Ga naar inhoud

Hardcover 'duke' (Hermann) Meteen Uitverkocht


Gast Kontiki

Recommended Posts

35 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

En als de waarde plots daalt dan kunt ge nog uwen haard ermee aansteken ook.

Awel, in Holland krijg je dan de milieupolitie op bezoek :e007:

Kun je gelijk 75 euro aftikken, is de Duke toch nog iets waard..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
Op 9-3-2017 om 19:49, Renegade zei:

Ik wist niet dat het in harde kaft ook uit was, Jeanette wees me erop. De prijs was normaal en ik vindt het wel mooi zo'n harde kaft.

 

Normaliter mee eens, maar vanwege die geschilderde pagina's à la Rosinski (Thorgal) van een pré-order afgezien.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

Ik zit hier met een prachtige hardcover van Duke in mijn handen.......echt, zonder deze uitgave is geen serieuze stripverzameling compleet.....haha....

Het is toch heerlijk dat iedereen hier zo heerlijk over loopt te zeuren, wat is er nu mooier dan moeilijke boekjes? En waarom zeuren?, dan koop je het toch gewoon softcover als het je niet om de waarde gaat, who cares, verhaal wordt er niet minder op? Het is toch geen drama.

Kijk, bij de uitgeverij zit gewoon iemand, die waarschijnlijk slecht op de hoogte is van de stripwereld, een oplage van 500 hardcovers voor Hermann is natuurlijk lachwekkend weinig, NL en Vlaanderen een SSZ of 50....das nog geen 10 per winkel en dan niet gerekend op de FNACs, BOL.coms en internetshops.......als je dat niet begrijpt, houdt alles op.

Maar nogmaals, ik hou van moeilijke boekjes, het geeft de hobby een extra dimensie en we kunnen met zijn allen weer klagen en zoeken.  

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Lecram zei:

Kijk, bij de uitgeverij zit gewoon iemand, die waarschijnlijk slecht op de hoogte is van de stripwereld, een oplage van 500 hardcovers voor Hermann is natuurlijk lachwekkend weinig, NL en Vlaanderen een SSZ of 50....das nog geen 10 per winkel en dan niet gerekend op de FNACs, BOL.coms en internetshops.......als je dat niet begrijpt, houdt alles op.

Inderdaad erg dat een uitgeverij niet in staat is om de vraag bij benadering in te schatten en dat een boek binnen een week is uitverkocht.. Al is het voor Buck Danny HC en Rode Baron #2 HC kennelijk wel genoeg. 

 

Het verbaast me alleen dat een uitgeverij voor 500 exemplaren uberhaupt de moeite neemt. Voor een uitgeverij betekent 500 exemplaren a 14 Euro een retailomzet van 7.000 Euro en een wholesale omzet van de helft daarvan, dus 3.500 Euro. En daarvan moet dus de drukker en de auteur betaald worden. Ik zou geen HC uitgave maken met zo'n oplage en zo'n prijs, want als uitgever houd je er zelf weinig aan over.  
En als je het wel wilt doen, waarom dan geen Soda in HC? 

Link naar reactie

Dit begint vermoeiend te worden om het te proberen uit te leggen en niet steeds in herhaling te vallen...

Hey, er zijn ook nog de softcovers! Nu lijkt het alsof het succes van die strip staat of valt met de verkoop van de hardcovers terwijl het in elk van de vier gevallen (ook De Orde 1 is in HC inmiddels uitverkocht) grotendeels een extraatje is voor het stripspeciaalzaakpubliek. Een moeite die Ballon media zich toch nog getroost in tegenstelling tot een Standaard Uitgeverij die het van grotere oplage moet hebben. Maar voor dergelijke reeksen (Hermann, Buck Danny) moet Ballon Media het ook veeleer hebben van de verkoop bij een groter publiek, dus ook in winkelketens, supermarkten en krantenwinkels en daar lusten klanten liever geen hardcovers. Als Nederlander wil je dat precies maar niet begrijpen omdat die grotere distributie bij jullie minder is te merken. Ik kan hier zo de straat oversteken en in het benzinestation onder meer de nieuwste strip van Buck Danny kopen.

