Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Mijn moeder vindt het verhaal langdradig, de grappen overdreven, en zelfs cliché (nou, dat ze dat woord gebruikt ...)

De tekeningen vindt ze moderner. Die stijl komt dus nog altijd als modern over. Dat verklaart waarschijnlijk het succes van zo veel klare-lijn-albums van de laatste jaren, zoals Janury Jones, de stijl van tekenaar Berthet, de serie Brussel, de serie SImon Hardy, enz. En natuuriijk de herleving in de retro-klare lijn van de atoomstijl.

En nu dé verrassing: de tekstballonnetjes vindt ze lelijk!

Link naar reactie
16 uren geleden, Peter Motte zei:

En terwijl de Blauwe Reeks een avonturenreeks is, lijkt de Sonometer meer op de grappen van Lambik.

Een van de weinige platte grappen met Lambik in de Blauwe is bijv. dat hij tijdens het instellen van zijn telescoop in de Gezanten van Mars een schroef niet aandraait en het ding daardoor op z'n kop krijgt. Maar verder zitten er in die reeks weinig stommiteiten van Lambik.

 

Dat gevoel had ik ook. 

Uit de eerste 30 pagina's kunnen er zonder knipogen 5 pagina's geknipt worden.
De schat van beersel neemt ook zijn aanloop voor ze in het verleden geraken, maar alles is wel een setup naar een latere afwikkeling, de sonometer is start-stop-start-stop. Elke scène duurt een strook te lang met een overdaad aan flauwe moppekes. 

En uw mama heeft gelijk over de tekstballonnen. 

Link naar reactie

Het kan een verkooptruc zijn: de indruk wekken dat er maar een beperkte voorraad is, terwijl het niet waar is.

Ik heb op een verkoopsite het aantal beschikbare exemplaren voortdurend zijn zakken vanaf 10. Er waren er zogezegd maar tien, en het zakte geleidelijkt ot 0. En nadat het op 0 was, waren er plots weer tien.

Dat aantal dient alleen maar om de mensen extra aan te moedigen om te kopen.

Link naar reactie

Heb ik nu ineens last van een soort Mandela-effect? Ik heb die Vandersteenversie nog nooit gezien, maar die onderste strook dacht ik te herkennen van hierboven in de Stallaertversie, ingekleurd. Ik weet nog dat dat rare haar van Suske en die iets te ronde kop van Lambik me opvielen en dat ik dacht, Stallaert kan toch beter.

 

Maar als ik dan naar boven scroll, zien die Stallaertstroken er ineens anders uit dan ik me herinner. 

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

Sommige fragmenten zijn rechtstreeks gebaseerd op Vandersteens onafgewerkte versie.

 

Het zou erg geweest zijn indien die fragmenten er niet zouden ingezeten hebben.

 

6 uren geleden, Lük Bey zei:

Heb ik nu ineens last van een soort Mandela-effect? Ik heb die Vandersteenversie nog nooit gezien, maar die onderste strook dacht ik te herkennen van hierboven in de Stallaertversie, ingekleurd. Ik weet nog dat dat rare haar van Suske en die iets te ronde kop van Lambik me opvielen en dat ik dacht, Stallaert kan toch beter.

 

Maar als ik dan naar boven scroll, zien die Stallaertstroken er ineens anders uit dan ik me herinner. 

 

Je hebt die Vandersteen-stroken ongetwijfeld wel al eens zien passeren hoor. Zeker sinds de aankondiging van dit album doen ze de ronde.

Link naar reactie
3 uren geleden, Retardi zei:

Zelfs De Stripspeciaalzaak vind het niets. 
http://www.stripspeciaalzaak.be/2020-Besprekingen/Suske-Wiske-Sonometer.htm

 

Geekster was ook niet onder de indruk:

https://www.geekster.be/comics/bdstrips/suske-en-wiske-de-sonometer-review/
 

Ik ben benieuwd naar de eerste positieve recensies.

 

Geekster geeft een 7 op 10, en is onder de indruk van het tekenwerk. Echt negatief kan je dat toch niet noemen.

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

 

Het zou erg geweest zijn indien die fragmenten er niet zouden ingezeten hebben.

