Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
spock

Jommeke

Recommended Posts

Op 28/9/2019 om 03:52, esteban² zei:

Wat als tal van geliefde strips niet getekend zijn door de naam die vermeld staan, maar dat nooit bekend gemaakt is?  Zelfs wanneer het grotendeels geweten is, zoals bij S&W, bestaat er nog twijfel.  Er zijn albums waarover de tekenaars, inkters elkaar tegenspreken.  Wat met de reeksen waarvan het niet geweten is? 

Mij kan je niet overtuigen dat de blauwe reeks van Suske en Wiske niet eerst grondig door Bob de Moor onder handen zijn genomen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 21-9-2019 om 15:41, Tom B zei:

Geschreven door Jan Ruysbergh (die inderdaad wat meer plot in zijn verhalen stak) en getekend door Edwin Wouters, die tussen nr 100 en 200 20 albums tekende. Maar van een hoger niveau zou ik die niet meteen noemen. De overige zjjn door Hugo De Sterck getekend. Toch nog steeds dé Jommeke-tekenaar (zoals Paul Geerts dé S&W tekenaar is ;) )

In mijn herinnering was dat mooier getekend dan andere albums. Maar het kan ook aan de locatie liggen waar het album zich afspeelt. Zo was het Machu Picchu-tweeluik ook altijd één van mijn favorieten als kind.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 24-9-2019 om 19:03, Tom B zei:

36 Neuzen bij de vleet: Jef Nys, Edwin Wouters (hertekend: Philippe Delzenne)

44 De Jommekesclub: Jef Nys, medewerking: Edwin Wouters

46 De tocht naar Asnapije: : Jef Nys medewerking: Edwin Wouters

57 Het geheim van Macu Ancapa: medewerking: Edwin Wouters

58 De strijd om de Incaschat: medewerking: Edwin Wouters

149 De grote puzzel: scenario en tekeningen: Edwin Wouters

160 De verdroogde bron: scenario Jan Ruysbergh, tekeningen Edwin Wouters, Karel Boumans (decors)

169 De slangegodin, tekeningen Edwin Wouters, Karel Boumans (decors)

175 De verdwaalde vuurtoren: scenario Jan Ruysbergh, tekeningen Edwin Wouters

188 De vurige inktvis: scenario Jan Ruysbergh, tekeningen Edwin Wouters

193 De zilveren traan: scenario Jan Ruysbergh, tekeningen Edwin Wouters

198 De Kraaienburcht: scenario Jan Ruysbergh, tekeningen Edwin Wouters

203 De lachende mango's: scenario Jan Ruysbergh, tekeningen Edwin Wouters

En kijk: het Machu Picchu-tweeluik is ook getekend door Edwin Wouters! :)

Maar als ik de rest van de albums bekijk die door Edwin Wouters getekend werden, denk ik dat je gelijk hebt. Bij 'Neuzen bij de vleet' en de oorspronkelijke gags uit de Jommekesclub merkte je zelfs als kind al dat er iets niet klopte. En op die cover van 'De tocht naar Asnapije' stond Filiberke er maar raar bij.

Als je al die albums van Edwin Wouters oplijst, zie je wel een verband. Ik kan mij nog de 'booswichten' voor de geest halen die werden opgevoerd in bovenstaande lijst, en die vloekten toch wel een beetje met de rest van de personages, qua stijl. Als ik nu zie dat al die albums getekend werden door dezelfde medewerker, vallen die puzzelstukjes op hun plaats.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 uren geleden, marioboon zei:

Mij kan je niet overtuigen dat de blauwe reeks van Suske en Wiske niet eerst grondig door Bob de Moor onder handen zijn genomen

Toch zeker de eerste bladzijden van Het Spaanse Spook. Meer nog: de Lambik zoals we die nu kennen, is getekend/gevormd door De Moor.

Maar of De Moor nog meer tekende, durf ik niet te beweren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 27/9/2019 om 18:01, Gilles zei:

Dat Nys medewerkers had, dat wist ik natuurlijk. Dat het er echter zoveel waren, daar schrik ik toch even van. Omdat hij echt leefde van Jommeke verbaast het me dat hij zoveel uit handen kon geven. Dat was voor mij altijd het verschil tussen Nys en Vandersteen. Ik dacht altijd dat Nys al zijn energie in Jommeke stak, en dat hij dus minder "personeel" had dan Vandersteen, die veel reeksen produceerde. 

