Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Waakwater

Opgekropte ergernissen, het zou niet mogen

Recommended Posts

Blijkbaar ben ik niet de enige die slachtoffer is van de wereldvreemde justitiemoloch:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ambulancier-krijgt-klappen-bij-interventie-rechter-oordeelt-dat-hij-nu-1-320-euro-aan-proceskosten-moet-betalen~acbda7ca/                                  

Een ambulancier die bij een interventie werd geslagen door een ongeduldige busreiziger en traangas in de ogen kreeg, haalt bakzeil bij de rechtbank van eerste aanleg van Waals-Brabant, schrijven de Sudpresse-kranten. Daardoor moet Jean-François Deville de 1.320 euro juridische kosten zelf dragen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ook iets navenant meegemaakt. Door juridische kosten te verhalen op de verliezer gaat de kleine man geen rechtszaken meer durven aanspannen uit schrik van naast advocaatskosten ook nog eens te moeten opdraaien voor die extra kosten bij verlies van de zaak. Voor mij was het in ieder geval een reden om niet in beroep te gaan (na een proces van meerdere jaren waar we eigenlijk door een onafhankelijke expert gelijk hadden gekregen en de rechter ons toch ongelijk gaf. Begrijpen wie begrijpen kan...). Hoofdstuk afgesloten maar zo’n artikel roept opnieuw de nare herinnering op.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat zijn frustrerende ervaringen, ik kan er van mee spreken.  Vooral de onmacht is iets dat blijft knagen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het doet mij ook denken aan een andere situatie die ik meegemaakt heb, iets onbenulligs, maar toch.

Op een dag ... Ik reed van de bakker terug naar huis en kwam aan een rond punt, waar ik naar rechts moest.  Eens de richting gekozen, zag ik iets verder de politie auto's tegenhouden.  Ook ik werd geselecteerd.  Opzij.  Raampje omlaag.  De agent wist mij te vertellen dat ik mijn gordel niet aan had.  Verrast keek ik hem aan en ik wees naar mijn gordel die, zoals altijd, rond mijn lijf zat.  Hoezo?  Hun agent op het rond punt had mijn wagen doorgegeven omdat ik mijn gordel niet aan had.  Ik legde (beleefd en vriendelijk) uit dat dat absoluut wel het geval was en hij het zelf eigenlijk kon vaststellen, toch?  Dan zou ik hem sinds ik gezien ben snel aangedaan hebben tijdens het rijden.  Ik legde uit dat dat eigenlijk niet kan, want dat ik die onmogelijk tijdens het rijden op het rond punt aangedaan zou kunnen hebben en dat onmogelijk nog ongezien zou kunnen gedaan hebben eens ik van het rond punt kwam, want daar stonden de agenten al.  Ik zou niet eens de tijd gehad hebben om dat te doen.  Daarnaast zei ik ook dat ik nooit zonder gordel rij en dat mijn auto hinderlijk blijft piepen tot je die aan hebt.  En ik merkte ook op dat die agent mijn gordel waarschijnlijk niet gezien had omdat het exact dezelfde kleur was als mijn jas én de zetels. (for real)  "Ik zal er nog eens voorbij rijden, als test", zei ik nog onnozel weg.

Enfin, lang verhaal kort ben ik uiteindelijk mogen gaan na een half uur (beleefd en respectvol, toch wel de manier) discussiëren.  Maar het had niet veel gescheeld of had een boete.  Hij had mij eerst voorgesteld niet akkoord te gaan met de boete en dat bij de rechter uit te leggen, omdat hij eigenlijk wel geloofde.  Maar toen ik vroeg wat er zou gebeuren wanneer de agent ook daar zou beweren dat ik mijn gordel niet aan had, klonk het:  De agent heeft altijd gelijk.  Ook als dat niet zo is.  Dus het maakt helemaal niet uit dat je dat gaat tegenspreken, of je nu gelijk hebt of niet.

En dat laatste, daar kan ik niet mee om.  Want er zijn al meerdere situaties als deze geweest bij familie en vrienden.  En meestal een pak ernstiger dan een simpele boete.  Ook onder de agenten zit, om het maar even vlakaf te benoemen, crapuul van het ergste soort.  Ik heb er genoeg persoonlijk gekend die langs geen kanten deugen en soms zelfs opscheppen over hun "prestaties". Ik heb ook al enkele keren met verstomming gezien hoe onprofessioneel, onhandig of onmenselijk agenten soms reageren op een situatie.  Dingen die absoluut niet horen te gebeuren.  En daar sta je dan als burger. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minutes ago, esteban² said:

De agent heeft altijd gelijk.  Ook als dat niet zo is.  Dus het maakt helemaal niet uit dat je dat gaat tegenspreken, of je nu gelijk hebt of niet.

