Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

40 minuten geleden, cinco zei:

 

Als kind beschouwde ik die van Edwin Wouters als 'de andere Jommekes'.

Ik wist niet dat het een andere tekenaar was (ik dacht dat alles door Jef Nys gedaan was) maar ik merkte toch dat het anders getekend was.

Ja, dat stijlverschil viel op, zeker naar het einde toe. Ik ken iemand die hem 'de slechte tekenaar' noemde. (beetje overdreven natuurlijk, want ze zijn niet slecht, maar wel anders).

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 30/11/2020 om 19:22, cinco zei:

 

Ik ken Conz als tekenaar van het logo van mijn SSZ (Gobelijn in Leuven). 

Voor het overige ken ik niets van de beste man (https://stripinfo.be/auteur/index/1103_Conz). Waarom mag die in godsnaam zo een relatief belangrijk project doen? Laat ons eerlijk zijn, dat prentje hierboven lijkt nergens op.

Link naar reactie
3 minuten geleden, lukoste zei:

 

Ik ken Conz als tekenaar van het logo van mijn SSZ (Gobelijn in Leuven). 

Voor het overige ken ik niets van de beste man (https://stripinfo.be/auteur/index/1103_Conz). Waarom mag die in godsnaam zo een relatief belangrijk project doen? Laat ons eerlijk zijn, dat prentje hierboven lijkt nergens op.

 

Conz heeft verschillende graphic novels gemaakt.

 

afbeelding.thumb.png.4990e4fb0f5d46cc3be8a903509c4e20.png

 

afbeelding.thumb.png.9737dffa899d35ad0f5d711afb87c75f.png

 

afbeelding.thumb.png.ce996049f007e5d79b614c6a817aeafb.png

 

 

Enkele jaren geleden maakte hij samen met Steven Dupré een hommage-album voor Suske en Wiske.

 

afbeelding.thumb.png.9ee8181c1b7ff1ea7c8c22075647caae.png

 

 

 

Link naar reactie

afbeelding.thumb.png.79951c3c0a78435c86558898867c0d30.png

 

Ik heb hem gelezen en hij was wel ok.

De stijl die Conz in deze strip gebruikt, past bij het vlotte en vol vaart vertelde verhaal.

Ook wordt eindelijk aangekaart dat een blaas wel goed vol zal komen te zitten na een ellenlange vlucht met een wc-loze vliegende bol.

 

Vooral zijn design voor de plastieken walvis is erg sterk.

 

afbeelding.thumb.png.67db55c5d1c8b504dd189a892e1a61bd.png

 

Er zitten ook wat cameo's in de tekeningen. (oa. Suske, Wiske en Lambik)

 

Hier nog een kort artikel over het album en Conz:

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/10/striptekenaar-conz-uit-oostende-ik-heb-7-maanden-aan-het-nieuw/

 

 

 

Link naar reactie

Dat deed Nys zelf ook al bij koper of metalen voorwerpen. Als ik dat zie denk ik altijd meteen aan de manier waarop de koffiekan van de begijntjes werd getekend:

 

afbeelding.png.f40420b51172d2830265cf04d6bfb3cb.png

 

en voor de muggenzifters die opmerken dat bovenstaand prentje niet door Jef Nys werd getekend; deze pagina is wel nog van zijn hand (zie het vierde prentje):

 

afbeelding.thumb.png.db0ccd4046119ca4b54c79b3405d1ca8.png

Link naar reactie
5 minuten geleden, TDPB zei:

Dat deed Nys zelf ook al bij koper of metalen voorwerpen. Als ik dat zie denk ik altijd meteen aan de manier waarop de koffiekan van de begijntjes werd getekend:

 

afbeelding.png.f40420b51172d2830265cf04d6bfb3cb.png

 

 

Ja, de koffiekan. Dat was ietwat subtieler.

Maar die Jetsonsachtige robotische huismeid, die had oorspronkelijk een meer cleanere look.

 

afbeelding.png.6e84b1cf2b08403d015eb9748ac2d249.png

 

En dan nog iets. Waarom heeft een robot eigenlijk gigantische borsten nodig? :P

 

afbeelding.png.29416776f63b223f93c4d691eccb87ee.png

 

 

Link naar reactie
Op 27/12/2020 om 13:58, cinco zei:

 

En dan nog iets. Waarom heeft een robot eigenlijk gigantische borsten nodig? :P

 

Ook in de robotica gelden blijkbaar de wetmatigheden van de rollenpatronen en stereotypen: vrouwenwerk wordt door vrouwelijke robots gedaan. En als je toch zelf aan het ontwerpen bent, kan je ineens voldoende oren en poten voorzien.