Er is toch wel degelijk een groot verschil tussen de methode Vandersteen en de methode Nys. Vandersteen liet veel gemakkelijker los, en als hij medewerkers had die wat minder waren, dan was dat maar zo. Zolang het maar verkocht. Bij Nys was er toch altijd een heel grote kwaliteitscontrole, zodat je van geen enkel album kan zeggen dat het opvallend slechter of beter getekend is dan de rest van de reeks (met uitzondering van Neuzen en Fwietmachine, toen de omstandigheden zodanig waren dat Nys niet kon controleren). Nys tekende en schreef misschien niet alles zelf, maar er werd niets gepubliceerd dat niet door hem gecontroleerd en verbeterd was.

Op 27/9/2019 om 22:44, marioboon zei:

Ja, eigenlijk ik ook. In die zin is mijn respect voor Nys daardoor toch een beetje gedaald sinds ik deze draad lees. Omdat het een beetje "geniepig" lijkt. Heel overdreven van mij natuurlijk. 

Leeft die Hugo de Stercke nog? Wie is die man? 

Het is inderdaad wel jammer dat al die mensen jarenlang in volstrekte anonimiteit moesten werken terwijl Nys deed alsof hij alles zelf deed. Ik heb ooit het gerucht gehoord dat De Sterck daardoor een paar keer in een depressie is gesukkeld. Hij leeft nog, maar ik heb hem niet kunnen bereiken toen ik alle medewerkers interviewde voor BSMagazine, anders had ik hem daar zeker naar gevraagd. Edwin Wouters heb ik daar ook naar gevraagd, maar omdat hij Jommeke na zijn uren tekende terwijl hij officieel les gaf aan een academie waar ze niet apprecieerden dat hun personeel bijverdiende, kwam dat hem goed uit. Alhoewel hij nu toch ook wel blij is met de (late) waardering voor zijn werk (Bonte heeft een mooi overzichtsboek van zijn werk gemaakt).

Op 28/9/2019 om 11:04, cinco zei:

Tussen verschillende Hugo De Sterk-albums zie ik toch nog stijlverschillen. (vb. Het geheim van de hoefslag <-> Het zevende zwaard)

Heeft dat te maken met wie de inkter was?

De inkters en de mensen die de decors tekenden gaan zeker hun invloed gehad hebben. Zie ook S&W. En tekenaars evolueren natuurlijk ook. De stijl van Wouters was op het einde ook anders dan op het begin. Maar het kan ook zijn dat mijn lijst op dat punt niet correct is. Misschien zijn beide albums door andere mensen getekend. Het kan zijn dat Luc Morjaeu toen al actief was.

3 uren geleden, Roque Ja zei:

En kijk: het Machu Picchu-tweeluik is ook getekend door Edwin Wouters! :)

Maar als ik de rest van de albums bekijk die door Edwin Wouters getekend werden, denk ik dat je gelijk hebt. Bij 'Neuzen bij de vleet' en de oorspronkelijke gags uit de Jommekesclub merkte je zelfs als kind al dat er iets niet klopte. En op die cover van 'De tocht naar Asnapije' stond Filiberke er maar raar bij.

Als je al die albums van Edwin Wouters oplijst, zie je wel een verband. Ik kan mij nog de 'booswichten' voor de geest halen die werden opgevoerd in bovenstaande lijst, en die vloekten toch wel een beetje met de rest van de personages, qua stijl. Als ik nu zie dat al die albums getekend werden door dezelfde medewerker, vallen die puzzelstukjes op hun plaats.

Machu Picchu is medewerking EW. Dat betekent dat Nys de basisschetsen maakte en dat Edwin die verder uitwerkte. Later deed hij alles zelf: scenario en tekeningen. Voor mij heeft Wouters de meest herkenbare stijl van de hoop, zeker de laatste 20 jaar. Je kan ze er zo uithalen. Heel typisch voor hem zijn de molenwiekende armen. Ook qua scenario's is hij meestal wel te herkennen. Bij hem is het meestal het grote avontuur in exotische locaties. Dat zie je ook nog bij de laatste scenario's die hij schreef en die Delzenne uittekende, zoals De Zwarte Diamant, Fifi De Speurneus, De Onderwatertoerist...