En dat laatste, daar kan ik niet mee om. 

Dat is in het kort ook mijn probleem met overheid in het algemeen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Begrijpelijk.  Met de dienst van 't kadaster heb ik ook zoiets meegemaakt.  Dat is een heel ingewikkeld en lang verhaal.  Maar kort samengevat ben ik bijna moeten opdraaien voor fouten die zij in het verleden gemaakt hebben.  'k Heb het dan nog zelf moeten ontdekken ook. Mijn argumentatie was (naast ten allen tijden ontzettend beleefd) waterdicht en toch kreeg ik voortdurend het deksel op de neus van de dame in kwestie, die vooral probeerde mij te intimideren op een uiterst onbeleefde manier, omdat ze hun eigen fouten probeerden toe te dekken.  Meer nog, ze wou mij dwingen schriftvervalsing te plegen, zodat ze haar dossier eindelijk kon afsluiten.  Dat was al dat haar interesseerde. De rest was mijn probleem.  En het was een hoge madam, niet iemand waarbij je nog naar een overste kon vragen.  Het zou mij ook pakken geld gekost hebben, zoveel dat ik mijn net aangekocht huis opnieuw zou moeten verkopen.  Ik ben blijven volhouden, heb mijn huiswerk gemaakt en, zo leep ben ik wel als het op zoiets aankomt, heb via andere wegen slapende honden wakker gemaakt die onrechtstreeks deel uitmaken van dezelfde tak bij de Vlaamse Overheid.  Daar heeft iemand het uiteindelijk opgelost in mijn voordeel, maar wel heel duidelijk heeft gemaakt dat er nooit of te nimmer iets mocht over uitlekken.  Hij wist maar al te goed dat ik 100% gelijk had.  Er werd mij zelfs gevraagd het email-verkeer te verwijderen, lol.  Zijn oversten zijn niet op de hoogte van het truukje dat hij uitgehaald heeft.  En ze kunnen er, zelfs als ze dat ontdekken, niet meer op terugkomen zonder in hun eigen voeten te schieten.  Fjieuw.

Enfin, ik wil maar zeggen dat zoiets niet zou mogen gebeuren.  Onacceptabel dat het zelfs mogelijk is.

Maar bon.  Het is overal en op elk niveau zowat hetzelfde liedje.  Ik maak het nu al zes jaar lang mee naar aanleiding van ziekte.  Omwille van regeltjes die gebaseerd zijn op totaal achterhaalde informatie (minstens 25 jaar gedateerd, typisch Belgisch) die ook nog eens absoluut onjuist is (al lang bewezen ook), ben ik vanuit verschillende hoeken zwaar financieel benadeeld op tal van vlakken.  Het "grappige" is dat, afhankelijk vanuit welke hoek, die elkaar onderling ook helemaal tegenspreken.  Aan de ene kant moet ik geld dokken omdat ze de ziekte herkennen en als groot risico aanzien, aan de andere kant loop ik heel wat mis (vooral hulp waar ik recht op heb) omdat ze de ziekte weigeren te herkennen.  Dus als ik moet betalen, herkennen ze het.  Als ik moet krijgen, niet.  Beide kanten moeten zich op dezelfde bronnen baseren.  Het is een compleet absurde en frustrerende situatie.  En daar sta je dan.  Dat follietje heeft op financieel vlak de rest van mijn leven bepaald, tenzij ik de lotto win.  Ik heb onderweg enkele kleine veldslagen gewonnen, omdat ik wel degelijk gelijk had en dat ook kon aantonen (anders had ik dat nooit of te nimmer gehaald), maar de grote oorlog heb ik al lang definitief verloren.  Geheel onterecht.  Toch kan je op een bepaald punt niet anders dan machteloos toekijken hoe onderlinge spelletjes die bovenaf gespeeld worden je volledig in de tang hebben.

Maar hey, verder ben ik een optimist hoor. ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
11 uren geleden, esteban² zei:

Ook onder de agenten zit, om het maar even vlakaf te benoemen, crapuul van het ergste soort. 

