Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

7 uren geleden, Tom B zei:

Vraag me wel af hoe ze dit rijmen met Jef Nys' wens om niets aan het uiterlijk van zijn personages te veranderen. Of moeten we dit zien als een compleet andere figuur?

 

Ik denk dat die wens vooral gerespecteerd wordt in de hoofdreeks.  Daarnaast kan er veel meer in allerlei spin-offs en zijreeksen die zich ook op een ander publiek richten.

Vergelijk het met het testament van Willy Vandersteen dat ook vooral in de hoofdreeks toegepast wordt.  De "Amoras" verhalen van Cambré & Legendre zouden niet mogelijk zijn geweest als men ook daarvoor had vastgehouden aan het testament.

Ik heb Willy Vandersteen nooit ontmoet, laat staan dat ik hem kende, maar ik vermoed dat hij de "Amoras" verhalen en alle andere bewerkingen (SOS Kinderdorpen) en interpretaties (Gerben Valkeman/Yann, Steven Dupré/Conz) fantastisch zou hebben gevonden.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
1 uur geleden, Theodoor zei:

 

Ik denk dat die wens vooral gerespecteerd wordt in de hoofdreeks.  Daarnaast kan er veel meer in allerlei spin-offs en zijreeksen die zich ook op een ander publiek richten.

Vergelijk het met het testament van Willy Vandersteen dat ook vooral in de hoofdreeks toegepast wordt.  De "Amoras" verhalen van Cambré & Legendre zouden niet mogelijk zijn geweest als men ook daarvoor had vastgehouden aan het testament.

Ik heb Willy Vandersteen nooit ontmoet, laat staan dat ik hem kende, maar ik vermoed dat hij de "Amoras" verhalen en alle andere bewerkingen (SOS Kinderdorpen) en interpretaties (Gerben Valkeman/Yann, Steven Dupré/Conz) fantastisch zou hebben gevonden.

Jef Nys is Vandersteen niet. Vandersteen was extreem soepel en vond alles goed zolang het maar geld opbracht. Nys deed veel meer aan kwaliteitscontrole. Hij zag er streng op toe dat alles volgens zijn wensen werd uitgevoerd.

Link naar reactie

Ik denk dat je gelijk hebt wat het "streng toezien" en de "kwaliteitscontrole" bij Jef Nys betreft.  Willy Vandersteen was daar allicht wat losser in.  Maar als Jef Nys niet wou dat er ook maar iets verscheen waarbij aan het uiterlijk van zijn personages was gesleuteld, dan moet men zich beperken tot de hoofdreeks en zuiver werken in de stijl van Jef Nys.  Dan kan en mag er niets anders gemaakt worden.

Het is natuurlijk louter speculeren maar zou zelfs de strenge Jef Nys niet trots geweest zijn dat (naast de streng bewaakte hoofdreeks) andere stripauteurs met naam en faam een bewerking in een eigen stijl maken van zijn verhalen?  En hoe schoon zou het dan niet geweest zijn als hij die jonge(re) collega's met complimenten zou overladen waarop ook zij zouden glunderen en glimmen van trots?

Ach, het nachtelijk uur maakt me weemoedig.  Ik zal maar stoppen met dromen.  :rolleyes:

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
9 uren geleden, Theodoor zei:

Het is natuurlijk louter speculeren maar zou zelfs de strenge Jef Nys niet trots geweest zijn dat (naast de streng bewaakte hoofdreeks) andere stripauteurs met naam en faam een bewerking in een eigen stijl maken van zijn verhalen?  En hoe schoon zou het dan niet geweest zijn als hij die jonge(re) collega's met complimenten zou overladen waarop ook zij zouden glunderen en glimmen van trots?

Zo zal het ongetwijfeld uitgelegd worden, maar zoals dat altijd gaat als er na de dood van iemand drastisch wordt gesleuteld aan het werk van die mens: je kan nooit zeker weten wat hij/zij ervan zou vinden.

Voor alle duidelijkheid: ieder initiatief om iets nieuws te doen met Jommeke juich ik toe. Zelfs in de hoofdreeks zou ik die kleren al lang wat aangepast hebben. Ik herinner me een verhaal waarin de Miekes ooit eens een lange broek droegen (Het geheim van de hoefslag) en ze zagen er meteen een stuk hedendaagser uit.

