Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Beste Repers 

 

een vraagIn Amoras  werd Lambik al beschuldigd door Jeruzalem van "harassment" en door Wiske geloofd(!), wat ik nog steeds niet begrijp.

Op de link van de stripspeciallzaak, is er een "me-too" moment met wederom Lambik als de dader. 

http://www.stripspeciaalzaak.be/Commentator.php#Steven-Dupre-Conz-01

 

Is er in de geschiedenis/albums van Suske en Wiske meer van deze gevallen, waar Lambik een sexuele perverseling is? 

 

Ik heb Boemerang besteld; het ziet er goed uit en iets anders.

Maar deze 2e poging om van Lambik een verdachte figuur te maken, geeft mij een zeer negatief gevoel.

 

 

 

Link naar reactie

Wat 'Boemerang' betreft, ik zie hier geen bewust kwaad opzet van Lambik in die richting.  'Perverseling' of 'verdachte figuur' komt dan ook helemaal niet in mijn op.

In other news ...

image.thumb.png.80a427d0fa6d7478e6c2b3ab367b55cb.png

Jaja, dat zie ik graag!  Theofiel in deze versie zie ik helemaal zitten. :) 

Na het driedelige De Zaak Krimson is Gardavu! een compleet verhaal in de reeks De Kronieken van Amoras. De titel maakt al duidelijk dat Charel Cambré en Marc Legendre iets te vertellen hebben over de Zwarte Madam.

• De Kronieken van Amoras 4: Gardavu!: "De Zwarte Madam is terug en deze keer wil ze au sérieux genomen worden. Met haar theatershow doet ze mensen griezelen en gruwen, maar dat levert niet het verhoopte succes. Ondertussen vindt Theofiel Boemerang een afgedankte robot bij het grofvuil en vanaf dan gaan de poppen aan het dansen. Sidonia belandt in de gevangenis, de shoarmazaak waar Suske en Wiske een broodje eten vliegt de lucht in en Jerom en Lambik moeten alles uit de kast halen om een ontvoering te voorkomen. Maar de grote finale zal zich in het theater afspelen. Daar wacht de Zwarte Madam die zich wil wreken om alle onrecht dat haar is aangedaan."

image.thumb.png.cf5a37301ee07ff5a32fcc96c999735e.png

• Suske en Wiske 347: Lambik Plastiek: "Wanneer onze vrienden een aangespoelde walvis die na het eten van plastic zwerfafval doodziek is redden, besluiten Lambik en professor Barabas een oplossing te vinden voor de plasticsoep in onze oceanen. Maar dat komt ter ore van Polly Ettileen, een plasticfabrikante die er een ongezonde liefde voor het materiaal op nahoudt. Zij kaapt de uitvinding van de prof en past deze zodanig aan dat ze er de hele wereld mee in plastic kan veranderen. Gelukkig komen Suske en Wiske achter de snode plannen van Polly en ze zetten alles op alles om haar te stoppen. Wat volgt is een race tegen de klok vol verrassende wendingen. Kunnen onze vrienden plastic Polly stoppen?"

• Suske en Wiske 348: De Wrede Wensput: "Lambik blijkt op een dag plots bijzonder veel geluk te hebben. Hij ontmoet een mooie vrouw, wint de loterij en krijgt zomaar een nieuwe auto. Maar tegelijk ondervindt Sidonia net veel ongeluk. Ze verliest haar geld, wordt ernstig ziek en moet tot overmaat van ramp afscheid nemen van de kinderen wanneer plots blijkt dat de adoptiepapieren voor Suske en Wiske niet in orde zijn. Suske en Wiske ontdekken echter de bron van het geluk van Lambik, diep verscholen in een afgelegen woud. Een oeroude wensput met een vreselijk geheim..."

Bron: SSZ.be

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
20 uren geleden, darthfrysk zei:

Is er in de geschiedenis/albums van Suske en Wiske meer van deze gevallen, waar Lambik een sexuele perverseling is? 

