Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

28 minuten geleden, lordofindifference zei:

Het plaatje dat je hierboven toont komt uit 'het sprekende testament'

 

Ah, whoops. Ik was in de war met die twee omdat de Van Zwollems in beiden voorkomen.

Thanks voor de correctie.

 

Dit is de uitleg op ssz.be betreffende die nieuwe herdrukken:

De opnieuw geletterde en van een nieuwe inkleuring voorziene reeks Suske en Wiske Classics was een nieuwe manier om oudere strips van Suske en Wiske te herdrukken omdat de verkoop daarvan was stilgevallen. Die formule sloeg onvoldoende aan en werd eind 2019 stopgezet. Nieuwe herdrukken komen nu toch weer uit op het oude, kleinere formaat van Suske en Wiske, maar waar mogelijk wel met de vernieuwde inhoud. Dit album is een van de zestien eerste herdrukken in deze vorm met hertekende of opnieuw vormgegeven covers.

 

"Waar mogelijk wel met de vernieuwde inhoud." Dat kan vanalles inhouden. De originele tekeningen met de nieuwe inkleuring zoals de stopgezette witte reeks? Of toch gewoon de hertekende en herwerkte versies zoals ze altijd al in de vierkleurendrukuitgaves zijn uitgebracht? We zullen wel zien volgende week.

 

Suske%20en%20Wiske%20101.jpg?itok=mlFKbr

 

 

 

 

Link naar reactie
Op 1/5/2021 om 15:47, Dutch Lines zei:

Gerben Valkema en Yann publiceren in november hun tweede Suske en Wiske-hommage bij Standaard Uitgeverij. De titel luidt De Vroemvroem-club. Zondag krijg je van ons een interview met Gerben Valkema met extra info en héél wat beelden.

Ook ik was heel blij met de hommage van Valkema. Maar ik vind het wel bedenkelijk dat er geen andere auteurs gevonden kunnen worden voor deze reeks... Ik vind de albums van (oud-) medewerkers van studio Vandersteen ook niet zo goed in die reeks passen... Het wordt een beetje armetierig zo... Ik gun Valkema de wereld maar om nu een derde Suske en Wiske te maken? Mwah...

Link naar reactie
1 uur terug, Daan zei:

Maar ik vind het wel bedenkelijk dat er geen andere auteurs gevonden kunnen worden voor deze reeks... 

 

In een interview met Stripspeciaalzaak.be zegt Gerben hierover:

Gerben: "Dank je! Na Cromimi zaten Yann en ik op onze stoel te wippen. We wilden meteen nog een keer! Maar ja, zo'n hommagereeks heeft natuurlijk steeds verschillende makers, dat is de hele opzet. Ik wist dat Yann een synopsis voor een ander verhaal had, en heb aan de hand daarvan een fake cover gemaakt. Die stuurde ik naar uitgever Toon Horsten, om te laten zien dat we in de startblokken stonden om nog een verhaal te maken. Niet gedacht dat het zou lukken, en ik was het al bijna vergeten, maar ik kreeg een lange tijd later een mail van Toon. Het was dus zowaar gelukt! Het voelt haast als een geslaagde coup. Maar dat is misschien ook wel de magie van Yann, voor de Robbedoes-hommagereeks heeft hij ook al meerdere albums geschreven."

 

Het hele interview met veel beeldmateriaal staat hier: https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/gerben-valkema

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Eigenlijk vind ik het jammer dat Marc Verhaegen (zo ver bekend) nog niet gevraagd is voor een hommage-album. Dat zou na het hommage-album van Paul Geerts toch eigenlijk niet zo'n gekke stap zijn? Maar waarschijnlijk ligt dat binnen de studio toch nog te gevoelig. Al zou het aan de andere kant voor beide partijen een mooie manier zijn om de breuk uit 2005 definitief achter zich te laten. 

Link naar reactie
14 uren geleden, Bertus zei:

Eigenlijk vind ik het jammer dat Marc Verhaegen (zo ver bekend) nog niet gevraagd is voor een hommage-album. Dat zou na het hommage-album van Paul Geerts toch eigenlijk niet zo'n gekke stap zijn? Maar waarschijnlijk ligt dat binnen de studio toch nog te gevoelig. Al zou het aan de andere kant voor beide partijen een mooie manier zijn om de breuk uit 2005 definitief achter zich te laten. 

In een recente podcast wordt aan Verhaegen gevraagd of hij dat zou doen indien gevraagd. Hij gaat er alvast vanuit dat dat niet zal gebeuren. Ik kan me wel niet meer herinneren of hij het ook zou doen of niet. Dacht vaagweg van wel.

