Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Cromimi gisteren in huis gehaald. Ik vond 'm beregoed, al viel het op het eind inderdaad een beetje stil. Goeie vondst, die twist met de tijdsparadox, en wie kan zeggen hoe in de tijd van de cro-magnon een gevoelig liedje wordt gezongen?

De Cro-Jerom-oplossing ivm het feminisme ga ik ook eens uitproberen... :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Het verhaal van het album SOS Snowbell (album 343) gaat als volgt:

John, de neef van Sidonia, vliegt op een mooie dag tegen het keukenvenster. Hij blijkt dan ook in een gans veranderd te zijn!Hij smeekt zijn vrienden met hem mee te gaan zijn dorp in Alaska. Het toverboek van zijn lieftallige vrouwtje Snowbell is na vele jaren opnieuw actief geworden en heeft Snowbell in zijn macht.
Het boek dwingt haar de mensen in zijn dorp om te toveren in dieren. Op die manier geven ze hun ziel af aan het toverboek dat daarmee zijn kracht telkens ziet groeien. Het is zijn bedoeling zichzelf uiteindelijk te veranderen in een mens wat hem onbeperkte kracht zou geven.
Suske en Wiske en hun vrienden vertrekken meteen naar Alaska om Snowbell uit de klauwen te redden van het toverboek en de betoveringen ongedaan te maken. Maar dan zijn ze verplicht het te vernietigen en dat blijkt een onmogelijke taak...


image.thumb.png.0956d8b5a47e7a3d950814158335b175.png

Nu niet dat ik nog écht zit te wachten op de nieuwe S&W verhalen, ik blijf het gewoon ietwat wat volgen en koop ze uit gewoonte.  Maar deze haakt min of meer in op De Lachende Wolf, dat maakt mij toch heel lichtjes enthousiast.  Uit nostalgie, zeg maar.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Dat is een niet al te dure poster van Suske en Wiske netjes ingekaderd in een Lelijke Lijst.

In dezelfde layout zijn er ook nog andere te vinden : bronzen sleutel, eiland amoras, tuf tuf club.

Niet te verwarren met en veel lelijker dan de zeefdrukken van Suske en Wiske.

Als je zoekt op offset bob et bobette ga je er meer over vinden dan wanneer je zoekt op suske en wiske.

 

Link naar reactie
  • 2 months later...

Oei, als grote fan van Steven Dupré was deze plaat toch een beetje schrikken ... Die kleuren!  En het spreekt me nu ook niet meteen aan.  Maar bon, Dupré krijgt van mij altijd het voordeel van de twijfel, daarvoor heeft de man zich al genoeg bewezen.

image.thumb.png.7f6d4106de4042b951c44ce12a7827bd.png

 

Het tweede deel in de Suske en Wiske Hommage-reeks (waarvan Cromimi de eerste was) gaat 'Boemerang' heten. Je raadt het vast al: het draait allemaal om Theofiel Boemerang.

Steven Dupré (tekeningen) en Conz (scenario) situeren hun hommagealbum in een futuristisch alternatief universum waar Theofiel Boemerang als een commerciële Big Brother over de wereld heerst. Enkel onze vrienden Suske, Wiske, Sidonia, Lambik en Jerom zijn in staat om deze booswicht voor eens en voor altijd te stoppen. Maar de oproerpolitie van Theofiel is niet het enige gevaar dat om de hoek loert. Een ware waanzinepidemie waart rond in Boemerang City en iedereen die getroffen wordt door deze ziekte, ziet de werkelijkheid doorspekt met de meest uiteenlopende waanbeelden. In een spannend verhaal boordevol actie en humor beleven onze vrienden een avontuur als nooit tevoren.

Boemerang verschijnt op 7 november.

PS: Ik lees veel commentaren over het feit dat Theofiel oorspronkelijk geen echte bad-guy zou zijn, maar dat is toch heel wisselend in de Rode Reeks.  Daar is hij afwisselend een boosdoener of onbetrouwbare (bevriende?) klungel van dienst.  En daarbij, dit is een interpretatie, een alternatief universum.  Theofiel kan eender wat zijn. ;) 

Waar ik persoonlijk een verhaal rond zou willen zien, is Savantas.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Ik ben geen fan van de inkleuring van dat tafereel. Als ik dan bedenk hoe schitterend 'Zes Weken' ingekleurd is. Maar ga er ook niet blijven over zagen. ;) Ik denk vooral "Yes! Een nieuwe S&W door...", koop het sowieso en zie dan wel wat het in het echt geeft. In Dupré I trust! De scenarist ken ik niet.

