Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

13 uren geleden, TDPB zei:

Het scenario is in het frans geschreven. Mss is de oorspronkelijke tekst langer?

 

Maar dat maakt toch niks uit op de moderne manier?  

Worden de tektballonnen bij S&W er niet later elektronisch overheen geplakt i.p.v. ze door de tekenaar te laten maken? Op die manier weet je altijd zeker dat de teksten goed passen. 

Link naar reactie
1 uur terug, Tweetie zei:

 

Maar dat maakt toch niks uit op de moderne manier?  

Worden de tektballonnen bij S&W er niet later elektronisch overheen geplakt i.p.v. ze door de tekenaar te laten maken? Op die manier weet je altijd zeker dat de teksten goed passen. 

 

Mijn eerste gedacht is: Dirk Stallaert is old school. Die heeft altijd zijn kadertjes en tekstballonnen zelf getekend, ik denk niet dat die dat nu nog gaat veranderen. Maar hij draait natuurlijk wel al een paar jaar mee in Studio Vandersteen, dus misschien heeft hij dat daar inmiddels wel zo gedaan. 

Link naar reactie
20 hours ago, cinco said:

Nog wat gesonometer...

 

Zijn dit volledig afgewerkte stroken?

Sommige tekstkaders en ballonnen vallen wel wat groot uit in verhouding met de tekst.

 

afbeelding.thumb.png.24468d6fb8b4f81c5525bcedd51e3597.png

 

 

Het stond vandaag in de krant, en het is niet op die manier afgedrukt.

Dat was een trol-strookje, om ons reclame te doen maken voor dat boek.

Vraag is: verschijnt het in de rode reeks (hoort het niet in thuisi, de blauwe reeks (hoort het niet in thuis) of die reeks door verschillende auteurs (hoort het wel in thuis).

Link naar reactie
2 uren geleden, Gilles zei:

 

Inderdaad, beetje een vreemde keuze. Misschien is het idee erachter dat ze een gelijkaardige uitgave zijn als De Sonometer? 

 

EIgenlijk hadden ze dan die actie kunnen doen voor de release van De Sonometer.

Nu komt dat album uit terwijl die actie volop bezig is.

Link naar reactie
Op 27/10/2020 om 09:42, Gilles zei:

 

Ik ook. Wijkt deze uitgave af van diegene die een aantal jaren geleden te koop was bij Het Laatste Nieuws? 

Ik heb ze vandaag ontvangen. Mooie uitgaven. Afmetingen zijn 26 x 20 cm. Nergens staat vermeld dat het reclame uitgaven zijn, ook nergens bijvoorbeeld een logo van Humo.

 

 

IMG_20201029_172053.jpg

 

 

IMG_20201029_172140.jpg

IMG_20201029_172202.jpg

IMG_20201029_172220.jpg

IMG_20201029_172232.jpg

IMG_20201029_172300.jpg

IMG_20201029_172312.jpg

IMG_20201029_172320.jpg

IMG_20201029_172329.jpg

IMG_20201029_172342.jpg

Link naar reactie
35 minuten geleden, Ron P zei:

Ik heb ze besteld in de Humo shop. 52.50Euro met gratis verzending.

 

Blijkbaar momenteel "tijdelijk niet beschikbaar"

 

https://shop.humo.be/suske-wiske-blauwe-reeks

 

Dat klopt, want Humo heeft een fout gemaakt bij de berekening: deze reeks had 60,00 euro moeten kosten: nl. 8 x 7,5 euro (verbeter mij wanneer ik me vergis).

@Ron P: gelukzak! Toen ik ze vandaag wilde bestellen, was een eerdere bestellink niet meer beschikbaar (https://shop.humo.be/suske-wiske-blauwe-reeks-kopieren).

 

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Dat klopt, want Humo heeft een fout gemaakt bij de berekening: deze reeks had 60,00 euro moeten kosten: nl. 8 x 7,5 euro (verbeter mij wanneer ik me vergis).

@Ron P: gelukzak! Toen ik ze vandaag wilde bestellen, was een eerdere bestellink niet meer beschikbaar (https://shop.humo.be/suske-wiske-blauwe-reeks-kopieren).

 

 

Ah, dan heb ik er een gratis 😀. Top! Ik ben wel eens benieuwd of de sonometer een beetje bij de rest past.