Link naar reactie
14 uren geleden, Bertus zei:

Eigenlijk vind ik het jammer dat Marc Verhaegen (zo ver bekend) nog niet gevraagd is voor een hommage-album. Dat zou na het hommage-album van Paul Geerts toch eigenlijk niet zo'n gekke stap zijn? Maar waarschijnlijk ligt dat binnen de studio toch nog te gevoelig. Al zou het aan de andere kant voor beide partijen een mooie manier zijn om de breuk uit 2005 definitief achter zich te laten. 

2!

Link naar reactie
6 minuten geleden, acor zei:

Die wordt al sinds mensenheugenis in die versie herdrukt. Zou raar zijn dat ze dat zouden aanpassen. 

 

Omdat ze met die Witte Reeks halverwege begonnen waren om de originele tekeningen te gebruiken voor de nieuwe inkleuring. Zou mooi zijn geweest als ze dat voort hadden gezet.

Zeker aangezien de Witte Reeks werd aangehaald bij de aankondiging van de nieuwe herdrukken.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

IK zal dus die 'goei' verhalen nooit in originele versie kunnen ervaren, tenzij ik ga graven in de tweedehandsmarkt, wat ik niet echt zie zitten.

Jawel hoor, de herdrukken van Het Nieuwsblad kopen. Heb ik ook gedaan indertijd. Met een beetje geluk vind je de volledige serie te koop.

Link naar reactie
3 minuten geleden, acor zei:

Jawel hoor, de herdrukken van Het Nieuwsblad kopen. Heb ik ook gedaan indertijd. Met een beetje geluk vind je de volledige serie te koop.

 

Maar dat is dan de tweedehands markt, dus online.

En ik ben iemand die meestal prefereert om strips rechtstreeks in winkels te kopen.

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

 

Maar dat is dan de tweedehands markt, dus online.

En ik ben iemand die meestal prefereert om strips rechtstreeks in winkels te kopen.

 

 

 

Tweedehandsmarkt online? De eigenaar van dit forum heeft een tweedehandszaak... op de koop heeft heeft quasi elke ssz een afdeling tweedehands strips. Je vindt er vaak meer interessante dingen dan in de rekken met nieuwe strips. 

 

Als er hertekende heruitgaven verschijnen in de rode reeks hebben ze (en dat zal altijd zo blijven) nooit de oorspronkelijke tekeningen. 137 hebben ze destijds herwerkt, dus ieder album met dat cijfertje is een hertekende versie. Daar hebben andere uitgaves niets mee te maken of aan te veranderen. 

Link naar reactie
55 minuten geleden, Gilles zei:

 

Tweedehandsmarkt online? De eigenaar van dit forum heeft een tweedehandszaak...

 

Ja, als ik eens in Brugge ben, ga ik er binnenspringen. Maar zolang de situatie niet is zoals in 2019 gaat dat niet lukken. En waar ik momenteel woon is er bitter weinig in de buurt om uit te puren.

Dus ja... afwachten.

Link naar reactie
16 uren geleden, cinco zei:

 

Maar dat is dan de tweedehands markt, dus online.

En ik ben iemand die meestal prefereert om strips rechtstreeks in winkels te kopen.

 

 

Maar als je weet dat je pakweg de originele versie van De ringelingschat zoekt is online zoeken toch gemakkelijk?

hier bvb: https://www.snuffelhoek.nl/a/stripboeken/12457/suske-en-wiske-nr-13-de-ringelingschat/

of hier: https://www.2dehands.be/a/boeken/stripverhalen/m1688664393-collectie-heruitgave-suske-wiske-door-vlaamse-kranten.html?previousPage=lr

 

Dat album is overigens niet echt hertekend. Wel hier en daar een beetje bijgetekend. Je krijgt 90% origineel materiaal :)

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Of bedoel je de Naamloze Negen omwille van die 2 aardes op de cover?

Ik bedoelde inderdaad die laatste cover. Uit de synopsis kan ik niet opmaken dat de aarde gedupliceerd wordt, nog afgezien van het feit dat er eentje uitziet als een druipkaars (hallo zwaartekracht). Het aantal zichtbare sterren lijkt me ook niet erg realistisch.

 

Het rode strikje op de ruimtehelm is dan wel weer een grappig detail.

Link naar reactie
Op 11/5/2021 om 22:23, acor zei:

Jawel hoor, de herdrukken van Het Nieuwsblad kopen. Heb ik ook gedaan indertijd. Met een beetje geluk vind je de volledige serie te koop.

 

Wat ik mij daarbij afvraag, zijn dat de albumversies of de krantenversies?
(Makkelijk te checken: In 'De IJzeren Schelvis', spreekt Nikki Oud Grieks of omgekeerd? 

In de S&W Klassiek reeks is dat oud grieks, want dat is zoals het in de krant stond.

