Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

2 uren geleden, Noël zei:

Het is bijna 17 mei. Dan weten we het. Tenzij Kontiki eerder iets mag zeggen.  De titel is "veelbelovend":

De planeetvreter.  Toekomstige titels trouwens ook: Mami Wata, Cromimi. 

Al veel gehoord, nog niets gezien van de nieuwe look. Ik wacht geduldig af.

Link naar reactie

Et voila, we weten het ...

jAoEuGk.jpg

Wiske heeft appelsientjes en wat extra accessoires, Suske die voorspelde hoodie en sneakers.  Wiske heeft een not sense making kapsel, Suske heeft wat extra haarlijnen gekregen.  Het lettertype van Suske en Wiske veranderde naar iets meer doordeweeks, wat de massa volgens mij niet eens opmerkt, vrij onnodig.  Het (ietwat meer kinderachtige) lettertype van de album-titel dan weer niet, wat dan nét wel een goed idee zou zijn.  En verder is het, zoals verwacht, inderdaad de grootte van de andere SU strips.  Het enige wat deze reeks nog onderscheidde van de rest ...

Mijn eerdere bedenkingen blijven gelden : 'k Ben helemaal niet mee met de motivatie achter de laatste vernieuwing.  Zulke subtiele veranderingen hebben volgens mij zo goed als geen invloed op de verkoop, toch?  Laat staan dat ze hiermee plots een groter publiek gaan aanspreken.  *krabt aan hoofd*

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
53 minuten geleden, esteban² zei:

Mijn eerdere bedenkingen blijven gelden : 'k Ben helemaal niet mee met de motivatie achter de laatste vernieuwing.  Zulke subtiele veranderingen hebben volgens mij zo goed als geen invloed op de verkoop, toch?  Laat staan dat ze hiermee plots een groter publiek gaan aanspreken.  *krabt aan hoofd*

 

Ik twijfel ook sterk of het iets uitmaakt. Kinderen en volwassenen lezen tegenwoordig minder strips, een paar kleine wijzigingen aan de hoofdfiguren zullen daar niets aan veranderen. 

Link naar reactie

Wel een terugkeer naar vroeger met de tekening die iets overloopt in de layout.

 

Het lettertype zie ik nog terug veranderen, het rood-wit-geel blijft maar de typische letters hebben ze dan wel vervangen door een neutraal type, ik weet niet welk idee daar achter zit.

 

De verkoop zal wel stijgen door de restyling en ben nu zelf ook benieuwd naar het verhaal, ik weet niet of er al ooit volledige planeten vernietigd zijn in S&W verhalen.

Link naar reactie
11 uren geleden, esteban² zei:

Et voila, we weten het ...
Wiske heeft appelsientjes en wat extra accessoires, Suske die voorspelde hoodie en sneakers.  Wiske heeft een not sense making kapsel, Suske heeft wat extra haarlijnen gekregen.  Het lettertype van Suske en Wiske veranderde naar iets meer doordeweeks, wat de massa volgens mij niet eens opmerkt, vrij onnodig.  Het (ietwat meer kinderachtige) lettertype van de album-titel dan weer niet, wat dan nét wel een goed idee zou zijn.  En verder is het, zoals verwacht, inderdaad de grootte van de andere SU strips.  Het enige wat deze reeks nog onderscheidde van de rest ...
 

Dat het lettertype was veranderd had ik inderdaad niet opgemerkt. Geen idee waarom ze dat gedaan hebben, het verschil is zo miniem dat je evengoed het oude (originelere) lettertype kon behouden.

Dat kapsel van Wiske zou ik toch graag eens in het echt zien. Het lijkt wel een zijdelingse overkam. Over een paar jaar zal dat wel weer veranderen. Net zoals die keer toen Geerts begin jaren '70 de haarlijn van Jerom en Suske veranderde. Of die keer toen Wiske een lange paardenstaart kreeg.

Ik zie dat Wiske tegenwoordig twee rode strepen op haar jurk heeft staan en dat Suske een skinny jeans draagt. Ook dat zijn tijdelijke veranderingen die niet teveel afwijken van het bekende beeld, dus waarom niet. Maar ik ben nog steeds geen fan van Suske's nieuwe Robbedoes-achtige kuif. Het was volgens mij geen goed idee om Suske's herkenbare silhouet te veranderen.

 

Soit, zolang de verhalen maar goed zijn.

 

Link naar reactie

Thanks for sharing.

Wiske haar kapsel blijf ik maar iets vreemd vinden en ook Sidonia's krullenbol in de nek komt wat vreemd over, maar al de rest kan mij eigenlijk wel bekoren.  Subtiele veranderingen.  Niets overdreven.  Enkel het onnozele polsbandje van Jerom, dat is nu al uit de mode. :P

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Is trouwens ook al bekend of de rode reeks nog gewoon blijft bestaan qua herdrukken van de eerdere verhalen, of word deze vervangen door de nieuwe Classics reeks? Lijkt me namelijk vreemd om deze naast elkaar te laten bestaan. Ik neem aan dat de Classics reeks in het leven is geroepen om de verhalen weer aan de man te brengen omdat de verkopen van de eerdere verhalen niet zo hoog is. Ik zie namelijk dat de herdrukken gigantisch zijn teruggelopen. Vroeger (t/m de jaren ' 90) werden ze jaarlijks herdrukt, nu zijn zelfs sommige albums nog niet eens in de stijl van 2007 herdrukt. Da's toch al weer tien jaar geleden. Gemiddeld worden ze nu eens in de 5/6 jaar herdrukt.

Link naar reactie

Hoi Kontiki, voor de zekerheid; je bedoelt dus dat vanaf nr 67 t/m ..? alleen nog maar herdrukt worden via de Classics reeks, en dus niet meer in de rode reeks met de hertekende cover?

