Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Op 20/5/2020 om 19:03, esteban² zei:

Het doet mij ook wat denken aan mensen die gek worden van dt-fouten bijvoorbeeld.  De ene leest daar over, zonder ze te missen, maar haalt zijn schouders op en geniet verder van de inhoud.  Een ander ergert zich de hele tijd dood.

 

Onlangs las ik de klassieker De Sterrenplukkers via Izneo.

Het verhaal mangelt en de tekeningen laten te wensen over.

 

Maar in het album staat ook een joekel van een dt-fout. Het is kras dat die er in de Izneo-versie met herinkleuring (en herlettering?) - dus de versie die vandaag wordt gedrukt en verspreid - nog inzit.

Link naar reactie
55 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Onlangs las ik de klassieker De Sterrenplukkers via Izneo.

Het verhaal mangelt en de tekeningen laten te wensen over.

 

 

Denk je? Ik vind dat de strips van die vroege jaren '50 de beste tekenstijl hebben van de ganse Vandersteenperiode.

Regelmatig erg sfeervol.

 

afbeelding.png.a786d521d9caa6ddd695b1090fb72bf9.png

Link naar reactie
18 minuten geleden, cinco zei:

 

Denk je? Ik vind dat de strips van die vroege jaren '50 de beste tekenstijl hebben van de ganse Vandersteenperiode.

Regelmatig erg sfeervol.

 

afbeelding.png.a786d521d9caa6ddd695b1090fb72bf9.png

 

't Is dankzij jouw plaatje dat ik dit album nog eens las.

Het is echt nog een volbloed krantenstrip - en dat doet het narratief weinig goeds. De nieuwe inkleuring doet de sfeer oneer aan. En ik hou ook enorm van deze tekenstijl, maar die wordt pas enkele jaren later top (volgens mij pas rond 1954-1958).

Jawel: in mijn herinneringen was De Sterrenplukkers een pak beter. Helaas heb ik deze klassieke, ongekleurde versie niet.

 

Link naar reactie

Mijn interpretatie van die typische grimas van Wiske in de beginjaren, waarbij haar mond een rechtstreekse verbinding maakt tussen haar bolle neus en haar al even bolle wang. Die gelaatsuitdrukking zag je in de vroege S&Ws bijna altijd.

En op een bepaald moment is die definitief verdwenen. Weet iemand wanneer ongeveer?

 

afbeelding.png.12b01f487c746817c24de792963e90dd.png

Link naar reactie
46 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Verneuken / kapot neuken had toen helemaal geen vreemde bijbetekenis in het Vlaams.

 

Ja, het komt vaker voor in oude strips.

Toch is het in alle latere vertalingen aangepast, ook al werd het woord niet in seksuele context gebruikt in de oude dialogen.

Link naar reactie
14 uren geleden, cinco zei:

 

Ja, het komt vaker voor in oude strips.

Toch is het in alle latere vertalingen aangepast, ook al werd het woord niet in seksuele context gebruikt in de oude dialogen.

Die aanpassingen in latere vertalingen hadden vooral te maken met de verkoop van de albums in Nederland. Schalulleke werd Schanulleke en de rest is history..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
5 uren geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Zijn Suske en Wiske hier gaan powerliften met Jerom? Vooral in het tweede strookje is de schouderpartij van Wiske indrukwekkend. Verder merk je dat die Wargaren een vreemde eend in de bijt is, qua tekenstijl.

Aan de tekeningen te zien vermoed  ik dat er een andere tekenaar dan gewoonlijk aan het werk was.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...