Link naar reactie
1 uur terug, Tom MDP zei:

 

Wat ik mij daarbij afvraag, zijn dat de albumversies of de krantenversies?
(Makkelijk te checken: In 'De IJzeren Schelvis', spreekt Nikki Oud Grieks of omgekeerd? 

In de S&W Klassiek reeks is dat oud grieks, want dat is zoals het in de krant stond.

 

De mijne zitten momenteel nog gestockeerd (zowel de krantenuitgaves als de klassiekreeks) dus kan ik het niet dubbelchecken, maar bij mijn weten is het een letterlijke herdruk van de eerste albumuitgave. Ze wijken dus af van de klassiekreeks die inderdaad het verhaal drukt zoals het oorspronkelijk in de krant stond.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom MDP zei:

 

Wat ik mij daarbij afvraag, zijn dat de albumversies of de krantenversies?
(Makkelijk te checken: In 'De IJzeren Schelvis', spreekt Nikki Oud Grieks of omgekeerd? 

In de S&W Klassiek reeks is dat oud grieks, want dat is zoals het in de krant stond.

Dit komt uit mijn exemplaar van Het Nieuwsblad. Zien er mij toch Griekse letters uit.

20210519_183036.jpg

Link naar reactie

andere albums in voorbereiding:

 

De drijvende dokters (nr. 360 - 2021)

 

Sidonia gaat mee als vrijwilliger met Mercy Ships, de liefdadigheidsorganisatie die medische hulp levert in Afrika. Maar wat een plezierige tocht moest worden op het grootste ziekenhuisschip ter wereld, wordt al snel een nachtmerrie wanneer een saboteur aan boord blijkt te zijn. Als Sidonia de zaak wil onderzoeken, verdwijnt ze spoorloos. Suske en Wiske snellen te hulp maar komen tot hun ontzetting te laat om tante te redden. Blijkt dat iemand niet wil dat de Global Mercy Afrika bereikt. Wanneer het schip dan toch besluit door te varen naar Buranda, dreigt hun tegenstander ermee het ziekenhuisschip te doen zinken, wat eindigt in een zenuwslopende race tegen de klok.

 

De grot van Gregorius (nr. 361 - 2022)

 

Wanneer Suske en Wiske een wandeling maken in een onmetelijk oerbos, botsen ze op een uitgeputte jongen, Marek, die op de vlucht is voor een gangster. Ze besluiten de vluchteling te helpen en kunnen zijn achtervolger afschudden, maar raken daardoor hopeloos verdwaald in het woud. De jongeman belooft hun terug te brengen naar de bewoonde wereld en samen trekken ze verder. Maar gaandeweg ontdekken Suske en Wiske dat Marek iets voor hen verborgen houdt. Ondertussen ondernemen Sidonia en Lambik met de politie een zoekactie, maar ook daar gebeuren onverklaarbare zaken. Tot overmaat van ramp leiden alle leugens tot een levensgevaarlijk situatie.

 

De kale kroon (nr. 362 - 2022)

 

Suzko en Wizka zijn de aangenomen kinderen van tsarina Annah. Nadat zij tot hun grote verdriet overlijdt, blijkt dat ze allebei evenveel recht op de troon hebben. Volgens Raadsheer Gorputin moet er dan een tsarenproef gehouden worden. Een wedstrijd die moet uitmaken wie het meest geschikt is om tsaar te worden. De prins en prinses gaan meteen op stap onder begeleiding van hofbediende Lambikov. Deze draagt de kale kroon die als scheidsrechter zal toezien op zes proeven. Maar al snel blijkt dat deze levensgevaarlijk zijn. De koningskinderen hebben er dan ook hun handen vol aan. Zeker als iemand die liever zélf op de troon wil zitten langs alle kanten stokken in de wielen steekt. Voeg er ten slotte nog de jaloerse koning van een buurland met veroveringsplannen aan toe en de poppen gaan aan het dansen.

Link naar reactie

Wat kleine nuance-verschillen tussen de nieuwe covers van de heruitgaves en de vorige versie van die covers.

Er is nu een rode strook rechts van de cover.

Het nummer van de strip staat niet meer in een rondje links maar staat rechts boven de rode titelstrook.

Ook is de witte omlijning rond die rode titelstrook verdwenen.

En de lettering van de reekstitel is aangepast.

 

afbeelding.png.57a5890b3674537eaf769a531f793800.png   afbeelding.png.555d19dcd6a4e708acfadb40e6a874e1.png

 

Zoals je merkt is dit alles overeenkomstig met de layout van de nieuwe albums.

De heruitgaves hebben echter het oude albumformaat.

 

afbeelding.png.86e764fa08423a2045f3417acf4201ae.png

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...