 

Conz! Een stripauteur pur sang met enkele schitterende albums op zijn palmares: zijn debuut "Toen ik nog baas van de Wereld was" en de trilogie "De Tweede Kus". Zeer mooie albums, maar ik ben iets meer fan van zijn scenario's dan van zijn tekeningen (zeker niet slecht hoor, maar zijn scenario's waren echt grote klasse, en zijn tekeningen toch wat meer van gemiddeld niveau). Met een tekenaar als Dupré moet dat dus helemaal goedkomen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Leuke cameo's in album 343 : SOS Snowbell. :) 

image.png.eb0e7a22f21b341ad88352dc539074fd.png

 

Links bovenaan is daar 't Prinske te zien. (Dit is een Vandersteencreatie die speciaal werd ontworpen voor het Kuifje-weekblad. De reeks liep van het jaar 1953 tot en met 1959.)
Rechts van 't Prinske zien we in dezelfde rij Simbat de Zeerover (een vroege creatie van Vandersteen die in 1943 zijn opwachting maakte in het tijdschrift Bravo) en koning Poefke uit De Koning Drinkt (1947).
Een rij lager is het hoofd van een andere Vandersteencreatie te zien, namelijk Leonard Snoek. (De Famile Snoek was vooral vanaf jaren 1946 tot en met 1954 een razend populaire gagreeks in Vlaanderen.)
Het cameo-optreden van Leonard Snoek in de verhalen van Suske en Wiske is trouwens niet beperkt gebleven tot dit verhaal. Hij dook onder andere op in De mottenvanger (1957), De Schone Slaper (1965) en meer recent De Europummel (2002), om maar een paar van de albums waarin hij opduikt te noemen.
Meteen rechts naast Snoek hangt weer een andere Vandersteencreatie, namelijk Bertrand uit de reeks Robert en Bertrand. Deze populaire stripreeks liep van 1973 tot en met 1993 en was losjes gebaseerd op het gelijknamige werk van Raf Verhulst (*1866 - +1941).
De laastste in de onderste rij op dit plaatje is Lamme Goedzak uit de verhalen van Tijl Uilenspiegel, die Vandersteen maakte voor het weekblad Kuifje. Dit personage uit de jaren '50 kreeg vele jaren later trouwens een dubbelganger in de vorm van Tamme, die voorkwam in De Geuzen. Die meesterlijke reeks werd gepubliceerd van 1985 tot en met 1990.
 

image.png.b68d1cbe3d91454b25732888e89a9dda.png

 

De galerij met oude bekenden wordt voorgezet in strook 119.
Bovenin die afbeelding zien we een markante kin en een haviksneus en dan kunnen we er eigenlijk al zeker van zijn dat dit personage de vroegere rivaal en nu vriend en drinkebroer van koning Poefke is die meegekomen uit de Middeleeuwen naar het jaar 2018, namelijk koning Cactus. Ook hij had een rol in De Koning Drinkt.
De admiraal naast Sidonia vertoont gelijkenis met de valse gouverneur uit De kleppende klipper (1955).
Onderaan zien we een man met kaal hoofd een een krans met krullend zwart haar met lange bakkebaarden en een oogglas, een zogenaamde monocle. Dat kan niemand anders zijn dan Kolonel P. Histon uit het verhaal De Speelgoedzaaier (1954).

Het laatste personage in het plaatje is weer een verwijzing naar een historische reeks. Het is Andy Cayoon, de baas van striphond Bessy. Deze western-reeks, die van start ging in 1952 begon kende vooral in Duitsland een groot succes. In dat land verschenen bijna 1000 avonturen van Bessy en Andy.
 

image.png.6b9882e1d1bcb56da8bd9818f2a471f1.png


In strook 122 zien we met als derde personage de reus Bhébhé uit De Brullende Berg (1956).

