Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Iemand bekend met deze uitgave?

Lastdodo zegt er het volgende over:

Dit is uitgegeven zonder toestemming van de rechthebbende (Standaard uitgeverij). Deze bijzondere uitgave is gerealiseerd door de Stad Gent en is niet bestemd voor de verkoop. De oplage van deze uitgave is 123 exemplaren en is als volgt verdeeld: 75 exemplaren voor de donateurs van de restauratie van deSint-Baafs kathedraal te Gent. (deze versie) 12 exemplaren Romeins genummers voor het Bisdom Gent en het Sint-Baafs kapittel gebonden in mintgroen kalfsleder. 25 exemplaren voor ambtenaren van de stad Gent gebonden in bruin kalfsleder. 10 exemplaren Romeins genummers voor de Schepenen van de stad Gent gebonden in paars kalfsleder. 1 exemplaar Romeins genummers voor Burgemeester De Clercq van de Stad Gent gebonden in oudroze kalfsleder.

image.thumb.png.2cb093b3d5ea36eba7a1ea87bae52fe5.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 21/12/2021 om 21:15, cinco zei:

Zou de Sonometer beter onthaald geweest zijn indien ze er niet zo een hype rond gemaakt hadden door het als 'deel van de blauwe reeks' aan de man te brengen?

Of blijft het desondanks een tegenvallend verhaal?

 

afbeelding.thumb.png.475b27f31f075ed462902514c6fd5ab9.png


Als 20 jarige kan ik me het verhaal niet bekoren. Het is niet interessant, veel te veel uitleg en tekst, en echt amper avontuur of actie. Een slechte James Bond dus. Al was dit album als regulier nummer verschenen had ik hem ook niet leuk gevonden. Vraag is alleen ligt dit aan mijn leeftijd omdat ik ook niet 100% bekend ben met de blauwe reeks? Want ik lees bijna geen goede recensies over het verhaal…

Link naar reactie

Ik heb niet zo veel S&W-strips gelezen in mijn jeugd (ik ben met Jommeke en Urbanus opgegroeid) als de meeste anderen hier, maar dit jaar heb ik er langs allerlei kanalen zo een 40 in totaal op de kop kunnen tikken, de meeste voor 2,5 euro, 4 kortverhalen gratis bij het Kruidvat en dan waren er in NL nog enkele van de nieuwere in promo-prijs. (met zo een dikke ronde grote gele onaftrekbare 3,99-sticker erop) Enkel voor de Zalige Ziener, de Naamloze 9 en de recentste heruitgave van de Mysterieuze Mijn heb ik de volle pot betaald.

 

Je ziet, het is een samenraapsel van albums uit zowat alle fases die de reeks doorlopen heeft.

En om eerlijk te zijn, de oudere verhalen vond ik niet noodzakelijk beter dan de nieuwere. :ph34r:

 

Hier is een lijst van al die S&Ws die ik dit jaar heb aangeschaft.

De nummering is die van de chronologische volgorde.

 

2. Het eiland Amoras

6. De koning drinkt

7. Prinses Zagemeel

14. Lambiorix

18. Het zingende nijlpaard

19. De ringelingschat

26. De dolle musketiers

35. De kleppende klipper

47. De zwarte zwaan

55. De wilde weldoener

62. De nerveuze Nerviërs

65. De schone slaper

68. De dulle griet

109. De raap van Rubens

159. De mooie millirem

166. De hellegathonden

174. De Krimson-crisis

192. De mysterieuze mijn

209. De pottenproever

216. De 7 schaken

229. Amber

234. Het verdronken land

247. De kunstkraker

250. De verdwenen verteller

257. De koppige kluizenaar

268. De blikken blutser

279. De kaperkoters

294. De kribbige krab

306. De halve Havelaar

308. De watersater

315. Het lijdende Leiden

316. De spottende spiegel

335. Het schrikkelspook

370. SOS Snowbell

372. Operatie Siggy

377. De wrede wensput

380. De nacht van de narwal

381. De verloren Van Eyck

383. Team Krimson

389. De zalige ziener

393. De naamloze 9

 

Link naar reactie

Wat ik ervaren heb bij het lezen van zoveel S&Ws... een zo lange reeks zou gebaat zijn met een grotere schare nevenfiguren.

Kijk naar andere 100+ reeksen in Vlaanderen. (Kiekeboe, Urbanus, Nero, Jommeke...) Die hebben allemaal een breder gamma aan vaste personages dan Suske en WIske. De enkele bijfiguren van S&W komen slechts heel sporadisch opdraven en zelfs de groep hoofdfiguren wordt regelmatig afgeslankt tot enkel Suske, Wiske en Lambik die een dragende rol krijgen in een verhaal.

Link naar reactie
23 uren geleden, cinco zei:

Ik heb niet zo veel S&W-strips gelezen in mijn jeugd (ik ben met Jommeke en Urbanus opgegroeid) als de meeste anderen hier, maar dit jaar heb ik er langs allerlei kanalen zo een 40 in totaal op de kop kunnen tikken, de meeste voor 2,5 euro, 4 kortverhalen gratis bij het Kruidvat en dan waren er in NL nog enkele van de nieuwere in promo-prijs. (met zo een dikke ronde grote gele onaftrekbare 3,99-sticker erop) Enkel voor de Zalige Ziener, de Naamloze 9 en de recentste heruitgave van de Mysterieuze Mijn heb ik de volle pot betaald.