Link naar reactie
3 uren geleden, esteban² zei:

Jommeke is misschien wel het beste bewijs van het feit dat zulke veranderingen soms helemaal niet nodig zijn, denk ik dan. ;)

Dat weet je dus niet, he. Misschien dat mét aangepaste kledij (ook al is het gewoon een lange broek voor de jongens, een iets hedendaagser jasje voor Filiberke en iets normalers voor de meisjes) de reeks net iets beter zou verkopen. Misschien ook niet. Wie zal het zeggen.

Link naar reactie
56 minutes ago, Tom B said:

Dat weet je dus niet, he. Misschien dat mét aangepaste kledij (ook al is het gewoon een lange broek voor de jongens, een iets hedendaagser jasje voor Filiberke en iets normalers voor de meisjes) de reeks net iets beter zou verkopen. Misschien ook niet. Wie zal het zeggen.

Ze verkoopt nu al super.

Link naar reactie
5 uren geleden, esteban² zei:

Hier mogen we dan wel stellen dat dit niet anders is dan bij de andere jeugdreeksen die al een eeuwigheid lopen. En daar hebben veranderingen ook geen opmerkelijke stijgingen veroorzaakt.

Ik weet dat niet hoor, Sjors en Sjimmie hebben zich indertijd succesvol gemoderniseerd, toen S&W plots enorm goed begonnen te verkopen, vroege jaren '70 was dat ook tijdens een periode dat ze gemoderniseerd werden, de kiekeboes gingen ook met hun tijd mee. En moesten al die amerikaanse superhelden er nog steeds uitzien zoals ze er in hun beginperiode uitzagen qua uiterlijk en tekenstijl, ze zouden wellicht niet veel meer verkopen.

Bij Jommeke is het raar dat de omgeving wel mee moderniseert, maar de hoofdpersonages niet. En dan krijg je soms van die rare scenes waar alle kinderen op de achtergrond hip gekleed zijn terwijl Filiberke en de miekes eruit zien alsof ze hun kleren in de kringloopwinkel halen.

Een drastische aanpassing zoals recent bij S&W hoeft niet, maar een kleine aanpassing, zoals toen Suske plots een lange jeans droeg, of zoals toen Wiske plots een groen t-shirt en een groene lange broek droeg zou ik wel leuk vinden.

Link naar reactie

We hebben er het raden naar.  Ik volg jouw redenering wel, maar denk dat het in het geval van Jommeke eigenlijk geen sikkepit uitmaakt.  We zullen het nooit weten. :) 

Mijn petekindje begint sinds deze zomer volop Jommeke te lezen, ze heeft mijn verhuisdozen met die albums uit de stapel gehaald. Waar ze de taal soms wel heel raar vond in oudere albums, heeft ze nog nooit of te nimmer iets gezegd over de kledij.  Dat deed ze bv wél bij Wiske, de topjes-periode.  Ze vond dat een beetje raar.  Wat je zegt over de modernere omgeving -al valt dat best mee- klopt in sommige gevallen wel, maar het valt mij gewoon nooit op. Die albums voelen ook redelijk tijdloos.  Pak er één van meer dan twintig jaar geleden vast en ééntje van nu en het lijkt wel alsof ze elkaar zouden kunnen opvolgen in de nummering, het is -enkele uitzonderingen daar gelaten- gewoon het Jommeke-universum met bijhorende kledij.  Er hangt voor mij ook helemaal geen periode aan vast.  Het is zowaar decennia-loos ... het is gewoon Jommeke-kledij.  Enfin, zo voelt het voor mij aan.  En volgens mij letten kinderen daar veel minder op dan we denken, ze aanvaarden gewoon wat ze zien zonder zich daar al te veel vragen bij te stellen.  Pas wanneer er plots aanpassingen zijn, vragen ze zich af waarom.  (Wiske)

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
12 minuten geleden, esteban² zei:

 Het is geen 60s, geen 70s, geen 80s, het is niets van dat ... het is gewoon Jommeke-kledij.  Enfin, zo voelt het voor mij aan.

Dat is waar. Maar laten we eerlijk zijn, wat Filiberke draagt, dat draagt al 40 jaar geen enkel kind meer. Geef die jongen een tijdloos jasje en een lange zwarte broek en dat zal nog altijd dezelfde figuur zijn, maar iets minder onhedendaags. Een beetje zoals Kuifje met zijn pofbroek verouderd is, maar Kuifje met zijn lange broek nu nog steeds zou kunnen.