Link naar reactie
Op 29/10/2020 om 19:08, Ron P zei:

Ik heb ze vandaag ontvangen. Mooie uitgaven. Afmetingen zijn 26 x 20 cm. Nergens staat vermeld dat het reclame uitgaven zijn, ook nergens bijvoorbeeld een logo van Humo.

 

16 uren geleden, Ron P zei:

De sonometer is een stuk groter en breder dus.

 

De Humo-uitgaven zijn dus ongeveer even groot als de Suske en Wiske Klassiek Blauwe Reeks.  Het album "De Sonometer" heeft dan ongeveer het formaat van de Blauwe Reeks uitgaven uit 1983.

Belangrijk is ook hoe groot de tekeningen binnenin worden afgedrukt.

Blauwe Reeks uit 1983 = 100% vs. Klassiek Blauwe Reeks = 85% wat betreft formaat van het boek

Blauwe Reeks uit 1983 = 100% vs. Klassiek Blauwe Reeks = 90% wat betreft formaat van de afgedrukte tekeningen

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

De sonometer is maar een drol.

De tekeningen zijn vaak knullig, en niet in overeenstemming mde de Blauwe reeks.

Het scenario is ook niet Blauwe reeks.

 

 

Wat stoort je het meeste aan de tekeningen?

IK kan me voorstellen dat het scenario mogelijk tegenvalt, maar Stallaert levert kwestie tekenwerk toch altijd kwaliteit?

 

 

-----------------------------------------------

 

Die wetenschapper ziet er erg Kuifje-achtig uit.

 

afbeelding.thumb.png.0ab1e57baff380325ce83550435fa49f.png

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

 

Wat stoort je het meeste aan de tekeningen?

IK kan me voorstellen dat het scenario mogelijk tegenvalt, maar Stallaert levert kwestie tekenwerk toch altijd kwaliteit?

 

 

-----------------------------------------------

 

Die wetenschapper ziet er erg Kuifje-achtig uit.

 

afbeelding.thumb.png.0ab1e57baff380325ce83550435fa49f.png

Leuk detail die ‘SW75’ op het hoofd van Lambik!

Link naar reactie

Het "knullige" in het tekenwerk van Stallaert verbaast me. Er vallen enkele anatomische en verhoudingsgewijze foutjes op (van de plaatjes die ik in de krant zag, en op de covertekening), terwijl de tekenaar toch veel beter kan.

Sluit het op deze manier beter aan bij de technisch minder onderlegde tekenaar Vandersteen (want ook in de klassieke blauwe reeks zijn de personages in arm- en beenbrekende posities te vinden)?

Of zie ik spoken?

 

 

EDIT: ik zou eens moeten zoeken naar een strookje dat verleden week in de krant stond.

Anderzijds ben ik wel fan van setting, tekenstijl - mooie lijnvoering mocht misschien nog iets dunner - en kleurengebruik.

Link naar reactie

De stijl is een mengsel van de vroege z/w-sus&wis van Willy Vandersteen, en van de Blauwe reeks.

Het hele album is zo'n ongemakkelijk mengsel, zowel qua tekeningen als verhaal.

Dan kun je het geen Blauwe reeks-album noemen.

Er zijn zo'n paar gezichten van Wiske op de eerste blzn., die duidelijk een herneming zijn van de vroege z/w-sus&wis

Link naar reactie
1 uur terug, Peter Motte zei:

De stijl is een mengsel van de vroege z/w-sus&wis van Willy Vandersteen, en van de Blauwe reeks.

Het hele album is zo'n ongemakkelijk mengsel, zowel qua tekeningen als verhaal.

Dan kun je het geen Blauwe reeks-album noemen.

Er zijn zo'n paar gezichten van Wiske op de eerste blzn., die duidelijk een herneming zijn van de vroege z/w-sus&wis

 

Exact zoals de Blauwe reeks zelf dus. Daarin gaat de tekenstijl ook alle kanten uit.

Link naar reactie

En terwijl de Blauwe Reeks een avonturenreeks is, lijkt de Sonometer meer op de grappen van Lambik.

Een van de weinige platte grappen met Lambik in de Blauwe is bijv. dat hij tijdens het instellen van zijn telescoop in de Gezanten van Mars een schroef niet aandraait en het ding daardoor op z'n kop krijgt. Maar verder zitten er in die reeks weinig stommiteiten van Lambik.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...