Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
spock

Jommeke

Recommended Posts

Gast Kontiki

Je kon toen een hele reeks van die posters sparen via De Morgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Om eerlijk te zijn: het wordt de hoogste tijd dat ik daar iets anders hang... Ik ben madam Pheip haar blote kont goed beu! Ik zal er iets van Serpieri hangen... ūüėÄ

Deel dit bericht

Link naar bericht

Eens! Verder zie ik ook De Koningin van Onderland graag opnieuw ge√Įnterpreteerd worden, ook niet van de poes.

Wat deze Jomme betreft, de versie van de hoofdfiguur is gek genoeg haast exact wat ik voor ogen had, maar de rest is wat flauwtjes. Alsook tekenstijl van die figuren, zel ben ik niet meteen geneigd het in huis te halen. Al ben alsnog lichtjes nieuwsgierig natuurlijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
57 minuten geleden, esteban² zei:

Wat deze Jomme betreft, de versie van de hoofdfiguur is gek genoeg haast exact wat ik voor ogen had, maar de rest is wat flauwtjes. Alsook tekenstijl van die figuren,

Alhoewel ik hem toch in een lichtblauw truitje zou gestoken hebben ipv oranje of appelblauwzeegroen gestreept. Dat blauw hoort evenveel bij hem als dat kapsel.

Vraag me wel af hoe ze dit rijmen met Jef Nys' wens om niets aan het uiterlijk van zijn personages te veranderen. Of moeten we dit zien als een compleet andere figuur?

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, esteban² zei:

¬†De Koningin van Onderland graag opnieuw ge√Įnterpreteerd worden,

Dat album zal zeker nog gedaan worden, er staan er genoeg te springen om dat te doen. Het was nooit mijn favoriete album, maar indien ik dat zou moeten bewerken zou het volledig vanuit het standpunt van de koningin verteld worden. Lekker duister. en absoluut niet geschikt voor de kindjes.

De enige strip die ik al jaren zou willen remake (bij voorkeur als een Kroepie en Boelie-album) is Merho's De Wollebollen. Ik denk dat ik daar een interessante draai aan kan geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Tom B zei:

Vraag me wel af hoe ze dit rijmen met Jef Nys' wens om niets aan het uiterlijk van zijn personages te veranderen. Of moeten we dit zien als een compleet andere figuur?

Dat is misschien de reden waarom hij "Jomme" heet? 

Wat "Onderland" betreft, wie weet wat de volwassen Jommeke brengt. :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 uren geleden, Tom B zei:

Ik denk dat die wens vooral gerespecteerd wordt in de hoofdreeks.  Daarnaast kan er veel meer in allerlei spin-offs en zijreeksen die zich ook op een ander publiek richten.

Vergelijk het met het testament van Willy Vandersteen dat ook vooral in de hoofdreeks toegepast wordt.  De "Amoras" verhalen van Cambré & Legendre zouden niet mogelijk zijn geweest als men ook daarvoor had vastgehouden aan het testament.

Ik heb Willy Vandersteen nooit ontmoet, laat staan dat ik hem kende, maar ik vermoed dat hij de "Amoras" verhalen en alle andere bewerkingen (SOS Kinderdorpen) en interpretaties (Gerben Valkeman/Yann, Steven Dupré/Conz) fantastisch zou hebben gevonden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Theodoor zei:

Ik denk dat die wens vooral gerespecteerd wordt in de hoofdreeks.  Daarnaast kan er veel meer in allerlei spin-offs en zijreeksen die zich ook op een ander publiek richten.

Vergelijk het met het testament van Willy Vandersteen dat ook vooral in de hoofdreeks toegepast wordt.  De "Amoras" verhalen van Cambré & Legendre zouden niet mogelijk zijn geweest als men ook daarvoor had vastgehouden aan het testament.

Ik heb Willy Vandersteen nooit ontmoet, laat staan dat ik hem kende, maar ik vermoed dat hij de "Amoras" verhalen en alle andere bewerkingen (SOS Kinderdorpen) en interpretaties (Gerben Valkeman/Yann, Steven Dupré/Conz) fantastisch zou hebben gevonden.

Jef Nys is Vandersteen niet. Vandersteen was extreem soepel en vond alles goed zolang het maar geld opbracht. Nys deed veel meer aan kwaliteitscontrole. Hij zag er streng op toe dat alles volgens zijn wensen werd uitgevoerd.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat je gelijk hebt wat het "streng toezien" en de "kwaliteitscontrole" bij Jef Nys betreft.  Willy Vandersteen was daar allicht wat losser in.  Maar als Jef Nys niet wou dat er ook maar iets verscheen waarbij aan het uiterlijk van zijn personages was gesleuteld, dan moet men zich beperken tot de hoofdreeks en zuiver werken in de stijl van Jef Nys.  Dan kan en mag er niets anders gemaakt worden.

Het is natuurlijk louter speculeren maar zou zelfs de strenge Jef Nys niet trots geweest zijn dat (naast de streng bewaakte hoofdreeks) andere stripauteurs met naam en faam een bewerking in een eigen stijl maken van zijn verhalen?  En hoe schoon zou het dan niet geweest zijn als hij die jonge(re) collega's met complimenten zou overladen waarop ook zij zouden glunderen en glimmen van trots?

Ach, het nachtelijk uur maakt me weemoedig.  Ik zal maar stoppen met dromen.  :rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
9 uren geleden, Theodoor zei:

Het is natuurlijk louter speculeren maar zou zelfs de strenge Jef Nys niet trots geweest zijn dat (naast de streng bewaakte hoofdreeks) andere stripauteurs met naam en faam een bewerking in een eigen stijl maken van zijn verhalen?  En hoe schoon zou het dan niet geweest zijn als hij die jonge(re) collega's met complimenten zou overladen waarop ook zij zouden glunderen en glimmen van trots?

Zo zal het ongetwijfeld uitgelegd worden, maar zoals dat altijd gaat als er na de dood van iemand drastisch wordt gesleuteld aan het werk van die mens: je kan nooit zeker weten wat hij/zij ervan zou vinden.

Voor alle duidelijkheid: ieder initiatief om iets nieuws te doen met Jommeke juich ik toe. Zelfs in de hoofdreeks zou ik die kleren al lang wat aangepast hebben. Ik herinner me een verhaal waarin de Miekes ooit eens een lange broek droegen (Het geheim van de hoefslag) en ze zagen er meteen een stuk hedendaagser uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, esteban² zei:

Jommeke is misschien wel het beste bewijs van het feit dat zulke veranderingen soms helemaal niet nodig zijn, denk ik dan. ;)

Dat weet je dus niet, he. Misschien dat mét aangepaste kledij (ook al is het gewoon een lange broek voor de jongens, een iets hedendaagser jasje voor Filiberke en iets normalers voor de meisjes) de reeks net iets beter zou verkopen. Misschien ook niet. Wie zal het zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

√ó