Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

Ja, die (overbodige) droomscène is inderdaad achteraf toegevoegd. Sommige albums zijn inhoudelijk veel drastisch herwerkt. Als ik me niet vergis is Pimpeltjesland met een tiental pagina's uitgebreid (het oorspronkelijke album was maar 33 pagina's lang), en zowel de Fwietmachine als Neuzen bij de vleet zijn voor de helft opnieuw geschreven. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

zowel de Fwietmachine als Neuzen bij de vleet zijn voor de helft opnieuw geschreven. 

In mijn Jommekesperiode was De Fwietmachine zelfs nergens te vinden. De titel op de achterflap sprak tot mijn kinderverbeelding, maar helaas was het album niet verkrijgbaar. Is de reden bekend waarom het verhaal is herschreven?

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik geloof dat De Pestkopjes echt was, maar (de latere sequel) De Hellestokers een droom.

Net zoals De Kikiwikies echt was, maar Opstand in Kokowoko een droom.

 

 

Ik vrees dat het dertig jaar geleden is dat ik een Jommeke heb gelezen. U zou dus gelijk kunnen hebben.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

 

14 minuten geleden, Waldorf zei:

Ik vrees dat het dertig jaar geleden is dat ik een Jommeke heb gelezen. U zou dus gelijk kunnen hebben.

 

 

Tenzij in het allerlaatste album wordt onthuld dat de ganse reeks een hersenspinsel was van een elfjarig jongetje met een levendige fantasie die zijn monotone leven op die manier wat kleur tracht te geven. De zonderlinge oude man in het grote huis wordt een professor en de zwervers op straat worden kleurrijke figuren waarmee hij in zijn verbeelding de strijd aangaat.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

In mijn Jommekesperiode was De Fwietmachine zelfs nergens te vinden. De titel op de achterflap sprak tot mijn kinderverbeelding, maar helaas was het album niet verkrijgbaar. Is de reden bekend waarom het verhaal is herschreven?

De fwietmachine en Neuzen bij de Vleet zijn twee albums die Jef Nys niet zelf heeft kunnen afwerken wegens ziekte en waar vlug iemand moest gevonden worden die het verhaal kon afwerken. Bij Neuzen bij de Vleet was dat Edwin Wouters (Nys had toen nog geen studio). Wouters heeft daarna nog 40 jaar lang (sporadisch) Jommeke getekend en geschreven maar bij dat eerste album moest hij van de ene dag op de andere in de stijl van Jef Nys werken zonder dat ooit gedaan te hebben. Natuurlijk zie je dat aan het resultaat. Bij De Fwietmachine gebeurde hetzelfde maar was het dacht ik Edgar Gastmans die voor de leeuwen werd gegooid. Nys was nooit tevreden met het resultaat (en de meeste lezers ook niet), vandaar dat hij beide albums heeft laten herwerken toen hij de kans kreeg.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Tom B zei:

De fwietmachine en Neuzen bij de Vleet zijn twee albums die Jef Nys niet zelf heeft kunnen afwerken wegens ziekte en waar vlug iemand moest gevonden worden die het verhaal kon afwerken. Bij Neuzen bij de Vleet was dat Edwin Wouters (Nys had toen nog geen studio). Wouters heeft daarna nog 40 jaar lang (sporadisch) Jommeke getekend en geschreven maar bij dat eerste album moest hij van de ene dag op de andere in de stijl van Jef Nys werken zonder dat ooit gedaan te hebben. Natuurlijk zie je dat aan het resultaat. Bij De Fwietmachine gebeurde hetzelfde maar was het dacht ik Edgar Gastmans die voor de leeuwen werd gegooid. Nys was nooit tevreden met het resultaat (en de meeste lezers ook niet), vandaar dat hij beide albums heeft laten herwerken toen hij de kans kreeg.

 

Ah ok. Ik dacht oorspronkelijk dat het alleen met de tekeningen te maken had.

Daarom verbaasde het me dat de inhoud van het verhaal ook herwerkt werd.

 

Ik heb het tot op heden nooit gelezen, maar de synopsis van het verhaal doet me denken aan The Fly.

Volgens mij het type verhaal dat in klassiek zwart-wit beter tot zijn recht komt qua sfeer.

 

328533034_1-de-fwietmachine-51b-eerste-d

Link naar reactie
1 minuut geleden, Tom B zei:

Zeker weet ik dat niet, maar juist omdat het scenario ook herwerkt werd ga ik ervan uit dat Nys geen afgewerkt scenario klaar liggen had. Misschien een synopsis, misschien helemaal niets?

 

Ken je de inhoud van beide versies? Misschien was het oorspronkelijk verhaal te weird en hebben ze dat wat afgezwakt in de remake. 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Iemand de nieuwe versie van Jacht op de voetbal al gelezen? Moet uniek zijn in Vlaanderen: derde remake van hetzelfde verhaal. Het eerste was Jacht op een Teddybeer (Seppeke) van Nys, het tweede Jacht op een voetbal (Jommeke) en het derde Jacht op een voetbal (Jomme).

Ik vind de nieuwe Jomme best aardig. Mijn zoontje van 5 is er zot van. Hij heeft alle Jommekes maar deze vindt hij wel erg leuk.