Duke kwam in de Vlaamse verkooptop 100 binnen op nummer 50, tussen alle andere best verkochte strips, boeken, kookboeken en andere. Die goede verkoop heeft het niet te danken aan de verkoop van de hardcovers, integendeel, want in de meeste kanalen waar de verkoop wordt gemeten, worden amper hardcovers verhandeld.

Duke in HC terwijl er ook nog de softcover is? Ik zou er niet meer dan 250 van bijdrukken om aan de grotere vraag (die nu meer is ingegeven omdat het een gewild album is) te voldoen. Maar een heel drukproces opnieuw uitvoeren voor een paar honderd boekjes?... Het is geen digitaal drukwerk. En dan is nog de vraag of al die extra exemplaren verkocht raken, want het gaat dan niet meer om een eerste druk.

Link naar reactie

Bovendien lijkt die vraag nu immens te zijn, maar het blijft beperkt tot dat beperkte nichepubliek waar we hier zelf deel van uitmaken. En hier loopt het extra in de kijker en maken we er ons druk om, maar dat moet allemaal gerelativeerd worden.

Link naar reactie

Krijgen we als Hollanders nu Vlaamse ondernemersles???

Als je als kruidenier blijft denken, zal je altijd en alleen maar centjes tellen??....en nooit daalders.

Niemand vraagt hier om er extra bij te drukken, onzinnig zou dat zijn, maar iedereen met (strip) IQ boven de 50 begrijpt dat de vraag naar Hermann hardcovers ( ook gezien zijn verdere oeuvre) ruim en dan ruim boven de 500 zal zijn, er waren er ook veel meer vooruit besteld. Daarover gaat dit topic, iedereen begrijpt ook wel dat er veel meer softcovers worden verkocht en dat deze reeks zich daar ook prima voor leent, maar als uitgever faal je hier gewoon financieel en commercieel.

Maar.....geen drama....gewoon een moeilijk boekie erbij.

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Duke in HC terwijl er ook nog de softcover is? Ik zou er niet meer dan 250 van bijdrukken om aan de grotere vraag (die nu meer is ingegeven omdat het een gewild album is) te voldoen. Maar een heel drukproces opnieuw uitvoeren voor een paar honderd boekjes?... Het is geen digitaal drukwerk. En dan is nog de vraag of al die extra exemplaren verkocht raken, want het gaat dan niet meer om een eerste druk.

Bijdrukken? Waarschijnlijk raak je die niets eens kwijt, want veel mensen willen een eerste druk. En als je niet kan meelopen met een SC uitgave is het waarschijnlijk nog duur ook. 

Wat jammer is, is dat van Duke HC nummer 2 etc de oplage ook in de buurt van de 500 moet blijven, want mensen die nu de serie in SC moetsen beginnen zullen de rest van de serie ook in SC kopen. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Metabaron zei:

Welke Hollandse stripuitgever kan concurreren met Ballon Media of SU dan?

Niet eentje......maar ik heb het ook niet speciaal over stripuitgevers.

Maar welke "ondernemer" geeft er nu 500 hardcovers uit van een topauteur (die veel van zijn boeken in HC laat verschijnen), terwijl je met goedkoop mee laten drukken moeiteloos een veelvoud hiervan kan wegzetten.......dan blijf je centjes tellen......terwijl dit de reeksen zijn (populair) waarop je in verhouding goed (of in ieder geval beter dan op een gemiddelde strip) op kunt verdienen. Verschil tussen HC en SC is 6 euro of zoiets, drukkosten verschil een stuk minder.

Maar het is ook geen big deal......inderdaad, dan koop je toch gewoon de softcover.  

Link naar reactie
46 minuten geleden, Lecram zei:

Niet eentje......maar ik heb het ook niet speciaal over stripuitgevers.

