: scholen, gezondheidszorg en handelszaken verdwijnen er.  Daar helpen geen lagere belastingen. De Franse staat geeft al jaren bonussen aan artsen die zich op het platteland willen vestigen, gewoon omdat niemand het nog wil doen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De mensen die meegeschreven hebben aan het akkoord kun je moeilijk beschouwen als neutrale bronnen die het meest te betrouwen zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is toch maar normaal dat brandstof/energie niet moet belast worden. Het is iets dat iedereen veelvuldig  en dagelijks nodig heeft. Vergelijk het met je eigen lichaam: dat heeft toch ook dagelijks voldoende energie nodig. Anders zak je door je benen.

Mensen die vinden dat we minder energie moeten verbruiken, zijn gewoon achterlijk. Die zijn gewoon intellectueel incapabel en zouden moeten geweerd worden uit de maatschappij. Droppen op onbewoonde eilanden zoals  er daar zijn in bij de Buiten-Hebriden, of de Noordelijke IJszee. Daar kunnen ze in alle vrijheid CO2 neutraal, antikapitalistisch en sociaaldemocratisch gaan doen.

Lekker antifarma.  Binnen 5-7 jaar is dan dat technofoob antiwesters/welvaart/productie gezeur ook uit de wereld geholpen...dankzij een leuk virusje...en/of een behulpzame bacterie...

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minutes ago, Tanuki said:

Het Marrakesh-akkoord: nog zoiets. Van de zes affiches die NVA bij het Vlaams blok had besteld overleefden vijf de fact-check in verschillende media niet, en haalde een zesde met moeite de delibiraties. Eén van de VN-mensen die mee geschreven heeft aan het akkoord stelde dat ze nog nooit zoveel onwaarheden over een tekst had zien verschijnen dan over dit.

Geef eens 1 (één ) valabel argument waarom er massamigratie nodig is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minutes ago, Kameraad Mauser said:

[...] Mensen die vinden dat we minder energie moeten verbruiken, zijn gewoon achterlijk. [...]

Hierin geef ik je min of meer gelijk. Alles in de natuur is gericht op groei. Willen verminderen of beknotten is tegen-natuurlijk.

Verbeteren en geen verkwisting. Maar niet verminderen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
17 minutes ago, Waldorf said:

De gele hesjes in Frankrijk mogen toch niet verbazen. Het Franse platteland loopt leeg: wie achterblijft is verstoken van alle voorzieningen: scholen, gezondheidszorg en handelszaken verdwijnen er.  Daar helpen geen lagere belastingen. De Franse staat geeft al jaren bonussen aan artsen die zich op het platteland willen vestigen, gewoon omdat niemand het nog wil doen. 

Frankrijk is dan ook een van de meest gecentraliseerde landen van Europa. Niets kan er zonder de goedkeuring van de Parijse almacht. Onvoorstelbaar wat een bureacratische moloch Frankrijk is.

Men zegt veelal dat Duitsland internationale ambities heeft om Europa te overheersen, maar Frankrijk moet helemaal niet onderdoen. De Europese Gendarmerie om maar iets te noemen...kijk eens wie er weer vragende partij is...
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Gendarmerie_Force

Scholen moeten privaat kunnen opgericht worden. Da's al 1 concrete oplossing om het binnenland weer wat viraler te verkrijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minutes ago, Mask said:

Hierin geef ik je min of meer gelijk. Alles in de natuur is gericht op groei. Willen verminderen of beknotten is tegen-natuurlijk.

Verbeteren en geen verkwisting. Maar niet verminderen.

Hier ga ik mee akkoord.

Iedere soort die zichzelf beknot, pleegt feitelijk zelfmoord.
Daarnet nog gelezen in een artikel: deep ecology/de ecologiebeweging neemt almaar meer totalitaire vormen aan. Een boel klimaat"wetenschappers" pleiten dan ook almaar meer voor meer overheid, meer opschorten van individuele vrijheden, meer VN, meer globale overheid enz...
En weeral Fransen. Of tuig van de VUB.

Praat hen over dat Chinese sociaal krediet systeem en die lui worden euforisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De US is voor het eerst in 75 jaar netto exporteur van crude olie. Tussen de UK en Zeebrugge is een flinke stroomkabel aangelegd. We gaan uit de EU en nieuwe allianties en vrije markt vormen met de UK, de US, Oost-Europa. Terwijl de EU verder in elkaar dondert.