Bij Philippe Delzenne is het allemaal wat fantasievoller, met vreemde sprookjesachtige wezens en bij Van Loock gaat het meestal om huis- tuin en keukenavonturen met veel gags.

Deel dit bericht

Link naar bericht

voorbeelden van de scenarioschetsen van Jef Nys (boven) en de door de medewerkers uitgewerkte pagina (onderaan)

01 opstand in kokowoko schets Nys + uitwerking studio (tek De Sterk, ink De Rop).jpg

02 stad in de vulkaan schets Nys + uitgewerkte strook (tek De Sterk, ink De Rop).jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er beginnen nu hele complottheorieën in mijn hoofd af te spelen ... Wat als tal van geliefde strips niet getekend zijn door de naam die vermeld staan, maar dat nooit bekend gemaakt is? 

Sommige bekende Amerikaanse krantenstrips werden vaak door ghosts getekend. Ik heb ooit eens het verhaal gehoord van een redelijk bekende auteur (waarvan ik helaas wel de naam vergeten ben) die nooit een van zijn eigen strips zou getekend hebben.

Maar ook hier in Europa gebeurt dat wel eens. Niet alle Sammy's van Berck bijvoorbeeld zouden door Berck getekend zijn. En op het vlak van scenario's is het nog veel erger.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Hamirubi zei:

Toch zeker de eerste bladzijden van Het Spaanse Spook. Meer nog: de Lambik zoals we die nu kennen, is getekend/gevormd door De Moor.

Maar of De Moor nog meer tekende, durf ik niet te beweren.

Vergelijk de technische tekenkunde tussen de blauwe reeks en de reguliere suske en wiske tegelijkertijd. Een wereld van verschil. Vandersteen was geen denderende tekenaar -en al zeker geen goeie decortekenaar.

Bob de Moor was de vaste drinkebroer-partner én peter van Willy's kind. Hergé was de art director van Kuifje en hij stond erop dat de tekenkwaliteit vd reeksen in het weekblad een hoge standaard was maar dat was ook de periode dat Hergé vaak in het buitenland "verdween" en dat zijn Studio vaak met z'n vingers zaten te draaien om zich bezig te houden.

Dus, het kàn bijna niet anders dat Bob niet meer heeft gedaan dan een cover geïnkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minuten geleden, Tom B zei:

. Edwin Wouters heb ik daar ook naar gevraagd, maar omdat hij Jommeke na zijn uren tekende terwijl hij officieel les gaf aan een academie waar ze niet apprecieerden dat hun personeel bijverdiende, kwam dat hem goed uit.

Dat vind ik een beetje raar want hij gaf les aan Sint Lucas in Gent, waar de praktijkdocenten ook werkende zelfstandigen zijn. Hij heeft me daar ooit gevraagd of ik Jommeke wilde tekenen, maar dan moest ik een jaar lang gratis oefenen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, marioboon zei:

Dat vind ik een beetje raar want hij gaf les aan Sint Lucas in Gent, waar de praktijkdocenten ook werkende zelfstandigen zijn. Hij heeft me daar ooit gevraagd of ik Jommeke wilde tekenen, maar dan moest ik een jaar lang gratis oefenen. 

Ik had het meer over het begin van zijn carrière, toen het nog niet gepast was dat leraren van kunstscholen zich bezig hielden met zoiets als strips.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, Tom B zei:

Ik had het meer over het begin van zijn carrière, toen het nog niet gepast was dat leraren van kunstscholen zich bezig hielden met zoiets als strips.

Ja, da's wss de reden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, marioboon zei:

maar dan moest ik een jaar lang gratis oefenen. 

Dat is nu het grote verschil tussen Nys en Vandersteen. Bij Vandersteen mocht je quasi meteen beginnen met het inkten van de platen van de meester, ook al kon je amper een pen vasthouden, bij Nys moest je eerst minstens een half jaar oefenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Tom B zei:

Dat is nu het grote verschil tussen Nys en Vandersteen. Bij Vandersteen mocht je quasi meteen beginnen met het inkten van de platen van de meester, ook al kon je amper een pen vasthouden, bij Nys moest je eerst minstens een half jaar oefenen.