Maar welke "ondernemer" geeft er nu 500 hardcovers uit van een topauteur (die veel van zijn boeken in HC laat verschijnen), terwijl je met goedkoop mee laten drukken moeiteloos een veelvoud hiervan kan wegzetten.......dan blijf je centjes tellen......terwijl dit de reeksen zijn (populair) waarop je in verhouding goed (of in ieder geval beter dan op een gemiddelde strip) op kunt verdienen. Verschil tussen HC en SC is 6 euro of zoiets, drukkosten verschil een stuk minder.

Maar het is ook geen big deal......inderdaad, dan koop je toch gewoon de softcover.  

De laatste twee Jeremiahs zijn nog steeds in hc te vinden en daar zijn volgens mij niet meer hc's van gedrukt dan van Duke. Op een hc heb je als uitgever een grotere marge, maar het volume en de omzet draai je met dit soort reeksen op de softcovers. Dat je met een grotere hc-oplage je centjes blijft tellen, dat overschat je, denk ik. Ik denk eerder dat je dan sneller met boeken blijft zitten. Maar goed, dat is hier allemaal al een paar keer uitgelegd.

Wat ik denk dat hier gebeurd is (ook maar een gok) is dat grote ketens als Fnac en Makro meer hardcovers dan gewoonlijk hebben ingekocht. Wat er daarna gebeurd is, weten we allemaal: een hoop speculanten is overal de Duke hc's gaan opkopen enz. Het beste wat we met z'n allen kunnen doen, is niet bij zo'n kereltjes te veel gaan betalen en ze gewoon met hun voorraadje laten zitten. Dan zullen ze volgende keer wel twee keer nadenken.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Metabaron zei:

De laatste twee Jeremiahs zijn nog steeds in hc te vinden en daar zijn volgens mij niet meer hc's van gedrukt dan van Duke.

Ik ken de oplages van de laatste Jeremiah HC niet, maar dit is een nieuwe serie die weer bij #1 begint en dus zijn er automatisch meer mensen die er een willen. 

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tweetie zei:

Ik ken de oplages van de laatste Jeremiah HC niet, maar dit is een nieuwe serie die weer bij #1 begint en dus zijn er automatisch meer mensen die er een willen. 

Dat is een kromme redenering. Bij gevestigde reeksen heb je meer kopers omdat je ook de 'gewoontekopers' hebt, mensen die de reeks volgen en hun reeks compleet willen houden. Die heb je bij een nieuwe reeks niet. 

Jungle City, de recentste Jeremiah, kwam bij verschijning binnen in de top 10 en heeft daar een paar weken in gestaan. Duke valt in z'n eerste week notering net buiten die top 10 (plaats 13 in de stripverkoop).

Link naar reactie

Nee, je hebt hier ongelijk, mijn SSZ heeft niet gekregen wat hij besteld had en ook de FNAC heeft niet meer gekregen.....gewoon even tellen.....een SSZ zet er moeiteloos een stuk of 30 weg.....Hermann is een top auteur, wat je er ook van mag denken. Er zijn misschien 50 SSZ en dan nog fnac buddys bol.com en internetshops. Dus de SSZ (een van de grootste in NL) kreeg er een stuk of 5........hahaha.......5 stuks......terwijl er al 15 klanten voorgesteld hadden, naast alle andere klanten, die hem gewoon hadden willen kopen.

En ja, kruideniers zijn bang om met een paar boekjes over te zitten (die als bijdruk goedkoop bij te drukken zijn). Rijk worden doe je inderdaad niet met strips, maar dan nog is het toch heel dom uitgavebeleid, waar je zeker niet beter van wordt. En die uitleg........subjectieve kruideniersuitleg.....net zoals mijn mening subjectief is .....hahaha ...... maar ik ben blij dat ik me zakelijk altijd wat meer ambitieus heb opgesteld, dat heeft zeker zijn vruchten afgeworpen.

Link naar reactie

Het is wel de nieuwste rage om tekorten te creëren,  en dus een hype te veroorzaken.

Je zie het bij Nintendo, die eerst met de amiibo's tekorten creerden. Dat daarna nog eens dunnetjes overdoen met de Nintendo Classic Mini, en nu met de Switch. Kijk maar eens op marktplaats.....

Gelukkig heb je van Duke nog een softcover.

Link naar reactie

Er was nochtans even sprake van om Jeremiah als hardcoverreeks stop te zetten. Stripwinkel Alex sprong op die kar en gaf dan een HC uit, maar Ballon kwam op de beslissing terug en gaf de HC's alsnog uit. Maar werkelijk: "een véélvoud" van die 500 stuks? Nee, dat is net zo goed een hallucinatie om je geld als uitgever in een diepe put te storten tenzij Duke énkel als HC was verschenen. Die HC-Jeremiahs hebben bij mijn weten nooit aan een cijfer van vier getallen verkocht.

 

Mag ik eens vragen aan iedereen hier uit hoeveel personen je denkt dat de kring van verzamelaars/liefhebbers/veelkopers van strips bestaat? Volgens mij schuilt daar een overschatting, om niet te zeggen een naïviteit in. En zolang dat niet wordt ingezien, valt er niets uit te leggen. Maar ik geef het iedereen na: van die Duke hadden ze gewoon meer HC's moeten drukken door de voorbestellingen als maatstaf te nemen en niet het buikgevoel of de verkoopaantallen van vorige uitgaven.

Link naar reactie
2 uren geleden, Tweetie zei:

Ik ken de oplages van de laatste Jeremiah HC niet, maar dit is een nieuwe serie die weer bij #1 begint en dus zijn er automatisch meer mensen die er een willen. 

Of minder, want er zullen er ook wel velen zijn die de kat uit de boom kijken bij nieuwe series. Welk automatisme bedoel je dan?

Link naar reactie
Op 9-3-2017 om 12:42, Kontiki zei:

Het ergste vind ik nog dat de stripmakers het meest over het hoofd worden gezien. Die verdienen helemaal geen fluit aan die extreem hogere verkoopprijzen. Je zou ze nog toewensen dat ze hun gratis auteursexemplaren ook te koop aanbieden aan dezelfde prijzen als die speculanten.

Geen idee waarom, maar sommige contracten tussen uitgever en auteur vermelden uitdrukkelijk dat gratis auteursexemplaren niet verkocht mogen worden.

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Maar ik geef het iedereen na: van die Duke hadden ze gewoon meer HC's moeten drukken door de voorbestellingen als maatstaf te nemen en niet het buikgevoel of de verkoopaantallen van vorige uitgaven.

Een slimme uitgever neemt toch zeker altijd de voorbestellingen als maatstaf? Met een extra percentage erbovenop voor beschadigingen en nabestellingen?
Waarom zou je ooit minder drukken? Wat zou daarvan het voordeel kunnen zijn?

Link naar reactie
1 uur terug, Kontiki zei:

Of minder, want er zullen er ook wel velen zijn die de kat uit de boom kijken bij nieuwe series. Welk automatisme bedoel je dan?

Bij HC uitgaves ligt de verkoop van nummer een meestal hoger.
Gedrag dat aangeleerd wordt door alle Daedalus en Saga HC/SC series, waar de nummer een na enige tijd uitverkocht raakt. Tegenwoordig heb je niet meer echt de keuze om lang af te wachten, al was het nooit zo erg als bij Duke. 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Tweetie zei:

Een slimme uitgever neemt toch zeker altijd de voorbestellingen als maatstaf? Met een extra percentage erbovenop voor beschadigingen en nabestellingen?
Waarom zou je ooit minder drukken? Wat zou daarvan het voordeel kunnen zijn?