Deel dit bericht

Link naar bericht
44 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Geef eens 1 (één ) valabel argument waarom er massamigratie nodig is.

Dat is geen kwestie van nodig zijn. Dat is er gewoon, is er altijd geweest en zal er altijd zijn. Nog voor onze voorouders twee stenen tegen elkaar leerden kloppen, was er al migratie. En dat is telkens en telkens weer herhaald, als het niet voor klimaatredenen was, dan wel op de vlucht voor de ene of andere Atilla. Mooi voorbeeld: als er iemand historisch recht heeft op onze grond, zijn het wel de Angelsaksen, en niet wat we tegenwoordig de Vlamingen noemen. "onze" voorouders zijn immers vluchtelingen uit het oosten.

Mijn (over)grootouders zijn ook naar Nederland gevlucht toen de Fritzen een binnenweg naar Frankrijk zochten, en tot op heden heb ik nog altijd familie in Zeeland. Had Nederland niet neutraal gebleven, zouden ze ook verder zijn gevlucht. Dat is iets wat ik altijd zal onthouden.

En ik blijf erbij: als iemand wanhopig genoeg is om in een speelgoedbootje de Middenlandse zee over te steken of twaalf uur onder een vrachtwagen te hangen, dan heb je een gegronde reden om dat te doen. Ik zou het alleszins niet wagen nu, en zeker niet als ik mijn espresso-apparaat niet mag meenemen. Om maar te zeggen: die doen dat niet omdat het ginder zo goed is. In dezelfde omstandigheden zou ik het misschien ook proberen, maar nu ben ik niet wanhopig genoeg.

Of we dat allemaal fijn moeten vinden is een andere discussie, maar migratie proberen weg te denken is als het ontkennen van de zon. Je kan alleen maar proberen het geheel te managen en het Marrakesh-akkoord is een eerste, voorzichtige maar noodzakelijke stap. Tot vorige week of zo kon ik mij redelijk goed vinden in de boodschap die N-VA bracht: het omarmen van onze normen en waarden en het leren van de taal als een noodzakelijke stap in de integratie, zonder dat je daarbij je eigenheid hoeft te verliezen. Met de communicatie van Theo Twitter en hun bokkesprongen van de laatste weken heb ik het al heel wat moeilijker.

Denken dat je jezelf achter muren kan verstoppen om te hopen dat het overwaait is ongelooflijk naïef. Maar het komt natuurlijk leuk over op het kiesvee dat zo niet hoeft na te denken, wat ineens het succes van populistische nitwits als Farage, Wilders en co verklaart. Het enige land dat dat succesvol heeft kunnen volhouden is Japan, dat zich onder het Tokugawa-shogunaat in Edo 250 jaar afsloot van de wereld, terwijl op den duur enkel de Hollanders via een achterdeurtje nog handel konden drijven, zij waren immers de enigen die niet met één of andere God stonden te zwaaien. Op het einde van die periode bleek dat ze hopeloos verouderd waren ten opzichte van de rest van de moderne wereld: geen wapens, geen schepen, geen industrie, geen ideeën. Zonder de Iwakura-missie en de rebellie in Kyushu zou Japan waarschijnlijk een westerse kolonie zijn geworden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nog een quote van Terry Pratchett om af te sluiten, uit Jingo (nederlandse titel: houzee!) of hoe politiek en oorlogen in elkaar zitten, hoe mensen bang worden gemaakt en hoe de neuzen in de juiste richting worden gemanouvreerd om de "anderen" eens flink op hun gezicht te slaan:

“It was much better to imagine men in some smokey room somewhere, made mad and cynical by privilege and power, plotting over brandy. You had to cling to this sort of image, because if you didn't then you might have to face the fact that bad things happened because ordinary people, the kind who brushed the dog and told the children bed time stories, were capable of then going out and doing horrible things to other ordinary people. It was so much easier to blame it on Them. It was bleakly depressing to think that They were Us. If it was Them, then nothing was anyone's fault. If it was Us, then what did that make Me? After all, I'm one of Us. I must be. I've certainly never thought of myself as one of Them. No one ever thinks of themselves as one of Them. We're always one of Us. It's Them that do the bad things.”

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen