Ga naar inhoud

Robbedoes & Kwabbernoot ( Hoofdreeks / BE Reeks / Robbedoes door ... )


Recommended Posts

Het heeft er ook mee te maken dat enkele jaren geleden de zoveelste verjaardag van R werd gevierd. 70e? 80e? Nee: de 90e! In 2018. Ook daarom wordt er de laatste paar jaar al eens naar het begin teruggegrepen. En aangezien dat 1938 was, beland je al gauw in WOII, een periode waarin Spirou een tijdje clandestien was, en ze zich eigenlijk in het verzet bevonden. Jaja, dat is géén verzinsel. Maar ze hebben dat nooit aan de grote klok gehangen. Ik ken wel nog mensen die in WOII in het verzet zaten, en daar na de oorlog gewoon niet op terugkwamen. Sommigen interesseerde het gewoon niet om daar lintjes of zo voor te krijgen. Ze wilden gewoon de bezetter buiten, die tenslotte een tamelijk brutale k*tz*k was . Anderen waren bang voor represaiiles, want niet iedereen zat om dezelfde reden in het vezet. Sommigen hoopten bijv. na de oorlog het communisme in B aan de macht te brengen. Nog anderen zwegen omdat ze te veel collaborateurs zagen die erin waren geslaagd aan de Repressie te ontsnappen en daarna zelfs een zetel in het parlement konden krijgen.

Robbedoes en WOII hangt dus wel zo'n beetje aan elkaar.

Hergé zou dat natuurlijk niet hebben gedaan, met zijn zwarte oorlogsverleden.

Maar de club van Spirouo heeft niets te verbergen.

Link naar reactie

Waarom R een piccolo was?

Omdat hij in een hotel werkte.

Er waren in die tijd nog fictiefiguren die in een hotel werkten.

Zelfs in 1963 verscheen nog Abeltje van Annie M.G. Schmidt over een liftjongen in een groot warenhuis.

Dat is ongeveer vergelijkbaar: het zijn personages die baantjes uitoefenen waarvoor je geen echte opleiding nodig hebt, en die vaak werden uitgevoerd door jongeren die heel vroeg van school af hingen, op ongeveer 14 jaar.

Die personags werden gekozen zodat de doelgroep er zich mee zou kunnen identificeren (een ingewikkelde manier om te zeggen "zodat ze er gemakkelijk mee zouden kunnen meeleven, en zich daardoor gemakkelijker bij het verhaal betrokken zouden voelen").

Er waren enkele voordelen: doordat ze een beroep hadden, waren ze minder afhankelijk van hun ouders, en konden ze wat vrijer gaan en staan waar ze wilden.

Doordat ze in een hotel of warenhuis werkten, konden ze allerlei mensen ontmoeten, wat het verhaal op gang kon trekken.

De eerste R is dus eigenlijk een volks knulletje van een jaar of 14. Dat zie je ook in de pagina die TDPB hierboven heeft gezet. Let eens op z'n haarsnit: die is gewoon veel slechter verzorgd dan van de andere personages. Hij is ook duidelijk de kleinste van de bende.

Dat is ook de reden dat zijn onmiddellijke chef zo imponerend en angstaanjagend voor hem is, iets waarmee de lezers konden meevoelen omdat ze maar aan de leraar moesten denken.

 

De latere R is een stuk ouder, een vlotte jongeman van 20 à 25 jaar, die nog veel meer vrijheid van beweging heeft dan de piccolo.

Het is dus niet te verwonderen dat hij geen piccolo meer was.

 

En ik vind het ook tijd worden dat ze dat piccolo-uniform eens definitief afschaffen. Lijkt nergens op. Te veel nostalgie wordt al gauw klef.

 

Wat niet wegneemt dat ik Hoop in Bange Dagen een goede trilogie vind. Klasse, hoor.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Peter Motte zei:

En ik vind het ook tijd worden dat ze dat piccolo-uniform eens definitief afschaffen. Lijkt nergens op. Te veel nostalgie wordt al gauw klef.

 

Franquin heeft dat (rijkelijk laat) al in 1969 gedaan. Waarna Fournier, Broca en Tome & Janry dat al die tijd hebben volgehouden. Tot T&J de kleine Robbe opnieuw in dat kostuumpje hebben gestoken. Slaat nergens op natuurlijk. Maar sindsdien draagt de grote Robbedoes in de albums ook weer regelmatig dat piccolo-pakje.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Echt volledig verdween dat piccolo pakje in feite nooit helemaal, er werd altijd ernaar gerefereerd, door R altijd in het rood te laten opdraven. Zijn hoofddeksel bleef ook altijd bij.

Link naar reactie
45 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Echt volledig verdween dat piccolo pakje in feite nooit helemaal, er werd altijd ernaar gerefereerd, door R altijd in het rood te laten opdraven. Zijn hoofddeksel bleef ook altijd bij.

ja, en dat was een ideale oplossing. Alhoewel dat hoedje wel weg mocht wat mij betreft. Fournier is diegene die daar het verst in ging. Anderen gaven hem nog een broek met een zwarte streep, of die typische schoenen of dat hoedje, maar bij Fournier was het enige wat overbleef de rode kleur. Ik vond dat perfect.