In het eerste plaatje van strook 125 treffen we opnieuw bijfiguren uit het Suske en Wiske-Universum aan. Laten we beginnen met de eerste en dat is de tweede van links. We kennen hem als Seppe, de oude straatmuzikant uit het verhaal De straatridder (1956). Schuin onder hem zien we Seppes tegenstander uit datzelfde verhaal Advocaat Ach. Terpoort.
Rechts naast de advocaat hangt het hoofd van een gangster uit het verhaal De Kwakstralen (1963) en rechts van Sidonia ziet men een van zijn opdrachtgevers, namelijk K. Alf en nog een handlanger uit dat verhaal.
Het meest bekende slachtoffer van het boek is te zien in het midden van de onderste rij. Hier hangt, met zeer verbaasde blik, Professor Barabas.

De laatste strook waarin bijpersonages te zien zijn is nummer 133. Daar vindt tante Sidonia de bril van Rosse John, waarmee ze uit de wereld van het toverboek kan vluchten, maar niet voordat we weer diverse bekenden uit vroegere verhalen hebben kunnen ontwaren.
 

image.png.f42a4e4dad6b6366e81ba3c680787c13.png

 

Meteen in het eerste plaatje van strook 133, rechts bovenaan naast Sidonia, zien we de fee Lala. We kennen haar uit het verhaal De zingende zwammen (1960).
Meteen onder Lala zien we iemand die we kennen uit De kaartendans(1962). Dit is de opkoper van oudheden uit het begin van dat verhaal.
Een plaatje verder zien we iemand uit India en alhoewel zijn baard er daar wild uit ziet is dat niemand anders dan de Maharadja van Symore, de geheimzinnige helper van onze vrienden in De wilde weldoener (1961).

Voordat Sidonia met de bril van Rosse John ontsnapt uit de wereld van het toverboek zien we in het laatste en derde plaatje van strook 133 een man met een pet die sterk lijkt op de stroper, die Lambik betaald heeft om Tobias in het verhaal Het Hondenparadijs (1962) naar de hondenhemel te brengen.

Bron: Suske en Wiske op het WWW - Met dank aan Alain Stienen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Vandaag de "nieuwe" Raap van Rubens gekocht.  Het eerste deel van "Oude meesters met Suske en Wiske". 

 

SAM_4947.thumb.JPG.d9ff8c69eeed70a6281bf5940c18af36.JPG

 

Op het grotere A4-formaat. Dat betekent niet dat de tekeningen groter geworden zijn. De witte boven- en onderranden zijn gewoon groter gemaakt. Helaas (?!) is het verhaal ook niet opnieuw ingekleurd. Gewoon hetzelfde verhaal in een nieuw jasje. 

 

SAM_4948.thumb.JPG.002f7d1ff1b14cfbab6bd03e60e60ed2.JPG

Maar dan komen we erachter wie het verhaal geschreven en getekend hebben! Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat Paul Geerts was. Bij de uitgeverij weet men dat blijkbaar niet meer. Of weet men niet meer wie Paul Geerts is?SAM_4949.thumb.JPG.ecd891a4f1c8b884972695738293465f.JPG SAM_4950.thumb.JPG.0ec29339ae5591c2e12afe9923a878fa.JPG

Wat een prutsers daar bij de Standaard Uitgeverij! Haal maar uit de handel en druk de naam PAUL GEERTS maar eens groot af. Ere wie ere toekomt. 

 

 

 

Link naar reactie
31 minuten geleden, Noël zei:

Vandaag de "nieuwe" Raap van Rubens gekocht.  Het eerste deel van "Oude meesters met Suske en Wiske". 

 

Op het grotere A4-formaat. Dat betekent niet dat de tekeningen groter geworden zijn. De witte boven- en onderranden zijn gewoon groter gemaakt.