Link naar reactie

Allé Tom. :) Zo'n kostuum-vestjes zijn vorig decennium plots twee jaar lang in de mode geweest en enkele jaren terug was het opnieuw prijs.  Maar dat doet er helemaal niet toe ... De verandering is nergens voor nodig.  Waarom zou Filiberke onhedendaags zijn?  Hij is hedendaags binnen het universum van Jommeke, want dat voelt behoorlijk tijdloos.  Het hoort bovendien bij zijn eigenzinnig karakter.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 hours ago, berre said:

ik vond het raar dat Kuifje ineens geen pofbroek meer droeg. Een domme beslissing.

Die broek pofte al jaren niet meer.

 

Maar het is inderdaad zo dat het voor kinderen niet uitmaakt of de figuren hedendaags gekleed zijn of niet. FIlliberke is dat jongetje met die rode jas en de korte zwarte broek. Jommeke is het ventje met dezelfde broek en een wit hemd met een blauwe overgooier. En een gele kom op z'n kop. Verander dat, en de kinderen voelen zich verloren.

 

Er was eens een opvoering van sneeuwwitje waarin de actrice weigerde gekust te worden door de prins (zijn adem stonk of ze wou non worden - geen idee), en de kleuters in de zaal vonden dat niet kunnen, want volgens het sprookje kuste de prins haar. En daarmee uit. Stomme prins. Kende z'n vak niet. Prinsen kussen prinsen en prinsessen kussen kikkers. Voor kleuters is dat een natuurwet.

Link naar reactie
3 uren geleden, The Alderwood zei:

Mensen zitten hier te zagen over de moderniteit van kledij, maar vinden het niet bizar dat de stripfiguren dag in dag uit dezelfde kledij dragen? Dat is hier écht een zaagforum.

 

Zaag jij nu over dat er hier gezaagd wordt? 😉  

 

Steve Jobs droeg altijd dezelfde kledij, de paus ook. Net op de BBC-website een artikel gelezen over de Amerikaanse miljonair die London Bridge kocht. Toen die stierf, vond zijn kleinzoon in de kast 20 dezelfde kostuums en hemden.

 

Iconische stripfiguren dragen altijd hetzelfde uniform. Dat is de wet van de herkenbaarheid. 

Robbedoes draagt ook altijd hetzelfde uniform terwijl Kwabbernoot meer meegaat met de mode. Fournier en Janry veranderden het uniform wel maar de "look" bleef hetzelfde. Alhoewel men tegenwoordig wel weer teruggaat naar het "iconische" Franquin-look teruggaat.

Superman heeft ook terug zijn onderbroek boven zijn broek aan. 

 

Wie herinnert zich nog dat Suske een groene broek had? Dat trok op niks.

Link naar reactie
3 uren geleden, The Alderwood zei:

Mensen zitten hier te zagen over de moderniteit van kledij, maar vinden het niet bizar dat de stripfiguren dag in dag uit dezelfde kledij dragen? Dat is hier écht een zaagforum.

 

Zaag jij nu over dat er hier gezaagd wordt? 😉  

 

Steve Jobs droeg altijd dezelfde kledij, de paus ook. Net op de BBC-website een artikel gelezen over de Amerikaanse miljonair die London Bridge kocht. Toen die stierf, vond zijn kleinzoon in de kast 20 dezelfde kostuums en hemden.

 

Iconische stripfiguren dragen altijd hetzelfde uniform. Dat is de wet van de herkenbaarheid. 

Robbedoes draagt ook altijd hetzelfde uniform terwijl Kwabbernoot meer meegaat met de mode. Fournier en Janry veranderden het uniform wel maar de "look" bleef hetzelfde. Alhoewel men tegenwoordig wel weer teruggaat naar het "iconische" Franquin-look teruggaat.

Superman heeft ook terug zijn onderbroek boven zijn broek aan. 

 

Wie herinnert zich nog dat Suske een groene broek had? Dat trok op niks.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

Toen de Kiekeboes rebelleerden tegen Merho was dat ook omdat ze geen moderne kledij mochten dragen, niet alleen omdat het steeds hetzelfde is. Enfin, behalve Marcel misschien, maar die heeft altijd een hoog sloefgehalte gehad 😊

Om die reden was Baas Boven Baas nog best leuk. :)  Van mij mag Marcel best nog eens uit zijn traditionele rol stappen.

