Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

 

Dus ik heb een recentere Jommekesstrip onder de loep genomen. (Pampa en de Blauwe Duif)

De Miekes hebben wat meer 'attitude' gekregen: "zeg vriend, wij zijn meisjes! Wij hebben van niks of niemand schrik!" Maar wat een verhaallijn, haha! Over overmaatse Peruaanse hoeden waar dieren in wonen.

afbeelding.thumb.png.52694a59e4703a29f6e76de05a886d79.png

Link naar reactie

Hoe zit het ondertussen met de Jommekes voor China?

Ze weten wel welke titels te selecteren. Om de concurrentie aan te gaan met de harem-manga in Aziatische landen gooien ze dit album in de ring.

Het is aan het nummer te zien één van de eerste albums die ze daar op de markt hebben gebracht.

 

afbeelding.thumb.png.5648574f0af5079e52adafbd20f8a0f2.png

Link naar reactie
Op 20/1/2021 om 19:02, cinco zei:

 

Dus ik heb een recentere Jommekesstrip onder de loep genomen. (Pampa en de Blauwe Duif)

 

 

Dus om nog even daarop terug te komen. Dat album keerde terug naar Peru en Macu Ancapa.

Album 57 was één van mijn eerste albums dus daardoor dat ik van kleinsaf wist dat Lima de hoofdstad van Peru was.

 

Maar die cover had toch wel een veel beter perspectief dan de cover van dat Pampa-verhaal.

 

afbeelding.png.f9577656bb6be68fb860413d065b0cad.png

 

Ter vergelijking:

 

afbeelding.thumb.png.e598cc92314ecdde0eb58da3b5534e3a.png

 

Geloof het of niet, Macu Ancapa die in album 57 al te kennen gaf dat hij niet meer lang onder ons zou zijn, heeft na bijna 250 albums nog altijd niet de geest gegeven en overleeft zelfs die fataal-ogende val.

 

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

 

Geloof het of niet, Macu Ancapa die in album 57 al te kennen gaf dat hij niet meer lang onder ons zou zijn, heeft na bijna 250 albums nog altijd niet de geest gegeven en overleeft zelfs die fataal-ogende val.

 

 

Ik geloof dat perfect, want aan Jommeke en Filiberke te zien kan er hoogstens een tweetal jaar verstreken zijn.

Link naar reactie

Ik ging eens zien of Mademoiselle J. in Standaard Boekhandel lag, maar die is blijkbaar alleen HC en daarom hadden ze dat album niet besteld. :mellow: Toen zag ik daar 303 van Jommeke liggen met het logo van Standaard Uitgeverij. Doet me denken aan hoe het voelde toen Sonic op Nintendo-consoles uitkwam.

 

afbeelding.thumb.png.c77bee47941b5058e41609161abe2d8a.png

 

Effe door gebladerd en nu lopen ze bij Jommeke ook met mondmaskers in het verhaal rond.

 

afbeelding.png.c08b8de30c10ca49e17adf2621a51dcc.png

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

Ik ging eens zien of Mademoiselle J. in Standaard Boekhandel lag, maar die is blijkbaar alleen HC en daarom hadden ze dat album niet besteld. :mellow: Toen zag ik daar 303 van Jommeke liggen met het logo van Standaard Uitgeverij. Doet me denken aan hoe het voelde toen Sonic op Nintendo-consoles uitkwam.

 

afbeelding.thumb.png.c77bee47941b5058e41609161abe2d8a.png

 

Effe door gebladerd en nu lopen ze bij Jommeke ook met mondmaskers in het verhaal rond.

 

afbeelding.png.c08b8de30c10ca49e17adf2621a51dcc.png

Het was te verwachten dat een van de grote stripreeksen iets ging doen met deze pandemie. Maar persoonlijk zie ik dat niet graag. Zo’n stripverhaal is één keer in de zoveel weken/maanden een vlucht naar andere werelden zonder mondkapjes en regels. Ik heb het album bestelt omdat ik nu dus erg nieuwsgierig ben geworden naar hoe ze dat toch in dit verhaal formuleren (al is het geen Coronavirus dat in dit verhaal de rol speelt). Wordt vervolgd dus...

Link naar reactie
19 uren geleden, DeRillendeRots zei:

Het was te verwachten dat een van de grote stripreeksen iets ging doen met deze pandemie. Maar persoonlijk zie ik dat niet graag. Zo’n stripverhaal is één keer in de zoveel weken/maanden een vlucht naar andere werelden zonder mondkapjes en regels.

 

Ik denk er ook zo over.

Al is de kans groot dat dit thema ook nog in andere reeksen gaat opduiken.

 

Pas op, ik wil zeker niet dat dit onderwerp uit de weg wordt gegaan, maar liever niet zolang we er zelf middenin zitten.