Dat is natuurlijk ook een methode. :ph34r:

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ze zijn inderdaad te groot, maar in de nieuwere albums vind ik de witmarges van de meeste reeksen van Standaard dan weer te klein sinds ze op een groter formaat begonnen te verschijnen. De tekeningen waren er duidelijk niet op aangepast. Ik heb echt al albums verder moeten open plooien om tekstballonnen te kunnen lezen die te dicht tegen de middenplooi stonden (De Rode Ridder, Fanny K) en prenten die erin verdwijnen, zelfs al gaat het niet om aflopend pagina's zoals in De Kiekeboes.

Link naar reactie
10 uren geleden, Boekenmagazijn zei:

Als grafisch ontwerper vind ik die witmarges tenenkrommend. Onbegrijpelijk, aangezien tegenwoordig alles digitaal is en het dus geen enkele moeite kost om die platen wat groter af te drukken.

 

Idem hier. 

Ik heb daar zelfs nog vlammende ruzie gehad mee gehad met een tekenaar omdat ik zijn tekeningen NIET te groot in de bladspiegel wilde zetten. 

Veel te weinig tekenaars zijn zich bewust van wat het effect van bladspiegel en dikte vh boek heeft op de leesbaarheid van hun werk. Om van uitgeverijen nog maar te zwijgen...

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik ben mijn Suske en Wiske-albums aan het herlezen. Mijn favorieten zijn wel de Vandersteen- en Paul Geerts-verhalen. De periode Marc Verhaegen heb ik wat gemist. Voor wat bestempelt wordt als kinderstrips valt in die oudere verhalen de maatschappijkritiek toch heel erg op. Verhalen die men tegenwoordig 'geëngageerd' zouden noemen. bv. De gramme huurling of Het mini-mierennest of ook De windmakers. Is die maatschappijkritiek ook nog aanwezig in de nieuwe verhalen?

 

Wat me wel tegenvalt aan de Vandersteenverhalen zijn  de gedeeltelijk hertekende verhalen. De in hun geheel hertekende verhalen, zoals De sprietatoom of Het eiland Amoras, gaan nog wel, al zie ik liever de klassieke versies (voor zover ik die heb) of de heruitgaves die niet hertekend zijn, bv. De zwarte madam. Echt lelijk vind ik de verhalen waar Jerom of alle hoofdpersonages (soms alleen de hoofden) zijn hertekend, zoals bv. in De knokkersburcht en De straatridder. Waarom hebben ze dat eigenlijk gedaan? Was dat omdat er kritiek was op hoe Jerom oorspronkelijk was getekend? Als je dat als kind las, valt dat niet zo op, maar als ervaren striplezer stoort dat toch bij het lezen en ben je benieuwd naar de oorspronkelijke tekeningen.

groetjes

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

Wat me wel tegenvalt aan de Vandersteenverhalen zijn  de gedeeltelijk hertekende verhalen. De in hun geheel hertekende verhalen, zoals De sprietatoom of Het eiland Amoras, gaan nog wel, al zie ik liever de klassieke versies (voor zover ik die heb) of de heruitgaves die niet hertekend zijn, bv. De zwarte madam. Echt lelijk vind ik de verhalen waar Jerom of alle hoofdpersonages (soms alleen de hoofden) zijn hertekend, zoals bv. in De knokkersburcht en De straatridder. Waarom hebben ze dat eigenlijk gedaan?

Toen die albums ingekleurd en heruitgegeven werden was Jeroms uiterlijk ondertussen drastisch veranderd tot datgene wat we nu nog steeds kennen. Een beetje tekenaar vindt de meest recente versie van hoe hij een personage tekent altijd de beste versie, en dus heeft Vandersteen van die heruitgaves gebruik gemaakt om het uiterlijk van Jerom aan te passen. En waarom werden de andere personages dan niet hertekend? Omdat die in die albums al min of meer op punt stonden qua uiterlijk.

Link naar reactie
  • 1 month later...

hoe dan ook, dit neigt toch heel hard tot uitmelken. Als er dan nog eens een kemel van een fout instaat door de verkeerde auteurs te vermelden. Als er in het dossier dan niks niemandal feedback is van Geerts (waar je het toch zou voor doen), dan vind ik dat een goede recensie. Je weet perfect wat je er (niet) aan hebt

 

Ze weten het niet meer zo goed denk ik de erven Vandersteen. Hoe zit het trouwens met die 'witte' heruitgaves?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...