 

 

Inderdaad: waarom anders een "De Sonometer" maken, en aansluiting zoeken bij de klassieke blauwe reeks?

 

5 uren geleden, Retardi zei:

 

Ik ben benieuwd naar de eerste positieve recensies.

 

 

Neutrale recensie op Enola: https://www.enola.be/2020/11/05/willy-vandersteen-dirk-stallaert-francois-corteggiani-suske-en-wiske-de-sonometer/

 

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Na het lezen van het interview met Dirk Stallaert op De Stripspeciaalzaak, beschouw ik de man (nog meer) als het archetype broodtekenaar.

 

Wat jammer is als dat effectief het geval is. En wat ook veel zegt van de staat van de (Vlaamse) stripindustrie.

Dit was een talent dat alle ademruimte had moeten krijgen. En zo zijn er nog vele getalenteerde stripauteurs die nog meer dan Stallaert in de schaduw werken van grote reeksen of tv-adaptaties.

Link naar reactie
28 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Na het lezen van het interview met Dirk Stallaert op De Stripspeciaalzaak, beschouw ik de man (nog meer) als het archetype broodtekenaar.

Het archetype broodtekenaar is niet zo goed en heeft veel minder albums/reeksen onder zijn eigen naam gemaakt. 

 

Link naar reactie

Net de sonometer gelezen. Dit komt zelfs niet in de buurt van een blauwe reeks album. Een avontuur kan je het niet noemen, meer een lange gag met af en toe wat actie en uitleg rond moeilijke woorden.

Soms maakt Suske een opmerking, waarvan je verwacht dat er iets komt maar er gebeurt niks mee. Bijv. ¨Zen, rust en sereen. Dat is het.¨ Ja ok wat is het? Wele revelatie heb je gekregen?

Ze lopen er in het hele vehaal ook maar een beetje bij voor piet snot , met af en toe zo een schouderophalende blik van: Ach het is Lambik weer.

 

De tekeningen zijn ok. Wel krijg ik de indruk dat de figuren gekopieerd zijn op een computer en dan op een digitale achtergrond zijn geplakt. Maar dat heb ik bij meer strips.

 

Algemeen zeer teleurstellend. De Preutse prinses vond ik stukken beter.

Link naar reactie

Ik moet hem nog lezen, en verwacht sowieso niet teveel van het scenario, afgaand op wat ik tot nu toe al van de scenarist las. Stallaert was de ideale keuze qua tekenaar, maar ik zou zo ook niet direct weten wie ik als scenarist zou gekozen hebben. Van de andere hommagealbums was ik overigens qua inhoud ook niet echt onder de indruk. S&W schrijven is niet iets wat iedereen zomaar kan. 

Misschien was een team beter geweest, zoals bij de huidige reeks?

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Willen jullie eigenlijk echt een album dat er helemaal uitziet alsof het in 1955 gemaakt is? (zelfs De Groene Splinter ziet er helemaal anders uit dan Het Spaanse Spook)

Klassiek verhaal.

1. Vervolg op dode serie wordt aangekondigd

2. Overjaarse verzamelaars flippen en kopen tot 3 verschillende luxe-uitgaves in voorbestelling.

3. Voorbestellingen worden al tegen woekerprijzen verkocht aan elkaar.

4. Strip komt uit.

5. Verzamelaars krijgen door dat Vandersteen, Hergé en Bob de Moor al lang niet meer bij ons zijn en dat het iets anders zal zijn.

6. Gejank op de fora.

7. luxe-uitgaves wekelijks terug te vinden op CataWiki, aan toch nog hoge prijzen.

 

 

 

Link naar reactie

Mja, maar misschien is dat alleen maar omdat wij het doelpubliek niet zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat de Sonometer bij het doelpubliek ook niet goed zal aankomen, omdat kinderen er de vertrouwde S&W niet in zullen herkennen.

Die Sonometer is een doodgeboren kindje.

Link naar reactie
1 uur terug, Timothy van Damme zei:

 

Als Hommage album zeker niet. Als deel van de Blauwe Reeks had ik enige aansluiting daarop wel mooi gevonden. 

