Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Enkel parodieën die hun goedkeuring krijgen mogen dus (cromimi etc,. alle sos kinderdorp uitgaven. Niet allemaal echte parodieën maar als je personages als dinosauriër afgebeeld worden dan toch wel hé...). Ik zou persoonlijk misschien ook niet zo happy zijn, maar een parodie blijft een parodie hé. Als ‘t mag dan mag het van de wet en daarmee uit. En ‘t is toch maar om te lachen, kan me moeilijk inbeelden dat Tom van de opbrengst kan gaan rentenieren.

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Het is ook een beetje paternalistisch naar potentiële lezers/kopers toe in de zin van: "mensen zijn niet intelligent genoeg om het verschil te zien tussen een Vandersteen-product en een parodie erop. En daarom moeten wij - Studio Vandersteen - de maatschappij behoeden voor miskopen en het verkrijgen van een verkeerd beeld van ons moreel verantwoord product door het aankopen van een "moreel inferieur product dat enkel maar zijn bestaansreden kan hebben door ons hoogwaardig moreel verantwoord product te ontaarden" ".

Waarmee ik nu niet wil gezegd hebben dat S&W een slecht product is. Zelf vind ik S&W een goed commercieel product. Toch wat het betreft toen de Willy er nog was en de medewerkers er onder zijn toezicht aan meewerkten.

Link naar reactie

ik snap ergens wel dat je het als tekenaar of de erven van, niet leuk is als er een xxx rated versie op de markt komt, die dan ook nog eens redelijk wat exposure krijgt. Sus en Wis is uiteindelijk gemaakt voor 10 jarigen. Mocht ik tekenaar / eigenaar zijn van een populaire kinderstrip, ik zou alvast niet content zijn. Maar dat kan voor iedereen anders aanvoelen natuurlijk. (Live) Bootlegs waren vroeger een doorn in het oog van vele rockbands, anderen vonden het dan net geweldig omdat het betekende dat ze het gemaakt hadden. 

 

Ik vind het een moeilijke discussie eerlijk gezegd. 

 

Mocht iets gelijkaardig gedaan worden met de kampioenstrips of de samsonstrips (bestaat die laatste nog?), zou studio 100 ook niet content zijn. 

 

De vraag is, hoe ver kan of mag je gaan in een parodie? 

 

Ik heb nog ergens het eerste deel liggen, en ik vond dat er eigenlijk wel over. Geen idee hoe het in dit deel is. 

Link naar reactie
1 uur terug, Aerogi zei:

De vraag is, hoe ver kan of mag je gaan in een parodie? 

 

Je hebt uiteraard de wetgeving die zegt wat kan en niet kan, maar persoonlijk vind ik dat je met een paar dingen moet rekening houden. Die gelden wat mij betreft ook voor covers van originele muziek en dergelijke meer:

 

- het moet respectvol zijn voor het origineel. In dit geval bv herkenbare karakters, setting, ... Het origineel moet steeds herkenbaar blijven, ook al geef je daar een eigen twist aan. Iets waar bv Cambré/Legendre heel goed in geslaagd zijn met hun Amoras-project. Niet gewoon maar wat figuurtjes kopiëren en die vervolgens heel andere karakters geven of zo. Dansen op een slappe koord soms, maar Tom komt ermee weg, al kan ik enkel afgaan op wat ik op SSZ.be zag. Persoonlijk vond ik Jeroen minder geslaagd (mogelijk door de volzinnen), maar ik zou de hele strip moeten lezen voor ik daar eigenlijk iets van kan zeggen. Om het in muziektermen te zeggen: je kan een stukje uit een lied samplen in een remix of je kan een eigen versie maken van andermans lied. Het verschil tussen platte kopie en originele cover.

 

- het moet goed gemaakt zijn. Ik herinner me op het Kiekeboeforum een "parodie" waarbij men de originele strip zodanig had bewerkt dat Fanny in haar blootje rondliep. Het was dan nog geeneens goed gedaan. In dit geval is het duidelijk gemaakt door een professionele tekenaar die weet waar hij mee bezig is.

