Ga naar inhoud

Jommeke


Recommended Posts

2 minuten geleden, marioboon zei:

maar dan moest ik een jaar lang gratis oefenen. 

Dat is nu het grote verschil tussen Nys en Vandersteen. Bij Vandersteen mocht je quasi meteen beginnen met het inkten van de platen van de meester, ook al kon je amper een pen vasthouden, bij Nys moest je eerst minstens een half jaar oefenen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tom B zei:

Dat is nu het grote verschil tussen Nys en Vandersteen. Bij Vandersteen mocht je quasi meteen beginnen met het inkten van de platen van de meester, ook al kon je amper een pen vasthouden, bij Nys moest je eerst minstens een half jaar oefenen.

 

Yep. Ook meegemaakt. Zo kon ik -als ik gewild had- direct begonnen zijn bij Suske en Wiske in de periode van Marc Verhaegen toen ie dringend assistenten zocht. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Tom B said:

Sommige bekende Amerikaanse krantenstrips werden vaak door ghosts getekend. Ik heb ooit eens het verhaal gehoord van een redelijk bekende auteur (waarvan ik helaas wel de naam vergeten ben) die nooit een van zijn eigen strips zou getekend hebben.

Maar ook hier in Europa gebeurt dat wel eens. Niet alle Sammy's van Berck bijvoorbeeld zouden door Berck getekend zijn. En op het vlak van scenario's is het nog veel erger.

Eisner?

Link naar reactie
13 uren geleden, Waakwater zei:

't Is iets anders, maar ik heb weet van jeugdromans waarbij de naam op de cover niet meer doet dan: Hoofdstuk 1: jongen ontmoet meisje Hoofdstuk 2: meisje wordt verliefd op beste vriend van jongen Hoofdstuk 3: beste vriend bekent, ... en er is dan iemand anoniem die de hele reutemeteut uitschrijft. 

 

 

Een beetje zoals ze bij Studio 100 werken bedoel je?

Link naar reactie

Even afwijken maar toch binnen het topic.

Wie weet er welke tekenaar ik het best contacteer om een gepersonaliseerde tekening van Jommeke vast te krijgen voor mijn petekind?

Hij is zot van Jommeke en leest er elke dag een tiental en zijn grote droom is eigenlijk om eens mee te doen in een stripverhaal. Dat zal misschien wat moeilijk zijn maar een gepersonaliseerde tekening zou toch moeten lukken denk ik.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
8 uren geleden, Mzee zei:

Even afwijken maar toch binnen het topic.

Wie weet er welke tekenaar ik het best contacteer om een gepersonaliseerde tekening van Jommeke vast te krijgen voor mijn petekind?

Hij is zot van Jommeke en leest er elke dag een tiental en zijn grote droom is eigenlijk om eens mee te doen in een stripverhaal. Dat zal misschien wat moeilijk zijn maar een gepersonaliseerde tekening zou toch moeten lukken denk ik.

Eric de Rob eventueel?

Een andere hint. Op yieha of via Ballon kan je een gepersonaliseerde strip bestellen. Dan worden bv. namen vervangen door de naam van je Petekind.

 

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Mzee zei:

Wie weet er welke tekenaar ik het best contacteer om een gepersonaliseerde tekening van Jommeke vast te krijgen voor mijn petekind?

Het is straks opnieuw boekenbeurs. Het zou me niet verwonderen indien zowel Delzenne als Van Loock daar gaan signeren. Ideaal moment om hen eens iets te laten tekenen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Mzee zei:

En vergeten te vermelden, het mag best wel iets kosten hoor. Ik dacht dus eerder aan een zeer uitgewerkte "commission" dan een gesigneerd album

Philippe Delzenne zit op Facebook en is dus makkelijk te bereiken, maar ik dacht dat jij geen account hebt, of heb ik het mis?

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
7 uren geleden, Suske zei:

Philippe Delzenne zit op Facebook en is dus makkelijk te bereiken, maar ik dacht dat jij geen account hebt, of heb ik het mis?

Ik heb inderdaad geen Facebook account maar dat valt wel op te lossen via de vrouw en de kinderen .

Maar is dus niet iets waar ik spontaan aan denk als ik wat opzoekingen doe.

We gaan dus de rest van de familie eens aan het werk zetten, bedankt voor de tips.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Tienjarig Jommeke wordt al “tientallen jaren achternagezeten”

“Foutje in een Jommeke? Och, ik gaf Charlotte Kiekeboe ooit twee rechtervoeten”

 

Het Nieuwsblad

 

Bizarre passage in de nieuwe Jommekesstrip Speelgoed Overboord. Plots laat het strooien dakje weten dat de koningin van Onderland “al tientallen jaren” achter hem aanzit. Straf voor een tienjarige. “Foutje”, geven ze toe bij Ballon Media. “Herkenbaar”, volgens andere striptekenaars. “In één van onze albums staat zelfs een grote fout die tot op vandaag nog niet ontdekt is”, zegt Luc Morjaeu van Suske en Wiske.

 

“Nochtans worden alle strips altijd nagelezen door een team voor ze naar de drukker gaan”, zegt Jo Nachtergaele van Ballon Media, dat Jommeke uitgeeft. “Maar deze glipte dus door de mazen van het net. De uitspraak klopt inderdaad niet. Jommeke is – zo schreef Jef Nys in de richtlijnen – een tienjarige die geen onnozele dingen doet. Zijn strips bestaan natuurlijk al veel langer en zo wordt hij inderdaad al tientallen jaren achternagezeten door de koningin van Onderland, maar hij kan dat dus onmogelijk zeggen. In herdruk passen we aan.”

Echt wakker hoeven ze er bij Ballon Media niet van te liggen. Ze zijn niet de enige die soms een foutje maken. Wij van de krant doen het jammer genoeg ook al eens en andere striptekenaars diepen ook probleemloos hun fouten uit het verleden op. “Bij elke strip controleren we tot de laatste dag of er geen fout in staat. En dan ligt dat nieuwe album voor je neus, doorblader je het en denk je: lap”, zegt Merho, tekenaar van Kiekeboe. “Meestal zijn het kleine dingen zoals een deur die fout opendraait. Of ergens een fout detail aan een auto waar een attente autoliefhebber me dan op wijst. Maar heel soms ook iets grotere. En die vergeet je niet. Voor wie de eerste versie heeft van album nummer 66 De Hoofdzaak: kijk naar Charlotte haar voeten op pagina vier, strook drie. Ze heeft twee rechtse. Ik snap nog steeds niet hoe het gebeurde.”

 

De verdwenen armband

“De Duistere Diamant, in die strip klopt er ook iets niet’, zegt Luc Morjaeu, tekenaar van Suske en Wiske. “Daar is iedereen naar het verleden geflitst en hebben ze armbanden waarmee ze terug naar het heden kunnen. Alleen zie je die nooit om de arm bij Suske. Tot hij er plots wel een heeft op het einde. Voorts onthou ik vooral één grote fout in een album dat ikzelf tekende. Toen ik die zag, heb ik gevloekt. Hier komt reactie op, dacht ik. Maar gek genoeg heb ik er tot op vandaag nog nooit een opmerking over gekregen. Het is nochtans een redelijk cruciaal element voor de ontknoping van het verhaal dat plots ontbreekt in één van de plaatjes. In welk album? Ha ha, wie wil, kan zoeken. Ik heb er een tachtigtal getekend. Een hint? Sleutel.”

 

Site vol fouten

Morjaeu krijgt nu en dan ook wel eens brieven van lezers. “Dan gaat het veeleer over details. Over pakweg een nachtscène in Afrika waarin de sikkel van de maan naar de verkeerde kant wijst. Je kan nu eenmaal niet alles weten of controleren.”

Bij Jommeke hebben ze zelfs een trouwe fan die alle foutjes bijhoudt. “Surf eens naar stripheld.hoembeka.be. Daar staat waarlijk alles op. Van een kapelletje dat plots een trede minder heeft, over een boom die verdwenen is in een schilderijtje aan de muur, tot Jommeke die Vier op een rij speelt en waarbij de schijfjes plots anders in het spel zitten.”

366a9922-f171-11e9-86fd-cd9ce3bb04f3_web_scale_0.4385965_0.4385965__.jpg

946dc420-f1a5-11e9-86fd-cd9ce3bb04f3_web_scale_0.4479283_0.4479283__.jpg

Link naar reactie
6 uren geleden, acor zei:

Voorts onthou ik vooral één grote fout in een album dat ikzelf tekende. Toen ik die zag, heb ik gevloekt. Hier komt reactie op, dacht ik. Maar gek genoeg heb ik er tot op vandaag nog nooit een opmerking over gekregen. Het is nochtans een redelijk cruciaal element voor de ontknoping van het verhaal dat plots ontbreekt in één van de plaatjes. In welk album? Ha ha, wie wil, kan zoeken. Ik heb er een tachtigtal getekend. Een hint? Sleutel.”

 

De jacht is open.

 

 

 

Link naar reactie

Zo is dat.  Je komt ze eigenlijk heel vaak tegen, zeker in dergelijke reeksen.  In dit 'onontdekte' geval, veronderstel ik nog steeds dat het over De Tijdbobijn gaat, als ik het mij goed herinner.  (albums zitten nog in verhuisdozen, dus kan niet checken)  Dat album had meerdere errors en er was volgens mij ook iets met een sleutel.  Dat werd kort na de release al verscheidene malen opgemerkt.  Ik denk niet dat iedereen die zoiets ziet ineens een mailtje naar de makers gaat sturen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
16 uren geleden, esteban² zei:

In de Stripgids staan een paar pagina's én de cover.  Jammer dat er nog geen kwalitatieve versie is.  Ik wil deze nu al hebben en uitstallen! :) Love it!

image.thumb.png.7da19797316f0f7348a5efae7900918c.png

Ik heb het ook gezien.

Marie is terug mollig zoals in het begin en de Miekes zijn nogal zotte dozen in deze versie. (en ook wild van selfies)

Ziet er allemaal extreem goed uit.

Link naar reactie

Toen ik hun design de eerste keer zag, verraste het mij dat ze niet de typische Dupré-ogen hadden, maar wel hun gebruikelijke button eyes.

Waar Steven Dupré wel in gediversifieerd heeft, zijn de neuzen. Daar waar ze in de originele reeks allemaal dezelfde simpele neus hebben, krijgen de jongens hier wat grotere exemplaren (vooral Filiberke) en behouden de meisjes hun kleine wipneus.

Hun kapsels blijven dan weer trouw aan het origineel, al is het altijd interessant om Jommekes strooien dak naar een andere stijl vertaald te zien.

En dan is er hun kledij. Hierin wordt het meeste afgeweken van het origineel. Allemaal krijgen ze een veel modernere garderobe.

De Miekes krijgen de kans om zich van elkaar te onderscheiden door niet een identieke outfit te hoeven dragen.

Jommeke behoudt in zijn kleren dan weer zijn kenmerkend blauw.

En Flip? Op de cover is hij helemaal groen, maar in de voorpublicatie van Stripgids heeft hij wel degelijk zijn rode vleugels.

 

afbeelding.png.ceadf3c1e587b490c9fa922fe918428e.png

Link naar reactie
  • 1 month later...

Eigenlijk was het enige dat me wat stoorde het feit dat er met je en jij werd gesproken.

En in Antwerpen is (de) Fille eigenlijk een Filip of Flip. Filiberke zou dan (den) Bert worden.

Verder vond ik het een geslaagde bewerking van Steven Dupré, zelfs beter dan de bewerking van 'de jacht op een voetbal'

Link naar reactie
2 minuten geleden, TDPB zei:

Mooi getekend en ingekleurd in ieder geval. alleen stoor ik me wat aan die rare vlekken in de inkleuring (vooral zichtbaar in de onderste strook van de hierboven getoonde pagina), alsof het een misdruk is of je overal de achterliggende pagina ziet doorschemeren. Vreemde keuze.

 

Artistieke keuze zeker om één of ander effect te creëren.

Misschien omwille van de grotendeels organische omgeving in het album om alles minder 'effen' te laten lijken qua kleur.

Link naar reactie
  • 1 month later...

Interessant filmpje over Jommeke, inclusief interview met Jef Nys:

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01/17/jommeke-is-65-jaar-jong/?fbclid=IwAR32NHlWW2qzFDao1YGpat-pcHTZ1NWZI4ouU5BwqjhDAYIQkrUl_OtN8ZM

 

Weet iemand wie de medewerker is op 01:40?

Ik heb in deze draad al gelezen over de medewerker(s) die Jef Nys had en die hem assisteerden. Maakt de man op 01:40 zelf de potloodtekeningen, of inkt hij de tekeningen van Jef Nys?

En wat doet de persoon op 01:44?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...