 

afbeelding.png.2c1533d19d1c586afe711c0b397e96ad.png

 

afbeelding.thumb.png.78673a66a491168695780dcc01a346e0.png

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Eigenlijk is het raar dat er nooit een vierde Broca-album is verschenen (ik las net dat hij al in 1993 is gestorven, iets wat ik volledig vergeten was), want hij heeft genoeg materiaal bijeengetekend om vier albums te vullen. Voor hij samen met Cauvin drie albums maakte en waarbij zoals gekend ze niets van de bestaande R&K mythologie mochten gebruiken, tekende hij op scenario van Alain de Kuyssche twee verhalen die zich in Rommelgem afspeelden. Het langste (27 pagina's) kan je hier lezen: http://spiroureporter.net/tag/allez-champignac/

Het andere verhaal is opgenomen in één van de vier Spirou Hors Serie-albums, maar nooit in het Nederlands vertaald.

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 month later...
Op 5/3/2020 om 19:27, esteban² zei:

Dat het ook gewoon 'n "Robbedoes door ..." is.  Waarschijnlijk schaart de massa dat sowieso wat onder die noemer, I guess.

 

Iets anders.  Is het eigenlijk de bedoeling dat er nog albums van "Rommelgem" komen?  Ik heb daar, denk ik, nog niets over gelezen.

hopelijk ik vond Rommelgem bij het beste wat vorig jaar verscheen

Link naar reactie
On 4/13/2020 at 2:40 PM, TDPB said:

Eigenlijk is het raar dat er nooit een vierde Broca-album is verschenen (ik las net dat hij al in 1993 is gestorven, iets wat ik volledig vergeten was), want hij heeft genoeg materiaal bijeengetekend om vier albums te vullen. Voor hij samen met Cauvin drie albums maakte en waarbij zoals gekend ze niets van de bestaande R&K mythologie mochten gebruiken, tekende hij op scenario van Alain de Kuyssche twee verhalen die zich in Rommelgem afspeelden. Het langste (27 pagina's) kan je hier lezen: http://spiroureporter.net/tag/allez-champignac/

Het andere verhaal is opgenomen in één van de vier Spirou Hors Serie-albums, maar nooit in het Nederlands vertaald.

De Broca-Cauvin-verhalen waren niet bijzonder populair. Een beetje te kinderachtig. Vandaar.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Peter Motte zei:

De Broca-Cauvin-verhalen waren niet bijzonder populair. Een beetje te kinderachtig. Vandaar.

Rekening houdend dat de drie door Cauvin geschreven albums op korte tijd na elkaar in albumvorm werden gepubliceerd is het duidelijk dat populariteit niet van belang was bij de albumuitgaves. Die stonden gewoon ingepland om in dat jaar gepubliceerd te worden. Om daarna met de T&J-albums te volgen. Ze konden gerust ook de twee verhalen die Broca tekende voor hij met Cauvin begon in albumvorm gepubliceerd hebben. Die zouden logischerwijze zelfs het eerste Broca-album moeten geweest zijn (akkoord, ze hebben de eerste T&J korte verhalen ook niet meteen gepubliceerd, maar die waren eigenlijk ook minder goed dan hun eerste lange verhaal, bij Broca viel dat verschil minder op).

Overigens, in de jaren 80 gaan minder populaire R&K-albums nog steeds meer dan behoorlijk verkocht hebben.

Link naar reactie
1 hour ago, TDPB said:

Rekening houdend dat de drie door Cauvin geschreven albums op korte tijd na elkaar in albumvorm werden gepubliceerd is het duidelijk dat populariteit niet van belang was bij de albumuitgaves.

Als ik me goed herinner was men aanvankelijk niet eens echt van plan ze in album uit te brengen, maar is dat achteraf dan toch gebeurt. En toen zijn ze waarschijnlijk op korte termijn alle drie uitgebracht. Maar ik kan me vergissen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 18/8/2020 om 19:02, cinco zei:

In september is 'ie er, Robbedoes bij de Sovjets.

 

Net gelezen, en dankzij dat album en wat opzoekingswerk weet ik nu dat Stravinsky stierf in 1971, net voor ik geboren werd. Ik zou hem veel vroeger in de tijd gesitueerd hebben. Weer iets bijgeleerd.

't is een goed album, maar bij het doorbladeren valt me nu op dat twee van de drie gadgets van meneer R niet gebruikt worden in het verhaal. Het zou bij Q geen waar geweest zijn.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Uit 1958 (zou het ontwerp van de Zwendeltuigen overigens van Franquin of van Jidéhem zijn?)

 

 

2 uren geleden, Ambreville zei:

 

Ik zou gokken op Jidéhem.

 

In Et Franquin crea la gaffe staat het vast vermeld.

Maar dat is meer dan een decennium geleden dat ik dat boek in handen heb gehad.

Ontzettend gedetailleerd. het equivalent van audiocommentaar bij een film.

In dat boek viel mij vooral de bescheidenheid van Franquin op.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...