Link naar reactie
Op 14/9/2019 om 23:46, esteban² zei:

De Moulinsart vergelijking kwam ook bij me op.  'n Beetje flauw allemaal.  Suster en Wiebke staat niets of niemand in de weg en "teren op" is toch ook niet helemaal de juiste omschrijving, imo.

Natuurlijk is het wel "teren op". Die strip had niet een tiende van de verkoop - laat staan publiciteit - gehaald mocht het geen parodie zijn. Dat is geen waarde-oordeel over het album, gewoon een simpel feit.

 

En ik begrijp perfect dat de erven dat niet zo leuk vinden hoor, ik zou het zelf ook niet leuk vinden. Die personages zijn bijna familie geworden, ik denk echt wel dat er meer mee speelt dan enkel het financiële aspect (wat bij Moulinsart - naar mijn gevoel - wel de hoofdzaak is).

 

Alleen heeft iedereen het recht om een parodie te maken en is er blijkbaar ook een publiek voor. Dan kunnen de erven er weinig aan doen, behalve zich er bij neer leggen. En iets wat ik op facebook al stelde: misschien beter zich eens afvragen waarom de parodie meer publiciteit gehaald heeft dan de laatste 10 reguliere albums samen.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Misschien speelt het feit dat "teren op" een negatieve bijklank heeft.  Een artiest die na één album of single niets van belang meer gedaan heeft, maar daar de rest van z'n leven blijft op teren, dat bijvoorbeeld.  Of iemand die heel bewust werkloos wil blijven, maar wel teert op de samenleving om hem of haar te onderhouden.

Dergelijke parodie heeft altijd het voordeel te leunen op datgene dat geparodieerd is.  Dat hoort er nu eenmaal bij.  En in het geval van Suske & Wiske is dat voordeel uiteraard veel groter dan bij tal van andere reeksen het geval zou zijn.  Dan nog zou ik "teren op" niet gebruiken in dit specifieke geval.  Het enige waar Tom Bouden gebruik van maakt, zijn de personages die we allemaal kennen.  Die link.  Dan wel in een andere vorm.  De rest komt volledig uit zijn koker.  Voor mij toch wel een verschil.  En halve kopie of dergelijke, dat is voor mij "teren op".

 

En uiteraard kan ik begrijpen dat de erven dit misschien iets minder leuk vinden.  Toch bekruipt mij eerder het gevoel dat, vooral in het geval van Helena Vandersteen, zij hier nooit of te nimmer naar om gekeken hadden, indien Suster en Wiebke geen media-aandacht gekregen zou hebben.  En moest het een flop zijn.  Net als jij denkt dat er méér achter zit dan het financiële plaatje, denk ik dat vooral dat dat aspect een beetje pikt bij hen.  We weten het niet.  If nothing else, zorgt het er voor dat Suske en Wiske nog eens in de aandacht komen, zonder meer.

En wat die aandacht betreft, tjah ... Dat is de logica zelve.  Als één iemand Suster en Wiebke onder de aandacht brengt, volgt de rest meteen.  Zo gaat dat nu eenmaal.  Dat heb je ook zeker niet altijd in handen.  'Amoras' was héél gestuurd wat dat betreft, maar dat kan je van Suster en Wiebke niet zeggen.  In een reeks van 350 albums moet je ook al héél straf uit de hoek komen om nog dergelijke aandacht te bekomen.  Het is overigens niet zo dat dit niet gebeurde.  Rond 'Lambik Plastiek' was er wel het één en ander te doen in de positieve zin.  'De Planeetvreter' en de veranderde vormgeving was ook overal nieuws. 'Mami Wata' (helaas negatief)  Eigenlijk mag je wel stellen dat de aandacht die deze reeks sporadisch alsnog krijgt best wel ongewoon is  Zo zie ik het althans.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Deze vat het nederlandse parodierecht samen.

 

https://www.iusmentis.com/auteursrecht/parodie/

 

Strikt genomen volgens deze uitleg is het geen parodie omdat Sus en Wis in een andere setting worden geplaatst. Standaard Uitgeverij en de familie hebben volgens dit wel grond om het album te verbieden. Ik denk dat als de familie beweegt, de strip toch bewijst om relevant te zijn.