 

 

Link naar reactie
36 minuten geleden, cinco zei:

Pas op, ik wil zeker niet dat dit onderwerp uit de weg wordt gegaan, maar liever niet zolang we er zelf middenin zitten.

 

Ideaal moment toch? Voor de jonge kinderen die dit gaan lezen maakt de pandemie al een zesde tot pakweg een tiende van hun leven uit. Ze kennen amper iets anders.

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

 

Voor de jonge kinderen die dit gaan lezen maakt de pandemie al een zesde tot pakweg een tiende van hun leven uit. Ze kennen amper iets anders.

 

Erg genoeg hè...

Maar het is ook dat getekende personages met mondmaskers veel van hun mimiek en gelaatsuitdrukkingen verliezen. Ik heb er in de vlugte door gebladerd en het leek alsof ze doorheen de helft van dat album die maskers ophadden.

 

 

Link naar reactie
59 minuten geleden, TDPB zei:

bwah, de mimiek van Jommeke is sowieso al behoorlijk beperkt. Dat lijkt me  nu niet bepaald een groot probleem.

 

Het is trouwens niet de enige reeks van Vlaamse makelij waarin ze de virustoestand al verwerkt hebben.

Ik zie toch liever personages met zichtbaar gelaat.

 

afbeelding.thumb.png.4a8b8069b183a5400db1fe40a651df69.png

Link naar reactie

de rekbaarheid van tijd in Jommeke

 

als voorbeeld het album van de Gelukzoekers:

 

 

afbeelding.png.fbff55f8aee830924a4830c87414c56a.png

 

pagina 3: dag 1 (Jommeke en co gaan naar Jan Haring om een piratenschip op te knappen)

pagina 6: enkele weken later: in totaal 15 dagen verstreken

pagina 8 eerste helft: enkele weken later: in totaal 29 dagen verstreken

pagina 8 tweede helft: 3 dagen later: in totaal 32 dagen verstreken (het schip is zeevaardig en ze varen uit)

pagina 10: enkele dagen later: in totaal 34 dagen verstreken

pagina 14: een maand later: in totaal 64 dagen verstreken (aankomst in New Orleans)

pagina 15: nog een maand later: in totaal 94 dagen verstreken (aankomst in de omgeving van de Black Hills)

pagina 16: de volgende dag: in totaal 95 dagen verstreken

pagina 25 eerste helft: enkele dagen later: in totaal 97 dagen verstreken

pagina 25 tweede helft: enkele dagen later: in totaal 99 dagen verstreken

pagina 28: 's morgens: in totaal 100 dagen verstreken

pagina 29: enkele weken later: in totaal 114 dagen verstreken (Jommeke komt eindelijk thuis om dan weer in allerijl te vertrekken met de vliegende bol, opnieuw naar de Black Hills)

pagina 42: 's morgens: in totaal 115 dagen verstreken

pagina 47: een week nadien: in totaal 122 dagen verstreken = 30 + 31 + 30 + 31 = exact 4 maanden verstreken

 

GEEN TIJD VOOR ONDERWIJS

 

GEEN TIJD OM OUDER TE WORDEN

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 10/2/2021 om 19:55, DeRillendeRots zei:

Het was te verwachten dat een van de grote stripreeksen iets ging doen met deze pandemie. Maar persoonlijk zie ik dat niet graag. Zo’n stripverhaal is één keer in de zoveel weken/maanden een vlucht naar andere werelden zonder mondkapjes en regels. Ik heb het album bestelt omdat ik nu dus erg nieuwsgierig ben geworden naar hoe ze dat toch in dit verhaal formuleren (al is het geen Coronavirus dat in dit verhaal de rol speelt). Wordt vervolgd dus...

 

Ik kom hier zoals beloofd op terug. Gisteren het album gelezen en ik was toch ergens onder de indruk van het verhaal. Grappig om te zien hoe ieder personage op zijn/haar eigen manier met zo'n pandemie omgaat. Was dit coronavirus maar ook zo te verslaan. Toch blijf ik bij mijn mening dat ik niet sta te springen om dit soort thema's in de stripreeksen. 

 

Verder wil ik ook echt even een serieuze boodschap aan de drukkers geven: doe iets aan de kwaliteit van de albums. De prijzen gaan (voor de zoveelste keer) omhoog en de drukkwaliteit lijkt naar mijn mening alleen maar te zakken.

Link naar reactie
7 minuten geleden, DeRillendeRots zei:

 

Verder wil ik ook echt even een serieuze boodschap aan de drukkers geven: doe iets aan de kwaliteit van de albums. De prijzen gaan (voor de zoveelste keer) omhoog en de drukkwaliteit lijkt naar mijn mening alleen maar te zakken.

 

Het is het eerste album van Jommeke dat onder de naam Standaard Uitgeverij wordt uitgegeven.

Ik weet niet of er daardoor ook iets met het drukprocedé is veranderd.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...