 

Ik kan je antwoord namelijk ook interpreteren als dat ze niet meer worden herdrukt met rode cover, maar dat wist ik al natuurlijk. ;-)

Link naar reactie

een verandering van stijl mag wel eens, na al die jaren!

Alleen jammer dat t de tekenstijl is die aangepast wordt! Ik lees Suske & Wiske niet zo heel vaak meer, maar de Vandersteen tekenstijl vond ik erg herkenbaar en goed!

..hadden ze niet beter hun kleding nog eens aan kunnen passen, of kleurwerk?

 

ook jammer om te lezen dat J-Rom tijdelijk stopt. Al ben ik na deel 1 afgehaakt, vond ik het idee wel erg leuk (alleen t tekenwerk van Romano viel mij wat tegen, erg kaal + lelijke kleuren).

 

Hopelijk komen er meer Suske & Wiske spin-offs (Amoras was erg goed)  ..ik vind ze zeer vermakelijk en verfrissend. De oude reeks houden zoals t was en meer zijprojecten erbij!!

 

Een eigen Arthur strip lijkt mij ook super!

 

Link naar reactie
Gast Kontiki
1 uur geleden, McRad zei:

Hoi Kontiki, voor de zekerheid; je bedoelt dus dat vanaf nr 67 t/m ..? alleen nog maar herdrukt worden via de Classics reeks, en dus niet meer in de rode reeks met de hertekende cover?

 

Je hebt het goed begrepen. Zoals ik het kreeg uitgelegd, worden de rode albums uit de Vandersteen-periode (over Geerts en de anderen ging het nog niet) inderdaad niet meer herdrukt in de oude vorm. Vanaf dit jaar, en hopende dat ze het volhouden, wel in een nieuwe Classics-uitvoering waarbij de oorspronkelijke nummeringen eigenlijk helemaal om zeep zijn.

 

 

De nieuwe stijl van Suske en Wiske kunnen we nog steeds niet anders be/veroordelen dan op basis van de schans gedeelde tekeningen. Ik weet dat er een tijdje richtlijnen waren om ook de verhalen aan te pakken, maar ik kan een update achter zitten om te weten of dat plan is doorgezet. Afwachten tot woensdag dus.

 

34 minuten geleden, Bojangles zei:

ook jammer om te lezen dat J-Rom tijdelijk stopt. Al ben ik na deel 1 afgehaakt, vond ik het idee wel erg leuk (alleen t tekenwerk van Romano viel mij wat tegen, erg kaal + lelijke kleuren).

Als je al na 1 deel bent afgehaakt, en als anderen dat ook deden, dan moest die serie sowieso stopgezet worden.

 

34 minuten geleden, Bojangles zei:

Hopelijk komen er meer Suske & Wiske spin-offs

Dit jaar komen er vijf Suske en Wiske-albums. Dat vijfde album wordt iets speciaals en een weerkerend fenomeen. Morgen ga ik naar de voorstelling. Het zal dan wel doorsijpelen via andere media. Wij zullen het woensdag voorstellen.

 

 

De aangepaste figuurtjes (hieronder te zien op een pancarte die in winkels komt te staan) vind ik er wel joliger uitzien. Hun houding is wat hipper.

 

 

18447456_10209132410813710_737026267654894035_n.jpg

18402891_10209132410893712_235158581516098195_n.jpg

Link naar reactie

Hoi Kontiki, dank je wel voor de verklaring. Ik verwachtte al zoiets, maar toch best wel een grote verandering ook, waar nog helemaal niets over geschreven was. Vandaar dat ik dat toch even zeker wilde weten. En de verdere verklaring dat dit tot nu toe alleen over de Vandersteen albums zou gaan en nog niet over die van Geerts en verder is ook interessant. Ik wacht het af. Wel een einde van een tijdperk qua rode reeks....

 

En ook heel jammer dat ze in de Classics reeks niet dan de originele nummering hanteren zodat nieuwe lezers ze op de juiste volgorde kunnen gaan lezen. De nieuwe nummering is zo willekeurig... zoiets snap ik dan niet van een uitgever.

Link naar reactie
2 uren geleden, McRad zei:

En ook heel jammer dat ze in de Classics reeks niet dan de originele nummering hanteren zodat nieuwe lezers ze op de juiste volgorde kunnen gaan lezen. De nieuwe nummering is zo willekeurig... zoiets snap ik dan niet van een uitgever.

 

Zo logisch is die oude nummering nou ook weer niet als #67 het eerste album van de reeks is. En die reeks staat ook niet op de volgorde van wanneer ze gemaakt zijn.

Link naar reactie
1 uur geleden, Menner zei:

Word de nieuwe -classic-reeks dan ook niet chronologisch? Een gemiste kans, als je het mij vraagt.

 

Alleen voor verzamelaars (maar die hebben S&W toch wel).
Als je chronologisch werkt, begin je niet met de inhoudelijk sterkere delen, waar nu voor gekozen lijkt te zijn. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Kontiki zei:

Dit jaar komen er vijf Suske en Wiske-albums. Dat vijfde album wordt iets speciaals en een weerkerend fenomeen. Morgen ga ik naar de voorstelling. Het zal dan wel doorsijpelen via andere media. Wij zullen het woensdag voorstellen.

 

Ik gok op ieder jaar een album van een andere tekenaar/scenarist.

 

Die Suske van die pancarte doet me denken aan Robbedoes door Munuera.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Zopas op vtm was er een reportage over het nieuwe album waarbij Helena Vandersteen de drukproeven kwam goedkeuren. De klassieke vier strookjes zijn wat aangepast met prenten die wat meer uit het stramien springen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...