 

Maandag kwam ik een grote stapel tegen in de Standaard Boekhandel. Volgens de aankopers van de boekhandel is er dus wel degelijk ruimte voor dit. Geen idee of het effectief verkocht geraakte, Het leek me een grote stapel te zijn voor een maandagnamiddag. Zelf heb ik  het niet gekocht. Ik heb de krantenartikels gelezen, de plaatjes gezien in de pers. Ik zie de meerwaarde hiervan niet in. Mijn Suske en Wiske lopen ruwweg tot het terugtrekken van Vandersteen uit de serie.  Ik heb echt geen behoefte om een volwassen Suske van bil te zien gaan. Als het gaat om het verhaal, waarom het dan niet in een eigen strip plaatsen?

 

 

 

Link naar reactie
59 minuten geleden, Kristof Berte zei:

misschien beter zich eens afvragen waarom de parodie meer publiciteit gehaald heeft dan de laatste 10 reguliere albums samen.

Ik denk dat je dat in één woord kan samenvatten, en het heeft al meer gewerkt bij Suske en Wiske: tetten.

Wanneer kwamen Sus en Wis nog eens uitgebreid in het nieuws

- blote borsten in Mami Wata, daarna gekaapt door de anti-ZwartePietenbende, maar dat leefde vooral op internet.

- volwassen Suske maar vooral Wiske in Amoras, met daarbij de vraag of ook Wissewis naakt ging gaan. (niet dus)

- Wiske krijgt borstjes. (en Sidonie ook maar who cares?)

- en nu de parodie, waarbij sommige media het precies jammer vindt dat het geen nieuwe versie van Glurende Gluurder is geworden.

 

Trek de parallel met Filip & Mathilde van Cambré: wanneer heeft die het nieuws gehaald? Juist ja.

Link naar reactie

Die bedscenes zijn ook maar een klein aspect van Suster en Wiebke, maar in de media wordt de indruk gewekt dat dat hetgene is waar het allemaal om draait. Maar de strip is eigenlijk vooral een karakterstudie over mensen die teleurgesteld zijn en verloren lopen in het leven en de huidige maatschappij. Ze zijn hun dromen en verwachtingen kwijtgeraakt en daarbij ook hun toekomst.

 

"Ware liefde, dat is zoiets als vliegende apen en rijmende paarden. Het bestaat niet!"

 

SusterEnWiebke_Lambert_BorgerhoffENLambe

Link naar reactie
46 minuten geleden, cinco zei:

 Maar de strip is eigenlijk vooral een karakterstudie over mensen die teleurgesteld zijn en verloren lopen in het leven en de huidige maatschappij. Ze zijn hun dromen en verwachtingen kwijtgeraakt en daarbij ook hun toekomst.

Mooi gezegd.

De sekscènes zijn inderdaad niet het belangrijkste. Er zijn er overigens maar vier (waarvan twee maar een prentje groot zijn).

Je toont daar meteen ook een pagina met zes verwijzingen naar de S&W-reeks.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Is dat correcte data, dat van het OCMW dat vooral alleenstaande homofiele asielzoekers ondersteunt?

Tom's strip is eerder een maatschappijschets dan een parodie. Een beetje zoals Ken Loach zijn films maakt.

Link naar reactie
On 9/17/2019 at 1:40 PM, esteban² said:

Misschien speelt het feit dat "teren op" een negatieve bijklank heeft.  Een artiest die na één album of single niets van belang meer gedaan heeft, maar daar de rest van z'n leven blijft op teren, dat bijvoorbeeld.  Of iemand die heel bewust werkloos wil blijven, maar wel teert op de samenleving om hem of haar te onderhouden.

Of de nieuwe echtgenoot van de weduwe van een getalenteerd artiest, die dan maar teert op wat die artiest een halve eeuw geleden geproduceerd heeft!

Link naar reactie
2 uren geleden, the pope zei:

Of de nieuwe echtgenoot van de weduwe van een getalenteerd artiest, die dan maar teert op wat die artiest een halve eeuw geleden geproduceerd heeft!