Maar deze 2e poging om van Lambik een verdachte figuur te maken, geeft mij een zeer negatief gevoel.

 

Bij mijn weten niet. In de reguliere reeks zou daar ook geen plaats voor zijn.  In Amoras ging het om valse beschuldigingen, en in Boemerang is het een komische noot. Ik lees redelijk wat manga en daarin zie je dergelijke zaken wel meer. Zolang de dader aan het kortste eind trekt kan ik ermee leven.

Los van alle (terechte) metoo-heisa vind ik dat je in dergelijke zaken niet te ver moet doorschieten in de verontwaardiging. Aan de andere kant zie ik hier een goeie boodschap in: wie te ver gaat kan een djoef op zijn mulle (klap op zijn muil voor de Nederlanders) verwachten. Die boodschap leren ze in de karateschool waar mijn dochter (en zoon) gaat ook. Ik zie het dus eerder positief.

Gisteren slaagde de dochter voor haar examen 2e kyu, laat die vrijers maar komen! 😉

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Dat vond ik ook aanvankelijk.  Maar wanneer je dan naar de torens gaat kijken, is de Vandersteen-Jerom ook één met nogal laag bij de grond hangende armen.  Bij Geerts het meest 'normaal'.  Bij de make-over zijn de proporties meer karikaturaal, maar het werkt wel naar mijn gevoel.  Meer nog, die nieuwe lijnen en verhoudingen zorgen voor veel dynamischere bewegingen en houdingen.  Dat komt de tekeningen alleen maar ten goede.  Ik ben er dus best over te spreken.  

http://www.schoonis.com/suske-wiske/ 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
29 minuten geleden, esteban² zei:

Dat vond ik ook aanvankelijk.  Maar wanneer je dan naar de torens gaat kijken, is de Vandersteen-Jerom ook één met nogal laag bij de grond hangende armen.  Bij Geerts het meest 'normaal'. 

Die toren is bedriegelijk, omdat Jerom niet recht staat. Zijn ene schouder hangt véél lager dan zijn andere, en dus hangt ook zijn arm veel lager. Het is wél waar dat Geerts hem de meest natuurlijk lijkende benen gaf.  De benen hierboven zijn twijgjes. Eén trap daartegen en ze breken in twee.

Link naar reactie

Als ik door de strips van na de restyling blader, valt het me op dat er veel minder tekst in staat dan vroeger, zelfs in vergelijking met de strips van vlak voor de restyling.

Jammer dat Standaard Uitgeverij steeds meer kiest voor strips die wel erg vlug kunnen gelezen worden.

Hun nieuwste reeksen (de Buurtpolitie- en K3-strips) tellen blijkbaar ook maar 30 bladzijden.

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

image.thumb.png.c34dc9b3a6e6d9d74808ae2d26a4e8b0.png

 

Vanaf maart verschijnen dit jaar tien kortere verhalen van Suske en Wiske in een nieuw jasje met gloednieuwe covers door Luc Morjaeu tegen 6,95 euro per album. De 10 albums verschijnen verspreid over het jaar en ze zullen beschikbaar zijn in elke stripspeciaalzaak. De distributie ligt in handen van Stribbel Strips.

De verhalen verschenen vroeger voor reclame- of promotiedoeleinden of in het Nederlandse TrosKompas waarin andere verhalen dan die uit de reguliere reeks verschenen. Volgend jaar gaat deze reeks heruitgaven gewoon verder met andere albums die in hun oorspronkelijke vorm niet allemaal meer beschikbaar zijn omdat ze bijvoorbeeld enkel als luxes verschenen. Nu zullen ook die albums dus te koop zijn aan een zeer democratische prijs.

De eerste tien verhalen zijn De Bloedbroeder, De Razende Rentmeester, Het Rinkelende Radarwerk, De Kokende Kei, Krimson Break, De Venijnige Vanger, De Treiterende Tien, De Koppige Kluizenaar, De Pronte Professor en De Guitige Gast.

,- Stripspeciaalzaak.be

Nuja, ... die zeer democratische prijs ... discutabel, imo.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...