Ga naar inhoud

Suske En Wiske


acor

Recommended Posts

7 minuten geleden, dirk (monsieur toupet) zei:

Hey, nu merk ik dat de actrice die Wiske speelde ook de vrouwelijke hoofdrol in Nachtwacht speelt.

Dus weten we nu hoe een volwassen Wiske er zou uitzien (minus de oren)?

 

 

Dan kan de actrice voor een eventuele Amorasverfilming gaan als sequel op de Duistere Diamant.

 

afbeelding.thumb.png.c365e1dae455a1fb7d99369d89a99480.png

Link naar reactie
Op 2/5/2022 om 13:54, TDPB zei:

 

Zoals de titel het zegt: het is een duister verhaal. Ik vond dat als kind ook maar niets.

Het is denk ik daarom juist dat ik dat album als kind heel graag las. :D

 

Heb de film ook heel veel gezien als kind. Ik weet niet of ik hem nou zo speciaal leuk vond, of het feit dat het 1 van de weinige films was die we op DVD hadden genoeg was om 'm in vaste rotatie op te nemen.

Link naar reactie
Op 5/5/2022 om 12:10, Aerogi zei:

De Duistere diamant uitgelezen, was eigenlijk best nog een goed verhaal.

 

Eigenlijk is dat goede timing, want het pas verschenen Geduvel op de Heide verwijst onder andere naar dat verhaal en ook Alwina heeft een rol in het album.

 

afbeelding.thumb.png.a814d1b21f3d54b1a8f52e310acc4816.png

 

Link naar reactie

En het is ook een soort van sequel op de verborgen Kroon, een Jerom-album.

Is dat misschien niet wat te obscuur als referentiemateriaal?

Want in mijn jeugd waren die oude Jeroms nog amper in de omloop.

Je vond wel nog de reeks met Dollie en de Tijmtrotter.

 

afbeelding.thumb.png.5250d62c35fb5b94c36e1fb711cea423.png

 

afbeelding.thumb.png.ce3bd00fd9625ef49fff0b548e9f8be8.png

 

afbeelding.png.e24e9a43dd1d729ae432ffe0e9718c9a.png

 

 

 

 

Link naar reactie
Zojuist, DeRillendeRots zei:

Hoe is het album in het algemeen? Ik vind de tot nu toe verschenen hommages (buiten Cromimi) alles behalve een succes...

 

 

Mwah... het verhaal moet het meer hebben van de kleine dingetjes (bijvoorbeeld de Sam-cameo) en Bosschaert die een mix doet van zijn stijl en de S&W-stijl is waarschijnlijk niet naar ieders smaak.

Link naar reactie
Op 6/5/2022 om 17:43, cinco zei:

En het is ook een soort van sequel op de verborgen Kroon, een Jerom-album.

Is dat misschien niet wat te obscuur als referentiemateriaal?

Want in mijn jeugd waren die oude Jeroms nog amper in de omloop.

Je vond wel nog de reeks met Dollie en de Tijmtrotter.

 

afbeelding.thumb.png.5250d62c35fb5b94c36e1fb711cea423.png

 

afbeelding.thumb.png.ce3bd00fd9625ef49fff0b548e9f8be8.png

 

afbeelding.png.e24e9a43dd1d729ae432ffe0e9718c9a.png

 

 

 

 

 

Die Jerom is ook wel wat breder verspreid in een bekender Familistripboek.

 

 

pdf_a07753f0-5eca-012d-23e3-0050569439b1.jpg

Link naar reactie
Op 8/5/2022 om 11:35, Gilles zei:

Is de Verborgen Kroon in dat boek herdrukt? Volgens mij heb ik die nooit gehad. Enkele van die eerste Jerom-verhalen het ik in dergelijke bundels in de jaren '90 kunnen lezen. Die niet. 

Even nagekeken in de collectie. Het verhaal is inderdaad herdrukt in dat vakantieboek. In die tijd werden ook enkele albums herdrukt in miniformaat in het Suske en Wiske-weekblad.

Link naar reactie
12 uren geleden, Lük Bey zei:

Die prentjes zitten wel een eind onder zijn niveau m.i. Het doet me bijna denken aan die K3-strips van vroeger. 

 

 

Ik denk dat het net van niveau getuigt als je verschillende stijlen aankan. Ik kan dit wel smaken, maar moet het album nog zien te bemachtigen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 10/5/2022 om 21:16, Lük Bey zei:

Die prentjes zitten wel een eind onder zijn niveau m.i. Het doet me bijna denken aan die K3-strips van vroeger.

 

Nou, die waren toch nog wel een stuk eenvoudiger getekend. (tenzij je die van Cambré bedoelt).