Of de tweede man van de weduwe van de beroemdste striptekenaar aller tijden die zo'n schrik heeft dat zelfs niemand een tekeningetje van de tekenaar zijn beroemde reporter en hondje mag gebruiken.

 

image.png.99cf2f0ed9ecc0f4c3317cf2d0367e18.png

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Hommagealbum door Paul Geerts en Eric De Rop


Voor het jaarlijkse hommagealbum, na de albums van Gerben Valkema en Yann (2017), Steven Dupré en Conz (2018) en op 6 november aanstaande Jean-Marc Krings en Zidrou, maakt Paul Geerts een eenmalige comeback als Suske en Wiske-tekenaar. Geerts was jarenlang de rechterhand van Willy Vandersteen en na zijn overname kende de reeks torenhoge oplages. In 2002 droeg hij de reeks over aan opvolger Marc Verhaegen. In 2020 zal het dus achttien jaar geleden zijn dat hij een compleet Suske en Wiske-verhaal schreef en tekende. Dat hommagealbum verschijnt in maart en is een eerbetoon aan Vandersteen. De titel van zijn album luidt De Preutse Prinses. Voor het inktwerk laat Geerts zich bijstaan door zijn medewerker van weleer van Studio Vandersteen: Eric De Rop. De Rop liet op Facebook al meermaals zijn grote dankbaarheid de vrije loop voor deze droomopdracht zonder te specifceren wat precies. Vanaf nu hoeft hij zijn mond niet meer te houden. Hij noemt het zelf het beste werk dat hij ooit voor Suske en Wiske heeft gemaakt met een topverhaal van Geerts.Sabine De Meyer verzorgt de inkleuring van het album. Daar zijn nog geen beelden van prijsgegeven.



Wauw!  Enkele weken (maanden?) terug had nog gezegd dat dit mijn grootste wens zou zijn omtrent Suske en Wiske, een éénmalige terugkeer van Paul Geerts.  En nu krijgen we dat ook effectief?  Mijn dag is goed. :) 

Dat nieuws van de blauwe reeks is ook leuk, maar heeft minder mijn interesse.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 5/10/2019 om 11:12, esteban² zei:

Dat nieuws van de blauwe reeks is ook leuk, maar heeft minder mijn interesse.

 

 

Bij mij is het omgekeerd. Ik ga het ongetwijfeld kopen, maar van Paul Geerts hebben we al honderd-en-zoveel albums, en beter dan zijn beste werk zal het wel niet worden. Maar van Stallaert hebben we nog maar een paar dingetjes, en die zijn dan nog eens allemaal in studio-verband gemaakt, met decortekenaars en zo. Ik wil wel eens zien hoe hij dat op zijn eentje doet. De keuze van scenarist spreekt me wel niet echt aan, maar soit.  

Link naar reactie
2 uren geleden, Tom B zei:

 

Bij mij is het omgekeerd. Ik ga het ongetwijfeld kopen, maar van Paul Geerts hebben we al honderd-en-zoveel albums, en beter dan zijn beste werk zal het wel niet worden. Maar van Stallaert hebben we nog maar een paar dingetjes, en die zijn dan nog eens allemaal in studio-verband gemaakt, met decortekenaars en zo. Ik wil wel eens zien hoe hij dat op zijn eentje doet. De keuze van scenarist spreekt me wel niet echt aan, maar soit.  

Net als jij ben ik vooral blij met een strip van Stallaert op eigen naam. 

Alleen had ik liever geen imitatie van de blauwe reeks gehad.

Link naar reactie

Hopelijk doet Stallaert wel research, want Paul Geerts heeft ongewild toch serieus geblunderd in "het dreigende dinges".

Zie Vimeo vanaf 49:30 ongeveer, maar vooral 55:00 over de Japanse vertaling daarvan.

Ook de makers van de docu slaan de bal mis. Het meisje draagt geen mannenkimono, maar draagt ze zoals een dode of een geest: gesloten rechts over links in plaats van links over rechts.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...