Ik hoop nu niemand te moeten schofferen, maar mijn ogen zijn open gegaan toen ik zag wie uit mijn geboortedorp politie-inspecteurs werden. Het zijn vier kennissen, stuk voor stuk jongen en meisjes die "twaalf stielen en dertien ongelukken" uitoefenden alvorens ze bij de politie - een laatste strohalm - gingen. Crapuul is het zeker niet, maar veel slimheid, verstand, kennis, empathie, meelevendheid, doorzicht, schranderheid hebben ze niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 hours ago, esteban² said:

Ook onder de agenten zit, om het maar even vlakaf te benoemen, crapuul van het ergste soort.  Ik heb er genoeg persoonlijk gekend die langs geen kanten deugen en soms zelfs opscheppen over hun "prestaties". Ik heb ook al enkele keren met verstomming gezien hoe onprofessioneel, onhandig of onmenselijk agenten soms reageren op een situatie.  Dingen die absoluut niet horen te gebeuren.  En daar sta je dan als burger. 

2 hours ago, Hamirubi said:

Ik hoop nu niemand te moeten schofferen, maar mijn ogen zijn open gegaan toen ik zag wie uit mijn geboortedorp politie-inspecteurs werden. Het zijn vier kennissen, stuk voor stuk jongen en meisjes die "twaalf stielen en dertien ongelukken" uitoefenden alvorens ze bij de politie - een laatste strohalm - gingen. Crapuul is het zeker niet, maar veel slimheid, verstand, kennis, empathie, meelevendheid, doorzicht, schranderheid hebben ze niet.

https://www.gva.be/cnt/aid866731/antwerpse-politie-rekruteert-agenten-in-de-gevangenis-2  

De Antwerpse politie tracht continu nieuwe agenten aan te trekken en lijkt daarvoor wel erg ver te gaan. Zo kregen enkele gevangenen in de Begijnenstraat een brief op hun persoonlijke naam, waarin ze vriendelijk worden opgeroepen om te solliciteren bij de lokale politie. Getekend: korpschef Eddy Baelemans.

Deel dit bericht

Link naar bericht

@Hamirubi, ik heb jaren geleden als getuige een agent (zonder overdrijven) een heel simplistische situatie tien keer opnieuw moeten uitleggen alvorens hij het begreep.  Met handgebaren en illustraties op papier. Uiteindelijk heb ik zijn 'verslag' zelf voor geschreven, tot het juist was.  Ik schrik daar dus niet van.  En ja, als ik zie wie van mijn schoolgenoten nu in een uniform rondloopt, denk ik dat de lat niet zo heel hoog ligt om aangenomen te worden. :) 

Er zijn ooit twee agenten een uitgebroken en agressieve Rottweiler uit onze tuin moeten komen halen.  Het leek wel een live opvoering van Dumb and Dumber.  Sukkelaars, niet te doen.  Mijn vader, toch wel een serieuze mens die weet wanneer hij anderen gewoon hun job moet laten doen, heeft het op den duur overgenomen omdat hij het niet meer kon aanzien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 9/8/2019 om 13:40, boomvavavoom zei:

waarom zijn auto's zo duur als een JAARsalaris!?!?

I mean, het antwoord wéét ik wel, maar damn

Dat is altijd al zo geweest. Je krijgt er nu wel betere auto's voor.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Omdat uw jaarsalaris niet hoog genoeg is, of omdat u een erg mooie auto wil. :e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Omdat een jaar te kort is. Op Jupiter valt het veel beter mee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 8/9/2019 at 1:40 PM, boomvavavoom said:

Omdat er zoiets bestaat als inflatie, belastingen, verplichte vergunningen met alle bijhorende kosten enz...

Deel dit bericht

Link naar bericht

ja
En productiekosten en de huur van mega-grote garages/carsalons en loonkosten en investering en R&D en... etc

Ik weet het wel... maar ik vind het al met al nog belachelijk duur!

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minute ago, Waakwater said:

Je kan ook te voet of met de fiets. Dat is goedkoper. Of tweedehands wagens. 

Niet alles is met de fiets te vervoeren. Of te voet haalbaar. Zoals boodschappen. Of afstanden die meer dan 5 km zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er zijn al modellen vanaf 8- 9000 euro dus zegt dat iets over jouw smaak of over jouw loon? In het eerste kan ik je wel volgen. De modellen die ik graag op de oprit zou zien staan zou ik wel kunnen betalen, maar alleen als ik de rest van het jaar boterhammen eet met een (dun) laagje chocovandenAldi.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...