Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
acor

Suske En Wiske

Recommended Posts

En om dit weer wat on topic te maken: ik heb mij altijd afgevraagd hoe een Jean Bosco Safari (Jean Vijdt) kon aarden in het clubje van Studio Vandersteen - er moeten toch heel wat belegen en aangebakken mopjes zijn rondgegaan. Of werkte hij vooral van thuis uit? Misschien staat dat wel in het boek van Ronald Grossey.

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 uren geleden, Hamirubi zei:

er moeten toch heel wat belegen en aangebakken mopjes zijn rondgegaan.

Waarom denk je dat?

(er is overigens een verschil tussen studio Vandersteen en de Bessy Studio)

Deel dit bericht

Link naar bericht

De bespreking van SSZ:

De Preutse Prinses is het eerste Suske en Wiske-album van Paul Geerts sinds diens pensioen in 2002. Wie vertrouwd is met de avonturen van Paul Geerts voelt onmiddellijk een vleug van nostalgie over zich waaien. Dat is positief, maar misschien schuilt daar ook een beetje een gemiste kans om dit album memorabel te maken. Origineel kan je De Preutse Prinses niet noemen. Elk element uit het verhaal heb je weleens eerder gelezen of tegengekomen, al dan niet in een andere vorm of in een andere setting.

Qua tekenwerk valt het op hoezeer Suske en Wiske inmiddels geëvolueerd is. Uiteraard blijft het een album op kindermaat. De figuren zitten nog steeds sterk verweven in de pols van Paul Geerts en we herkennen duidelijk de lijnvoering van inkter Eric De Rop. Als volwassene merken we al gauw inconsistenties op, vooral dan wanneer gelaatstrekken van bijvoorbeeld Lambik vertaald moeten worden op kleinere plaatjes. Hier keken we waarschijnlijk als kind over.

De Preutse Prinses is een hommagealbum, een tussendoortje, een trip down memory lane voor de fans van Paul Geerts' Suske en Wiske. Hoewel we het album zeker konden smaken, zijn we toch ook benieuwd naar de reactie van de huidige generatie lezers.

PS:  Ik heb die slechte mop (die hier al genoemd werd) ondertussen gelezen in de preview bij SSZ.  Ja, het voelde als een onnodig uitstapje van Lambik enkel om een ongelooflijk belegen en flauwe grap te brengen.  Maar liever dat dan een spervuur aan grappen die niet werken.  Dan vind ik dat overbodige konijn in de openingsstrook onnozeler.  Niettegenstaande nog even benieuwd naar 't geheel.  En het doet mij plezier de Suske en Wiske terug te zien waar ik mee opgegroeid ben, inclusief dat ruimtegevoel.  Iets waar ik bij Verhaegen (heel soms) en vooral het huidige team wel eens moeite mee had.  Een een opbouw met een traag tempo, zo zie ik het graag.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, esteban² zei:

De bespreking van SSZ:

PS:  Ik heb die slechte mop (die hier al genoemd werd) ondertussen gelezen in de preview bij SSZ.  Ja, het voelde als een onnodig uitstapje van Lambik enkel om een ongelooflijk belegen en flauwe grap te brengen.  Maar liever dat dan een spervuur aan grappen die niet werken.  Dan vind ik dat overbodige konijn in de openingsstrook onnozeler.  Niettegenstaande nog even benieuwd naar 't geheel.  En het doet mij plezier de Suske en Wiske terug te zien waar ik mee opgegroeid ben, inclusief dat ruimtegevoel.  Iets waar ik bij Verhaegen (heel soms) en vooral het huidige team wel eens moeite mee had.  Een een opbouw met een traag tempo, zo zie ik het graag.

Waarom krijgen ze armbanden mee die ze vervolgens geen enkele plaat om hun polsen hebben? Waarom zijn er daar allerlei draken en fantastische wezens zonder enige uitleg? Waarom is Sidonia ineens magischerwijs op het juiste moment ook in het verleden? Het voelde allemaal bijzonder snel afgeraffeld. Jammer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Paul_NL zei:

Waarom zijn er daar allerlei draken en fantastische wezens zonder enige uitleg?

Omdat dat soort wezens in het universum van Suske en Wiske gewoon bestaan. Zie ook de vele andere verhalen met fantastische wezens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, TDPB zei:

Omdat dat soort wezens in het universum van Suske en Wiske gewoon bestaan. Zie ook de vele andere verhalen met fantastische wezens.

Dat klopt, maar het was nogal bijzonder hoe ze ineens tevoorschijn kwamen. Nu snap ik ook wel dat ik niet meer het publiek ben voor S&W maar het geheel kwam op mij gehaast over en met weinig diepgang.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 21/5/2020 om 22:48, Hamirubi zei:

En om dit weer wat on topic te maken: ik heb mij altijd afgevraagd hoe een Jean Bosco Safari (Jean Vijdt) kon aarden in het clubje van Studio Vandersteen - er moeten toch heel wat belegen en aangebakken mopjes zijn rondgegaan. Of werkte hij vooral van thuis uit? Misschien staat dat wel in het boek van Ronald Grossey.

Ik zag net deze foto van de vroege Bessy Studio (anno 1966) passeren op fb.

afbeelding.thumb.png.ce05bd8d15e2fb6b2ab809ee76a490ed.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

In het boek van Ronald Grossey "Studio Vandersteen - Kroniek van een legende" staat (tussen pagina's 96 en 97) een foto-sectie met daarin een gelijkaardige foto.  't Is te zeggen: genomen tijdens dezelfde fotosessie met dezelfde mensen.  Foto wordt daar gedateerd in 1968.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geweldig! Ik associeer de Studio trouwens met nogal rechtse medewerkers (Karel Verschuere, De Rop, enz.).

Het boek van Grossey staat hier (al jaren) in de boekenkast - en is wellicht een van Belgiës beste stripnaslagwerken - maar ik spaar mijn leesbeurt op.

Ik heb intussen aan een in Gent wonende Duitse collega gevraagd om mij een paar Wastls uit te lenen. Benieuwd naar de tekeningen, het verhaal, het kwaliteit van het papier. Die boekjes liggen echter nog bij zijn ouders in de Heimat.

In Frankfurt bijvoorbeeld vond ik enkele jaren terug nog eens enkele tweedehandsboekjes, maar die vergat ik dan in te kijken of aan te schaffen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Jerom trok in Duitsland in die tijd zelfs zijn ogen open, zonder dat ze licht gaven. Idem trouwens voor Odilon die ook steeds met gesloten ogen door het leven ging.

ffbcb2a4-5831-11e3-99b7-0a326e8dafa3.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik associeer de Studio trouwens met nogal rechtse medewerkers

Ik zat eens met een voormalig studiomedewerker op café die dat ook zei. Er waren wel uitzonderingen, zoals hijzelf (en Jef Broeckx blijkbaar), die dan weer eerder links waren. En terwijl we aan het praten waren, kwam er toevallig net nog een andere voormalige studiomedewerker voorbij gewandeld, eveneens een eerder linkse rakker, die dat van Jef Broeckx dan weer niet wist. Misschien werd er niet veel over politiek gebabbeld daar.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Hamirubi zei:

Geweldig! Ik associeer de Studio trouwens met nogal rechtse medewerkers (Karel Verschuere, De Rop, enz.).