 

Maar goed dan dat het een hommage is :) Ze hebben het ook nooit anders gecommuniceerd. Zeggen dat je na 70 jaar een vervolg uitbrengt, is even dwaas als  een vervolg maken op 'Gone With the Wind'. Oh, wacht...

 

image.thumb.png.acb96502d55c8db57314505cc966f16e.png

 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Peter Motte zei:

Mja, maar misschien is dat alleen maar omdat wij het doelpubliek niet zijn.

Eerlijk gezegd denk ik dat de Sonometer bij het doelpubliek ook niet goed zal aankomen, omdat kinderen er de vertrouwde S&W niet in zullen herkennen.

Die Sonometer is een doodgeboren kindje.

Met alle uitverkochte luxes hebben ze exact toegeslagen in het doelpubliek dat ze voor ogen hadden. 3 verschillende luxes, een reguliere hardcover en een softcover. Dat is echt niet voor de kindjes die op Izneo lezen.

 

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Timothy van Damme zei:

 

Als Hommage album zeker niet. Als deel van de Blauwe Reeks had ik enige aansluiting daarop wel mooi gevonden. 

 

Die aansluiting is er toch?

 

1 uur terug, esteban² zei:

De ontvangst van dit album is, net als zovele andere worpen in de laatste jaren, weer enorm zwart-wit.  Óf het is een verschrikkelijk onding, óf het is helemaal geweldig.  Enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten, is er toch weinig nuance te ontdekken, laat staan bereidheid tot vergevingsgezindheid.

 

Ik heb nog nergens iemand het helemaal geweldig horen noemen.

(weet je meteen ook dat de mens die ooit een nieuwe Kuifje zal moeten maken een onmogelijke taak zal hebben, of toch in ieder geval heel sterk tegen kritiek zal moeten kunnen).

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Willen jullie eigenlijk echt een album dat er helemaal uitziet alsof het in 1955 gemaakt is? (zelfs De Groene Splinter ziet er helemaal anders uit dan Het Spaanse Spook)

 

Het is interessant om te vergelijken.

Zelf heb ik hem trouwens niet eens, dus kwestie verhaal kan ik niet oordelen.

Maar bepaalde pagina's die online terug te vinden zijn, dat is altijd wel leuk om te ontleden.

En Stallaert heeft natuurlijk met Suske de Rat al een moderne S&W klassieker afgeleverd.

Daardoor (en met het label van De Blauwe Reeks) waren de verwachtingen voor De Sonometer misschien wat te hoog gespannen.

 

Maar nu ik Suske de Rat toch vernoemd heb, het is altijd wel de moeite waard om nog eens naar enkele schetsen van dat album te kijken.

 

afbeelding.thumb.png.0463027b174e5529735c0eba62d52423.png

 

afbeelding.thumb.png.309b5708b419a18a78ab6bd471aaf976.png

 

afbeelding.thumb.png.1d2f938fce92e3ced119dc8c105d1691.png

Link naar reactie
6 hours ago, Ambreville said:

Klassiek verhaal.

1. Vervolg op dode serie wordt aangekondigd

2. Overjaarse verzamelaars flippen en kopen tot 3 verschillende luxe-uitgaves in voorbestelling.

3. Voorbestellingen worden al tegen woekerprijzen verkocht aan elkaar.

4. Strip komt uit.

5. Verzamelaars krijgen door dat Vandersteen, Hergé en Bob de Moor al lang niet meer bij ons zijn en dat het iets anders zal zijn.

6. Gejank op de fora.

7. luxe-uitgaves wekelijks terug te vinden op CataWiki, aan toch nog hoge prijzen.

Vanwaar altijd dat irritante vooroordeel dat enkel ouden van dagen dit kopen?? Die aantallen zijn echt niet gedrukt voor een beperkt publiek en niet elke verzamelaar is op rollatorleeftijd. Dat het geen Vandersteen kon zijn wist het kleinste kind maar Standaard heeft dit echt wel in de verf gezet als het uitwerken van een basisidee van Vandersteen in de geest van de blauwe reeks. En laat nu net die geest compleet ontbreken. Dit is idd gewoon een hommage album dat Standaard misleidend (maar slim) in de markt heeft gezet.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...