 

Je ziet, het is een samenraapsel van albums uit zowat alle fases die de reeks doorlopen heeft.

En om eerlijk te zijn, de oudere verhalen vond ik niet noodzakelijk beter dan de nieuwere. :ph34r:

 

Hier is een lijst van al die S&Ws die ik dit jaar heb aangeschaft.

De nummering is die van de chronologische volgorde.

 

2. Het eiland Amoras

6. De koning drinkt

7. Prinses Zagemeel

14. Lambiorix

18. Het zingende nijlpaard

19. De ringelingschat

26. De dolle musketiers

35. De kleppende klipper

47. De zwarte zwaan

55. De wilde weldoener

62. De nerveuze Nerviërs

68. De dulle griet

109. De raap van Rubens

159. De mooie millirem

166. De hellegathonden

174. De Krimson-crisis

192. De mysterieuze mijn

209. De pottenproever

216. De 7 schaken

229. Amber

234. Het verdronken land

247. De kunstkraker

250. De verdwenen verteller

257. De koppige kluizenaar

268. De blikken blutser

279. De kaperkoters

294. De kribbige krab

306. De halve Havelaar

308. De watersater

315. Het lijdende Leiden

316. De spottende spiegel

335. Het schrikkelspook

370. SOS Snowbell

372. Operatie Siggy

377. De wrede wensput

380. De nacht van de narwal

381. De verloren Van Eyck

383. Team Krimson

389. De zalige ziener

393. De naamloze 9

 

 

Goed dat je De Fluitende Olifant niet hebt gekocht!

Link naar reactie

Herinneren jullie dit nog?

 

Quote

Suske en Wiske krijgen er een nieuwe reeks bij: Oude Meesters. Dat zijn verhalen waarin het duo een ‘oude meester’ heeft ontmoet, en die een speciale uitgave krijgen bij een bijzondere gelegenheid. Volgend jaar verschijnt De raap van Rubens als eerste album in deze serie.

 

 

afbeelding.thumb.png.4b184674144b7415d8623c831289ad1d.png

 

Wel, het was bij die ene release gebleven. Nogal pover voor iets wat als een 'reeks' werd aangekondigd.

En dan nog die flater van formaat:

 

Op 15/5/2018 om 20:31, Noël zei:

 

Maar dan komen we erachter wie het verhaal geschreven en getekend hebben! Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat Paul Geerts was. Bij de uitgeverij weet men dat blijkbaar niet meer. Of weet men niet meer wie Paul Geerts is?

 

SAM_4949.thumb.JPG.ecd891a4f1c8b884972695738293465f.JPG SAM_4950.thumb.JPG.0ec29339ae5591c2e12afe9923a878fa.JPG

 

Wat een prutsers daar bij de Standaard Uitgeverij! Haal maar uit de handel en druk de naam PAUL GEERTS maar eens groot af. Ere wie ere toekomt. 

 

 

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lestat zei:

Ik zag daarstraks online het boekje 'Zestien Zeverkes' passeren, en vind er enkel over terug dat het om enkele korte verhalen gaat. Weet iemand hier meer over? Zijn dit al bekendere verhalen die al elders zijn uitgegeven, of gaat het om zaken die enkel in deze bundeling staan?

 

 

Dit?

 

afbeelding.png.400276a2effbc1ebf426a35929083fbd.png

 

afbeelding.png.07061a4f5d051e293c07f762ddf6860e.png

 

 

uitleg die ik er over terugvind:

 

Quote

Opmerking uitgave

Deze pseudo-facsimile uitgave werd in een eenmalige, gelimiteerde oplage uitgegeven

 

Opmerking inhoud

16 korte verhalen die tussen 27/2/1959 en 15/6/1959 verschenen in het dagblad de Standaard
De verhaaltjes hebben tevens ondertekst waarbij twee vormen van het Nederlands
worden getoond: het zuidnederlands (vlaams) en het noordnederlands (hollands).

 

Link naar reactie
1 uur terug, Ambreville zei:

Ik dacht dat Tobias na de bom ontmanteld te hebben nog lang en gelukkig mocht leven in het Hondenparadijs.

 

Ik vermoed dat de terugkeer van Tobias een geval was van 'scenarist/tekenaar herleest zijn eigen reeks niet goed als hij jaren later een oud personage opnieuw gebruikt'. Iets wat wel vaker gebeurt.

Link naar reactie
2 uren geleden, Lestat zei:

Het Hondenparadijs werd volgens mij verwoest in De Verraderlijke Vinson. Het is verontrustender dat Tobias' gezin verdwenen is...

Opnieuw een geval van 'scenarist/tekenaar herleest zijn eigen reeks niet goed als hij jaren later een oud personage opnieuw gebruikt'

(blijkbaar kan hij de ene keer wel spreken en de andere keer niet).

afbeelding.thumb.png.69c71dc2612ccf06afd966c08bfd20bf.png

 

 

afbeelding.png.a3172ff372de069bec68183188e5a925.png

Link naar reactie

Dat Schanulleke normaal niet kan praten, dat onthouden de scenaristen meestal wel.

Vandaar dat ze in ieder verhaal waarin ze tot leven komt (en dat zijn er veel), ze op het einde telkens opnieuw naar haar oorspronkelijke ledenpoppentoestand terugkeert. Ik hoop dat ze daarmee ook haar geheugen verliest.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...