Verder min of meer eens met stellingen hierboven omtrent Jommeke.  En omdat ik het bij Urbanus ook al deed, ook hier eens een persoonlijke TOP 10. :) 


01 | Kinderen Baas
02 | Het Hemelhuis
03 | Het Verkeerde Land
04 | Peuterweelde
05 | De Grote Knoeiboel
06 | Luilekkerland
07 | Purpere Pillen
08 | De Fwietmachine
09 | De Zeepkoning
10 | De Zonnemummie

De Koningin van Onderland valt net uit de boot.  Maar ook albums als bv. het tweeluik  Het Geheim van Macu Ancapa en De Strijd om de Incaschat konden mij mateloos boeien, evenals zotte toestanden als in Het Staartendorp of De Lustige Slurvers. Er zijn eigenlijk weinig Jommeke albums waar geen goede herinneringen aan vast hangen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
5 uren geleden, marioboon zei:

Iconische stripfiguren dragen altijd hetzelfde uniform. Dat is de wet van de herkenbaarheid. 

Robbedoes draagt ook altijd hetzelfde uniform terwijl Kwabbernoot meer meegaat met de mode. Fournier en Janry veranderden het uniform wel maar de "look" bleef hetzelfde. Alhoewel men tegenwoordig wel weer teruggaat naar het "iconische" Franquin-look teruggaat.

Superman heeft ook terug zijn onderbroek boven zijn broek aan. 

 

Wie herinnert zich nog dat Suske een groene broek had? Dat trok op niks.

Bedoel je die cargobroek? Daar hebben ze de fout gemaakt té hedendaags te willen zijn. De truc is iets te vinden dat redelijk tijdloos is. Wiskes kleedje was zo. Suskes lange broek met rood hemdje ook. Wiskes lange groene broek met t-shirt ook. Ze zou dat nog steeds kunnen dragen, en als kind stoorde me dat langs gaan kanten. Maar dat naveltopje en die cargobroek waren dan weer té modieus. En te modieus veroudert vlug.

Persoonlijk ben ik een voorstander van personages verschillende kleren te geven maar steeds in dezelfde kleurcombinaties. Een beetje zoals bij Robbedoes, die sinds Franquin (en niet sinds Fournier) voornamelijk rood en wit draagt. Persoonlijk vind ik het jammer dat hij nu weer vaker met zijn piccolopakje wordt getekend. 't is te zeggen, in de hoofdreeks zoeken ze daar steeds een leuke reden voor, maar in Robbedoes Special bijvoorbeeld slaat dat nergens op omdat hij die job niet meer uitoefent. Iets wat Franquin blijkbaar ook stoorde, anders zou hij dat nooit veranderd hebben.

En sinds wanneer gaat Kwabbernoot mee met de mode? Die draagt nog steeds hetzelfde.

Link naar reactie
2 uren geleden, marioboon zei:

Kwabbernoot is altijd meer hedendaags geweest tov Robbedoes (wat de laatste jaren benadrukt moest worden dat R een fossiel was). 

Ik hield wel van dat rode jasje dat Robbedoes droeg bij Janry. 

Hedendaags? Hij draagt al sinds het begin dezelfde zwarte broek, wit hemd, blauw jasje en rode strik (of af en toe een das).

 

Dat rode jasje draagt Robbedoes overigens in 27 albums van de reguliere reeks, zijn liftboykostuum in 25.

Link naar reactie
  • 1 month later...
Op ‎23‎/‎09‎/‎2018 om 14:45, Peter Motte zei:

Die broek pofte al jaren niet meer.

 

Maar het is inderdaad zo dat het voor kinderen niet uitmaakt of de figuren hedendaags gekleed zijn of niet. FIlliberke is dat jongetje met die rode jas en de korte zwarte broek. Jommeke is het ventje met dezelfde broek en een wit hemd met een blauwe overgooier. En een gele kom op z'n kop. Verander dat, en de kinderen voelen zich verloren.

 

Er was eens een opvoering van sneeuwwitje waarin de actrice weigerde gekust te worden door de prins (zijn adem stonk of ze wou non worden - geen idee), en de kleuters in de zaal vonden dat niet kunnen, want volgens het sprookje kuste de prins haar. En daarmee uit. Stomme prins. Kende z'n vak niet. Prinsen kussen prinsen en prinsessen kussen kikkers. Voor kleuters is dat een natuurwet.

was dat niet Sanne van Erik van Neyghen die weigerde?

Link naar reactie
12 minuten geleden, IvoVWS zei:

Dat gebeurde toch wel meer als Jef Nys zich vastgeschreven had?

 

En over welke periode hebben we het dan? Ik ken het verhaal sinds de vroege jaren 90 of zo en heb nooit geweten dat er een alternatief einde was.

 

In de versie die ik had als kind was het geen droom in tegenstelling tot de versie die tegenwoordig in de winkels ligt.

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...