 

Wat wel héél goed gelukt is, is dat typisch Vandersteen perspectief in die eerste prent 😏

Link naar reactie

Als ik een beetje begrijp wat ze onrechtstreeks zegt, naar het einde van die podcast toe, zou Suske en Wiske binnen een aantal jaren volledig in de handen komen van SU. Misschien leidt dat uiteindelijk wel tot de stopzetting. De hamvraag is hoe goed die reeks nog scoort in vergelijking met kleppers als F.C. De Kampioenen en De Kiekeboes. 

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

 

Ligt het belang van S&W niet vooral in het feit dat ze er diep mee in de Nederlandse markt zitten?

 

Ja, maar hoe diep is dat tegenwoordig nog? Wordt het belang van die reeks anno 2022 niet overschat? 

 

(edit) Het belang is eigenlijk niet de goeie omschrijving. Ik bedoel gewoon de verkoop. 

Link naar reactie
17 uren geleden, Gilles zei:

Als ik een beetje begrijp wat ze onrechtstreeks zegt, naar het einde van die podcast toe, zou Suske en Wiske binnen een aantal jaren volledig in de handen komen van SU. Misschien leidt dat uiteindelijk wel tot de stopzetting.

Waarom zou dat leiden tot stopzetting? Eerder tot uitmelking zou je denken.

Link naar reactie
8 minuten geleden, TDPB zei:

Waarom zou dat leiden tot stopzetting? Eerder tot uitmelking zou je denken.

 

Ah, zijn ze nog niet uitgemolken? :D
 

Als alle kosten direct door de uitgeverij voorzien moeten worden, dan moet daar ook voldoende winst tegenover staan. De vraag die ik me stel is dan ook, is die winstmarge nog hoog genoeg om daar op lange termijn mee door te gaan? 

 

Link naar reactie

Hangt natuurlijk af van wat je de lange termijn bedoelt. De rode reeks zal ergens in de toekomst ooit wel eens gestopt worden. Maar dan gaan er ongetwijfeld nog hommagealbums of iets in die trant verschijnen (zie ook Nero en PP en BB). Echt definitief stoppen zie ik nog niet vlug gebeuren.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Een resem oude albums worden heruitgegeven.

 

afbeelding.thumb.png.d9af40182e2cdd3a348e48b9d3bd19df.png

 

afbeelding.thumb.png.78d1fa78a6f5e21aa75edb0976c5c434.png

 

70. De spokenjagers
71. Wattman

83. De straatridder

118. De gouden cirkel

127. De Knokkersburcht

143. De malle mergpijp

151. Het ros Bazhaar

214. De parel in de lotusbloem

231. De scherpe schorpioen

233. De klinkende klokken

234. Het kristallen kasteel

236. De gulden harpoen

252. Volle maan

258. De gevederde slang

259. Amber

264. Jeanne Panne

Link naar reactie

uit de Nerveuze Nerviërs:

 

"Halt! Hier woont professor Barabas! We gaan zijn oordeel vragen!"

 

Wie spreekt er zo?? Waarom specifiek vermelden wie ergens woont als de mensen waartegen je praat exact weten dat die persoon daar woont.

 

Kon toch ook:

 

"Stoppen we even bij professor Barabas om zijn mening te vragen?"

Link naar reactie
11 minutes ago, Tanuki said:

Ik denk dat dat in 1963 de normale taal was in publicaties. Probeer eens krantenartikelen uit die tijd terug te vinden, onze taal is enorm veranderd in al die jaren. Een voorbeeld

Klopt als een bus. In die periode was er ook een geforceerde drang naar het ABN waardoor veel teksten uit die periode nogal raar overkomen. Ik kan me voorstellen dat de Willy van een sappig Antwerps het hier proper probeerde te zeggen.

 

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, cinco zei:

"Halt! Hier woont professor Barabas! We gaan zijn oordeel vragen!"

 

Wie spreekt er zo?? Waarom specifiek vermelden wie ergens woont als de mensen waartegen je praat exact weten dat die persoon daar woont.

Omdat die informatie bedoeld is voor de lezer, niet voor de andere personages. Want die bestaan niet echt.

Link naar reactie
9 minuten geleden, TDPB zei:

Omdat die informatie bedoeld is voor de lezer, niet voor de andere personages. Want die bestaan niet echt.

Niet echt????? Mijn bestaanszekerheid valt in duigen :e007:

Dadelijk ga je mij nog vertellen dat Sinterklaas ook niet echt is:e010:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

uit de Nerveuze Nerviërs:

 

"Halt! Hier woont professor Barabas! We gaan zijn oordeel vragen!"

 

Wie spreekt er zo?? Waarom specifiek vermelden wie ergens woont als de mensen waartegen je praat exact weten dat die persoon daar woont.

 

Kon toch ook:

 

"Stoppen we even bij professor Barabas om zijn mening te vragen?"

 

Ik zou nog eens de context moeten bekijken, maar Lambik zie ik zoiets wel als een soort zotternij uitkramen zonder er al teveel over na te denken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...