Link naar reactie

Het viel me ook altijd op dat er een groot verschil was tussen de albums onder en boven de 100. (ik laat alles van na 200 buiten beschouwing, die ken ik niet zo echt)

Onder de 100 was er tussen de avonturen door vaak vanalles te beleven in Zonnedorp, en dan vooral de transformaties die voor chaos zorgden en vaak erg geïnspireerd waren. Maar na 100 was het praktisch voortdurend reizen, reizen, reizen.

Met de hoeveelheid schatten die hij verzameld en aan goede doelen heeft weggegeven spijst Jommeke waarschijnlijk op zijn eentje de ganse sociale zekerheid in zijn wereldje.

Ook is er na 100 veel meer aandacht voor de kleurrijke bijfiguren. Madam Pepermunt, Tita Telajora, Estella Saprinetta, Jan Haring en Mataboe komen voor 100 enkel in hun desbetreffende albums voor, maar na Het Jubilee worden ze terugkerende bijpersonages. Was het door de interessante wisselwerking tussen de personages op dat jubilee dat er besloten werd om ze veel meer te gebruiken? De indruk wordt gewekt van wel.

Ook Jampudding die al regelmatig opdook kent een sterke boost en krijgt zelfs zijn vaste tegenstanders in de vorm van de Mac Rum familie.

En wel terecht. Want veel van de Jampudding-albums vond ik erg entertainend, waarschijnlijk omdat 'ie constant woedeaanvallen heeft.

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, cinco zei:

Het viel me ook altijd op dat er een groot verschil was tussen de albums onder en boven de 100. (ik laat alles van na 200 buiten beschouwing, die ken ik niet zo echt)

Onder de 100 was er tussen de avonturen door vaak vanalles te beleven in Zonnedorp, en dan vooral de transformaties die voor chaos zorgden en vaak erg geïnspireerd waren. Maar na 100 was het praktisch voortdurend reizen, reizen, reizen.

Met de hoeveelheid schatten die hij verzameld en aan goede doelen heeft weggegeven spijst Jommeke waarschijnlijk op zijn eentje de ganse sociale zekerheid in zijn wereldje.

Ook is er na 100 veel meer aandacht voor de kleurrijke bijfiguren. Madam Pepermunt, Tita Telajora, Estella Saprinetta, Jan Haring en Mataboe komen voor 100 enkel in hun desbetreffende albums voor, maar na Het Jubilee worden ze terugkerende bijpersonages. Was het door de interessante wisselwerking tussen de personages op dat jubilee dat er besloten werd om ze veel meer te gebruiken? De indruk wordt gewekt van wel.

Ook Jampudding die al regelmatig opdook kent een sterke boost en krijgt zelfs zijn vaste tegenstanders in de vorm van de Mac Rum familie.

En wel terecht. Want veel van de Jampudding-albums vond ik erg entertainend, waarschijnlijk omdat 'ie constant woedeaanvallen heeft.

Nieuwe scenaristen wellicht, met andere voorkeuren. En ook wel omdat het na een tijdje gemakkelijker wordt om ouder personages terug op te voeren ipv steeds weer nieuwe figuren te moeten bedenken. Je ziet dat bij alle langlopende reeksen.

En die transformaties: hoe vaker je dat doet, hoe moeilijker het wordt om nog een leuke variant daarop te verzinnen.

Zelf mis ik vooral de klassieke avonturen/detective-verhalen. Ik vermoed dat vooral Leopold Vermeiren daar verantwoordelijk voor was (de periode van De stenen aapjes). En later Jan Ruysbergh (tussen nrs 159-220).

Link naar reactie
On 11/14/2018 at 6:55 PM, Tom B said:

Iemand de nieuwe versie van Jacht op de voetbal al gelezen?

 

Awel, ik heb die dit weekend gelezen. Bij deze Jomme vond ik het kinderachtige verhaal vrij storend. Dat heb ik niet bij een gewone Jommeke. Ik ga nu niet beweren dat ik nog veel en vaak Jommekes lees, maar ik heb indertijd die grote Middelkerke uitgaves gekocht en gelezen en daar kon ik wel van genieten. Van deze Jomme niet echt.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Die zijn los uitgekomen. Ergens tussen de 16-18 euro dacht ik. Ik heb ze indertijd vermeden omdat ze oerlelijk gemaakt waren. lelijke druk, zwak papier en totaal niets extra behalve dus die ex-libris waar oa. de Jomme van Grifo uit gekomen is. Ik zou het enkel overwegen als je de ex-libri wil, en de boeken bij het oud papier zetten waar ze thuis horen.

Het bewijst wel weer dat Ballon Media meer en meer een papierhandel is en helemaal geen uitgever is.

 

 

 

Link naar reactie

 

2 uren geleden, esteban² zei:

Tenzij ik mij vergis, werd 1 box (waar deze uit komen) met 5 delen aangeboden voor 59 €.  Daarna zakte dat tot 20 €.  Dus 4 € per deel (maar dan wel met box)  Er zijn 10 titels in totaal, dus twee boxen.  Normaal gezien zouden er dus 10 titels bij Kruidvat moeten liggen.  

Ja, alle 10 titels liggen er. En ze zitten ook nog in hun originele plastiek verpakt.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...