Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

Ze zegt dat ze de reeks al beu was rond de Vlijtige Vlinder en de Vinnige Viking. Dat is midden jaren '70 rond het 100ste album vanuit een chronologische telling. En die nummering vanaf 67 (de Poenschepper) zat haar ook al dwars. (mij ook, hoor)

En van de oude S&Ws van Vandersteen, daar schrok ze van omwille van de knullige tekenstijl.

Welke periode vond ze dan wel goed??

Link naar reactie
39 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

 

Suske de rat nog niet gelezen. Ik zie dat Wiske daar op de cover in de oude Vandersteenstijl is getekend. Is dat ook zo binnenin? En de andere personages ook?

 

Vooral Suske en Wiske. Al zijn het niet de personages zelf, maar gaat het over familie van Suske tijdens de Eerste Wereldoorlog.

 

Stallaert deed tekenwerk voor dit album.

 

afbeelding.thumb.png.8c98ccd3d12b1730a3c06c0fa01fdf5f.png

 

afbeelding.thumb.png.c22fa64f5fdb7e32011f6082596ab0da.png

Link naar reactie

Dat is niet 100%. Vooral Suske en Wiske zijn ouderwets getekend zoals de vroege Vandersteen. Sidonia niet, Lambik en Jerom zijn wat mengvormen: aspecten van vroeger maar niet helemaal hun oude uiterlijk. Sommige andere bijfiguren zijn deels oude Vandersteen, maar zowat in een update.

 

Ik moet zeggen dat ik het wel een van de betere S&W-albums van de laatste jaren vond, zoals zoveel, dus je zal waarschijnlijk niet teleurgesteld zijn.

Link naar reactie

 

En Jerom kan zich ook redelijk eikelig gedragen ten opzichte van vrouwen.

Wel profiteren van die waarzegster in de Zwarte Zwaan om nieuwsfeiten te scoren, maar als ze laat blijken dat ze verliefd op hem is en hem als potentiële huwelijkskandidaat ziet, dan is dat voor Jerom blijkbaar het ergste wat hem ooit is overkomen.

 

afbeelding.thumb.png.b4fe110c3d3a945147f3bdd085bd5792.png

Link naar reactie

Ik bedoel... dit is iemand die letterlijk in een grot is opgegroeid en zijn ogen niet kan opendoen omdat hij dan om één of andere reden lichtbundels uit zijn pupillen straalt. Hoeveel potentieel denkt hij te hebben op de relatiemarkt??

Die waarzegster was zijn ideale uitweg om niet langer met Lambik te hoeven samenhokken en ook klaar te zijn met dat babysitten op twee tijdreizende kinderen die zich zes keer per jaar serieus in de problemen werken.

Link naar reactie
10 uren geleden, cinco zei:

Ik bedoel... dit is iemand die letterlijk in een grot is opgegroeid en zijn ogen niet kan opendoen omdat hij dan om één of andere reden lichtbundels uit zijn pupillen straalt. Hoeveel potentieel denkt hij te hebben op de relatiemarkt??

 

 

 

Volgens mij is hij redelijk populair bij de vrouwen. 

 

Link naar reactie

Als niet S&W-deskundige Duitser heb ik de laatste maanden wel enkele albums gelezen, omdat ik door de grandioze StripGlossy-nummer nieuwsgierig was geworden. Aan de twee reguliere albums die ik gelezen heb kon ik weinig vinden. De nieuwe hommage heeft super tekeningen (ik hou echt van Valkema) maar Yanns verhaal was té volgestopt met allerlei verwijsen aan vroegere avonturen die ik niet kende, running gags ezv, zo dat het geen echte flow ontwikkelde. Hun eerste hommage vond ik wel heel goed.

 

Wat echt meeviel waren de Amoras- en Kronieken-albums die ik heb gelezen. Het eerste deel van Amoras werd enkele maanden geleden in meerdere afleveringen in het Duitse ZACK magazine gepubliceerd. En ook het nieuwe "De zaak Suus Antigoon" was echt goed, ook qua verhaal. Bij "De killerbacterie" had ik dan weer het probleem met die "grappige" toonval, vooral de stomme opmerkingen van Lambiek. 

 

Algemeen snap ik de figuren(-combinatie) niet echt. Daar heb je twee kinderen (in Amoras jongeren) die altijd in avonturen raken en begeleidt worden van hun oude tante, een oermens en een wat flamboyante stoere zuiper die ook soms onder de oude-witte-man-syndroom lijkt te leiden. Met uitzondering van de twee titelhelden zelf zijn de hoofdpersonages allemaal vreemde excentrici die voor mij geen echt team vormen (als ik dat eens vergelijk met bvb Robbedoes, Kwabbernoot, Spip, de Graaf en de Marsupilami of andere beroemde teams uit funny strips). Ook lijkt me de toonval heel speciaal (misschien heel Vlaams?) wat mischien ook de reden is waarom de reeks in Duitsland (en de meeste andere landen) nooit echt kon reussieren.  

Link naar reactie

Het vreemde team is in de loop der jaren ontstaan.