Yep. Ook meegemaakt. Zo kon ik -als ik gewild had- direct begonnen zijn bij Suske en Wiske in de periode van Marc Verhaegen toen ie dringend assistenten zocht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er beginnen nu hele complottheorieën in mijn hoofd af te spelen ... Wat als tal van geliefde strips niet getekend zijn door de naam die vermeld staan, maar dat nooit bekend gemaakt is?  

't Is iets anders, maar ik heb weet van jeugdromans waarbij de naam op de cover niet meer doet dan: Hoofdstuk 1: jongen ontmoet meisje Hoofdstuk 2: meisje wordt verliefd op beste vriend van jongen Hoofdstuk 3: beste vriend bekent, ... en er is dan iemand anoniem die de hele reutemeteut uitschrijft. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Tom B said:

Sommige bekende Amerikaanse krantenstrips werden vaak door ghosts getekend. Ik heb ooit eens het verhaal gehoord van een redelijk bekende auteur (waarvan ik helaas wel de naam vergeten ben) die nooit een van zijn eigen strips zou getekend hebben.

Maar ook hier in Europa gebeurt dat wel eens. Niet alle Sammy's van Berck bijvoorbeeld zouden door Berck getekend zijn. En op het vlak van scenario's is het nog veel erger.

Eisner?

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 uren geleden, Waakwater zei:

't Is iets anders, maar ik heb weet van jeugdromans waarbij de naam op de cover niet meer doet dan: Hoofdstuk 1: jongen ontmoet meisje Hoofdstuk 2: meisje wordt verliefd op beste vriend van jongen Hoofdstuk 3: beste vriend bekent, ... en er is dan iemand anoniem die de hele reutemeteut uitschrijft. 

Een beetje zoals ze bij Studio 100 werken bedoel je?

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 minuten geleden, Tom B zei:

Een beetje zoals ze bij Studio 100 werken bedoel je?

`Van de interne keuken bij Studio 100 weet ik te weinig.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Hopelijk komt er ooit een integrale van de originele versies van de allereerste Jommekes.

Die lijnvoering, die originele look van de personages, de zwaardere gravitas in de verhalen...

88269896-67b4-11e6-9bef-41f16983622f.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, cinco zei:

Hopelijk komt er ooit een integrale van de originele versies van de allereerste Jommekes.

Die lijnvoering, die originele look van de personages, de zwaardere gravitas in de verhalen...

88269896-67b4-11e6-9bef-41f16983622f.jpg

Vooral erg als je het vergelijkt met de gecensureerde kleurenversies.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Even afwijken maar toch binnen het topic.

Wie weet er welke tekenaar ik het best contacteer om een gepersonaliseerde tekening van Jommeke vast te krijgen voor mijn petekind?

Hij is zot van Jommeke en leest er elke dag een tiental en zijn grote droom is eigenlijk om eens mee te doen in een stripverhaal. Dat zal misschien wat moeilijk zijn maar een gepersonaliseerde tekening zou toch moeten lukken denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
8 uren geleden, Mzee zei:

Even afwijken maar toch binnen het topic.

Wie weet er welke tekenaar ik het best contacteer om een gepersonaliseerde tekening van Jommeke vast te krijgen voor mijn petekind?

Hij is zot van Jommeke en leest er elke dag een tiental en zijn grote droom is eigenlijk om eens mee te doen in een stripverhaal. Dat zal misschien wat moeilijk zijn maar een gepersonaliseerde tekening zou toch moeten lukken denk ik.

Eric de Rob eventueel?

Een andere hint. Op yieha of via Ballon kan je een gepersonaliseerde strip bestellen. Dan worden bv. namen vervangen door de naam van je Petekind.

Deel dit bericht

Link naar bericht
15 uren geleden, Mzee zei:

Het is straks opnieuw boekenbeurs. Het zou me niet verwonderen indien zowel Delzenne als Van Loock daar gaan signeren. Ideaal moment om hen eens iets te laten tekenen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

En vergeten te vermelden, het mag best wel iets kosten hoor. Ik dacht dus eerder aan een zeer uitgewerkte "commission" dan een gesigneerd album

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...