Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

23 uren geleden, Tom B zei:

Is nochtans een goed album. Beter dan de recente Robbedoes door en Robbedoes speciaal (die we wel in het Nederlands kregen), maar minder goed dan de recente Spirou et Fantastio (die we niet in het Nederlands kregen).

Ik was nog Robbedoes Keer op keer door Séverin vergeten. Kan me niet inbeelden dat ze daar meer van denken te verkopen dan van de niet vertaalde albums.

 

Stripspeciaalzaak.be bracht vandaag wat vertaalnieuws:

Quote

• Zowel de Robbedoezen door de Vlamingen Charel Cambré en Marc Legendre, Nederlander Hanco Kolk en de Duitser Flix zouden alsnog een Franse vertaling krijgen. In het geval van Robbedoes Special gaat het om een test om te zien of deel 1 voldoende verkoopt voordat de rest volgt. Geen van deze albums verschijnen in de gekende nevencollectie Robbedoes door... maar verschijnen dus als aparte albums. Robbedoes in Berlijn (door Flix) is het meest concreet gepland als Franse vertaling voor 2021. Daardoor wordt misschien ook een Nederlandse vertaling mogelijk. De Duitse versie moest snel na de release herdrukt worden.

 

Link naar reactie
Op 1/2/2019 om 13:43, Tom B zei:

Die van Jijé zijn wel leuk.

Klopt. Het zijn de Rob-Vel's die me té ver teruggaan. Daar ben ik dus niet in geïnteresseerd. Sommige van de spin-offs doen me ook afknappen, zoals bv "Kwabbernoot gaat trouwen", puur door de tekenstijl.

De recentste bewerking van Emile Bravo kan ik ook wel smaken, maar op een superheldversie zit ik echt niet te wachten.

Link naar reactie

Van wat ik tot nu toe gezien heb mbt Supergroom, lijkt het gelukkig niet het minste beetje op typische superhero-comics.  Want ik lees / zie dat doorgaans echt niet graag.  Meer typisch Robbedoes met een superheld-randje.  Laat maar komen wat mij betreft. :)  Wel jammer (onbegrijpelijk zelfs) dat ze de verderzetting van de hoofdreeks hier laten van afhangen.  Wat heeft het één nu met het ander te maken?

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Ambreville said:

Die dikke bundels waren de enige Sjors en Sjimmies die te genieten waren. Ik vraag me af de nederlanders met hun eeuwige pietendiscussies die nog verkocht zouden krijgen als integrales.

Enkel de politiek correcte meute koopt en leest dat niet. Maar die hebben volgens mij niet echt iets met strips in het algemeen.
Verboden producten worden altijd aantrekkelijk. Met haar gemekker zou het wel eens kunnen zijn dat Sylvana Simons de verkoop van Sjors en Sjimmies weer wat aanzwengelt.

 

Link naar reactie
Op 3/2/2019 om 10:26, Tanuki zei:

De recentste bewerking van Emile Bravo kan ik ook wel smaken, maar op een superheldversie zit ik echt niet te wachten.

De nieuwe zal je dan ook wel bevallen. Even didactisch maar op alle vlak net een stapje verder. Zeker de rol van Kwabbernoot is heel opvallend. Het geheel zal trouwens 330 bladzijden tellen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat dit in 1 integrale zou verschijnen, maar nu zijn het toch 4 delen geworden. Het eerste, een duidelijk vervolg op de Fantast, komt woensdag uit. Het tweede deel al in oktober/november.  

 

Binnenkort een interview met Bravo op de stripspeciaalzaak.be 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
36 minuten geleden, cinco zei:

Die baas van hem in de Rob-Vel periode, is die eigenlijk ooit in de reguliere reeks voorgekomen?

Technisch gezien tekende Rob-Vel voor de reguliere reeks, dus is het antwoord ja. Maar aangezien na R-V niemand nog Robbedoes liet werken in dat hotel, was er ook geen reden meer om die baas nog te gebruiken.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik vind het jammer, daarentegen hebben Legendre en Cambré al heel wat op hun plank liggen dus zo erg zullen ze het misschien ook niet vinden...

Dat hun versie té Vlaams is vind ik dan weer niet correct, mij leek ze mooi aan te sluiten bij de oude Robbedoezen van Franquin.

Link naar reactie

En een consistente coherente vaste reeks zou Robbedoes geen kwaad gedaan hebben op lange termijn.

Hoe kunnen nieuwe potentiele lezers vertrouwd raken met Robbedoes als er maar alleen de Robbedoes Door-strips in de doorsnee winkels verkrijgbaar zijn... Die zijn interessant voor de bestaande Robbedoesfans maar kunnen bevreemdend werken voor mogelijke nieuwkomers.

 

w210h300aoe1iar1q85_robbedoesdoortulopen

w210h300aoe1iar1q85_robbedoesoneshotrooi

w210h300aoe1iar1q85_robbedoesdoor14ss.jp

 

Ik heb Robbedoes in de jaren '90 leren kennen dankzij de publicaties in Het Belang van Limburg van Robbedoes in New York, Paniek in Khoudistan, De Vallei der Bannelingen, Robbedoes in Moskou en Vito Fiasco. (wat een opeenvolging van toppers waren dat!)  Ik wist toen niks van het verleden van de reeks of de Franquin albums, maar de Tome en Janry strips hebben er wel voor gezorgd dat ik de Robbedoezen druppelsgewijs ben beginnen kopen. En vervolgens ook de Kleine Robbes, de Guust Flaters en een deel van de Marsupilami strips. Het heeft een echt sneeuwbaleffect veroorzaakt.

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, esteban² zei:

Ah ja, Facebook.  Dat is nooit representatief, want doorgaans zijn het de negatievelingen die daar hun ding komen spuien. Zoals hier dus.

Je zit op het verkeerde facebook. Ik zie honderden reacties a la 'wat een mooie foto', 'wat een knappe gast/vrouw' of 'prachtig getekend' passeren.

(allemaal van mensen met prut in hun ogen)

Link naar reactie
24 minuten geleden, Tom B zei:

Je zit op het verkeerde facebook.

Teken eens een cartoon met een zwarte, zoals Charel Cambré een tijdje geleden in zijn viswinkel, en je zal zien dat dat dezelfde facebook is. Maar ik geef je gelijk dat facebook niet allemaal kommer en kwel is, en gelukkig maar.

Link naar reactie
7 uren geleden, Tom B zei:

Je zit op het verkeerde facebook. Ik zie honderden reacties a la 'wat een mooie foto', 'wat een knappe gast/vrouw' of 'prachtig getekend' passeren.

(allemaal van mensen met prut in hun ogen)

Ik volgde de link die je plaatste, waar niet één positieve comment staat, in tegendeel zelfs. :)  Het is niet al kommer en kwel, inderdaad.  Maar ik moet de eerste positieve reacties nog vinden.  Deel gerust een link, ik lees ze graag.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
15 uren geleden, esteban² zei:

Ik volgde de link die je plaatste, waar niet één positieve comment staat, in tegendeel zelfs. :)  Het is niet al kommer en kwel, inderdaad.  Maar ik moet de eerste positieve reacties nog vinden.  Deel gerust een link, ik lees ze graag.

Er zit er toch één tussen die het probeert positief te bekijken.

Er werd hier al een paar keer afgevraagd wat de Franstalige lezers van deze versie zouden vinden. Lezers die niet beïnvloed zijn door het andere (soms veel betere) werk van Legendre en Cambré of door de Vlaamse manier van werken (kwantiteit boven kwaliteit). Ik vrees dat die reacties wat dat betreft toch wel een indicatie geven van de richting waarin je moet denken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...