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Wat zou er gebeurd zijn met de wens van Jef Nys dat er niets mocht veranderen aan het uiterlijk van zijn figuren? Bij Jomme kon dat nog omzeild worden omdat het zogezegd andere personages zijn, maar hier wordt dat toch al iets moeilijker uit te leggen.

Ben wel benieuwd naar het scenario.

(ik wil niet te negatief overkomen, het is best wel leuk dat er iets nieuws wordt gedaan met reeksen als Jommeke)

 

afbeelding.thumb.png.07d6dfc48a1647c5fb313ea87056ec22.png

van de stripspeciaalzaak, het persbericht hieromtrent:

Wat gebeurt er als twee Jommeke-nerds aan de slag gaan met hun favoriete stripheld? Dan belandt die gegarandeerd in de knel én de penarie. Jelle De Beule en Thijs De Cloedt eren "het strooien dakske" van Jef Nys met een knotsgekke hommage.

"Jommeke in de knel én de penarie komt er op vraag van de uitgeverij", vertelt Jelle De Beule. "Ze kenden mijn fascinatie voor het Jommeke-universum. In De Ideale Wereld had ik er al een paar dingen mee gedaan en met Neveneffecten maakten we ooit een volledige Jommekeparodie. Ze zochten iemand die de Jommekewereld kende en er iets speciaals mee wou doen."

Het verhaal is even simpel als geniaal. Tijdens zijn 65-jarige carrière heeft Jommeke tientallen fabelachtige schatten gevonden. Alleen blijkt bij een controle door de fiscus dat hij hierop nooit belastingen heeft betaald. Onze stripheld moet plots een dikke 500 miljard euro ophoesten. Helaas heeft hij alles weggegeven aan de wezen, hulpbehoevenden en kinderen die in de sukkelstraat zitten. En uitgerekend nu lukt het hem maar niet om een nieuwe schat te vinden. Voor het eerst in zijn leven zit Jommeke niet alleen in de knel, maar ook nog eens in de penarie!

Jelle De Beule schreef het scenario, maar voor het tekenwerk ging hij aankloppen bij Thijs De Cloedt. "Thijs is al jaren een van mijn beste vrienden", aldus Jelle. "Wij hebben samen in de academie van Gent animatiefilm gestudeerd. Hij is enorm grappig en vreemd genoeg hadden wij nog nooit echt samengewerkt. Ik moet zeggen dat wij een heel goed team vormden samen. Thijs is zeer perfectionistisch, heeft een feilloos gevoel voor humor en zijn tekenstijl is fantastisch."

"Wat ik vooral leuk vind aan Jommeke is dat de strips zich afspelen in onze wereld: Zonnedorp, Vlaanderen", vertelt Thijs. "Het maakt het allemaal herkenbaar en ergens ook geloofwaardig en dat doet je wegdromen. Als kind ben je gefascineerd en ook wel jaloers op de avonturen die Jommeke beleeft."

Kim Sanders van Standaard Uitgeverij is heel blij met het resultaat. "Na 65 jaar en 300 albums leek het ons leuk om Jommeke eens op een andere manier te benaderen", vertelt de uitgeefster. "We waren onmiddellijk heel enthousiast over het verhaalidee van Jelle. Jommeke heeft doorheen de reeks immers heel veel schatten gevonden, denk maar aan albums als De Schildpaddenschat, De Gouden Jaguar en De Schat van de Zeerover. die hij allemaal onbaatzuchtig weg gaf. Dat hij na 300 albums daar de tol voor moet betalen bij de belastingen... het klopte gewoon. En dan hadden we de tekeningen van Thijs nog niet gezien. Die maakten het plaatje helemaal compleet. Een moderne kijk op Jommeke, maar toch oh zo herkenbaar."

 

Link naar reactie

Zou het beroep van Schat schatter bestaan?

Los daarvan: zou het kloppen dat de belastingdienst aanklopt als Jommeke de gevonden schatten niet verkoopt maar weggeeft? Hij zou problemen kunnen krijgen met het gerecht, omdat hij niet de eigenaar is van de schatten die hij vindt (dat is enkel maar zo met schatten die je toevallig vindt), maar strikt genomen heeft hij niets verdiend en moet er dus ook geen belasting betaald worden.