 

Op 2-3-2017 om 13:37, Kontiki zei:

Dat is een te simplistische weergave. Heel veel winkeliers zijn heel voorzichtig in het voorbestellen van albums omdat ze liever bijbestellen dan zelf met eventuele onverkochte exemplaren over te blijven (hoewel ze bij Ballon media recht van retour krijgen, volgens bepaalde voorwaarden). Voorbestellingen gebeuren doorgaans voordat hun klanten op de hoogte zijn van wat er zal verschijnen. Voorbestellingen worden in de meeste gevallen genoteerd door handelsvertegenwoordigers die ofwel ter plaatse gaan naar winkels of het verzamelen voor de uitgeverij via bestelformulieren. Pas nadat die aankondigingen wel zijn bekend, komen er (soms) extra bestellingen van klanten. Dat worden dan al bijbestellingen van voorbestellingen, maar als winkeliers en/of klanten daar wat laat mee zijn, kan het al té laat zijn, want het album is dan al in druk.

Het is daarom dat ikzelf mijn best blijf doen om onze vooruitblikken te laten samenvallen met het moment waarop voorbestellingen genoteerd moeten worden, maar dan nog valt moeilijk te voorspellen welke albums het meest in de smaak zullen vallen.

 

Link naar reactie

Nu val ik al in herhaling in quotes van iemand anders...

Ballon werkt ook met recht van retour. Mocht Duke een flop gebleken zijn, dan konden winkeliers die albums gewoon terugsturen naar de uitgeverij en dan zitten zij er weer mee.

De laatste jaren zijn er tienduizenden strips door de papierversnipperaar gejaagd bij tal van uitgeverijen. Allemaal onverkochte exemplaren waarvan de magazijnkosten te hoog opliepen. In steeds meer gevallen wordt de eerste oplage laag gehouden omdat het slimmer is om bij te drukken of te herdrukken dan de kostprijs op te hoesten voor een grote voorraad in magazijnen.

Link naar reactie

Of het verstandig is om duizenden te drukken laat ik in het midden, het getuigt inderdaad van weinig ambitie om maar een paar honderd te laten drukken. Maar als je maar de helft van de voorbestelde hardcovers drukt en uitlevert dan vraag je simpelweg om problemen. Waar zit het risico om wel dat voorbestelde aantal te drukken?

Je zou kunnen overwegen om alsnog een 300 bij te drukken die niet van de eerste druk zijn te onderscheiden en dan de rest van de serie in 1x op 800 exemplaren te drukken (in hc). Die paar honderd extra zullen de verkopen van de softcovers toch ook niet al te zeer schaden? Het zal de uitgever niet veel opleveren of kosten, maar kan wel zorgen voor de nodige goodwill.

Hoe veel serieuze stripverzamelaars zijn er nog over in België en Nederland van Nederlandstalige strips. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat aantal, maar het zullen er toch zeker wel een paar duizend zijn?

Link naar reactie
12 minuten geleden, Theoak zei:

Of het verstandig is om duizenden te drukken laat ik in het midden, het getuigt inderdaad van weinig ambitie om maar een paar honderd te laten drukken. Maar als je maar de helft van de voorbestelde hardcovers drukt en uitlevert dan vraag je simpelweg om problemen. Waar zit het risico om wel dat voorbestelde aantal te drukken?

Het staat 2 posts hoger...

In een tijdlijn:

1. Een album wordt aangeboden en er wordt (eerder voorzichtig) voorbesteld.

2. Er wordt gedrukt.

3. (Het album is op dit moment nog niet verschenen) Mensen lezen wat meer over de reeks, bv. bij Kontiki op de site, en vragen ernaar bij hun winkelier.

4. Winkelier verhoogt zijn voorbestelling, maar de eerste oplage is intussen gedrukt op basis van de oorspronkelijke voorbestellingen.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Theoak zei:

.....

Hoe veel serieuze stripverzamelaars zijn er nog over in België en Nederland van Nederlandstalige strips. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar dat aantal, maar het zullen er toch zeker wel een paar duizend zijn?

Waarvan er misschien 20% HC's kopen en waarvan er net zoals ik veel zijn die geen cowboyverhalen lezen en/of Hermann maar zozo vinden.