Wat is rechts? Treurde ze nog altijd om de val van het derde rijk? Waren het liberalen met een Randiaanse trekje?? Vragen, vragen, vragen...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vermoed, als ik zijn strips lees, dat Geerts behoorlijk links was. Hetzelfde geldt voor mensen als Merho en Verhaegen. Er liep in die studio's ongetwijfeld van alles rond. De meeste waren jonge, artistieke types, nu niet bepaald meteen een milieu dat vaak met rechts wordt geassocieerd. En mensen die beroepshalve grapjes moeten verzinnen gaan nu ook niet meteen de meest belegen mopjes vertellen veronderstel ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De boodschappen die Geerts bracht in acht genomen, veronderstel ik inderdaad dat hij eerder links was.  Van één naam weet ik zeker dat hij racistische kantjes heeft en zeer rechtse gedachten, wat ik allerminst kan waarderen.  Namen noem ik niet.  Not my style.

Om die reden mis ik soms de tijd van vóór sociale media en fora waar je oude (en nieuwe) helden beter leert kennen of meer van hun persoonlijkheid ziet.  Soms valt dat namelijk heel dik tegen.  De ontnuchtering, zeg maar.  Ik merk dat ik dat gevoel dan nog moeilijk van mij kan afschudden bij het lezen van wat ze ooit maakten.  Ik probeer het, dat wel.  Maar de onwetendheid van vroeger, waarbij een auteur toch wel eerder een mysterieus iemand was waar je naar opkeek, vond ik best wat hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Rechts...Links....Blank....Zwart....Hetero....Homo...Wat maakt het uit.

Kijk naar die mensen hun werk en beoordeel dat zou ik zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
27 minuten geleden, esteban² zei:

De boodschappen die Geerts bracht in acht genomen, veronderstel ik inderdaad dat hij eerder links was.  Van één naam weet ik zeker dat hij racistische kantjes heeft en zeer rechtse gedachten, wat ik allerminst kan waarderen.  Namen noem ik niet.  Not my style.

Om die reden mis ik soms de tijd van vóór sociale media en fora waar je oude (en nieuwe) helden beter leert kennen of meer van hun persoonlijkheid ziet.  Soms valt dat namelijk heel dik tegen.  De ontnuchtering, zeg maar.  Ik merk dat ik dat gevoel dan nog moeilijk van mij kan afschudden bij het lezen van wat ze ooit maakten.  Ik probeer het, dat wel.  Maar de onwetendheid van vroeger, waarbij een auteur toch wel eerder een mysterieus iemand was waar je naar opkeek, vond ik best wat hebben.

Goh, die twee dingen hebben in principe niets met elkaar te maken. Ik weet dat Conan Doyle in elfjes en geesten en zo geloofde. Desondanks creëerde hij met Sherlock Holmes een personages dat het juist moest hebben van het extreem rationele. "Een spookhond? Nee hoor, spoken bestaan niet dus het zal wel iets logisch zijn."

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, Lük Bey zei:

Ik zat eens met een voormalig studiomedewerker op café die dat ook zei. Er waren wel uitzonderingen, zoals hijzelf (en Jef Broeckx blijkbaar), die dan weer eerder links waren. En terwijl we aan het praten waren, kwam er toevallig net nog een andere voormalige studiomedewerker voorbij gewandeld, eveneens een eerder linkse rakker, die dat van Jef Broeckx dan weer niet wist. Misschien werd er niet veel over politiek gebabbeld daar.  

Ik heb zo'n voorgevoel dat ik weet wie die 2 medewerkers zijn. :D

(Aangezien ik samen met u en andere collega stripmakers ook al eens op café ben geweest.)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Goh ja Willy,

In theorie is dat makkelijk gezegd.  Zoals ik zelf ook aangegeven heb, ik probeer dat altijd.  En ik heb de persoon in kwestie hier trouwens al een paar keer bejubeld voor z'n werk.  Maar als ik dan een prekerige boodschap over verdraagzaamheid in het werk zie en de mens z'n ware gedachtegang ernaast plaats, durft dat soms wel eens te wringen vanbinnen.

Goh ja Tom B,

Ik vind iemand die -bijvoorbeeld- ronduit racistisch is toch wel iets helemaal anders dan iemand die oprecht denkt dat hier elfjes en trollen rondlopen.  Wat niet persé wil zeggen dat ik het niet opzij kan zetten.  Som wel, meestal zelfs.  Heel soms is het ook wat moeilijker.