Allez ja, ik ga ervan uit dat De Beule zijn huiswerk heeft gemaakt, we willen toch niet dat de scenarist van een kinderstrip zomaar wat verzint 😎

Link naar reactie
15 minuten geleden, TDPB zei:

Allez ja, ik ga ervan uit dat De Beule zijn huiswerk heeft gemaakt, we willen toch niet dat de scenarist van een kinderstrip zomaar wat verzint 😎

 

Kim Sanders heeft in ieder geval haar huiswerk gemaakt. Doordat De Beule een BV is, kan dit album uitgebreid gepromoot worden.

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

 

Kim Sanders heeft in ieder geval haar huiswerk gemaakt. Doordat De Beule een BV is, kan dit album uitgebreid gepromoot worden.

Dat is alvast goed van start gegaan. En dankzij een artikel op nieuwsblad.be weet ik ondertussen dat de tekenaar de zoon van Marec is. (edit: het stond ook al in het bericht van de stripspeciaalzaak, maar daar heb ik blijkbaar overheen gelezen).

 

Ook de vrt vond het nieuwswaardig.

Link naar reactie
45 minuten geleden, cinco zei:

@TDPB Ik merk dat in recentere Jommekes een vermelding staat dat het in opdracht is van De Eekhoorn nv.

Weet jij waar dat naar verwijst? Is dat een naamloos vennootschap dat de rechten beheert?

ik kopieer eventjes:

COTRA BEGELEIDT STANDAARD UITGEVERIJ NV BIJ DE OVERNAME VAN DE EEKHOORN NV

16/02/2020/in Nieuws /by Kurt Faes

CoTra heeft Standaard Uitgeverij NV begeleid bij de overname van De Eekhoorn NV.

Standaard Uitgeverij NV is dé toonaangevende uitgever van kinderboeken en strips in Vlaanderen en Nederland. Naast vele eigen producties verzorgt Standaard Uitgeverij NV ook de Nederlandstalige publicaties van zowat alle Frans-Belgische topuitgeverijen. Standaard Uitgeverij NV is het fusiebedrijf van Standaard Uitgeverij NV en Ballon Media NV. De fusie vond in december 2019 plaats en maakt van Standaard Uitgeverij NV de grootste uitgever van Vlaanderen en de grootste verdeler van strips in de Benelux. 

De Eekhoorn NV is de vennootschap van de familie van wijlen Jef Nys, een bekend Vlaams stripauteur en geestelijke vader van de stripreeks Jommeke.

Het transactieteam van CoTra begeleidde Standaard Uitgeverij NV in het kader van bovenstaande overname.

 

 

(met een beetje zoeken vond ik dat Alexis Dragonetti ook bestuurslid was)

Link naar reactie
41 minuten geleden, TDPB zei:

ik kopieer eventjes:

COTRA BEGELEIDT STANDAARD UITGEVERIJ NV BIJ DE OVERNAME VAN DE EEKHOORN NV

16/02/2020/in Nieuws /by Kurt Faes

CoTra heeft Standaard Uitgeverij NV begeleid bij de overname van De Eekhoorn NV.

Standaard Uitgeverij NV is dé toonaangevende uitgever van kinderboeken en strips in Vlaanderen en Nederland. Naast vele eigen producties verzorgt Standaard Uitgeverij NV ook de Nederlandstalige publicaties van zowat alle Frans-Belgische topuitgeverijen. Standaard Uitgeverij NV is het fusiebedrijf van Standaard Uitgeverij NV en Ballon Media NV. De fusie vond in december 2019 plaats en maakt van Standaard Uitgeverij NV de grootste uitgever van Vlaanderen en de grootste verdeler van strips in de Benelux. 

De Eekhoorn NV is de vennootschap van de familie van wijlen Jef Nys, een bekend Vlaams stripauteur en geestelijke vader van de stripreeks Jommeke.

Het transactieteam van CoTra begeleidde Standaard Uitgeverij NV in het kader van bovenstaande overname.

 

 

(met een beetje zoeken vond ik dat Alexis Dragonetti ook bestuurslid was)

De Eekhoorn NV is wellicht een verwijzing naar de woonplaats van Jef Nys. Hij woonde in de Eekhoornlaan in wilrijk.

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...