Link naar reactie
36 minuten geleden, Theoak zei:

Ik heb in deze discussie nooit gelezen dat er op verschillende momenten is voorbesteld. Ik ben er vanuit gegaan dat er maar 1 voorbestelmoment is geweest en dat op basis van de tot dat moment bestelde hardcovers maar de helft is gedrukt en uitgeleverd. 

Dat schreef Kontiki al op de eerste pagina van deze thread, het stukje dat ik hier wat hoger had geciteerd.

Als Ballon effectief zou beslissen om op basis van X voorbestellingen vóór het moment van druk er maar Y te drukken, dan zou dat uiteraard erg vreemd zijn. Maar vreemd genoeg zijn er mensen die dat voor waar aannemen.

Link naar reactie

@Metabaron, ik heb het stuk op de 1e pagina van deze thread van Kontiki nog eens goed gelezen en dat is een algemeen stuk, dat niet duidelijk zegt dat dat bij de hardcover van Duke ook het geval was.

Ik zie niet waarom mensen niet kunnen denken dat een uitgever een irrationele beslissing kan nemen. Ook daar werken mensen en die kunnen fouten maken.

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Kontiki zei:

Nu val ik al in herhaling in quotes van iemand anders...

Ballon werkt ook met recht van retour. Mocht Duke een flop gebleken zijn, dan konden winkeliers die albums gewoon terugsturen naar de uitgeverij en dan zitten zij er weer mee.

Maar dat is dan toch een raar beleid? HCs en SCs zijn voor verschillende doelgroepenen soorten winkels bedoeld. Mij lijkt voor de hand te liggen om voor HCs geen en voor SCs wel een retour te accepteren.

Plus een duidelijk onderscheid wat nu wel een wat niet een voorbestelling is. Als uitgever moet je je op de voorbestellingen baseren. Voorbestellingen zijn dan dus die bestellingen die binnen zijn voor datum X, ergens voor het drukken begint. Bestellingen die later dan dat binnenkomen zijn dan nabestellingen, zelfs al ligt het boek dan nog niet in de winkel. Voorbestellingen dan gegarandeerd en alles daarna alleen als er nog iets over is.

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik ga er niet meer over communiceren, ook niet meer in andere threads en onderwerpen over oplages waar ik helaas te vaak foute veronderstellingen, onbedoelde leugens en flagrante onjuistheden zie staan, gebaseerd op valse of afwezige kennis of zelfs niet eens dat. Laat de eigen interpretaties dan maar regeren en anderen laten denken dat het zo zou zijn of hoe het zou moeten zonder te (willen) weten hoe het reilt en zeilt, ik doe geen moeite meer. Ik ben uitverteld en ben er klaar mee. Ik heb mezelf tot vervelens toe herhaald en aangevuld. Als het niet doordringt, dan is het verspilde energie die ik liever aan andere zaken besteed.

Link naar reactie

Ik ben een veelkoper, maar koop niet alle strips aan in hardcover. Indien mogelijk geef ik de voorkeur aan sc. Ik houd van het leesplezier en of een hc nu meer of minder waarde heeft dan een sc laat ik even in het midden. Een hard jasje omheen een strip bied voor mij geen extra meerwaarde. Het verhaal blijft immers toch hetzelfde. Duke heb ik niet aangekocht in hc, met als reden ik hou wel van het werk van Hermann, maar vind dat heel wat van zijn verhalen iets of wat overroepen worden. Waarschijnlijk schop ik hiermee weer iemand tegen de schenen, maar dat is dan maar zo. Wat ik wel in hc heb aangekocht, maar waarover hier met bijna geen woord wordt gerept is De rode baron en De orde. Ik vraag mij ook net als Kontiki af hoeveel verzamelaars die bijna alles aankopen er zijn. Even een wilde gok, met Nederland en Vlaanderen samen schat ik ze amper op een 600-tal.  

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...