Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble

Recommended Posts

Baudoin tekent met een Isabey Kolinsky 3 penseel. Het blijkt redelijk onvindbaar te zijn. 

Wie weet het toch te vinden?

En waar halen jullie je papier vandaan? Ik vind het zo ontzettend duur bij Schleiper of Lukas. Zijn er goedkopere plekken?

Welke schetsboeken gebruiken jullie? Is de Watercolor Moleskine de moeite of is het papier te dun?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Schleiper is best prijzig, ja.

Pentel penseelstift: +/-  20 euro
Staedtler fineliners: +/- 2 euro/stuk.
Printpapier merk: discovery: 4 euro/pak - 500 vellen. In de Colruyt.
Canson schetsblok: +/- 10 euro
Canson aquarelblok: 30 euro

Deel dit bericht

Link naar bericht

'k Heb echte Windsor & Newton watercolors gekocht. 'k Merk toch een gigantisch verschil wat pigment betreft. Ook het 'upliften' van de verf na aanbrengen gaat merkbaar beter. Daarna heb ik nog eens met Staedler Student watercolors gewerkt en t.o.v. W&N voelde dat als een bakje met gekleurd krijt.

Ze zijn wel duur, die W&N blokjes.. 

Zijn er merken die jullie gelijkwaardig vinden aan bv. W&N maar een fractie van de kost?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb je al eens wateroplosbare potloden geprobeerd? Vind ik persoonlijk heel prettig werken met aquarel omdat het beter integreert dan zo'n zwart HB. Afhankelijk van hoe hard je er met een penseel over gaat, blijf je de lijnen zien of veeg je ze weg. Vooral de donkerbruine is echt perfect ervoor.

prisma-col-erase.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Op 17-3-2017 om 22:40, Cederzo zei:

Heb je al eens wateroplosbare potloden geprobeerd? Vind ik persoonlijk heel prettig werken met aquarel omdat het beter integreert dan zo'n zwart HB. Afhankelijk van hoe hard je er met een penseel over gaat, blijf je de lijnen zien of veeg je ze weg. Vooral de donkerbruine is echt perfect ervoor.

prisma-col-erase.jpg

Ja, ik heb een viertal zwarte aquarelpotloden, maar ze beïnvloedden mijn kleuren te hard, dus ik gebruik ze niet meer. Misschien moet ik die bruine eens ter hand nemen!

Voorts zoek ik nog naar'n goede ondergrond om mijn papier op te stretchen. Ik was gisteren in de Brico geweest en daar hadden ze wel MDF, maar te groot en ik weet niet welke soort. Misschien is formica beter?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 27-3-2017 om 20:33, Stuvio zei:

'k Heb ook zo'n Pentel Japan Brush Pen gekocht. Wat'n heerlijk pennetje. 

Ik vind het een heerlijke pen, maar hoe moeilijk is dit om een deftige tekening uit te krijgen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, Stuvio zei:

Ik vind het een heerlijke pen, maar hoe moeilijk is dit om een deftige tekening uit te krijgen!

Kun je een voorbeeld van zo'n tekening geven? :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 hours ago, Stuvio said:

Penseel is een van de moeilijkste tekeninstrumenten om mee te werken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat is grotendeels waar.

Maar: herinner je Franquin en menig ander tekenaar die met pen - en ook fineliner - die vrij soepele lijnen kunnen creëren waar vrij veel variatie in verwerkt zit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inderdaad waar.

Gisteren nog wat met een 0,5 geïnkt, terwijl ik meestal met een 0,2 werk. Eigenlijk krijg je daar best een solide lijnvoering mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een tijd geleden ben ik naar 0.7/0.8 gegaan.  Een 0.1 hou ik dan voor het echt heel fijn lijnwerk, hetgeen je toevoegt nadat de tekening grotendeels uitgewerkt is. Zoals hele fijne haren, ergens een heel fijn rimpeltje of ergens een detail op een blaadje ofzo...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik probeer een beetje groter te gaan tekenen, anders kan ik nooit genoeg detail meenemen in inkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Groter tekenen is echt een vereiste, toch als je een en ander van structuur en detail wil weergeven. Zelfs eenvoudige tekenstijlen worden dikwijls in grotere formaten uitgewerkt.

Boerke wordt niet in tekeningen van 3 bij 7 uitgewerkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben beginnen beteren in mijn inkten sinds ik met dikkere fineliners werk. Vroeger tekende ik standaard met 0.2 en 0.05.

Nu werk ik met 0.5, twee 0.3's (bij eentje breek ik de punt, dat geeft penseelachtige lijnen, de andere dient om af te werken) en een 0.1 om hele kleine lijntjes af te werken, zoals Mauser zei. Ook een 0.1 voor correcties hier en daar.

Penseelpen gebruik ik voor mijn vlakken in te zwarten, gaat lekker snel :) En af en toe als iets heel erg uitgesproken op de voorgrond moet staan. Al gebruik ik daar tegenwoordig ook soms een fineliner voor, met een schuine, platte punt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wanneer de punt wat beschadigd is, of wanneer de fineliner al een eindje in gebruik is, krijg ik een wat gebroken lijn, hou ik heel erg van. Begint dan wat te lijken op de tekeningen van Burne Hogarth.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bij mij verslijten die dunne fineliners (denk 0,1) verschrikkelijk snel, na een week intentief gebruiken raakt de inkt al op :(

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat een verspilling! Vlug een adviescomité oprichten om deze problematiek verder onder de aandacht te brengen en werkbare oplossingen creëren om de impact op mens, maatschappij en milieu in kaart te brengen en een halt toe te roepen. Deze materie kan en moet zeker bespreekbaar zijn en gemaakt worden, om samen met de sociale partners een breed maatschappelijk draagvlak te genereren zodat we er allemaal beter uitkomen, vooral naar de toekomstige generaties toe.

Dit wordt dan ook meteen het einde van de menselijke activiteit striptekenen en illustratie, met voltijdse werkgelegenheid op zelfstandige basis, daaruit vloeiende...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen