Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
spock

Jommeke

Recommended Posts

1 uur terug, cinco zei:

Ik vermoed dat De Grote Knoeiboel als orgelpunt van dat concept was opgevat. Extremer kon niet meer.

Dat is inderdaad wel het meest ver gedreven idee dat in de reeks verschenen is.  En ik was er helemaal zot van. :)

Zijn er na NR 200 nog avonturen verschenen die heel Zonnedorp in dergelijke situaties plaatste? Ik heb enkel De Babbelpil, wat er toevallig ééntje is.  Rond album 195 ben ik zelf gestopt met verzamelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vanaf nummer 191 heb ik de nieuwe albums bewust weten verschijnen als kind. Daardoor krijgen de albums uit die periode toch een andere betekenis.

Favorieten tussen 101 & 200:

1. Het Zingende Moeras (wellicht het donkerste album sinds De Koningin van Onderland, met kinderen die ontvoerd en zelfs gedrogeerd worden)

2. De Valse Papegaai (het beste & meest inventieve optreden van de Koningin van Onderland sinds haar debuut in het begin v/d reeks)

3. De Vurige Inktvis (en ook De Vergeten Mijn, spannende albums met Madam Pepermunt in een hoofdrol)

4. De Gestoorde Zeereis (op het eerste zicht misschien een flauw jubileumalbum, waarin iedereen moet opdraven, maar doordat Jommeke zelf gevangen wordt krijg je een lichtjes hilarisch samenspel tussen Boemel, Gobelijn, Jampudding en Filiberke)

5. Het Kriebelkruid (en ook andere albums met de Propere Voeten, zoals Zoete Mosterd - die interactie tussen Teofiel en Gebroken Tong!)

6. Paniek op de Akropolis (de verhalen waren in die periode precies rijker qua plot en ook de tekeningen waren van een hoger niveau)

7. De Drietand van Neptunus (de wetenschap van professor Gobelijn versus de romantiek van Jan Pekelharing: geweldig!)

8. Het Geheim van de Hoefslag (en ook De Elfenbron - dat andere album met Herlinde de Hoefslag van Hinniken - prachtige naam!)

9. Het Bedreigde Paradijs (Teofiel die last heeft van zijn zenuwen zorgt altijd voor een grappig album)

10. Filicasso (glansrol voor Filiberke - het personage waarmee ik mij als kind altijd identificeerde)

Andere favorieten waren de albums met de heksen (Het Heksenbal; Het Schuimspook), de albums waarin Jampudding in de clinch ligt met Mac Rum, S.O.S. Benistal (omdat Prospeer daar een hoofdrol in krijgt) en Va Kwak en Moe Boemel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, esteban² zei:

Dat is inderdaad wel het meest ver gedreven idee dat in de reeks verschenen is.  En ik was er helemaal zot van. :)

Zijn er na NR 200 nog avonturen verschenen die heel Zonnedorp in dergelijke situaties plaatste? Ik heb enkel De Babbelpil, wat er toevallig ééntje is.  Rond album 195 ben ik zelf gestopt met verzamelen.

In het album De Kopermicroben wordt het onheil veroorzaakt door professor Denkekop, i.p.v. door professor Gobelijn. Maar het ligt toch een beetje in de lijn van die uitvindingen-met-gevolgen-albums.

Samen met Blinkende Knopen (Teofiel - samen met Kwak en Boemel - als flik!) is dat zo ongeveer het laatste album dat ik als kind écht goed vond.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat moet ik De Kopermicroben toch eens in huis halen.  Professor Denkekop is ook iemand waar ik heel veel sympathie voor heb.

Deel dit bericht

Link naar bericht
19 uren geleden, Roque Ja zei:

8. Het Geheim van de Hoefslag (en ook De Elfenbron - dat andere album met Herlinde de Hoefslag van Hinniken - prachtige naam!)

Vind ik ook leuk, al is het maar omdat de Miekes daarin voor het eerst en het laatst in hun leven redelijk hedendaags gekleed rondliepen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
19 uren geleden, Roque Ja zei:

6. Paniek op de Akropolis (de verhalen waren in die periode precies rijker qua plot en ook de tekeningen waren van een hoger niveau)

Geschreven door Jan Ruysbergh (die inderdaad wat meer plot in zijn verhalen stak) en getekend door Edwin Wouters, die tussen nr 100 en 200 20 albums tekende. Maar van een hoger niveau zou ik die niet meteen noemen. De overige zjjn door Hugo De Sterck getekend. Toch nog steeds dé Jommeke-tekenaar (zoals Paul Geerts dé S&W tekenaar is ;) )

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat tekeningen betreft, moet ik zeggen dat bv De Spookkrater of De Kokoskoe mij het meest bevalt.  In de wereld van de Jommeke-tekenaars ben ik minder thuis.  Wie was dat?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die gaan beiden van De Sterck zijn (al dan niet met decors van of geinkt door iemand anders)

Nys zelf heeft ongeveer de eerste 40 albums op zijn eentje getekend, daarna kreeg hij de hulp van Edwin Wouters voor een 20-tal albums. Daarna heeft Wouters nog een 40-tal albums getekend (één à twee per jaar) tot aan zijn pensioen een paar jaar geleden. Vanaf ongeveer nrs 55-60 leverde Nys geschetste scenario's die Hugo De Sterck uitwerkte in potlood. Vanaf nr 74 inkte Eric De Rop die tekeningen tot hij overstapte naar Vandersteen. De Sterck is een tijdje opgestapt omdat hij het perfectionisme van Nys niet aankon (hij vond bvb dat de linkshandige De Sterck moest leren rechts tekenen), maar Nys kon hem overhalen om terug te keren. Het enige wat Nys vanaf toen nog tekende waren de covers. De Sterck heeft uiteindelijk 30 jaar lang Jommeke getekend tot in 2002 (zo rond nr 215), met de hulp van assistenten zoals Delzenne, Van Loock en Morjaeu die later allemaal op hun eentje albums hebben gemaakt.

De Jommeke van De Sterck is herkenbaar aan zijn strakker lijnvoering.

Ik heb voor BSMagazine ooit geprobeerd een lijst te maken van wie wat deed aan welke albums, maar ik vrees dat niemand ooit nog met zekerheid een correcte lijst zal kunnen maken. Zelfs de makers spreken elkaar tegen. ('ik heb die decors getekend' 'neen, dat heeft hij niet')

Deel dit bericht

Link naar bericht

Azo, interessant.  Ik kende wel de nodige namen wat Jommeke betreft, maar meer ook niet.  Merci.  Dan is De Sterck officieel mijn favoriet.  Al blijven de eerste oer-Jommekes natuurlijk onweerstaanbaar charmant.  Dat kan ik minstens evenveel smaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
20 uren geleden, esteban² zei:

Dan is De Sterck officieel mijn favoriet. 

De meest verkochte anonieme striptekenaar van België.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...