Eerst had je Rikke en Wiske, met hun tante Sidonia. Ze beleefden één avontuur. Rikki werd afgevoerd omdat hij te veel op Kuifje leek (Moulinsart-dreiging).

In het volgende album (Op het eiland Amoras, nu beschouwd als het 1e deel) had je dus alleen Wiske met haar tante, Sidonia. Inderdaad vreemd: de ouders hebben we nooit gezien. Maar het boekje is van kort na WOII, dus misschien vonden de mensen het in die tijd niet zo vreemd dat de ouders ontbraken.

Sidonia vindt in dat album een vaas op het strand tijdens haar vakantie met Wiske, en gooit dat per ongeluk op het hoofd van Barabas, die een professor blijkt te zijn. Na het onderzoek van de vaas besluit Barabas naar het eiland Amoras te gaan, en W & Sidonia gaan mee.

Daar ontmoeten ze Suske ontmoeten, die na het avontuur op Amoras met hun meegaat (mannelijke Pocahonthas?)

Dus daardoor krijg je een kern: S&W met tante Sidonia en prof. Barabas.

De andere leden van het groepje (Lambik en Jerom) komen er op dezelfde manier bij als Suske: ze blijven hangen na een avontuur, en vormen op de duur een surrogaat-familie, maar nooit een gezin.

 

In Kuifje heb je ongeveer hetzelfde type evolutie: eerste Kuifje met Bobby, en geleidelijk komen de anderen erbij.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Het vreemde team is in de loop der jaren ontstaan.

Eerst had je Rikke en Wiske, met hun tante Sidonia. Ze beleefden één avontuur. Rikki werd afgevoerd omdat hij te veel op Kuifje leek (Moulinsart-dreiging).

In het volgende album (Op het eiland Amoras, nu beschouwd als het 1e deel) had je dus alleen Wiske met haar tante, Sidonia. Inderdaad vreemd: de ouders hebben we nooit gezien. Maar het boekje is van kort na WOII, dus misschien vonden de mensen het in die tijd niet zo vreemd dat de ouders ontbraken.

Sidonia vindt in dat album een vaas op het strand tijdens haar vakantie met Wiske, en gooit dat per ongeluk op het hoofd van Barabas, die een professor blijkt te zijn. Na het onderzoek van de vaas besluit Barabas naar het eiland Amoras te gaan, en W & Sidonia gaan mee.

Daar ontmoeten ze Suske ontmoeten, die na het avontuur op Amoras met hun meegaat (mannelijke Pocahonthas?)

Dus daardoor krijg je een kern: S&W met tante Sidonia en prof. Barabas.

De andere leden van het groepje (Lambik en Jerom) komen er op dezelfde manier bij als Suske: ze blijven hangen na een avontuur, en vormen op de duur een surrogaat-familie, maar nooit een gezin.

 

Ja, dat had ik ongeveer zo gewist. Maar het blijft toch vreemd: twee kinderen die niet eens verwant zijn en bij de tante van de ene leven plus twee mannelijke vrijgezellen die daar ook altijd rondhangen en van wie weerom geen in een relatie met de vrouw zit. Dat is wel vreemder dan bvb Robbedoes met de twee vrijgezellen die met twee husidieren samenleven en van tijd tot tijd hun vaderlijke vriend in Rommelgem bezoeken of een vrijgezel met een hond die met een oudere kapitein de wereld ronddraait.

 

Wat ik niet goed begrijp is eigenlijk de chemie tussen hen. Lambiek lijkt me de meeste tijd een toxische mens te zijn met wie je niet graag jouw vrije tijd wilt doorbrengen. Vaak maken de figuren op mij de indruk dat ze elkaar maar op de nerven vallen.

Link naar reactie

Klassieke families kwamen niet zo vaak voor in het Vlaamse stripverhaal voordat De Kiekeboes er waren. Jommeke is zo nog één van de uitzonderingen, maar de ouders spelen niet zo'n grote rol en zijn vaak vervangen ook door andere volwassenen (zoals Gobelijn). In verschillende boeken is al aangegeven dat dit een teneur was van een zeer preutse censuur: families met kinderen staan voor seks, want de ouders hebben de kinderen verwekt en ze hebben dus seks. Het is beter dan om een tante als moederfiguur te hebben en een goede vriend van de familie als vaderfiguur. En ik verzin dit eerlijk waar niet.

Link naar reactie
19 minuten geleden, Lestat zei:

In verschillende boeken is al aangegeven dat dit een teneur was van een zeer preutse censuur: families met kinderen staan voor seks, want de ouders hebben de kinderen verwekt en ze hebben dus seks. Het is beter dan om een tante als moederfiguur te hebben en een goede vriend van de familie als vaderfiguur. En ik verzin dit eerlijk waar niet.

Dat kennen wij wel ook uit de Disney-traditie. In het Duits noemen wij dat "Veronkelung", omdat bijna alle figuren geen ouders hebben maar ooms en tanten. De grote uitzondering zijn hier Wolfje en de Grote Boze Wolf, die wel eens seks moet gehad hebben. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...