Kijk - Zelf luister ik moeiteloos naar muziek van Michael Jackson en is Kevin Spacey nog steeds één van mijn favoriete acteurs, ik kan dat perfect los zien van hun (vermoedelijke) wandaden.  Maar ooit ontmoette ik een andere schitterend acteur die zich dermate walgelijk gedroeg, en zich daar voortdurend schuldig aan maakte, dat ik hem zelfs in één van mijn favoriete films nog moeilijk kan zien zonder de hele tijd te denken:  Degoutante kwal dat ge zijt!  Misschien verdwijnt dat ooit weer.  Ik heb ook al contact gehad met auteurs die dermate onaangenaam en zelfs onbeleefd waren, of die zich op sociale media of elders nogal bedenkelijke uitspraken doen, dat ze mijn sympathie wat kwijt geraakt zijn.  Gelukkig is het een absolute minderheid.  Omgekeerd kan trouwens ook, een acteur met wie de ontmoetingen dermate positief waren, dat ik al spontaan sympathie krijg wanneer hij in een film opduikt, ook al trekt het op niks.

Wie zegt dat hij of zij daar ten allen tijde en in élk geval op zich altijd boven staat ... I don't know.  Ik heb er mijn twijfels over.

Deel dit bericht

Link naar bericht
16 uren geleden, linthout zei:

Rechts...Links....Blank....Zwart....Hetero....Homo...Wat maakt het uit.

Kijk naar die mensen hun werk en beoordeel dat zou ik zeggen.

Natuurlijk maakt het uit, al was het maar omdat je later toch geen biografie wilt lezen over een saaie kwal die braaf zijn strips tekent en altijd vriendelijk is tegen zijn lezers? Foute kanten, ruige randjes en onhebbelijkheden ..... leuker om te lezen, ook leuker om fan van te zijn. Die striptekenaar - ik ga zijn naam niet noemen, maar iedereen weet over wie het gaat - die samen met leden van de bende van Nijvel schietoefeningen hield in de bossen van La Houssière,..... zo iemand is toch veel interessanter dan pak hem beet een Paul Geerts of een Eddy Ryssack?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is duidelijk dat je Paul Geerts en VOORAL Eddy Ryssack totaal niet kent!!!!!

HAHAHAHA!

Maar het onderwerp is hier 'Suske en Wiske' en niet 'Het theekransje van de roddeltantes'! 🙂

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, linthout zei:

Maar het onderwerp is hier 'Suske en Wiske' en niet 'Het theekransje van de roddeltantes'! 🙂

On topic dan. Wat een rare ophef over het varkenspotengrapje waarmee Geerts zijn nieuwe album begint. Staan niet al zijn albums (en niet alleen die van hem) vol met moppen-met-baarden dan? Ik vind het wel een gedurfde zet van hem om terug te keren met meteen maar de mop met de langste baard ooit. Slager, het schijnt dat jij varkenspootjes hebt... Tom Lanoye maakt die grap ook in zijn Slagerszoon met het brilletje. Moppen met baarden zijn het leukst, schrijft Lanoye, omdat je die zelf kunt afmaken en "er wordt altijd smakelijk om gelachen". 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De Preutse Prinses ook gelezen. Ik vind het niet best. 
Duidelijk dat het nieuwe duo (Morjaeu en Van Gucht) de strip hebben doen evalueren tot een hedendaagse strip.

Ook de nieuwe Amoras vind ik tegenvallen. Beetje slap.

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 uren geleden, Kobus zei:

Duidelijk dat het nieuwe duo (Morjaeu en Van Gucht) de strip hebben doen evalueren tot een hedendaagse strip.

En tot dit is Suske en Wiske dan geëvolueerd:

gewiste wiske.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...